Author Topic: Apotheek-Verzekering  (Read 25928 times)

Shadow

• Full Member
Apotheek-Verzekering
« on: June 08, 2010, 02:49:19 PM »
Al jaren heb ik een medische verklaring van mijn huisarts ivm bepaalde medicijnen.
In het geval waar het nu over gaat gaat het om Losec ( middel voor mijn maag)
In 2005 begon de ellende, ik kreeg een goedkoper middel volgens de apotheek zou het net zo goed werken als de originele losec.
Niet dus, het duurde als eerste erg lang voor het werkte en was ook binnen een paar uur weer uit gewerkt.
De apotheek beweerde dat dit niet kon, mijn huisarts echter had er al meer mensen over horen klagen en ik kreeg dus een medische verklaring dat ik echt de originele losec moest hebben.
De apotheek zei dat ik het zelf moest betalen, de verzekering zei van niet.
Uieindelijk nadat ik echt onbeschoft behandeld ben door 1 van de medewerkers van de apotheek, had ik een gesprek met de apotheker zelf en ik kreeg dus vanaf dat moment gewoon het originele merk mee zonder dat ik het zelf moest betalen.
Wel probeerden ze het steeds met het goedkopere middel maar ik ging niet meer in discussie en zei dan alleen maar kijk maar in de computer en dan kreeg ik het alsnog mee :wink:

2010:

Zelfde verhaal, ik krijg de orignele losec niet want de apotheek hoeft mijn medicijnen niet te betalen.......
Ik krijg een folder mee, waarin overigens vermeld staat dat als het medisch noodzakelijk is het gewoon vergoed wordt.
Ik bel mijn verzekering op om te vragen hoe het nou zit.
Mijn verzekering zegt dat ze gewoon het originele middel moeten geven en de rekening naar hen moeten sturen, want er is een medische verklaring en dit mag volgens hen gewoon niet.
Ik bel de apotheek en vertel wat mijn verzekering heeft gezegt.
De apotheek blijft beweren dat mijn verzekering het niet vergoed.
Ze geven mij zelfs de schuld omdat ik die verzekering gekozen heb, ik heb ervoor getekend.... ( duh )
Uiteindelijk heeft de verzekering mij gezegd om aan mijn huisarts een nieuwe verklaring te vragen en een kopie van die verklaring en het recept naar hen te sturen als mijn apotheek weigert het te verstrekken zonder dat ik het eerst moet betalen.
Ik mag dan voor 1 keer het middel bij een andere apotheek gaan halen en mijn verzekering gaat dan de apotheek aanpakken en zorgen dat ik het gewoon mee krijg.
Nu gaan er vast mensen zeggen ja dan schiet je het toch voor en declareer je het maar mijn verzekering gaat daar dus weer niet mee akkoord omdat de apotheek zich aan het contract moet houden.

Ik voel me dus gewoon een speelbal, daarbij ik denk er hard over om van apotheek te veranderen, want wie zijn zij dan om te beweren dat wat ik zeg niet kan ( dus ik lieg? )
En gewoon een ander vervangend middel te geven en dan ook nog de schuld bij mij in de schoenen te schuiven?
Ik krijg steeds meer het idee dat ik niks meer te zeggen heb over mijn eigen lijf ( medicijngebruik)
Jaren terug kreeg ik van een vervangend middel bloedingen, kon volgens hen ook niet....
I know well what lies beyond my sleeping refuge...
The nightmare, I built my own world to escape

Invisible

• Hero Member
    • http://www.baberci.nl
Apotheek-Verzekering
« Reply #1 on: June 08, 2010, 03:20:06 PM »
hoi hoi

ik zou de laatste zijn die zou zeggen; dan neem je toch gewoon het goedkopere middel..
nee zou ik zeker niet doen,dit juist omdat indd vaak voorkomt dat de goedkopere middelen anders werken dan wordt gezegd en beweert.
als jij een medische verklaring hebt van je arts dan moet de apotheek jouw dit middel gewoon mee geven.
als de verzekeraar aangeeft dat jij niet zelf hoeft te betalen zeker dan ook niet doen.
laat de apotheek maar met ze bellen waar jij bij staat..

