Author Topic: Hoge eigen bijdrage  (Read 19661 times)

Elisabeth0312

• Newbie
  • *
Hoge eigen bijdrage
« on: July 19, 2010, 07:15:39 PM »
Doordat mijn man een eigen bedrijf heeft moeten wij een hoge eigen bijdrage gaan betalen als we gebruik maken van de AWBZ zorg. Dan is echt een aanslag in je portomonee. Hoe hebben anderen dat aangepakt? Zijn er regelingen waar je als chronisch zieke gebruik van kan maken? Ik heb een uitkering van het UWV. Zijn er nog meer mensen die in hetzelfde schuitje zitten?

Invisible

• Hero Member
    • http://www.baberci.nl
Hoge eigen bijdrage
« Reply #1 on: July 19, 2010, 08:15:27 PM »
hoi Elisabeth

helaas zal je hier weinig aan kunnen doen ben ik bang.
zojuist hoorde ik van iemand in mijn omgeving dat die ook een hoge eigen bijdrage heeft ontvangen voor de awbz terwijl beide een uwv uitkering hebben.
het is echt van het zotte dat dit moet gebeuren en dat mensen hierdoor hun hulp moeten stop zetten.
wat je evt kunt doen is proberen om een betalingsregeling te treffen voor je rekening zodat je niet alles in 1x hoeft te betalen.
jij als chronisch zieke krijg nog evt een extra vergoeding van het uwv mits je meer als 35% bent afgekeurd.
je hebt dan in september recht op een netto extra uitkering van 350 euro die sinds vorig jaar extra wordt uitbetaald.

groetjes
Cindy

fiederelske

• Newbie
  • *
hoge eigen bijdrag
« Reply #2 on: February 13, 2011, 07:22:40 PM »
Hier een reactie van een HbH1 ,sinds april 2010, van 49 jaar oud, nu bijna een jaar ervaring en al heel veel gezien waar ik mij niet echt mee kan verenigen. Maar de bezuinigingen zetten een flinke stempel.

Zelf ben ik ook geconfronteerd met cli?nten met een hoge zelf opgebouwde pensioenpot, zij betalen meer per uur als ik bruto (  ? 9,05 !!!) per uur verdien??????? En ook zij krijgen dan met inval jonge onervaren krachten, die ondanks beloftes in de (vakantie-werk)advertenties, geen begeleiding krijgen maar zo op pad worden gestuurd, zij hebben wel de wil maar kunnen er ook niets aan doen dat er begeleiding ontbreekt. Maar dat zijn toch wel dure uur-lonen die mensen zelf moeten betalen. Mensen kunnen verder gaan met "zwarte" hulp maar verliezen dan weer hun indicatie om in aanmerking te komen voor een senioren appartement. Verder is er veel ziekte-verzuim onder de diverse collega's, het is echt wel zwaar werk om te doen.

Verder staat HbH1 voor dat samen in overleg  het werk besproken word, of speciale wensen worden voorgelegd, HbH2 is dit niet het geval en regelt de hulp zelf de diverse indeling van taken.

Het feit blijft dat u met hoge kosten word geconfronteerd, en wij met een bijzonder laag inkomen bij 24 uur tamelijk zwaar werk verrichten en ik mag in mijn geval hier ook geen bijbaan bij nemen om onze financi?le situatie te verbeteren, mijn man is arbeidsongeschikt en zodoende ook flink ingeleverd op inkomen straks komen wij door dit werk nog in de bijstand.

Het probleem is divers maar hoop voor u een oplossing in de snelle toekomst

groet fiederelske

Konela

• Newbie
  • *
Hoge eigen bijdrage
« Reply #3 on: August 25, 2011, 10:23:31 PM »
Vaak leggen gemeenten per uur het bedrag op dat thuiszorgaanbieders vragen voor 1 uur huishoudelijke hulp.

In onze gemeente vraagt de thuiszorgaanbieder ?19,- per uur voor HbH 1 (en dat is landelijk gezien laag). De gemeente legt dit bedrag als eigen bijdrage ook op aan de cli?nt. Afhankelijk van iemands inkomen betaalt hij die ?19,- per uur volledig, of slechts een deel daarvan. Het CAK berekent dit.

Dat een cli?nt dus per uur meer betaalt dan dat de huishoudelijke hulp aan salaris ontvangt is hiermee verklaard. Een aanbieder ontvangt (minimaal) ?19,- per uur, en daar gaat nog niet de helft van naar de huishoudelijke hulp. De rest gaat naar overhead (gebouw, managers, telefoon, planners, etc).

Helaas is de eigen bijdrage regeling zo vastgesteld, dat je al snel, veel betaalt. Volgens mij betalen mensen met een modaal inkomen bijna altijd de volledige hulp zelf (? ?19,- per uur in onze gemeente). Dan ben je veel goedkoper uit als je het zelf regelt.... De gedachte is "zij die het kunnen betalen, behoren het zelf te betalen en niet op kosten van de gemeenschap". Ik snap die redenering wel, maar aan de andere kant; niemand "kiest" voor zorg / hulp en het is al snel ontzettend duur.

Tegenwoordig berekenen ze bij het CAK 33% WTCG korting op je factuur. Die regeling bestaat wel. Verder zou ik het niet weten, maar het zoeken van een eigen oplossing zou k zeker overwegen....

Denise

• Newbie
  • *
Hoge eigen bijdrage
« Reply #4 on: September 16, 2011, 02:03:44 AM »
De hoge eigen bijdrage heeft als resultaat dat ik als hulpvrager iemand "zwart" in dienst heb genomen.
Iemand die ouderwets werkt en  daarbij de plintjes niet overslaat en iedereen die huishoudelijke hulp nodig heeft weet wat ik daarmee bedoel.
Ik heb ook niet meer te maken met situaties zoals een van de reacties hierboven al schreef ,dat ik bij vakanties met onervaren medewerkers te maken krijg maar ook had ik nooit de garantie dat ik elke week dezelfde hulp kreeg !
Het is heel jammer voor de medewerkers die wel met goede bedoelingen werken maar men werkt met name vanuit de overheid dus in de hand dat mensen een hulp zwart in dienst nemen !
wlach  Groetjes,Denise