Author Topic: Mijn hernia ervaringen  (Read 232526 times)

Ingeborg

• Hero Member
Mijn hernia ervaringen
« on: September 29, 2009, 04:24:45 PM »
Hallo allemaal,

Na een tijdje op dit forum rond gelezen te hebben, heb ik besloten om me aan te melden. Dit om mijn ervaringen en vragen met jullie te delen.
Ik ben Ingeborg, 39 jaar en woon met man, 2 honden & 2 katten in brabant.
Als er niks met mij aan de hand is dan werk ik 20 uur per week als begeleidster van verstandelijkbeperkte mede mensen. En heb ik een gezellig sociaal leven.
Nu ben ik helaas thuis omdat ik weer last heb van mijn been.
4 jaar geleden kreeg ik steken in mijn linker bil, kramp in mijn kuit bij het lopen, en tintelingen tot in mijn voet. Dus naar de huisarts en die stuurde me door naar de fysio. Van allerlij soorten therapie gehad en gedaan maar zonder resultaat. Doordat ik met het naar voren buigen met mijn handen bij de grond kon werd er niet aan een hernia gedacht. Zo heb ik anderhalfjaar aan getut. Via de huisarts door naar de neuroloog. Een mri scan laten maken. En jawel hoor een hernia op L5!!! Omdat ik er allang mee liep werd er besloten om te gaan opereren. Een klassieke operatie volgde en ik heb 4 dagen in het ziekenhuis gelegen. Een maal thuis ging de revalidatie goed. Een bed in de huiskamer gezet zodat ik niet boven hoefde te ruste. Dit werdt overigens erg gewardeerd door onze honden en katten. Gezellig met z'n 5jes rusten!
De fysio kwam in het begin bij mij thuis, maar al snel ging ik op de fiets naar de fysio. Na 3 maanden kon ik zonder klachten doen wat ik wou en was ik volledig aan het werk!!! Helemaal tevreden dus!!!
Helaas zijn de klachten terug gekeerd en is het hele verhaal opnieuw begonnen. Weer fysio, rug intapen en werken met een rugbrace. En weer hielp er niks afdoende. Dus dan maar weer naar de neuroloog. En een mri-scan laten maken. Die laat nu een hele kleine hernia op L5 laat zien. Volgens de neurologe kon ik het beste McKenzie therapie gaan volgen. Want de hernia is minimaal dus kon ik niet zo veel last van mijn been hebben. Jammer genoeg heeft de therapie mij niet gehoplen. Ondertussen heeft de neuroloog overleg gehad met de neurochirurg en ze kwam er op terug dat ook een kleine hernia voor problemen kan zorgen. Nu zit ik te wachten op een oproep voor een tijdlijke zenuw blokkade. Zodat ze zeker weten dat de zenuw knel zit. Als dit zo is willen ze gaan opereren. Maar wat voor een operatie het gaat worden weet ik nog niet??? Ik heb hier op dit forum al het nodige gelezen. Maar heeft er iemand goede of minder goede ervaringen met het opereren van een 2e hernia op de zelfde plek? En wekle operatie heb je gehad?  Ik hoor het graag!!!

Groetjes Ingeborg:wub:

Puck

• Hero Member
Mijn hernia ervaringen
« Reply #1 on: September 29, 2009, 08:56:27 PM »
hallo ingeborg.
een warm welkom kom ik jou toe wensen.
have fun

kiwi

• Hero Member
Mijn hernia ervaringen
« Reply #2 on: September 30, 2009, 08:12:13 AM »
Hallo Ingeborg,

Vervelend dat je vermoedelijk voor de 2 e keer geopereerd moet gaan worden. En het klopt een kleine hernia geeft net zoveel pijn en klachten als een grotere.
Ben zelf 2 x op hetzelfde niveau geopereerd en heb daar geen extra hinder van ondervonden. Alleen mijn litteken is een stuk groter.
Maar misschien heb je het geluk dat de  tijdelijke zenuw blokkade iets voor je kan betekenen.
Sterke!

