Graag hulp bij het berekenen van mijn ww uitkering

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Mike1
Newbie
Newbie

02 feb 2017, 15:25

Hallo
Kan iemand mij helpen bij het berekenen van mijn ww uitkering en wao uitkering, hoeveel wordt het ongeveer samen?
Mijn sv loon bedraagt € 34130
Ik heb een wao uitkering bruto van €889 (nu netto 565)
Op welk bedrag moet de loonheffing gedaan worden ? nu op hoogste bedrag.
Vakantiegeld, gaat dat nog van het sv loon af, ik begrijp het ff niet meer, dus héél graag hulp.
Mike1
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

03 feb 2017, 12:04

Hallo Mike,

Uit je verhaal begrijp ik dat je wilt weten wat het totale bedrag wordt als je een WAO- en een WW-uitkering naast elkaar krijgt.

De WW-uitkering zal UWV niet apart verrekenen met je WAO-uitkering. Dit komt omdat bij de WAO al rekening is gehouden met de inkomsten uit je huidige dienstverband.

Je WW-uitkering is lager dan de inkomsten uit het dienstverband waaruit je werkloos bent geworden. Daarom worden je inkomsten niet extra gekort. Dit geldt ook als de werkgever je WW-uitkering aanvult tot 100%.

Daarnaast wil je weten op welke uitkering de loonheffing wordt toegepast. Als je meerdere uitkeringen van ons ontvangt, dan kijkt UWV of de loonheffingskorting goed wordt toegepast. De loonheffingskorting kan het beste bij het hoogste inkomen worden toegepast.

Wil je weten hoe de loonheffingskorting bij jou geregeld is?
Je kunt contact hierover opnemen met mijn collega's van de klantenservice. Zij kunnen dit voor je laten controleren.

Vakantiegeld is een onderdeel van je sv-loon. UWV heeft bij de berekening van je inkomsten er al rekening mee gehouden, dat je vakantiegeld krijgt. Dit wordt daarom niet apart gekort.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcare Team
Mike1
Newbie
Newbie

13 feb 2017, 16:31

Hallo
Mijn gezondheid gaat niet zo goed. Als ik niet beter wordt zal ik een ziekte uitkering krijgen denk ik. Stel dat ik voor 100% rbeidsongeschikt wordt hoeveel uitkering krijg ik dan. En van welk bedrag wordt er dan uitgegaan. Mijn wao nu is € 889 bij 50% arbeidsongesciktheid. Dit is van 1994 Mijn salaris daarnaast was nu 1996 bruto.
Wordt er van het oude salaris uitgegaan of van het nieuwe? Kan iemand mij konkreet helpen?
Ik snap het niet allemaal,ben geen 18 meer.
Mike1
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

14 feb 2017, 10:09

Beste Mike,

Wat naar voor je dat je gezondheid achteruit is gegaan!

Wanneer je jezelf ziek meldt dan ga je in eerste instantie een Ziektewet-uitkering ontvangen. Deze komt in de plaats van de WW. De Ziektewet-uitkering duurt maximaal 104 weken.

Als je gezondheid verslechterd is dan is het belangrijk dat je dat direct doorgeeft aan de WAO. Jouw arbeidsongeschiktheid kan dan worden herbeoordeeld waardoor je arbeidsongeschiktheidspercentage voor de WAO hoger kan worden.

Omdat je klachten verergerd zijn vanuit een werksituatie of WW-uitkering is het mogelijk dat je dagloon, waar de hoogte van de WAO op gebaseerd is, wordt aangepast. De WAO kan dan gebaseerd worden op je nieuwe salaris.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid!

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcareteam
Mike1
Newbie
Newbie

28 feb 2017, 20:21

[QUOTE=uwv_webcare;141342]Beste Mike,

Wanneer je jezelf ziek meldt dan ga je in eerste instantie een Ziektewet-uitkering ontvangen. Deze komt in de plaats van de WW. De Ziektewet-uitkering duurt maximaal 104 weken.

Als je gezondheid verslechterd is dan is het belangrijk dat je dat direct doorgeeft aan de WAO. Jouw arbeidsongeschiktheid kan dan worden herbeoordeeld waardoor je arbeidsongeschiktheidspercentage voor de WAO hoger kan worden.

Omdat je klachten verergerd zijn vanuit een werksituatie of WW-uitkering is het mogelijk dat je dagloon, waar de hoogte van de WAO op gebaseerd is, wordt aangepast. De WAO kan dan gebaseerd worden op je nieuwe salaris.

