Author Topic: Exzeem  (Read 29116 times)

Prinses

• Hero Member
Exzeem
« on: March 10, 2010, 10:01:29 AM »
Kinderen met eczeem hebben vaak een droge, rode, schilferende huid die erg jeukt. Bij jonge kinderen ontstaan vaak ringvormige vochtige plekken, ook wel dauwworm genoemd. Eczeem is bij kinderen na astma de belangrijkste langdurige aandoening.

Eczeem wordt ook wel constitutioneel eczeem of atopisch eczeem genoemd. Het ontstaat vaak al bij kinderen jonger dan 1 jaar, maar kan ook later beginnen. Kinderen jonger dan 2jaar hebben vaak eczeem in het gezicht of op de behaarde hoofdhuid. Vanaf 3 jaar zit het vooral in de elleboog- en knieholten en op de polsen en enkels. Vaak wisselen perioden met veel klachten zich af met perioden zonder klachten. Meestal groeien kinderen na enkele jaren over hun eczeem heen. De klachten verdwijnen dan. Bij 60% van de kinderen is het eczeem verdwenen als ze 5 jaar zijn.

De meeste kinderen met eczeem hebben aanleg voor allergie. Allergie kan erfelijk zijn. Het kan dus ook bij familieleden voorkomen. Allergie uit zich vaak in de vorm van hooikoorts of astma. Kinderen jonger dan 2 jaar die ook hoesten of piepend ademhalen, kunnen last hebben van voedselallergie. Infectieziekten en stress kunnen het eczeem erger maken.

Adviezen:
?Probeer krabben te voorkomen. Krabben verergert eczeem en jeuk. Houd daarom de nagels van uw kind kort. Doe uw kind eventueel handschoentjes aan wanneer het zich veel krabt.
?Voorkom uitdrogen van de huid. Doe uw kind niet te vaak in bad of onder de douche en hou het baden kort. Gebruik zo min mogelijk zeep en badschuim. Voeg eventueel wat olie zonder geurstoffen toe aan het badwater. Smeer de huid na het wassen direct in met een vette cr?me.
?Kies voor luchtige, liefst katoenen kleding. Warm zittende kleding en wol irriteren vaak de huid.
?Eczeem is niet besmettelijk. U kunt uw kind gerust aanraken.

Behandeling:
De belangrijkste behandeling van eczeem is het verminderen van de droogheid en jeuk. Dit kan door de huid zo vaak u wilt - maar minstens eenmaal per dag - in te smeren met een vette cr?me of zalf.
? Gebruik bij droog eczeem een vette cr?me of nog vettere zalf, zoals vaselinecetomacrogolcr?me of vaselinecetomacrogolzalf.
? Is de huid minder droog -bijvoorbeeld zoals in het gezicht - gebruik dan een neutrale cr?me zoals cetomacrogolcr?me.
? Gebruik zinkolie bij nattend eczeem.

Gaat het eczeem niet over, dan kan de arts een vette cr?me of zalf met een corticostero?d (hormooncr?me of -zalf) voorschrijven. Het is belangrijk dat u ook altijd de cr?me of zalf zonder corticostero?d blijft smeren. Voorbeelden van corticostero?den zijn hydrocortison, het sterker werkend triamcinolon of het nog sterkere betamethason. Dit laatste middel schrijft de arts bij kinderen jonger dan 2 jaar alleen voor bij ernstig eczeem. Smeer de cr?me of zalf heel dun en niet vaker dan de arts heeft voorgeschreven. Dan treden er geen of nauwelijks bijwerkingen op. Als het eczeem vermindert, schrijft de arts meestal een minder sterk corticostero?d voor of laat u stoppen met het corticostero?d. U blijft de huid dan wel insmeren met een vette cr?me of zalf zonder corticostero?d.

Bij zeer hardnekkig eczeem schrijft de arts soms als aanvulling op het corticostero?d een vette cr?me met koolteer voor. Als uw kind nauwelijks slaapt door de jeuk en ouder is dan 1 jaar, dan kan de arts een antihistaminicum voorschrijven dat zowel de jeuk vermindert als de slaap bevordert.

Eczeem en infecties:
Bij eczeem kan een huidinfectie ontstaan. Deze is onschuldig en gaat meestal vanzelf over als het eczeem goed behandeld wordt. Is de infectie hardnekkig, dan kan de arts een cr?me met fusidinezuur voorschrijven.

Bron: Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik
« Last Edit: March 10, 2010, 11:01:08 AM by Invisible »

Marisol

• Hero Member
Exzeem
« Reply #1 on: March 10, 2010, 10:17:20 AM »
Hey Prinses ik heb nu ook exceem. Ben wel geen kind maar wat ik zo mooi vind aan je verhaal dat het zo herkenbaar is. Heb nu het onder mijn borsten fijn en ik heb Hydrocortison gekregen. Het doet een beetje zeer. Kan ook van de stres komen. Ga lekker smeren en dan is dat weer gauw over toch. Lieve groet van Marisol:frown:

jokee

• Hero Member
Exzeem
« Reply #2 on: March 10, 2010, 10:26:44 AM »
korte aanvullig ;

smeer de plek noooit helemaal 'dicht' met zalf
laat een plekje open zodat het kan ademen
doe je dat niet dan gaat het exceem naar binnen
en zoekt een andere plek om weer naar buiten te komen!

liefdevolle groetjes
Joke

bamonde

• Newbie
  • *
exceem
« Reply #3 on: May 22, 2010, 12:19:20 PM »
Hallo,

onze beide dochters en mijn vrouw hadden last van lichte exceem vorm,
sinds wij een waterontharder hebben laten installeren waren de klachten binnen een week weg. inmiddels een jaar later zijn alle klachten niet meer terug gekomen.

in water zit kalk dit is o.a. opgebouwd uit calcium en magnesium dit zijn naar onze mening grote veroorzakers van exceem. door dit uit het water te onttrekken. verdwijnt de droge huid en daarmee is je huid instaat om zijn natuurlijke proces te kunnen herstellen.
bijkomend voordeel is dat je niet zoveel meer staat te poetsen in je badkamer.
ik hoop dat ik hiermee een extra tool heb kunnen geven om dat nare exceem te kunnen onderdrukken,succes

groetjes Bart

Marisol

• Hero Member
Exzeem
« Reply #4 on: May 22, 2010, 01:13:15 PM »
Nou mijn exceem is weer teruggekomen. Ik gebruik Hydrocortison nu. Mijn verpleegkundige adviseerde mij om als het weer over is (heb het niet steeds) om Sudocreme te gaan gebruiken. Dan blijft het waarschijlijk weg. Van mij komt het waarschijnlijk van stress. Heb het onder mijn borsten. Heeft iemand daar wel eens van gehoord? Die Sudocreme? Groetjes van mij! :redface:

Rood

• Sr. Member
Exzeem
« Reply #5 on: May 22, 2010, 03:41:03 PM »
Hallo Marisol.

Ik heb zelf geen exceem maar op je vraag of iemand heeft gehoord van Sudocreme,kan ik ja antwoorden:wub:
Het is een soort zinkzalf die wordt gebruikt wanneer een baby last heeft van luieruitslag of wanneer het lichtjes open is.Heel dun erop,3x daags.
Helpt heel goed in ieder geval bij luieruitslag,bij exceem weet ik het dus niet.

Groetjes,Rood.

Marisol

• Hero Member
Exzeem
« Reply #6 on: May 22, 2010, 04:29:03 PM »
Dank voor de tip Rood! Ga het zeker proberen. Twee weten meer dan een toch? Wens je een goede pinksterdagen groetjes van mij. :rolleyes:

Invisible

• Hero Member
    • http://www.baberci.nl
Exzeem
« Reply #7 on: May 22, 2010, 06:42:30 PM »
zelf heb ik met regelmaat ook last van exceem op steeds weer dezelfde plekken.
ik heb van mijn huisarts een zalf gekregen wat heel goed helpt hier tegen.dit moet ook heel dun opgesmeerd worden en dan 2x per dag.
wanneer ik dit ongeveer 3 dagen gebruik wanneer de exceem is op komen zetten,trekt dit weer weg en blijft het ook een aantal weken weg.
het komt wel steeds weer terug,maar het is voornamelijk bij mij in het najaar/winter periode.
de creme die mij is voorgeschreven heet; Dermovate creme en is een hydrofiele creme.

misschien is dit ook iets voor jullie?

groetjes
Cindy

Marisol

• Hero Member
Exzeem
« Reply #8 on: May 22, 2010, 07:24:24 PM »
Cindy wat een leuk toetje op je foto! Ik gebruik ook hydrofielecreme 1gram bevat 20mg. micozazolnitraat en 10 mg. hydrocortison. Denk dat het z'n beetje hetzelfde is, maar drie weten weer meer dan twee. Groetjes van mij en prettige Pinksterdagen van mij!

Invisible

• Hero Member
    • http://www.baberci.nl
Exzeem
« Reply #9 on: May 22, 2010, 07:35:11 PM »
hahahahahahah een leuk toetje:wink:,dat is leuk om te horen.ja ik dacht laat ik is even een nieuwe foto maken werdt wel weer eens tijd:wink:

wat betreft mijn dermovate creme staat er het volgende op;

hydrofielecreme
0.05% g/g clobetasol-17-propionaat
bevat 0,0075% g/g chloorcresol als conserveermiddel

overige bestanddelen;
glycerylmonostearaat,cetostearylalcohol,witte bijenwas of surrogaat,emulsificans,citroenzuur,water,propyleenglycol,matriumcitraat.

met andere woorden er zit een hoop troep in:wink:,maar het helpt wel bij mij lach3

aj65

• Newbie
  • *
Exzeem
« Reply #10 on: July 21, 2010, 10:09:57 PM »
Quote from: Marisol;74391
Cindy wat een leuk toetje op je foto! Ik gebruik ook hydrofielecreme 1gram bevat 20mg. micozazolnitraat en 10 mg. hydrocortison. Denk dat het z'n beetje hetzelfde is, maar drie weten weer meer dan twee. Groetjes van mij en prettige Pinksterdagen van mij!

Hydrocortison zal denk ik voldoende moeten zijn... in ieder geval bij mij wel.

Groetjes

AJ

Karink

• Guest
Exzeem
« Reply #11 on: July 22, 2010, 12:45:52 AM »
Eczeem is een allergische reactie op voeding, meestal lactose.

Dit krijg je niet van de lucht, nog van water, maar door etenswaren die je binnen krijgt waar je niet tegen kan. Mensen groeien over de eerste reacties  heen en als je mazzel hebt , krijg je later de bij verschijnselen niet, zoals ziekte van Crohn, gordelroos, Psoriasis, het hangt allemaal samen en meestal met lactose.

En lactose zit niet alleen maar in dat glaasje melk wat je drinkt, je vind het bijna overal in, lees maar eens wat etiketten in de supermarkt.

Voor eventuele jeuk als ik wel iets van lactose binnen krijg, gebruik ik viola tricolere, van vogel en daar dep ik ook mee, ik ben niet waus van hormoon zalfjes.

Ik zou willen aanraden, laat lactose eens een tijdje voor wat het is!