Author Topic: Niet zomaar reageren aub!  (Read 18828 times)

Mike

• Administrator
  • Sr. Member
Niet zomaar reageren aub!
« on: June 24, 2010, 01:05:33 PM »
Dit is al eens eerder verteld, maar zo nu en dan is het nodig het geheugen weer op te frissen en het de nieuwe leden ook te vertellen.

Het Lotgenotenforum is er voor lotgenoten. Het is dan ook eigenlijk niet de bedoeling dat men gaat reageren op topics van anderen waar je zelf totaal geen binding mee hebt. Dit gebeurd dan op diverse manieren. Van simpele 'sterkte hoor!' tot 'Ik heb er geen verstand van hoor, maar leef met je mee' zie je dan voorbij komen.

Ik weet dat dit gedaan wordt uit goedheid en vriendelijkheid, maar veel mensen zitten simpelweg daar niet op te wachten. Ze komen hier om lotgenoten te vinden en als ze vervolgens voornamelijk dergelijke reacties gaan krijgen, gaan ze weg. En anderen die dat lezen kunnen terughoudend zijn om te gaan schrijven.

Ik noem dit 'een hoog zoetgehalte'. Klinkt misschien wat vreemd, maar een te hoog zoetgehalte op een forum kan funest zijn en mensen wegjagen. Niet dat wij kil en koud willen zijn, maar de ervaring leert dat de meesten er echt niet op zitten te wachten. Verbieden doen we het natuurlijk niet, maar we doen een beroep op ieders gezond verstand om te weten wanneer wel en niet dergelijke reactie gepast zijn. Doe dit sowieso NIET bij leden die net nieuw zijn en net hun verhaal hebben gedaan, laat ze even wennen en kijk het rustig aan hoe ze zelf zijn.

Marisol

• Hero Member
« Reply #1 on: June 24, 2010, 04:08:29 PM »
Mike maar je mag ze toch wel welkom heten? Marisol

@ Mike maar voor de rest heb je helemaal gelijk ,maar dat is mijn mening hoor!
« Last Edit: June 24, 2010, 04:46:34 PM by Marisol »

Goudsbloem

• Guest
« Reply #2 on: June 24, 2010, 05:37:06 PM »
Ik vind het juist fijn als mensen me sterkte wensen of als ze zeggen dat ze aan me denken.
Dan weet je dat je verhaal gelezen wordt.
Erg jammer dat zoiets dus eigenlijk niet mag.

Mei

• Guest
« Reply #3 on: June 24, 2010, 05:49:17 PM »
Ik ben het helemaal eens met wat goudsbloem zegt.

Invisible

• Hero Member
    • http://www.baberci.nl
« Reply #4 on: June 24, 2010, 05:54:41 PM »
Quote from: Goudsbloem;78864
Ik vind het juist fijn als mensen me sterkte wensen of als ze zeggen dat ze aan me denken.
Dan weet je dat je verhaal gelezen wordt.
Erg jammer dat zoiets dus eigenlijk niet mag.

hoi hoi

even ter verduidelijking;
als je al in een topic bezig bent bij iemand is het zeker geen probleem als je iemand sterkte wenst  en dat soort dingen.
wat Mike eigenlijk bedoelt is het volgende;
bij nieuwe leden zien we regelmatig dat wanneer deze zijn/haar verhaal heeft gedaan en eigenlijk voor advies/luisterend oor komt er dan wordt gereageed met; sterkte,ik weet niet wat dit is,maar ik denk aan je...etc
vaak zit een lid hier niet op te wachten en die ziet graag inhoudelijke reakties op zijn/haar verhaal.
wanneer dit dus niet gebeurt en hij/zij alleen korte berichtjes krijgt zoals het voorbeeld blijven ze weg,omdat ze denken hier niets te kunnen vinden.
dit is wat we eigenlijk bedoelen.:rolleyes:

ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is voor jullie?

