Author Topic: leverfalen, coma  (Read 6380 times)

Helena

• Newbie
  • *
leverfalen, coma
« on: June 18, 2007, 02:36:20 PM »
Hallo allemaal!
Op 6 februari 2007 ben ik bevallen van een dochtertje genaamd Yazlynn. Ik ben opgenomen in het ziekenhuis omdat ik me niet goed voelde en er bleek dat mijn lever en nieren niet goed functioneerden. Hierdoor zou ik op 6 februari ingeleid worden , ik was toen 38 weken zwanger. Op 5 februari direct na opnamen in het ziekenhuis bleek dat ik al 4 cm ontsluiting had, ik zou dus natuurlijk gaan bevallen. Ik heb tot 7 cm geen weeen gevoeld. Om 3 uur snachts is mn dochter geboren op 6 februari. Ik heb de bevalling niet echt bewust meegemaakt en heb bijna al mijn bloed verloren. Ik ben na de bevalling meteen overgebracht naar de Intensive Care en ik was helemaal geel en heb 11 zakjes bloed gekregen en 17 bloedplasma zakjes. Ik had een Hb van 2 terwijl normaal gesproken iemand een hb van 6 heeft. Uiteindelijk gaf mijn lever het helemaal op en zo ook al mijn andere organen. De doktoren hebben mij in slaap gebracht omdat ik anders teveel pijn zou hebben maar uiteindelijk ben ik niet meer wakker geworden na het stoppen van de medicatie dormicum. uiteindelijk heb ik 10 dagen in coma gelegen. Heb ook een hersenzwelling gehad. Uiteindelijk na 10 dagen werd ik geleidelijk aan wakker, begon te reageren op mijn vriend en mijn ouders d.m.v. het knijpen in hun handen. Ik kon niet praten en ook niet bewegen. Heb opnieuw moeten leren lopen ,eten,tandenpoetsen e.d. Heb nu nog steeds last van slechte concentratie,korte termijn geheugen is slecht. Maar ik voel me steeds meer mezelf. Mijn dochter en vriend zijn mijn rots in de branding. Mijn vriend heeft elke dag bij mij gezeten en goed voor ons dochtertje gezorgd. Voor de geliefden is het het zwaarst dat vind ik echt. Ik weet er vrij weinig van en zij maken het allemaal bewust mee. Zijn er meer mensen die ook een acute gele lever atrofie hebben meegemaakt? Het is namelijk heel erg zeldzaam en ben de 2e van dit ziekenhuis in nederland in 15 jaar.

Sander

• Full Member
    • http://www.lotgenotenforum.hyves.nl
leverfalen, coma
« Reply #1 on: June 18, 2007, 06:08:30 PM »
Hallo Helena,
Allereerst welkom hier op het forum!
Misschien is het leuk als je je ook even voorstelt in het subforum het buurthuis bij stel je even voor.

Met leverfalen hebben wij zelf geen ervaring, wel met coma en de gevolgen daarvan. Ik persoonlijk niet, maar mijn man wel.
Hij heeft ooit zeven weken in coma gelegen, na een ernstig ongeluk, en nu pas weer bijna een week, dus wij zitten er op dit moment weer volop in.
Als je een keertje wilt praten, daarover, kun je hier altijd terecht. Ik denk dat het nog wel even duurt voor mijn man (Johan) weer terug is op het forum, maar je verhaal doen kan altijd!

Liefs, Sander

Dawn

• Newbie
  • *
leverfalen, coma
« Reply #2 on: June 18, 2007, 07:22:53 PM »
Hallo,

wat een verhaal.  Hopelijk ben je min of meer goed hersteld.