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcareteam[/QUOTE]

Hallo UWV,
Dank je wel, maar ik zie door alle informatie het allemaal niet meer.
Is de hoogte van de ziektewet uitkering dan net zo hoog als de ww uitkering of gaat er dan weer geld af? Hoe lang duurt het voor je daar bericht van krijgt?
En is het 2 jaar ziektewet, daarna weer ww?
Ik heb recht op 33 maanden ww
En het lukt me al niet om iets te onthouden, moet ik evengoed solliciteren in de ziekte wet?
Met vriendelijke groet, Mike
Laatst gewijzigd door Mike1 op 28 feb 2017, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

01 mar 2017, 14:43

Beste Mike,

Een korte vraag, lang antwoord :)

Als je je ziek meldt bij de WW dan blijft de WW de eerste dertien weken van je ziekte doorbetalen. Ben je na dertien weken nog ziek? Dan wordt je WW-uitkering beëindigd en neemt de Ziektewet de betalingen over. De beslissing over jouw recht op een Ziektewet-uitkering krijg je binnen vier weken nadat de WW-uitkering is beëindigd. Als er recht is op Ziektewet dan wordt er ook binnen die vier weken een eerste betaling gedaan. Is je WW-uitkering na 1 juli 2015 gestart? Dan betaalt de Ziektewet-uitkering maandelijks uit. Is de WW vóór 1 juli 2015 gestart? Dan betaalt de Ziektewet-uitkering wekelijks uit.

Het dagloon waarop je Ziektewet-uitkering gebaseerd is, wordt van de WW-uitkering overgenomen. Het uitkeringspercentage van de Ziektewet is 70%. Je Ziektewet-uitkering kan netto wel iets hoger uitvallen dan de WW. Dit komt doordat de Ziektewet-uitkering inclusief vakantiegeld uitbetaalt. Houd er dus wel rekening mee dat je bij de Ziektewet geen vakantiegeld reserveert dat in mei wordt uitgekeerd.

Tijdens je Ziektewet-uitkering vervalt de sollicitatieplicht zoals je die bij de WW hebt. Als je, terwijl je in de Ziektewet zit, toch mogelijkheden hebt om (gedeeltelijk) te werken, dan kan het soms zijn dat er vanuit de Ziektwet gesolliciteerd moet worden. Dit spreek je af met je re-integratiebegeleider vanuit de Ziektewet. Zoals eerder aangegeven betaalt de WW de eerste dertien weken van je ziekte door. Tijdens die periode moet je wel blijven solliciteren. Lukt dit niet? Bespreek dit dan via een bericht in de werkmap met je adviseur werk.

Ben je na 104 weken (twee jaar) nog steeds ziek? Dan is het mogelijk dat je WAO-uitkering verhoogd wordt. Het is belangrijk nu al bij de WAO te melden dat je ziek geworden bent en dat je gezondheid dus verslechterd is. Als het nodig is dan kan je arbeidsongeschiktheid en het daarbij behorende uitkeringspercentage worden herbeoordeeld.

Ben je binnen de 104 weken weer beter (voor het deel waarvoor je ziek gemeld was)? Of beslist de WAO na 104 weken ziekte dat je toch geen volledige WAO-uitkering krijgt omdat je niet volledig (80-100%) arbeidsongeschikt bant? Dan kan je weer WW aanvragen via werk.nl. Je oude WW-uitkering kan dan worden voortgezet voor de resterende duur.

Is het hiermee wat duidelijker?

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcareteam
Mike1
Newbie
Newbie

02 mar 2017, 07:51

[QUOTE=uwv_webcare;141441]Beste Mike,

Een korte vraag, lang antwoord :)

Als je je ziek meldt bij de WW dan blijft de WW de eerste dertien weken van je ziekte doorbetalen. Ben je na dertien weken nog ziek? Dan wordt je WW-uitkering beëindigd en neemt de Ziektewet de betalingen over. De beslissing over jouw recht op een Ziektewet-uitkering krijg je binnen vier weken nadat de WW-uitkering is beëindigd. Als er recht is op Ziektewet dan wordt er ook binnen die vier weken een eerste betaling gedaan. Is je WW-uitkering na 1 juli 2015 gestart? Dan betaalt de Ziektewet-uitkering maandelijks uit. Is de WW vóór 1 juli 2015 gestart? Dan betaalt de Ziektewet-uitkering wekelijks uit.