groetjes
Cindy

Marisol

• Hero Member
« Reply #5 on: June 24, 2010, 06:06:24 PM »
Tja daar heeft Goudsbloem ook weer gelijk in. Maar sorry welkom heten mag wel maar nieuwe mensen die eigenlijk niet in jouw topic voorkomen niet? Sterkte wensen enz! Hmm Lastig hoor maar je kan ook niet overal op reageren als je de ziekte aandoening of anderzins niet hebt. bla1bla1

Goudsbloem

• Guest
« Reply #6 on: June 24, 2010, 06:22:20 PM »
Dank je, Cindy, het is nu duidelijker.  :wub:

Mike

• Administrator
  • Sr. Member
« Reply #7 on: June 24, 2010, 07:17:41 PM »
@ Goudsbloem: Wij en anderen weten dat jij het erg fijn vind en zo is er een groepje die dat ook vind bij elkaar, niets op tegen en ga vooral je gang.

Zoals ik al zei: Verbieden doen we het niet, maar we vragen slechts begrip dat heel veel mensen niet op dergelijke reacties zitten te wachten. We krijgen dan ook meldingen hiervan. Dat doen ze dan niet in hun topic omdat ze weten dat het goed bedoeld is.

Als een lid wat langer lid blijft zie je meestal vanzelf wel hoe iemand is en of diegene het wel of niet leuk vind. Daarom kun je het bij nieuwe leden beter achterwege laten en desnoods via priv?bericht je melding doen.

En over dat welkom heten: Daar hebben wij tenslotte een voorstelforum voor. Als men zich niet voorsteld is dat hun keuze (wij sturen als welkom altijd een link naar het voorsteltopic mee) en dan is het niet aan ons om dat alsnog in hun topic te doen. Anders is het als je iemand welkom heet omdat je vervolgens toch inhoudelijk op zijn/haar onderwerp ingaat. Maar alleen welkom heten buiten het voorsteltopic om is dus niet de bedoeling.

Mar67

• Newbie
  • *
« Reply #8 on: June 24, 2010, 07:44:21 PM »
Quote from: Mike;78843

Ik noem dit 'een hoog zoetgehalte'. Klinkt misschien wat vreemd, maar een te hoog zoetgehalte op een forum kan funest zijn en mensen wegjagen. Niet dat wij kil en koud willen zijn, maar de ervaring leert dat de meesten er echt niet op zitten te wachten. Verbieden doen we het natuurlijk niet, maar we doen een beroep op ieders gezond verstand om te weten wanneer wel en niet dergelijke reactie gepast zijn. Doe dit sowieso NIET bij leden die net nieuw zijn en net hun verhaal hebben gedaan, laat ze even wennen en kijk het rustig aan hoe ze zelf zijn.

Wat Mike met hoog zoetgehalte (goedheid en vriendelijkheid) bedoeld is (denk ik) de manier waarop velen van jullie met elkaar omgaan. Let wel: Ik noem niemand in het bijzonder.
Natuurlijk wil je elkaar tot steun/troost zijn,  maar dan mag je nog wel zeggen hoe je tegenover bepaalde zaken staat en dat word naar mijn mening hier niet op prijs gesteld. In meepraten en meehuilen ben ik een hele slechte, wat niet wil zeggen dat ik niet meeleef en me niet in kan leven met/in anderen.  
En gezien het aantal mensen en de topics waar zoal op gereageerd word lijkt dit forum maar voor een handjevol mensen gemaakt te zijn.
Eerlijk gezegd voel ik me hier niet thuis, maar heb ik sterk het gevoel dat ik me opdring.  

