Samenwonen wsnp en wao

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Plaats reactie
Peter70
Newbie
Newbie

10 nov 2014, 12:44

Hallo,

Ik heb zelf een wao uitkering, boven het minimum. Nu wil ik graag samen gaan wonen, maar mijn vriendin zit op dit moment in de schuldhulpverlening.
Er is een aanvraag lopend voor de wsnp.

Nu weet ik dat als wij gaan samenwonen er geen beslag op mijn inkomen plaats vind, maar ik zit wel met een paar andere vragen.

Als we nu gaan samenwonen en bv de wsnp start volgend jaar. Wordt mijn inkomen dan niet alsnog belast?

Mijn vriendin heeft een bijstandsuitkering die zal hoogstwaarschijnlijk vervallen. Ik zal dan een aanvulling krijgen om op het minimum uit te komen voor samenwonenden.
Van welk geld worden dan straks haar schulden betaald (laat staan van welk geld zij wettelijk geacht wordt mee te betalen aan de woonlasten)? Ik heb begrepen dat in de wsnp ze haar kinderbijslag en alimentatie behoud, maar is dat ook zo?
Mike
Administrator
Administrator

17 nov 2014, 14:33

Is deze vraag te lastig misschien?
Welkom op het Lotgenotenforum! Aangezien wij geheel vernieuwd zijn, kan het soms gebeuren dat er onderwerpen nog niet op de juiste plaats staan.

De huisregel, informatie voor oproepjes etc kun je HIER vinden.
suus1
Hero Member
Hero Member

22 nov 2014, 16:04

Hi peter
Je betaald in die zin niet mee maar met vaste laten wordt jullie inkomen wel meegenomen in verdeling.
Bv jij verdiend 2000, zij 1000 betaal jij 2 keer meer aan de vaste asten als huur.
Zij heeft nu wwb die vervalt maar ze zal ook weten dat ze in wsnp plicht heeft te solliciteren/aanvaarden voor een baan van 36 uur waarbij ook gecontroleerd wordt. Kinderen of niet maakt geen verschil.
Minimaal 4 sollicitaties per maand en alles is aanvaardbaar werk.
Haar inkomen dan zal zijn de alimentatie die ze nu niet krijgt want wordt verrekenend in de wwb.
Kinderbijslag mag e behouden en toeslagen worden gecorrigeerd dus mag je ook behouden.
Desie
Administrator
Administrator

23 nov 2014, 09:25

Ik heb je vraag aan het UWV team voorgelegd.
Denk dat zij de vraag over het hoofd hebben gezien :biggrin:
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

24 nov 2014, 12:32

Beste Peter,

Je hebt plannen om te gaan samenwonen. Je vriendin heeft een aanvraag voor WSNP lopen en je wilt weten of jouw WAO-uitkering en de toeslag daarop kunnen worden gebruikt voor het betalen van schulden die je vriendin heeft.

Op deze vraag kan ik je namens UWV Webcare geen antwoord geven. Toestemming om beslag te mogen leggen, gaat over het algemeen via de rechtbank. Er moet een vonnis van de rechtbank zijn waarin je wordt veroordeeld tot het betalen van een geldsom. Wanneer UWV naar aanleiding van een uitspraak van de rechter de opdracht krijgt beslag op de WAO-uitkering te leggen, is UWV verplicht dit uit te voeren. Het kan voorkomen dat het om een schuld van een partner gaat, maar de beslissing of beslag op jouw uitkering in jullie situatie mag, ligt niet bij UWV. Ook wanneer je vriendin een WSNP-traject in gaat, is het niet aan UWV om te beslissen of jouw WAO-uitkering kan worden gebruikt voor het aflossen van de schuld.

Jouw vraag of je vriendin haar alimentatie en kinderbijslag mag houden, kan ik namens UWV Webcare ook niet beantwoorden. UWV is hierin geen partij.

Je kunt deze vragen het beste stellen aan de schuldhulpverlener van je vriendin. Ook kun je informatie inwinnen hoe dit juridisch gezien zit. Dit kun je doen bij bijvoorbeeld de rechtsbijstand, vakbond of het juridisch loket (0900 8020).

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Plaats reactie