Het dagloon waarop je Ziektewet-uitkering gebaseerd is, wordt van de WW-uitkering overgenomen. Het uitkeringspercentage van de Ziektewet is 70%. Je Ziektewet-uitkering kan netto wel iets hoger uitvallen dan de WW. Dit komt doordat de Ziektewet-uitkering inclusief vakantiegeld uitbetaalt. Houd er dus wel rekening mee dat je bij de Ziektewet geen vakantiegeld reserveert dat in mei wordt uitgekeerd.

Tijdens je Ziektewet-uitkering vervalt de sollicitatieplicht zoals je die bij de WW hebt. Als je, terwijl je in de Ziektewet zit, toch mogelijkheden hebt om (gedeeltelijk) te werken, dan kan het soms zijn dat er vanuit de Ziektwet gesolliciteerd moet worden. Dit spreek je af met je re-integratiebegeleider vanuit de Ziektewet. Zoals eerder aangegeven betaalt de WW de eerste dertien weken van je ziekte door. Tijdens die periode moet je wel blijven solliciteren. Lukt dit niet? Bespreek dit dan via een bericht in de werkmap met je adviseur werk.

Ben je na 104 weken (twee jaar) nog steeds ziek? Dan is het mogelijk dat je WAO-uitkering verhoogd wordt. Het is belangrijk nu al bij de WAO te melden dat je ziek geworden bent en dat je gezondheid dus verslechterd is. Als het nodig is dan kan je arbeidsongeschiktheid en het daarbij behorende uitkeringspercentage worden herbeoordeeld.

Ben je binnen de 104 weken weer beter (voor het deel waarvoor je ziek gemeld was)? Of beslist de WAO na 104 weken ziekte dat je toch geen volledige WAO-uitkering krijgt omdat je niet volledig (80-100%) arbeidsongeschikt bant? Dan kan je weer WW aanvragen via werk.nl. Je oude WW-uitkering kan dan worden voortgezet voor de resterende duur.

Is het hiermee wat duidelijker?

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcareteam[/QUOTE]
Dank je wel, snap het nu.
Het maandloon voor de ww uitkering is € 2860
Als het dagloon €131 is, krijg je dan daar 70% van?
Met vriendelijke groet Mike1
Laatst gewijzigd door Mike1 op 02 mar 2017, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

03 mar 2017, 08:41

Hallo Mike,

Voor de WW geldt dat je de eerste 2 maanden 75% van het WW-maandloon ontvangt en daarna 70%. Het dagloon voor de WW vormt de basis voor het WW-maandloon. Om tot het WW-maandloon te komen doen wij het dagloon keer 21,75 (het gemiddelde aantal werkdagen per maand).

Voor meer informatie over de hoogte van een WW-uitkering, zie hier.

Met vriendelijke groet,

Erik
UWV Webcareteam
schaap
Newbie
Newbie

05 mar 2017, 13:06

Wie kan mij helpen.
Ik heb een 80-100% wao uitkering`
Ik ben 1 maart 65 jaar geworden,maar mijn pensioen gaat in op 65 jaar en 9 maanden. dus dit jaar eind november
Nu heeft een pensioenfonds mijn kleine pensioen afgekocht en deze week uitbetaald.
Wat heeft dat voor gevolgen voor mijn wao uitkering die nog 9 maanden doorloopt.
Wie helpt mij met een antwoord hier op.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

06 mar 2017, 14:07

Beste Schaap,

Je hebt een klein pensioen afgekocht. Begrijpelijk dat je wilt weten of dit gevolgen heeft voor je WAO-uitkering.

Is je pensioen op of na 1 mei 2019 begonnen? En komt het voort uit werk naast je WAO-uitkering?
Dan blijft je WAO-uitkering hetzelfde. Dit is omdat het inkomen al door ons werd verrekend met je WAO-uitkering.

Komt het pensioen niet voort uit werk naast je WAO-uitkering?
Dan heeft dit geen invloed op je WAO-uitkering.

Krijg je een toeslag op je WAO-uitkering?
Dan heeft het pensioen mogelijk wel invloed op de hoogte van de toeslag die je krijgt.

Geef wel altijd met het wijzigingsformulier van de WAO aan ons door als je een pensioen afkoopt. Je vindt dit formulier hier op uwv.nl.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV WebcareTeam
Laatst gewijzigd door uwv_webcare op 06 mar 2017, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

08 mar 2017, 10:05

[QUOTE=uwv_webcare;141468]Beste Schaap,

Je hebt een klein pensioen afgekocht. Begrijpelijk dat je wilt weten of dit gevolgen heeft voor je WAO-uitkering.