Quote from: cindy;78868
hoi hoi

bij nieuwe leden zien we regelmatig dat wanneer deze zijn/haar verhaal heeft gedaan en eigenlijk voor advies/luisterend oor komt er dan wordt gereageed met; sterkte,ik weet niet wat dit is,maar ik denk aan je...etc
vaak zit een lid hier niet op te wachten en die ziet graag inhoudelijke reakties op zijn/haar verhaal.
wanneer dit dus niet gebeurt en hij/zij alleen korte berichtjes krijgt zoals het voorbeeld blijven ze weg,omdat ze denken hier niets te kunnen vinden.
dit is wat we eigenlijk bedoelen.:rolleyes:

Je slaat de spijker op zijn kop en dat is voor mij eigenlijk de reden dat ik er over nadenk de brui te gaan geven aan dit forum.  Ik heb mijn levensverhaal http://www.lotgenotenforum.nl/forum/kanker/7511-mijn-leven-met-na-kinder-kanker.html  hier weggezet in de hoop op reacties , maar dat was een koude douche. 1 reactie en that's it Sorry dat ik zo kortaf ben, maar als je al heel lang op zoek bent naar wat herkenning/erkenning/steun/troost, noem het zoals je wilt en er word niet eens op je verhaal ingegaan dan is dat best teleurstellend
Maak van je hart geen moordkuil, maar pas op, eerlijkheid word niet altijd gewaardeerd bla1

Herman

• Newbie
  • *
« Reply #9 on: June 24, 2010, 08:16:36 PM »
Helemaal met je eens Mar67!

Jij was de eerste die een beetje normaal reageerde op wat ik schreef. Nog bedankt daarvoor!
Heb ik precies hetzelfde verhaal als Cindy: word ik maar daar toch een partij afgeblaft.
En Mike doet er nog een schepje bovenop.
In zo'n lotgenotencontact moet je alle mensen een stem geven en niet alleen degenen die alleen maar met je meepraten.
Discusieren kan toch heel nuttig zijn, zeker over de zogenaamde "modeziektes".

Maar ik ga daar t.z.t. zelf wel een topic over openen: en daar mag iedereen zijn mening geven hoor!

Mike

• Administrator
  • Sr. Member
« Reply #10 on: June 24, 2010, 08:38:52 PM »
@ Herman:

Heel bijzonder dat jij het eens bent met Mar67 die het eens is met mij. Je spreekt jezelf dus nogal tegen. Mar67 geeft aan dat offtopic onnodig is en een te hoog zoetgehalte ook, vervolgens ga je zelf offtopic reageren en zeg je hier nog eens dat men dat wel mag doen als je jouw verhaal gaat doen. Beetje vreemd.

Maar verder vraag ik me sterk af wat je hier dan eigenlijk komt doen. Je hebt niet de moeite genomen je voor te stellen of je eigen verhaal te doen. In plaats daarvan begin je gewoon in iemands topic te zeggen dat het psychisch zou kunnen zijn. Prima om je mening te geven, maar als je iemand niet kent of de moeite hebt genomen de achtergrond te lezen, is dat gewoon niet netjes. Zeker als diegene aangeeft het niet prettig te vinden en er verzocht wordt om ontopic te blijven. Dat heb je gewoon te respecteren.

Graag verzoek ik je om te stoppen met de discussie hierover, je weet nu hoe erover gedacht wordt, wij weten hoe jij erover denkt, klaar dus.
Ben je het hier niet mee eens dan raad ik je aan een ander forum te zoeken.

@Mar67:

Heel vervelend dat je het zo ervaart. Maar begrijp het ook van de andere kant: Als een onderwerp niet erg veel besproken is, zoals dat van jou, dan zijn er niet altijd snel andere lotgenoten te vinden. Dankzij jouw verhaal is de kans wel groter, want als niemand ooit wat op zou schrijven zou het helemaal niet gebeuren. Dat er dus geen reacties zijn kunnen wij als forum ook niets aan doen tenslotte en je wilt ook geen offtopic reacties.
Ik hoop van harte dat er wel een lotgenoot te vinden zal zijn, maar geduld is soms nodig.

