En hoe nu verder??

Problemen, verhalen kun je hier lezen en plaatsen
Marielle S
Sr. Member
Sr. Member

08 apr 2013, 09:34

Hallo,

Mn naam is Mar, ben vorige week tijdelijk arbeidsongeschikt bevonden door verzekeringsarts. Na 2 jaar ziek. Heb 1,5 jaar al die tijd aangepast werk gedaan, totdat na een ingreep ik niets meer kan.
Ik wacht op een oproep voor operatie, daarna wordt er weer bekeken wat ik nog wel kan qua arbeid.
Mijn vraag is nu, ben ik nu ontslagen? Arts kon mij niet zo veel vertellen erover. Als ik na mn operatie weer wat kannwerken, ga ik dan gewoon weer terug naar werkgever?
Als werkgever ontslag aanvraag bij UWV, dan word ik toch wel op de hoogte gebracht, want gevoelsmatig zou ik daar niet akkoord meegaan, met ontslag bedoel ik.

Ik vind het allemaal zo vaag, wat kan ik allemaal verwachten, wat moet regelen?

Hoop dat je hier iets mee kan.

Groetjes Mar
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

10 apr 2013, 13:15

Beste Marielle,

Je wilt weten of je werkgever je mag ontslaan na 2 jaar ziekte en of je na je operatie weer kunt terugkeren naar je werkgever.

Je werkgever mag je ontslaan na 2 jaar ziekte, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Wanneer de werkgever je wil ontslaan, vraag dan naar de reden van je ontslag.

Wanneer je werkgever ontslag voor je aanvraagt dient de werkgever een ontslagvergunning aan te vragen bij het UWV.
Vervolgens wordt er een kopie van de ontslagaanvraag naar jou toegezonden.
Je krijgt dan de gelegenheid om binnen twee weken verweer te voeren.

Er is echter geen ontslagvergunning nodig als er wordt voldaan aan de Poortwachtertoets en bij geen verwijtbare werkloosheid.

De arbeidsrelatie kan met wederzijds goedvinden beëindigd worden als uit de poortwachtertoets het volgende duidelijk blijkt:

• Je bent volledig arbeidsongeschikt voor de overeengekomen werkzaamheden.
• De werkgever en jij hebben voldoende re-integratie-inspanningen verricht, maar zonder resultaat.
• Re-integratie is in aangepaste of passende arbeid in het bedrijf binnen afzienbare termijn niet mogelijk (ook niet via scholing).

Zijn je werkgever en jij het vervolgens eens over het beëindigen van de arbeidsrelatie, dan is er sprake van wederzijds goedvinden. Dit voorkomt een onnodige ontslagprocedure bij UWV.

Je geeft aan bij voorbaat al niet akkoord te gaan met je ontslag. Dus ook als er wordt voldaan aan de Poortwachtertoets. De werkgever die in deze situatie jou wil ontslaan, kan een ontslagvergunning aanvragen bij UWV.

Of je terug kan keren na je operatie kan UWV niet beoordelen. Ik adviseer je daarover contact op te nemen met je werkgever.

Actuele informatie over ontslag na twee jaar ziekte vind je hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Marielle S
Sr. Member
Sr. Member

11 apr 2013, 10:05

Hallo Martijn,

Bedankt voor je reactie...
Wat mij om de een of andere 'zorgen' maakt is dat ik dan gewoon moet 'toestemmen' van mijn eigen ontslag.. Heb het idee/gevoel dat ik in mn eigen vingers snijd.. En dat ik dit niet moet ..

Verder alle andere info die je schrijft, dat wist ik al.. Zo zie ik het nu:

Ontslag----uitkering----- nieuwe baan ( via uwv?) ---- miss wel lager dan mn 'huidige' dus ook lager salaris---- lukt toch misschien niet met werken---- misschien uitkering maar dan stukken lager omdat inkomen nieuwe baan laag is
Snap je dit stuit tegen mn borst...
suus1
Hero Member
Hero Member