zelf heb ik dit ook gehad met de pil.
ik gebruik zelf microgynon en kreeg op een gegeven moment een goedkopere versie.
dit zou niets uitmaken werd er gezegd want het waren de zelfde bestanddelen alleen een goedkopere versie.
ik heb heel duidelijk gevraagd of dit zeker was,dit omdat ik de microgynon door slik om clusterhoofdpijn en migraine te voorkomen,en mocht de pil niet goed werken ik dus heel snel aan de migraine en clusterhoofdpijn zit.
mij werd verzekerd dat er echt geen verschil in zat....
ik aan de goedkopere versie en binnen 1 week had ik dus 2 migraine aanvallen en 3 clusterhoofdpijnaanvallen te pakken en kon dus aan de immigraninjecties.
ik naar de apotheek en deze zei; dit heeft met omschakeling te maken en zijn echt de zelfde bestanddelen.
ik heb dit voor lief aangenomen en heb dit dus nog een maand aangekeken wat een complete hel is geweest.

uiteindelijk ben ik naar mijn huisarts gegaan met deze pil en het verhaal voorgelegd wat bleek; het ging hier wel om een goedkopere versie maar er zaten hele andere bestanddelen in waardoor ik een totaal andere pil had gekregen.
direct heb ik dus ook een briefje gekregen met medische noodzaak dat ik alleen nog maar microgynon mag hebben.
de apotheek vond dit onzin en wilde het niet geven heb het uiteindelijk wel mee gekregen en zou het noteren in de computer.
bij mijn herhaal recept die ik ging halen wilden ze weer de goedkopere versie mee geven,en die hebik geweigerd,aangegeven dat ik een melding heb dat ik alleen de micro mag hebben..wat bleek; er was niets genoteerd en het briefje was gewoon weg gegooid:mad:
ik heb een hoop stennis geschopt daar en heb ze ter plekke daar laten bellen voor een nieuwe brief en die laten faxen.ze wilden dat ik die ging halen,maar dus mooi niet.
uiteindelijk dus weer de micro gekregen en bij de volgende herhaling wat denk je; yep weer proberen voor de goedkopere..toen heb ik gevraagd of ze misschien mijn bril moesten lenen?:wink:
na die keer krijg ik weer gewoon netjes iedere keer zonder enig probleem mijn trouwe micro mee:wink:

dus ik zou zeggen; zeker vol blijven houden en anders je verzekeraar en arts er achter zetten,dan komt het zeker wel goed.

groetjes
Cindy

Shadow

• Full Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #2 on: June 08, 2010, 06:03:58 PM »
Dat is helemaal schandalig Cindy want met migraine en clusterhoofdpijn aanvallen ben je gewoon uitgeschakeld.
En het dan ook nog onzin vinden...
Mijn huisarts heeft me net gebeld en tegen mij heeft ze gezegd dat de apotheek helemaal niks mag veranderen en het gewoon belachelijk is wat ze doen, en ze heeft een nieuwe medische noodzaak en recept gestuurd en ondertekend terug ontvangen van de apotheek en morgen kan ik die dus gaan halen.
Zo ben ik dus ook ingedekt ivm zoals jij al mee gemaakt heb met dat er geen aantekeningen zijn en ze het gewoon weg gooien.
Hoe dan ook het komt wel weer goed maar ik stoor me gewoon aan de arrogantie van de apotheek en de manier waarop ze met klanten omgaan.
Ze zei tegen mij ook nog dat ze begreep hoe ik me voelde, ik heb toen gezegd nou als je dat zo goed begrijpt doe er dan iets mee en schuif het niet af op het feit dat ik dan maar een andere verzekeraar had moeten kiezen of onder dat jullie het niet vergoed krijgen van de verzekering, wat gewoon onzin is.

Mei

• Guest
Apotheek-Verzekering
« Reply #3 on: June 08, 2010, 08:31:17 PM »
Heel herkenbaar dat gezeur over de goedkopere medicatie!!
Het ergste vind ik dat de apotheek de mensen verkeerd voorlicht.
Ze zeggen dat de medicijnen exact hetzelfde zijn maar dat is niet (altijd) zo.
De werkzame stof zal hetzelfde zijn maar dat wil niet zeggen dat er ook dezelfde hulpstoffen inzitten.Als je zegt dat je er echt last van hebt kijken ze je aan of je gek bent.
Mensen moeten eerst doodziek worden en dan geloven ze het pas.

