IVA en beëindiging/afwikkeling dienstverband

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Gesloten
Gast
Newbie
Newbie

15 okt 2013, 14:06

Hallo,

Vanaf november 2013 krijg ik een IVA-uitkering (na twee jaar ziekte/poortwachter).

Mijn werkgever gaat het dienstverband beëindigen. Alleen houdt die zich aan de CAO waarin staat dat er een opzegtermijn is van vier maanden. Hierdoor loopt mijn salaris, vakantiegeld- en dagen door, evenals pensioenopbouw tot eind februari 2014. Mijn huidige salaris is hoger dan de IVA-uitkering.

Wat heeft dit voor gevolgen voor de IVA-uitkering? Ik zal de IVA-uitkering moeten terug betalen, maar is dit tot max. de IVA-uitkering per maand? En wat gebeurd er met vakantiedagen, -geld en pensioenopbouw? En eigenlijk nog belangrijker heeft doorbetaling van de werkgever consequenties voor de IVA-toekenning?

Nergens op het Internet zijn hier antwoorden op te vinden dus ik hoop dat iemand of het UWV Webcare team deze wel kan beantwoorden.
Garf
Newbie
Newbie

15 okt 2013, 19:23

Het kan zijn dat je na de vier maanden een laatste salaris afrekening krijgt en dat hierin het teveel ontvangen salaris wordt teruggevorderd. Je hebt wel recht op het vakantiegeld over deze maanden. Er zal in de cao waarschijnlijk ook staan dat je uitkering van het uwv samen met een deel van je salaris nooit meer mag zijn dan 100% van wat je bij je werkgever kreeg.
Ik zou het nog maar eens bij de werkgever navragen.

Vr.gr
Gast
Newbie
Newbie

16 okt 2013, 12:14

Beste Garf,

Dank voor je reactie maar hier schiet ik ook niets mee op. Dat ik moet terugbetalen is begrijpelijk. Maar hoeveel en wat voor consequenties zijn er meer?

Nee, in de CAO is niets afgesproken over salaris tesamen met een WIA-uitkering.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

17 okt 2013, 13:30

Beste Gast,

Je WIA-uitkering heeft geen invloed op je loon, maar je loon heeft wel invloed op je uitkering. Je WIA-uitkering moet nog ingaan. Mogelijk dat je uitkering tijdelijk niet tot uitbetaling komt, zolang je nog loon krijgt. Dat is afhankelijke van de hoogte van je loon.

Ik weet niet of bij UWV bekend is of je nog loon krijgt. Wil je dit eens controleren? Op de laatste pagina van de schriftelijke beslissing over je WIA-aanvraag staat de berekening van de hoogte van de uitkering. Hier vind je de hoogte van je WIA-maandloon, de hoogte van je huidige maandinkomen, en het verschil tussen beide. Over het verschil hiertussen krijg je een uitkering van 75%, op basis van je IVA-status.

Staat bij huidig maandinkomen het loon dat je nu van je werkgever krijgt? Dan hoef je nu niets te doen, UWV houdt bij de betaling van je uitkering al rekening met het loon dat je nog krijgt. Geef voor het einde van de opzegtermijn met een wijzigingsformulier door dat je dienstverband eindigt. Vanaf dat moment zal UWV de volledige uitkering uitbetalen.

Staat bij het huidig maandinkomen nu niets? Dat zou betekenen dat je ten onrechte de volledige uitkering krijgt. Geef dan even met een wijzigingsformulier door wanneer hoeveel brutoloon je op dit moment per maand krijgt. UWV kan de uitkering er dan op aanpassen. Geef in februari door dat je dienstverband stopt.

Hoe hoog je uitkering zal zijn, zolang je nog loon krijgt, kun je berekenen met de IVA-rekenhulp op de website.

Zolang je nog loon ontvangt, bouw je via je werkgever pensioen op. Via UWV is dit niet het geval. Je kunt hierover wellicht zelf afspraken maken met je pensioenverzekeraar. De eindafrekening van vakantiegeld en -dagen, die je voor je IVA hebt opgebouwd, is niet van invloed op je IVA.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Gast
Newbie
Newbie

17 okt 2013, 21:17

Beste Robert,

Dank voor je info. Dit soort informatie is (tot nu toe althans) nergens op Internet te vinden terwijl veel mensen die de IVA instromen te maken hebben met uitstroom uit een baan. Daarbij is vaak, eventueel via een CAO, sprake van een opzegtermijn of uitwerktijd.

Ik heb nog wel een vraag die onduidelijk blijft. Begin november krijg ik een IVA-uitkering. Deze krijg ik rechtstreeks van het UWV volgens de 'laatste bladzijde van de toekenning'. Mijn (uitwerk-)salaris van de werkgever loopt door tot eind februari 2014.

Heeft dit, buiten het verrekenen van salaris met IVA-uitkering zoals hierboven vermeld, verder nog gevolgen voor de IVA-toekenning? Of gaat de IVA nu pas per maart 2014 in?
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

18 okt 2013, 11:01

Beste Gast,

Je WIA-recht gaat in op de datum die je in de toekenningbrief vindt, dat is niet per se dezelfde datum dat je dienstverband eindigt.

Mogelijk komt je WIA-uitkering alleen nog niet tot uitbetaling, zolang je nog recht op loon hebt, en dit loon hoger is dan je WIA-maandloon. Nadat je dienstverband is beëindigd, vindt er geen korting op je WIA meer plaatst. Vanaf dat moment zal je (volledige) IVA worden uitbetaald.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Life long and prosper
Newbie
Newbie

09 nov 2013, 16:21

[QUOTE=Gast;128861]Hallo,

Vanaf november 2013 krijg ik een IVA-uitkering (na twee jaar ziekte/poortwachter).

Mijn werkgever gaat het dienstverband beëindigen. Alleen houdt die zich aan de CAO waarin staat dat er een opzegtermijn is van vier maanden. Hierdoor loopt mijn salaris, vakantiegeld- en dagen door, evenals pensioenopbouw tot eind februari 2014. Mijn huidige salaris is hoger dan de IVA-uitkering.

Wat heeft dit voor gevolgen voor de IVA-uitkering? Ik zal de IVA-uitkering moeten terug betalen, maar is dit tot max. de IVA-uitkering per maand? En wat gebeurd er met vakantiedagen, -geld en pensioenopbouw? En eigenlijk nog belangrijker heeft doorbetaling van de werkgever consequenties voor de IVA-toekenning?

Nergens op het Internet zijn hier antwoorden op te vinden dus ik hoop dat iemand of het UWV Webcare team deze wel kan beantwoorden.[/QUOTE]

Hallo,

Ik weet niet wie deze thread nog volgt... maar is het niet zo dat het loon wordt verlaagd na zoveel maanden ziektewet? En dat na de 104 weken het loon helemaal stopt en dat de uitkering dan ingaat? Dat was bij een kennis zo. Het einde dienstverband is over een paar maanden zonder betaling van loon door de werkgever.
Gesloten