Wat dit een gevolg van een zwangerschapsvergiftiging?  Dit heb ik namelijk ook gehad bij mijn eerste kind en ik ben toen ook 2 weken te vroeg moeten bevallen omdat mijn nieren en lever niet goed meer functioneerden.  De bevalling zelf verliep niet goed, ik was ingeleid en de weeen waren er meteen, alleen mijn zoontje wou niet indalen.  Toen vielen de harttonen weg en ik werd ziek, kreeg koorts dus het werd een spoedkeizersnede. Tijdens de operatie werd ik zo ziek dat ik geestelijk wel alles nog kon volgen, maar lichamelijk gaf ik geen enkele reactie meer.  Na de bevalling ben ik ook meteen naar ic gebracht waar ik de rest van de dag gelegen heb en stilaan ben ik terug beter geworden omdat ze mijn zoontje bij mij hadden gelegd op ic en daar reageerde ik op.  Dus geen leverfalen gehad, maar toch wel erg ziek en even kritiek geweest als gevolg van de zwangerschapsvergiftiging.  

Groetjes,
Dawn

Invisible

• Hero Member
    • http://www.baberci.nl
leverfalen, coma
« Reply #3 on: June 19, 2007, 07:21:45 AM »
hoi helena

welkom op het forum
ik zelf heb geen ervaring op dit gebied,maar zoals eerder aangegeven zijn er wel anderen hier die ervaring hebben helaas met een coma...
maar jouw bevalling is wel heel erg  heftig geweest zeg....en nog maar zo kort geleden..
heb je het wel ondanks dat je nog niet helemaal bent hersteld een beetje een plekje kunnen geven?
ik hoop dat je hier lotgenoten zult treffen met wie je ervaringen kunt uitwisselen..

groetjes en heel veel sterkte
cindy

Pien

• Newbie
  • *
leverfalen, coma
« Reply #4 on: July 11, 2007, 06:25:06 PM »
Beste Helena,

Wat een heftig verhaal van jou zeg!
Ik heb zelf dit jaar ook een acute leververvetting gehad aan het eind van mijn zwangerschap en ben zelf ook erg ziek geweest. Gelukkig zijn mijn zoon en ik er uiteindelijk goed uitgekomen. Hij is vier weken te vroeg geboren, op 18 april jl., en via een spoedkeizersnede onder narcose ter wereld gekomen. Ik ben na de geboorte van mijn zoon de volgende dag per ambulance vanuit Leeuwarden naar Groningen gebracht en heb ook een aantal dagen op de Intensive Care Beademing gelegen in het het UMCG. Na een paar dagen kreeg ik twee ernstige bloedingen vanwege stollingsproblemen. De lever speelt hier namelijk een belangrijke rol in. Mijn nieren hebben ook een tijdje niet gewerkt en verder was ik ook geel en erg opgeblazen. Acute leververvetting bij zwangerschappen is inderdaad zeer zeldzaam. Het komt ongeveer bij 1:13.000 zwangerschappen voor! We zijn dus twee van de heel weinigen die het helaas is overkomen.

Veel sterkte met het verwerken van deze ervaring. Ik denk er zelf nog veel aan.

Groetjes
Pien

Inge

• Newbie
  • *
Acute leververvetting
« Reply #5 on: July 26, 2007, 03:33:23 PM »
Dag Helena en anderen,
Ik heb ook een acute leververvetting gehad, maar onze dochter is op 27/06/2006 jammer genoeg doodgeboren.  Ik was 35 weken zwanger en was 2 weken voordien ookal naar het ziekenhuis geweest met ernstige buikpijn.  Uiteindelijk hebben ze een spoedkeizersnede uitgevoerd,maar voor onze dochter was het te laat.  Mij hebben ze via spoed overgebracht naar het UZ Gent.  Ik verloor ook veel bloed en moest ook bloedplasma bijkrijgen.  Ze hebben mij ook en slaap gedaan, waarop ik 12 dagen in coma heb gelegen.  Ze overwogen nog een levertransplantatie maar uiteindelijk is mijn lever vanzelf beginnen herstellen.  Ik lag ongeveer 1,5 maand op intensive care en 2 maanden in het ziekenhuis.  Heb ook opnieuw moeten leren lopen, eten, aankleden, enz.  Daar wij onze dochter verloren hebben blijft onze kinderwens heel groot.  De dokters kunnen geen eenvormig besluit geven.  Sommigen raden een tweede zwangerschap af, anderen zeggen dat het mogelijk moet zijn mits goede opvolging.  Ze hebben ook al genetische onderzoeken gedaan, maar niets gebonden.  Via  dit berichtje hopen we mensen te vinden die hun ervaringen willen delen en ziekenhuizen en dokters kunnen doorgeven die ervaring hebben met AFLP.  Alvast bedankt!