Groetjes, Kiwi :wink:

Ingeborg

• Hero Member
Mijn hernia ervaringen
« Reply #3 on: September 30, 2009, 03:58:44 PM »
Hallo Puck & Kiwi,

Bedankt voor jullie leuke reactie. Kiwi ik vind het fijn om te horen dat je baat hebt gehad bij een 2e operatie. En ach ik vind het niet zo erg als het litteken groter is. Ik zie het toch niet de hele dag:wink:. Als het dan ook maar helpt!
Heeft iemand van jullie ervaring met een tijdelijke zenuw bokkade? Of iemand anders van de lotgenoten? Wat ik gelezen heb werkt het maar van hele korte duur. Dat viel mij tegen, want ik dacht daarna gewoon weer aan het werk te gaan! Maar ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes Ingeborg

Ingeborg

• Hero Member
Mijn hernia ervaringen
« Reply #4 on: October 09, 2009, 12:50:02 PM »
Hallo allemaal,

Gisteren bij de ARBO-arts geweest. Ik zag er enorm tegen op want je hoort wel verhalen waar ik het helemaal koud van krijg.
Gekukkig was dit een hele begripvolle arts. Werken zit er volgens hem en mijn eigen manager er nu niet in. Het advies is rustig aan doen. De zenuw blokkade afwachten en bekijken wat het resultaat is. En zo nodig opereren. Want als de zenuw klem zit dan is opereren de enigste optie volgens de ARBO-arts.
Het is voor mezelf erg fijn dat ik de rust krijg!vklach
Voor de zenuw-blokkade alle formulieren ingevuld. En nu kijk ik uit naar de oproep om die te laten zetten. Want het kan me niet snel genoeg gaan! Ik wil weer letterlijk  zo snel mogelijk op de been zijn.

Groetjes Ingeborg

Ingeborg

• Hero Member
Geduld
« Reply #5 on: October 31, 2009, 01:10:57 PM »
Hallo Allemaal,

Voor mij is nu het wachten aangebroken op de afspraak met de anesthesist. Ik kan pas 26 nov terecht voor een onderzoek en gesprek :confused: . Nou hier werd ik dus niet blij van en ik heb het ziekenhuis gebeld. De afspraak kon niet verzet worden, maar als er een zenuw-blokkade gezet moest worden dan kon dat wel snel na de eerste afspraak. Daar hoop ik dan maar op want de pijn in mijn been wordt langzaam maar zeker erger! Dit is geduld hebben zeg. Maar als de blokkade helpt weet ik ook dat ik onder het mes moet. En daar zie ik toch ook wel erg tegen op.

Groetjes Ingeborg

Prinses

• Hero Member
Mijn hernia ervaringen
« Reply #6 on: October 31, 2009, 01:17:15 PM »
Heel veel sterkte meid!

louisa

• Newbie
  • *
heel veel sterkte
« Reply #7 on: November 20, 2009, 12:22:09 AM »
hallo ik wens je heel veel sterke met de tweede operatie
ik heb ook een tweede operatie gehad
succes !!!

kiwi

• Hero Member
Mijn hernia ervaringen
« Reply #8 on: November 20, 2009, 03:43:42 PM »
Hoi Ingenborg,

Heel veel sterkte! Hoop voor je dat toch nog alles snel gaat.

Gelukkig heb je een arbo arts met begrip.

Ingeborg

• Hero Member
Zenuw-blokkade
« Reply #9 on: November 28, 2009, 01:23:50 PM »
Hallo allemaal,

Hier weer het vervolg van de behandeling van mijn 2e hernia.
Samen met mijn man ben ik donderdag de 26e nov naar het ziekenhuis geweest. En we hadden daar een gesprek met een ontzettend fijne arts.
Ze heeft heel duidelijk uitgelegd wat er aan de hand is en wat ze willen gaan doen. Ze gaan 3x een zenuw-blokkade zetten,iedere 2 weken 1 blokkade.
De blokkade is om te kijken welke van de 2 zenuwen nu de problemen
geeft? De zenuw-blokkade is zo tijdelijk dat ik minimaal een paar uur
tot maximaal 4 dagen van de pijn af kan zijn. Ik hoop op die 4 dagen
natuurlijk!!!!! De zenuw-blokkade is dus puur als diagnose. Tegelijk met
die zenuw-blokkade gaan ze medicatie (corticosteroide) in spuiten op de plek van de hernia. Een hernia kan giftige stofjes af geven en door de medicatie kan het zijn dat de hernia tot rust komt en de zenuwen meer ruimte krijgen.
Als dat zo is kom ik natuurlijk heel goed weg, en hoef dan niet
geopereerd te worden. Bij sommige mensen helpt deze medicatie bij
anderen niet. Dus vind ik het heel spannend wat het bij mij gaat
doen??? Wie heeft er ervaring met deze behandeling?

Ze wilde na deze behandeling starten met een tens-apparaat. Dit heb ik 5 jaar geleden ook gehad tegen zenuwpijn in mijn arm. Ik vond het een heel belastende behandeling. Voornamelijk omdat ik uiteindelijk ook nog uitslag kreeg van de verschillend uitgeprobeerde pleisters! Een maal thuis en na een nacht niet slapen heb ik het ziekenhuis gebeld en de situatie uitgelegd. De dame aan de telefoon was heel begripvol en zei dat ik dan echt niet aan een tens-apparaat moest gaan beginnen. Pfff wat was de opluchting bij mij groot!

Ik wil deze behandeing graag een kans geven. Want het gaat langzaam slechter. Nou krijg ik net de brief met de datum's binnen voor de zenuw-blokkade's. Daar wordt ik dus echt niet blij van. Eerder kwaad1 !!!
De eerste behandeling is dinsdag 5 januari. Nog weer een dikke 4 weken wachten.!
En als deze behandeling niet helpt dan moet ik als nog onder het mes nou dat wordt nog een lange geschiedenis!
Sorry dat ik hier wat mopperig doe maar ik krijg nu echt een dip met baal moment!!!

Groetjes Ingeborg

Prinses

• Hero Member
Mijn hernia ervaringen
« Reply #10 on: November 28, 2009, 03:23:53 PM »
Wanneer je veel pijn hebt wil je daar zo gauw mogelijk van af en als je dan moet wachten tot 5 januari voordat er ook maar iets gebeurd, kan ik me voorstellen dat je het even helemaal gehad hebt.
Dus geeft het helemaal niets wanneer je even moppert, dat is gewoon heel begrijpelijk.
Misschien kun je vragen dat, wanneer er iemand uitvalt, jij daarvoor in de plaats komt.
Ik wens je enorm veel kracht en sterkte toe en een pijnvrije toekomst.

kiwi

• Hero Member
Mijn hernia ervaringen
« Reply #11 on: November 28, 2009, 08:13:43 PM »
Hallo Ingeborg,

Balen dat het zo lang moet duren. Misschien helpt het om een keer te bellen. Wie weet is er iemand tussenuit gevallen en kan jij die plaats innemen.

Sterkte!

silvereen

• Newbie
  • *
    • http://www.k9compsol.nl
Mijn hernia ervaringen
« Reply #12 on: November 29, 2009, 09:07:30 PM »
hallo Ingeborg,

Ik heb ook 2 maal een hernia gehad op dezelfde plaats en ben daar 2 keer aan geopereerd. Alleen de 2e keer werd besloten om er een lamictomie van te maken, omdat men zo dacht meer ruimte te creeren voor de zenuwen.
Het herstel is het zelfde en als je jezelf in acht houdt verloopt het herstel redelijk voorspoedig. Helaas zit ik nu weer in het zelfde schuitje en wacht op toestemming voor een 3e operatie.