11 apr 2013, 13:13

hoi marielle
Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen maar wat zou je zelf doen als jij in de schoenen van werkgever stond als iemand 2 jaar ziek is en de vraag is hoe herstel loopt na neuro, we blijven in hun ogen toch rugpatienten
De regels zijn als zo aangepast dat het na 2 jaar kan maar vraag me af of je dit kan tegen houden als werkgever zich aan de regels heeft gehouden.
Hou ons op de hoogte
wanneer zou sprake zijn van 2 jaar ziekte en heb je hier al over een gesprek gevraagd over welke mogelijkheden er zijn voor je bij de werkgever

sterkte

groetjes susanne
Marielle S
Sr. Member
Sr. Member

11 apr 2013, 14:57

Hoi Suzanne , 2 jaar 'ziekte' is al voorbij, werkgever moet mij tot en met Mei betalen, dit doordat uwv geen papieren had ontvangen van werkgever.. Waarschijnlijk kwijt geraakt of zo.. Ja ik snap dat ze een gehandicapte niet terug willen..:) Maar heb nog geen contact gezocht met personeelszaken.. Ben ff moed aan t verzamelen..ik hou je op de hoogte..
X Mar
Blotevoetenstamper

11 apr 2013, 15:24

Kan het me goed voorstellen dat een werkgever ons ontslaat na 2 jaar, maar tegenwoordig kom je niet zo snel terecht in de WIA, je bent dus na ontslag aangewezen op WW met sollicitatie plicht. Welke andere werkgever wil ons wel hebben? Dus ik begrijp volkomen de reactie van Marielle. Verzamel je moed maar en kom op voor jezelf, maar het moet allemaal wel haalbaar zijn. Zelfs als we willen werken moet het lichamelijk wel kunnen. Een neurostimulator zorgt voor pijnvermindering, maar is ook geen wondermiddel. Daarnaast moeten we vaak ook nog medicatie gebruiken.
Marielle S
Sr. Member
Sr. Member

11 apr 2013, 16:22

[QUOTE=Blotevoetenstamper;122938]Kan het me goed voorstellen dat een werkgever ons ontslaat na 2 jaar, maar tegenwoordig kom je niet zo snel terecht in de WIA, je bent dus na ontslag aangewezen op WW met sollicitatie plicht. Welke andere werkgever wil ons wel hebben? Dus ik begrijp volkomen de reactie van Marielle. Verzamel je moed maar en kom op voor jezelf, maar het moet allemaal wel haalbaar zijn. Zelfs als we willen werken moet het lichamelijk wel kunnen. Een neurostimulator zorgt voor pijnvermindering, maar is ook geen wondermiddel. Daarnaast moeten we vaak ook nog medicatie gebruiken.[/QUOTE]

Hoi,

Of het allemaal haalbaar gaat worden, kan ik echt nu niet beoordelen. Als ik realistisch ben, denk ik van niet.. Heb 1,5 jaar aangepast werk gedaan.. Hoop dat ik dat misschien in de toekomst mag doen.. Maar ja overal gaat t slecht, bezuinigen en ik 'lever' geen geld op.. Dus ik heb er een hard hoofd in..vandaar dat ik nog ff moed aan t verzamelen ben...
Dank je voor je support... Ik kreeg van iemand de tip om t juridisch loket te bellen.. Diegene die de tip gaf is medewerkster van Stichting MEE... Veel mensen weten niet wat de vele regels zijn, in mn verhaal en dat je niet zomaar overal mee akkoord moet gaan.. Dus ik ga dat ook nog eens navragen..

Gr Mar
Marielle S
Sr. Member
Sr. Member

22 apr 2013, 23:26

Hallo uwv webcare,

Ik kreeg vanochtend een telefoontje van personeelzaken, of ik as donderdag mn ontslag met wederzijdese toestemming gaat tekenen.. Waren heel poeslief aan de telefoon, terwijl de ander gesprekken t tegenovergestelde waren... Ik heb hier geen goed gevoel over, en heb toch jurisdisch loket gebeld, hun advies is om niet direct te tekenen.... En hun bekijken mn ontslag contract.. Ik heb echt t idee na 13,5 jaar in dienst te zijn dat ik mn 'doodvonnis' tekent...
Hopen dat zij mij kunnen ondersteunen, betreft medicatie die ik slik kan ik niet terplekke helder iets ondertekenen...
Blotevoetenstamper

23 apr 2013, 08:30

Hoi Marielle,
Zolang je in de ziektewet zit kun je niets tekenen. Ik hoop dat UWV hetzelfde advies geeft.
uwv_webcare
Hero Member
Hero Member
Contacteer:

23 apr 2013, 10:16

Beste Marielle S,

Ik sluit me aan bij de reactie van het Juridisch Loket en Blotevoetenstamper.

Je kunt het ontslagvoorstel het beste niet direct tekenen.

Mijn advies:

Vertel je werkgever dat je bedenktijd nodig hebt.
Je hebt dan tijd om het Juridisch Loket het ontslagvoorstel van je werkgever te laten beoordelen.
Samen met het Juridisch Loket kun je dan verder overleggen over wat te doen in deze situatie.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
http://www.uwv.nl/webcare
Marielle S
Sr. Member
Sr. Member

23 apr 2013, 10:35

Hallo Renee,

Heb vanochtend meegedeeld dat ik nog niets ondertekend, was helemaal geen probleem, ze gaan alles uitleggen. en thuis kan ik dan op mn gemak alles doornemen met juridisch loket, vind het wel vreemd dat er al collega's rondlopen die al weten dat ik 'ontslagen' ben... Heb nog niks ondertekend...
Ik ben op papier al 2 jaar ziek dus dan mogen ze mij toch ontslaan? Heb in die 2 jaar wel 1,4 jaar aangepast werk gedaan... Ondanks alles hebben ze zichzelf goed ingedekt...

Bedankt voor jullie reactie...

Gr Mar
Blotevoetenstamper

23 apr 2013, 11:25

In principe Mariëlle, wanneer je wel zou tekenen kom je terecht in de WW en moet je gaan solliciteren. Dat kun je nu niet, jij hebt ook je neurostimulator nog niet, jij weet ook nog niet hoe e.e.a. gaat uitpakken. Heb je niet een rechtsbijstandsverzekering die jou in deze kan bijstaan?
Succes,
Tineke
Marielle S
Sr. Member
Sr. Member

23 apr 2013, 11:35

Hoi Tineke,

Ik ben voorlopig arbeidsongeschikt geacht door UWV arts... Na de zomervakantie moet ik terugkomen bij UWV om te kijken wat ik nog 'aankan' qua werk.... Dan heb ik ruim een maand de stim, ik lig dan al een jaar 'plat' ik zou daarna pas kunnen revalideren... Dus dan kan t zomaar zijn dat ze me de WW in schoppen..
Ja het weerhoud mij ervan om mn ontslag te tekenen...
Pff wat een gedoe allemaal zeg..

Ja heb rechtsbijstands verzekering... Maar kan juridisch loket mij ook een advocaat van onvermogen toewijzen?
Laatst gewijzigd door Marielle S op 23 apr 2013, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Blotevoetenstamper

23 apr 2013, 13:58

Hoi Marielle
Als jij een rechtsbijstandsverzekering hebt, betaal je premie en hoef je in principe niks te betalen voor een advocaat. Informeer er maar eens naar. Ik ben "pas" 14 maanden thuis, heb ook een vast contract en vermoed ook ontslag volgend jaar.
In dit soort gevallen is het goed om iemand in de arm te nemen die er verstand van hebben. Goed dat je niet hebt getekend.
Tineke
suus1
Hero Member
Hero Member

23 apr 2013, 14:00

wat een lastige situatie, ben heel benieuwd hoe dat gaat aflopen want ik dacht dat ze na 2 jaar ziekte wel recht hebben op ontslagaanvraag in hoeverre je dat kan tegenhouden weet iik niet
als je in ww komt kun je ook alsnog in zw van uwv dat staat volgens mij los van zw van werk, vriendin van mij is ontslagen wegens reorganisatie met flinke som geld mee en kreeg meteen ww maar kwam al snel erna in de zw terecht wegens psychische klachten
kreeg je nu nog wel 100% van je salaris want dat zou wel een daling van 30% betekenen
advocaat met toevoeging ligt helemaal aan jullie gezamelijk inkomen, als je boven bepaald bedrag komt krijg je geen toevoeging
Gesloten