Helena

• Newbie
  • *
leverfalen, coma
« Reply #6 on: July 26, 2007, 03:50:13 PM »
Hallo Allemaal!

Bedankt voor de berichten. Jammer dat er helaas nog meer mensen zijn die zoiets hebben moeten meemaken.
Het gaat nu heel erg goed. Ga volgende week op therapeutische basis aan het werk.
Met mijn dochter is ook alles heel erg goed.
Ik vind dat ik heel erg geluk heb gehad als ik lees dat er ook mensen zijn die helaas een kind hebben moeten verliezen hierdoor. Veel sterkte voor diegenen.

judith

• Guest
leverfalen, coma
« Reply #7 on: May 03, 2008, 10:15:03 PM »
Hallo,

wat een herkenning over AFLP. Ik ben in aug 2007 met ruim 36 weken zwangerschap ingeleid vanwege AFLP. Ben helaas ook heel erg ziek geweest. Helemaal geel vd leverfunctiestoornissen en ook mijn nieren deden bijna niets meer. Ik moest bijna aan de dialyse. Voordat ik opgenomen werd heb ik weken lang gespuugd en buikpijn gehad en de verloskundige bleef maar volhouden dat het kind tegen mijn maag duwde??? Helaas heb ik dus veel te lang doorgelopen en at ik al weken bijna niks meer. Ik ben heel wat kilo's afgevallen en dat tijdens een zwangerschap.
Gelukkig deed onze zoon het gelijk erg goed en met mij gaat het inmiddels ook weer goed. Ik ben weer aan het werk. Maar ben er nog wel heel veel mee bezig en ook met het oog op een 2e kindje en dus een volgende zwangerschap. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met meer informatie hierover.
Alvast bedankt,

Judith.

kiwi

• Hero Member
leverfalen, coma
« Reply #8 on: May 04, 2008, 06:17:41 AM »
Quote from: judith;16212
Hallo,

wat een herkenning over AFLP. Ik ben in aug 2007 met ruim 36 weken zwangerschap ingeleid vanwege AFLP. Ben helaas ook heel erg ziek geweest. Helemaal geel vd leverfunctiestoornissen en ook mijn nieren deden bijna niets meer. Ik moest bijna aan de dialyse. Voordat ik opgenomen werd heb ik weken lang gespuugd en buikpijn gehad en de verloskundige bleef maar volhouden dat het kind tegen mijn maag duwde??? Helaas heb ik dus veel te lang doorgelopen en at ik al weken bijna niks meer. Ik ben heel wat kilo's afgevallen en dat tijdens een zwangerschap.
Gelukkig deed onze zoon het gelijk erg goed en met mij gaat het inmiddels ook weer goed. Ik ben weer aan het werk. Maar ben er nog wel heel veel mee bezig en ook met het oog op een 2e kindje en dus een volgende zwangerschap. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met meer informatie hierover.
Alvast bedankt,

Judith.

Hallo Judith,

Ten eerste welkom op het forum!
Een vraagje:  Kan het niet zijn dat je het HELLP syndroom had ?
Deze gaat ook gepaard met leverfunctie stoornissen en uitvallen van de nieren.
Tevens stijgt op dat moment je bloeddruk ook.
Dit alles weet ik helaas uit eigen ervaring. Mijn zoon is met 32 weken geboren.
Het gaat goed met hem, desondanks hij een tijdje  in de couveuse heeft gelegen.
Bij mij speelde alles al heel vroeg in de zwangerschap. Ben na die tijd getest en
heb een stollingsstoornis, waardoor de kans dat dit een tweede zwangerschap
gebeurt groter is dan als ze geen afwijkingen vinden.
Sterkte met je keuze !

Groetjes, Kiwi:wink: