Verkeerde berekening maatmanloon

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Gesloten
Gandalf
Newbie
Newbie

25 aug 2013, 16:41

Per 31 december 2009 kreeg ik ontslag en ging de WW in, medio april 2010 kreeg ik diverse vage klachten en ging van de WW naar de ZW. Op mijn verzoek mocht ik van het UWV een re-integratie traject volgen welke uiteindelijk tot gevolg had dat ik mijn taxipas mocht halen. In november 2011 kreeg ik via een uitzendbureau een baan als taxichauffeur, ik mocht schoolkinderen rijden en maakte tussen de 28 en 29 uur per week, deze verdiensten werden vanzelfsprekend gekort op mijn ZW-uitkering. Inmiddels bleek dat ik Fibromyalgie had en werd uiteindelijk voor 100% afgekeurd omdat er binnen mijn beroep en opleidingen geen verdiencapaciteit was.

In februari 2012 ging ik van de ZW naar de WIA, ik heb toen contact met het ZW gehad en gevraagd of ik nog iets bijzonders moest doen omdat ik inkomsten had. Er werd mij gezegd dat alle dossiers naar de WIA zouden gaan en zij dus wel zouden weten dat ik inkomsten had. Echter niets was minder waar, in oktober 2012 bleek dat het WIA geen rekening had gehouden met mijn inkomsten omdat zij dat NIET WISTEN. En nee, dit was mij niet opgevallen omdat mijn WIA-uitkering beduidend lager was dan de ZW-uitkering, maar dat wordt u wel duidelijk aan het eind van het verhaal.

Om het verhaal kort te maken.... Ik moest terugbetalen, waar ik ook geen moeite mee heb omdat dit gewoon terecht was. Er werd afgesproken dat ik 193 euro bruto per maand zou terugbetalen, dit zouden ze direct op mijn uitkering inhouden. Intussen ging mijn gezondheid achteruit en bracht het aantal uren dat ik reed terug tot max. 22-23 uur. Door mijn teruglopende gezondheid vroeg ik mij af of ik recht had op een IVA-uitkering, na een aanvraag herkeuring te hebben ingediend zag ik ineens mijn maatmanloon berekening. Ik wist niet wat dit was en hoe dit werkte, ik heb een kennis, met een financiële achtergrond, gevraagd wat dit betekende. Hij vertelde mij dat met deze berekening de hoogte van het uurloon wordt berekend en bepalend is voor de hoogte van mijn WIA-uitkering.

Ik zag echter dat het gebruikte SV-loon laag was, in de berekening was mijn SV-loon 1611 euro terwijl dit 3310 euro had moeten zijn. Inmiddels bleek dat de WIA zich niet hield aan de afgesproken inhouding van 193 euro per maand, mijn vakantiegeld werd ingehouden en als ik minder of niets verdiende werd er gewoon meer dan de 193 euro bruto ingehouden. De situatie is nu dusdanig dat ik bij de Gemeente om schuldhulp heb moeten aankloppen omdat ik mijn vaste lasten niet meer kan betalen. Mijn netto uitkering is nu nog maar 930 euro in de maand.

Inmiddels was mijn kennis klaar met de herberekening van het maatmanloon, hieruit bleek dat ik mijn uurloon niet 11 euro was maar bijna 20 euro, dus mijn UWV-WIA uitkering was niet te hoog maar eerder te laag. Dit over de periode februari 2012 tot nu... augustus 2013.

Een telefoontje naar het UWV-WIA in Breda leerde mij dat ik te laat was om een bezwaarschrift in de dienen want dit had binnen 6 weken na mijn toetreding bij het WIA moeten gebeuren. En nu? Ik weet het niet meer? Weet u het? Kan mijn rekeningen niet meer betalen, de bank wil niet meewerken maar heb wel een gezin te onderhouden. Ondanks het feit dat mijn nickname Gandalf is kan ik toch echt niet toveren.

Een fijne dag gewenst door Gandalf zonder tovercapaciteiten
Laatst gewijzigd door Gandalf op 25 aug 2013, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Invisible
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

25 aug 2013, 22:02

hoi
wat een ontzettend vervelende situatie zeg.
wat je moet doen is alsnog een bezwaar indienen en er in dat bezwaar op staan dat er een nieuwe berekening komt. doe dit met behulp van de rechtsbijstand . dit heb je nu nodig omdat ze nu aangeven dat je te laat bent ervoor.
ik ken personen waarbij een keuringsarts er achter kwam dat de persoon in kwestie al 6 jaar te weinig kreeg betaald, door ook een foute berekening.
deze persoon moest ook alsnog bezwaar aantekenen en heeft alles uitbetaald gekregen en is omhoog gegaan met haar uitkering.
uit ervaring weet ik dat ze in breda behoorlijk moeilijk kunnen doen,maar dat het zeker wel loont om voet bij stuk te houden ;).
groetjes
Invisible
suus1
Hero Member
Hero Member

26 aug 2013, 12:14

hoi Gandalf
Je kan beste denk ik even op je loonstroken kijken daar staat je uurloon ook op, mij lijkt 20 euro per uur wel erg veel, meeste mensen die taxi rijden voor schoolkinderen zitten rond minimum loon tot uitloop 14.00 wat ik van chauffeurs hoor die ik in mijn werk tegenkom
dan zou je per maand netto meer hebben dan 2000 euro netto dan had je ook geen recht op aanvulling meer lijkt mij en dat voor 29 uur
aangezien zw 70% van laatst verdiende loon is

en idd toch in bazwaar gaan en je jaaropgave of aantal loonstroken mee sturen,
Gandalf
Newbie
Newbie

27 aug 2013, 17:11

De berekening van mijn maatmanloon is gebaseerd op het inkomen toen ik nog werkte, in dit geval 2009 en toen was mijn uurloon bijna 20 euro. Dus het heeft niets te maken met wat ik als taxichauffeur verdien
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

29 aug 2013, 15:55

Beste Gandalf,

Je geeft aan dat je maatmanloon volgens jou verkeerd berekend is en daardoor je uitkering te laag is.

Je was onbekend met de term maatmanloon en hebt nagevraagd wat dit is.
Je kreeg onderstaande uitleg van een kennis:
Hij vertelde mij dat met deze berekening de hoogte van het uurloon wordt berekend en bepalend is voor de hoogte van mijn WIA-uitkering.

Je hebt een verkeerde uitleg ontvangen van je kennis.
Het maatmanloon is het loon dat je zou hebben verdiend op je eerste ziektedag als je gezond zou zijn geweest.

Dit maatmanloon wordt gebruikt om het inkomen dat je nu nog kan verdienen mee te vergelijken.
Het verschil in percentages is je mate van arbeidsongeschiktheid.

De hoogte van je uitkering wordt bepaald door het inkomen dat je verdiende in het jaar voor je ziek werd. Hiervan berekent UWV het gemiddelde en van dat gemiddelde ontvang je een percentage.
Welk percentage je ontvangt is afhankelijk van je mate van arbeidsongeschiktheid en welke WIA-uitkering je ontvangt.

Ben je na deze uitleg nog steeds van mening dat je uitkeringsrecht te laag is vastgesteld?
Dan adviseer ik je een schriftelijk verzoek tot herziening van je uitkering in te dienen.
Stuur hierbij een duidelijke uitleg en berekening mee waaruit blijkt waarom jij vind dat het niet klopt.
Je ontvangt dan een nieuwe beslissing die indien jij dat nodig vindt voor bezwaar vatbaar is.

Actuele informatie over het WIA-dagloon vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Gesloten