Is je pensioen op of na 1 mei 2019 begonnen? En komt het voort uit werk naast je WAO-uitkering?
Dan blijft je WAO-uitkering hetzelfde. Dit is omdat het inkomen al door ons werd verrekend met je WAO-uitkering.

Komt het pensioen niet voort uit werk naast je WAO-uitkering?
Dan heeft dit geen invloed op je WAO-uitkering.

Krijg je een toeslag op je WAO-uitkering?
Dan heeft het pensioen mogelijk wel invloed op de hoogte van de toeslag die je krijgt.

Geef wel altijd met het wijzigingsformulier van de WAO aan ons door als je een pensioen afkoopt. Je vindt dit formulier hier op uwv.nl.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV WebcareTeam[/QUOTE]

Beste Schaap,

Dit is een kleine correctie op ons eerdere bericht:
Ik zie dat er in het eerdere bericht staat "Is je pensioen op of na 1 mei 2019 begonnen?". Dit moet zijn "Is je pensioen op of na 1 mei 2009 begonnen?". Onze excuses voor het misverstand.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV WebcareTeam
Mike1
Newbie
Newbie

15 mar 2017, 06:10

Voor het UWV
Kan iemand misschien de berekening laten zien ? Maken zodat ik weet hoe hoog of laag is is? Hoe ziet de berekening er uit?
Het maandloon voor de ww uitkering is € 2860
Het dagloon €131
Ik zit in de ziektewet, maar krijg maar €275 per week, dat klopt volgens mij niet, lijkt mij te weinig
Hoe zit het nu? UWV geeft steeds geen maar antwoord.
Gr Mike
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

15 mar 2017, 15:31

Hallo Mike1,

Het klopt wat socrates aangeeft in het bericht. De ziektewet is 70% van jou dagloon.

Wil je een specifieke berekening, bel dan even met onze klantenservice. Mijn collega kan deze dan voor je uitleggen.

Met vriendelijke groet,
Jeroen
UWV WebcareTeam
Mike1
Newbie
Newbie

17 okt 2018, 14:41

Mike1 schreef:
28 feb 2017, 20:21
uwv_webcare;141342 schreef:Beste Mike,

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcareteam
Hallo UWV,
Dank je wel, maar ik zie door alle informatie het allemaal niet meer.
Is de hoogte van de ziektewet uitkering dan net zo hoog als de ww uitkering of gaat er dan weer geld af? Hoe lang duurt het voor je daar bericht van krijgt?
En is het 2 jaar ziektewet, daarna weer ww?
Ik heb recht op 33 maanden ww
En het lukt me al niet om iets te onthouden, moet ik evengoed solliciteren in de ziekte wet?
Met vriendelijke groet, Mike
Hallo
wie kan mij helpen?
Het gaat wat beter met mijn gezondheid, ik ben inmiddels 65 en ga volgend jaar september 2019 met pensioen. Als ik mij hersteld meld bij het UWV moet ik dan opnieuw een ww uitkering aanvragen? Ik ben in jan.2017 ontslagen . Ik was al gedeeltelijk afgekeurd.Ik werkte halve dagen. Voor de andere helft al die tijd ziek geweest. Moet ik daarna solliciteren?Tot welke leeftijd? Kan ik daarna ook een baantje voor 1 ochtend aannemen?
Naar welk loon wordt nu de ww berekend?
Mike1
Newbie
Newbie

17 okt 2018, 15:20

Hallo UWV
Ik ben vorig jaar medio jan.2017 ontslagen,het bedrijf ging failliet) ik werkte halve dagen, vanaf 1994 een wao uitkering voor de andere helft. Ik was ziek dat ik werd ontslagen en heb dus vanaf febr 20179 (eerst 6 weken failiessementuitkering) voor de gewerkte uren een ziektenwet uitkering.
Het gaat nu beter en denk erover om mij weer hersteld te melden. Ik ben 65 en ga oktober 2019 met pensioen. Moet ik opnieuw een ww uitkering aanvragen? Zoja, heb ik daar recht op? Ik heb 48 jaar gewerkt voor dezelfde baas. Ben ik verplicht te solliciteren gezien mijn leeftijd?
Kan ik als ik in de ww zit ook een baantje voor 1 ochtend aannemen? Of ben ik verplicht een hele baan te zoeken?
Met vriendelijke groet Mike
Plaats reactie