Uiteindelijk na veel gezeur staat nu bij de de apotheek in de computer dat ik altijd hetzelfde merk moet krijgen.  

groetjes

kiwi

• Hero Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #4 on: June 08, 2010, 08:35:15 PM »
Hoi Shadow,

Vrees dat dit heel moeilijk is met de Losec. Losec is het middel wat onder het zogenaamde preferentie beleid valt en het klopt dan ook dat de apotheek het goedkopere moet geven van de verzekering. Alleen de mensen die je aan de telefoon krijgt bij de verzekering weten vaak niets over geneesmiddelen en dit geeft misverstanden.
Ik zou zeggen kijk goed je polis van je zorgverzekering door want daar staat het dan in.
Bij mij in ieder geval wel. Daarom heb ik op een gegeven moment Nexium gekregen is het nieuwere broertje van Losec. Misschien kan je dit anders vragen.

Het geldt overigens niet alleen voor Losec, maar ook voor cholesterol remmers.

Weet in ieder gevan dat als je een verzekering hebt bij IZZ, VGZ, Unive, Trias of Menzis dat deze met dit preferentie beleid werken. Vermoedelijk meerdere, En het kan zelfs zijn maar weet dat niet zeker dat het een maatregel van de regering is.

Wens je heel veel sterkte en vraag anders om het nieuwere broertje.

Groetjes, Kiwi :wink:

Quote from: Mei;76745
Heel herkenbaar dat gezeur over de goedkopere medicatie!!
Het ergste vind ik dat de apotheek de mensen verkeerd voorlicht.
Ze zeggen dat de medicijnen exact hetzelfde zijn maar dat is niet (altijd) zo.
De werkzame stof zal hetzelfde zijn maar dat wil niet zeggen dat er ook dezelfde hulpstoffen inzitten.Als je zegt dat je er echt last van hebt kijken ze je aan of je gek bent.
Mensen moeten eerst doodziek worden en dan geloven ze het pas.

Uiteindelijk na veel gezeur staat nu bij de de apotheek in de computer dat ik altijd hetzelfde merk moet krijgen.  

groetjes

Hoi Mei,

Klopt dat dit niet exact hetzelfde is. De hulpstoffen zijn vaak anders of in een andere verhouding. Wat de werkzame stof betreft is dit wel hetzelfde.
Overigens klinkt het misschien raar maar sommige generieke geneesmiddelen ( zoals ze deze noemen) werken soms vaak beter. Dit is uit testen gekomen met de biologische beschikbaarheid.

« Last Edit: June 08, 2010, 08:38:14 PM by kiwi »

Shadow

• Full Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #5 on: June 08, 2010, 09:00:23 PM »
Hoi Kiwi, ik heb dat gedaan en mijn verzekering heeft ook nog een aantal dingen voor gelezen, ik kreeg overigens iemand aan de lijn van pharmacie ofzoiets en ik zit bij geen van de maatschappijen die jij noemt.

Ik vnd het niet erg om het voor te schieten, het wordt wel vergoed maar ik mag het dus niet zelf declareren omdat mijn verzekering duidelijke afspraken heeft met mijn apotheek ook dit is voor deze specifieke apotheek na gekeken.
Blijkbaar hebben ze met verschillende apotheken andere contracten.

Het middel wat ik nu heb werkt gewoon niet en ik vertrouw deze apotheek niet omdat ze een aantal jaar geleden hetzelfde beweerden over dit middel en dat bleek toen ook niet te kloppen.

Hoi Kiwi,

Ik heb toch nogmaals de voorwaarden bekeken van mijn verzekering en er staat echt duidelijk dat indien er een medische noodzaak is het originele merk gewoon vergoed wordt, en daarbij dat de arts degene is die dat bepaald.
Er was ook nog een lijst met medicijnen om welke middelen het gaat en losec staat er echt ook bij.
Als je het orgineel wilt zonder dat er een medische noodzaak is moet je het wel zelf betalen maar dat is bij mij dus niet van toepassing.
Gedoe allemaal :laugh:
« Last Edit: June 09, 2010, 01:16:03 AM by Shadow »

kiwi

• Hero Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #6 on: June 09, 2010, 06:09:14 AM »
Hoi Shadow,

Het broertje waar ik het over hebt is van dezelfde fabrikant als de losec. Hebben ze op de markt gebracht vanwege de problemen die ontstonden door de vergoeding van de losec.