Herman

• Newbie
  • *
« Reply #11 on: June 24, 2010, 08:45:14 PM »
Ik HEB de achtergrond van Cindy gelezen!

Juist daarom reageerde ik, omdat het zoveel overeenkomsten heeft met mijn verhaal!
En Mar67 reageerde aardig op mij in tegenstelling tot jou en Cindy.

Ik bedoel het niet aanvallend, dat mijn berichten aanvallend overkomen kan best eens aan de lezeres zelf liggen en hoeft niet mij verweten te worden.

Mike

• Administrator
  • Sr. Member
« Reply #12 on: June 25, 2010, 08:12:47 AM »
Volgens mij WIL je het gewoon niet begrijpen. Je wilt gewoon jouw mening opdringen en dat is gewoon niet toegestaan. Zoals ik al zei mag je gerust jouw mening geven, daar is niets op tegen. Maar als er vervolgens aangegeven wordt dat het verder niet meer op prijs wordt gesteld, stop er dan mee.

Overeenkomsten met jouw verhaal, waar we nog steeds niets van weten, wil nog niet zeggen dat het hetzelfde is. Ieder mens, aandoening, ziekte etc is anders. Juist door je opdringerige manier van jouw mening verkondigen is wat Cindy stoorde. Mij stoorde het dat je dan geen gehoor geeft aan haar verzoek te stoppen met het geven van jouw mening en ontopic te blijven (het ging tenslotte over hoger beroep en niet over jou en het psychische aspect). Ook na mijn verzoek blijf je doorgaan, zo ook hier. Ook hier had ik aangegeven er over op te houden en toch ga je nog even door.

Dit forum loopt goed, staat goed bekend en dat willen we zo houden. Jij komt uit het niets, we weten ondertussen nog steeds niets van je en maakt ophef in andermans topic en geeft geen gehoor aan diverse verzoeken te stoppen hiermee en te stoppen met de discussie. Ik geef je hierbij dan ook een laatste waarschuwing.

Ik neem aan dat je hier bent gekomen om lotgenoten te zoeken en niet jouw mening over anderen te geven. Doe dan je verhaal en kijk of er lotgenoten reageren. Nogmaals: Kun je hiermee niet leven, zoek dan een ander forum.

Goudsbloem

• Guest
« Reply #13 on: June 25, 2010, 08:19:11 AM »
@Mike: Dank je wel

Quote from: Mar67;78892

Natuurlijk wil je elkaar tot steun/troost zijn,  maar dan mag je nog wel zeggen hoe je tegenover bepaalde zaken staat en dat word naar mijn mening hier niet op prijs gesteld. In meepraten en meehuilen ben ik een hele slechte, wat niet wil zeggen dat ik niet meeleef en me niet in kan leven met/in anderen.

Beste Mar,

Ik denk dat je mij bedoelt in het topic van Karink.
We stellen je mening zeer op prijs, want iedereens mening is welkom.
Maar wat mij stoorde is dat je bleef doorgaan tegen Karink, dat je maar niet begreep waarom ze maar niet weggaat bij haar man. Terwijl Karink er mee bezig is de juiste (juridische) stappen te ondernemen. Als je getrouwd ben en je wilt uit elkaar, gaat dat nou eenmaal niet zonder slag of stoot, zeker niet als je met een narcist van doen hebt.
Daarom reageerde ik op jouw mening.

Mar67

• Newbie
  • *
« Reply #14 on: June 25, 2010, 09:04:57 AM »
Quote from: Goudsbloem;78943

Ik denk dat je mij bedoelt in het topic van Karink.
We stellen je mening zeer op prijs, want iedereens mening is welkom.

Ik heb toch geschreven dat ik niemand in het bijzonder bedoelde, dus ga nu niet speculeren a.u.b.
Maak van je hart geen moordkuil, maar pas op, eerlijkheid word niet altijd gewaardeerd bla1