Tegemoetkoming Arbeidsongeschikten 2017

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
Gast
Newbie
Newbie

31 dec 2016, 18:59

Hallo lotgenoten,

Ik lees zojuist dat de Tegemoetkoming Arbeidsongeschikten in 2017 weer omlaag gaat, nu met bijna €37,00. In 2016 was de tegemoetkoming netto €212,06 en deze wordt in 2017 netto €175,63.

De Tegemoetkoming Arbeidsongeschikten is ooit in het leven geroepen als compensatie voor de extra kosten van ziekte of handicap. Deze wordt altijd in september door het UWV uitbetaald.

Door de verlaging wordt geimpliceerd dat de meerkosten voor arbeidsongeschikten met een chronische ziekte en/of handicap lager worden in 2017 tov voorgaande jaren.
Vrijwel iedere betrokkene weet dat dit niet zo is. Maar schijnbaar is het makkelijk om bijna geruisloos te korten bij een kleine groep mensen die het aangaat.

Als je kijkt naar de prijsindexering van WAO- en WIA-uitkeringen dan zul je tevens zien dat je er in 2017 bruto op vooruit gaat maar netto achteruit door verhoogde heffingstarieven bij belastingen.

Schijnbaar komt er geen protest of springt een politieke partij of vakbond hier niet op in. Degene die zorg ontvangen zijn het zorgenkindje!
janvoorn123
Newbie
Newbie

02 jan 2017, 16:24

Beste,

Ik heb me hier een paar weken geleden ook in verdiept. De kosten gaan niet perse omlaag maar de overheid heeft wel bepaalde maatregelen getroffen waardoor het voor grote groepen gunstig uit gaat pakken. Zo is bijvoorbeeld PGB verpleging en verzorging waar veel chronisch gehandicapten gebruikt van maken overgeheveld van de WMO naar de Zorgverzekeraars. Dit is geland in de basis verzekering zonder dat je eigen risico er aan op gaat. Dit kan dus een effect hebben van 385 - 885 euro per jaar afhankelijk van de zorg die je verder consumeert en het hoe hoog je het eigen risico hebt staan,

Gr Jan
Plaats reactie