Misschien langs gaan bij je verzekering en vragen of je een bewijs van hun mag dat je het vergoed moet krijgen.  Met dit bewijs staat de apotheek ook sterker als ze het ter declaratie aanbieden en te voorkomen dat ze jou later achteraf nog de rekening presenteren omdat zij het toch niet vergoed hebben gekregen.

Sterkte met dit alles!

Shadow

• Full Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #7 on: June 09, 2010, 06:53:02 AM »
Ik zal als ze moeilijk blijven doen naar dit middel vragen.
Maar eigenlijk wil ik gewoon de losec omdat ik weet dat die goed werkt bij mij.
Ik weet dat de apotheek gaat weigeren, maar goed ik betaal het dan gewoon zelf en doe het zoals mijn verzekering gezegd heeft dat ik het moet doen.
Mijn verzekering zit een beetje ver weg maar ik kan ze wel bellen en vragen mij een bewijs te sturen.
Maar eigenlijk zit ik gewoon niet op al dit gedoe te wachten, weet je als het inderdaad zo zou zijn dat mijn verzekering het echt niet zou vergoeden, had ik het gewoon zelf betaald.
Het probleem ligt bij de apotheek, die willen het niet voorschieten en mijn verzekering want die willen niet dat ik het zelf ga declareren ivm contracten die zij onderling afgesloten hebben.
Ik wil maar 1 ding en dat is van mijn maagpijn af.
Als ik het al niet had, dan had ik het nu wel gekregen lach3
In ieder geval bedankt voor de tip van het broertje, ik zal dat met mijn huisarts bespreken.

kiwi

• Hero Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #8 on: June 09, 2010, 07:36:34 AM »
Hoi Shadow,

Denkk niet dat helemaal het probleem ligt bij de apotheek. Zorgerzekeraars werken met een soort tussen bedrijf die de vergoedingen richting apotheek doen. En deze skippen dit middel er gewoon uit en de apotheek krijgt niets. Maar als ze een bewijs hebben van de zorgerzekering dan wil dat tussenbedrijf het als nog vergoeden.
Dit geldt overigens niet voor de microgynon waar Cindy het over heeft.

Maly

• Sr. Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #9 on: June 09, 2010, 08:22:27 AM »
Hoi Schadow

Net je verhaal gelezen
heb ook jaren Losec gebruikt toen zijn er afspraken gemaakt in den haag dat de apothekers goedkoperen vervanners moesten gaan aanbieden
ik heb hier overleg met mijn huisarts over gehad en ben toen met Nexium begonnen
zoals Kiwi zegt een broertje van Losec ben zonder veel problemen voor mijn maag overgestapt
en gebruik nu al div. jaren Nexium

groetjes maly
Het grootste geschenk dat je iemand kunt geven, is oprechte aandacht

Invisible

• Hero Member
    • http://www.baberci.nl
Apotheek-Verzekering
« Reply #10 on: June 09, 2010, 08:53:30 AM »
Quote from: kiwi;76818
Hoi Shadow,

Denkk niet dat helemaal het probleem ligt bij de apotheek. Zorgerzekeraars werken met een soort tussen bedrijf die de vergoedingen richting apotheek doen. En deze skippen dit middel er gewoon uit en de apotheek krijgt niets. Maar als ze een bewijs hebben van de zorgerzekering dan wil dat tussenbedrijf het als nog vergoeden.
Dit geldt overigens niet voor de microgynon waar Cindy het over heeft.

hoi Kiwi

hoe bedoel je dit nu precies als ik vragen mag?
ben net een half uurtje uit mijn bed,en het kwartje valt hier niet helemaal:wink:
de micro wordt namelijk gewoon vergoedt bij mij ,en heb hier nog nooit voor hoeven te betalen...of begrijp ik je nu verkeerd?

groetjes
Cindy

kiwi

• Hero Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #11 on: June 09, 2010, 09:12:00 AM »
Hoi Cindy,

Dat ze voor microgynon 30 wel gewoon het originele horen te geven als jij dat wilt :laugh:.
Vind het een slechte zaak dat ze dat bij jou niet even in de computer zetten zodat dat het de volgende keer gewoon gegeven wordt. Zou een goede service zijn :laugh:.

Shadow

• Full Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #12 on: June 09, 2010, 02:39:14 PM »
Nou het wordt nu steeds gekker,
Ik ging dus naar de apotheek, maar er lag ook een recept voor een stollingsmiddel.
Daar had ik dus vorige week voor gebeld, of ze dat wilden bestellen.
( Doe ik altijd)
Kom ik daar zegt ze ja mevrouw die heb ik pas volgende week binnen, die moet ik bestellen, nu is dat erg vreemd omdat ze normaal binnen een dag medicijnen binnen hebben en ik voor dit middel ruim op tijd gebeld heb.
Maar goed, ik heb altijd een voorraad, en ze hadden er nog 10.
Behalve de losec moet ik nu ineens dit middel ook zelf gaan betalen, terwijl ik vorige maand dit gewoon mee kreeg, dus het heeft niets te maken met nieuwe regelgeving.
Het schoot bij mij echt in het verkeerde keelgat en ik ben daar uitgebreid in discussie gegaan hierover.
Uiteindelijk komt de apotheker zelf erbij, of ik even mee wilde komen naar een kamertje want hij begreep niet wat er nu aan de hand was.
Ik mee, verhaal uitgelegd, ook over de losec,
Hij ging even uitzoeken welk contract ze hadden met mijn verzekering, hij heeft ze ook nog gebeld en toen zei hij u krijgt beide middelen gewoon zonder vooruitbetalen mee.
Volgens hem is er verwarring omdat niet elke verzekeraar dezelfde regels hanteerd.
Er is voor de losec een medische noodzaak en dat stollingsmiddel daar is dus alleen een recept voor nodig.
Ze bleken dat stollingsmiddel gewoon ook in voorraad te hebben.
Ik heb wel tegen de apotheker gezegd dat ik dit niet normaal vind, oh ja hij heeft een nieuwe aantekening in de computer gezet, zodat als ze weer moeilijk doen daar alles in staat.
De losec hadden ze trouwens niet genoeg maar volgende week kan ik de rest halen.
Hopelijk dan een keer zonder problemen.

kiwi

• Hero Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #13 on: June 09, 2010, 04:03:57 PM »
Hoi Shadow,

Goed dat je in discussie gegaan bent. Ga duimen dat het in het vervolg gewoon goed gaat.

Shadow

• Full Member
Apotheek-Verzekering
« Reply #14 on: June 11, 2010, 10:07:14 PM »
Kiwi, ja en vandaag begon alles weer opnieuw....
Ik werd gebeld dat de rest van de losec binnen was, dus ik heb dat vanmorgen even gehaald.
Komt ze met een rekening aanzetten, dus ik zeg mevrouw ik heb een medische noodzaak ( heb de kopie laten zien want die had ik bij me)
Toen zegt ze ja dat had ik al gezien in de computer maar de verzekering vergoed het niet, dus ik stond echt op springen.
Ik heb even tot tien geteld en gezegd vraag het maar na bij de apotheker dan want die heeft het deze week nog uitgezocht en mijn verzekering vergoed het wel als er een medische verklaring is, dat weigerde ze dus gewoon te doen!
Ze zei ja ik ken zelf de regels wel, ik ben vervolgens zonder de losec naar huis gegaan en ben gaan bellen met de apotheker zelf.
Einde van het liedje was dat ik de losec mee gekregen heb plus weer een excuus van de apotheker en hij heeft heel groot in de computer gezet dat mijn verzekering de kosten wel aan de apotheker terug betaald, met zijn naam erbij, ik heb het zelf mogen zien :laugh:.
Die andere " aardige" mevrouw kwam er ook nog bij en zei ja sorry hoor al die verschillende regeltjes dus ik kon het niet laten nog even te zeggen, oh die u dus zo goed zelf wel weet.....