De pijnblokkades heb ik ook ondergaan. Er werd bij mij verteld dat de periode tot enkele weken kon zijn dat ik me beter zou voelen.
De eerste keer viel behoorlijk tegen, maar de kwam ook omdat men er moeilijk bij kon komen om de prik juist te zetten. Ik had toen weinig reactie. BIj de 2e behandeling voelde ik binnen 20 minuten al een verbetering en dat heeft een kleine week aangehouden.

Mijn ervaring is wel dat het zeker helpt als je een aantal keer per week even belt om te kijken of er niemand uitgevallen is. Je word dan in ieder geval niet vergeten..

sterkte er mee..

groet

Silvereen
boing1 Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan van de dingen die je niet gedaan hebt. boing1

Steuntje-in-de-rug

• Newbie
  • *
    • http://www.tekstinspiratie.nl
Mijn hernia ervaringen
« Reply #13 on: December 02, 2009, 11:22:22 AM »
Beste Ingeborg,

Ik ben 41 jaar en woonachtig in het brabantse plaatsje Oss.
Ik heb al sinds 1994 last van mijn rug.
Ben toen geopereerd aan een hernia op niveau L4-L5.
Sinds die operatie ben ik nooit meer van mijn rugklachten afgweest helaas.
Menig ziekenhuis heb ik bezocht om van de pijn af te komen.
Ook op de pijnpoli kunnen ze me blijkbaar niet helpen want ik heb ook al een zenuwblokkade gehad en dat maar heeft eventjes geholpen....................
Nu heb ik sinds maart van dit jaar een 2e hernia op niveau L5-S1 (Dus vlak daaronder)
Ze durven niet te opreren omdat er ook veel littekenweefsel bij mij gegroeid is.
Maar Ingeborg ik heb een hele hoge pijngrens maar op moment kan ik met mijn pijn niet omgaan. Er moet geoon iets gebeuren.
Nu krijg na een second opinion opnieuw een MRI-scan en gaan ze de arts in Oss vragen waarom hij mij niet WIIL opereren.
Maar...........ALS ze je opereren aan een hernia ben je alleen maar van de pijn in je been af en niet in je rug!!!! Dat werd mij nadrukkelijk verteld in het ziekenhuis in Boxmeer.
Dus met mijn pijn in mijn rug moet ik dan alsnog verder...................
Tja Ingeborg het valt allemaal wel maar niet mee!!!!!!!
Als je nog verder met me wil praten hoor ik het wel van je.
Ik voeg je alvast toe als vriendin als het goed vind.

Heey Ingeborg,

Ik heb je net een berichtje gestuurd maar ik ben pas sinds gisteren lid van lotegenotenforum.
Lees pas net dat je al verschillende fases doorgelopen bent. Sorrie..........
Maar ik leef met je mee. Dat wilde ik nog even kwijt.
Van dat lange wachten word je echt moedeloos!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik begrijp je volkomen!!!!
Veel sterkte!!!!!!
« Last Edit: December 02, 2009, 11:32:46 AM by Steuntje-in-de-rug »
Groetjes Gratia:wink:

Iedereen verdient een STEUNTJE IN DE RUG!!!!!!!:biggrin:

Ingeborg

• Hero Member
Mijn hernia ervaringen
« Reply #14 on: December 03, 2009, 01:11:04 PM »
Hoi lieve mensen,

Wat is dat verschrikkelijk fijn om zo gesteund te worden. Daar wordt ik blij :laugh: van.
Vanmorgen een gesprek met de arbo arts en mijn manager gehad. Ik had mijn manager toestemming gegeven om er bij te zitten.
Hun vinden allebei dat ik de tijd moet nemen voor de zenuw-blokkade's. En volgens de arts zat ik op de goede plek in het Radboud ziekenhuis. Maar hoe beter het ziekenhuis hoe langer de wachttijd volgens hem.
Maar het is in ieder geval fijn dat ik de rust en de tijd krijg op mijn werk.
Ik heb bedacht dat ik 5 jan bij de eerste blokkaden ga vragen of ik een gesprek kan hebben met de neurochirurg. Over wat als er toch geopereerd moet worden. En of ze mij vast op de wachtlijst kunnen zetten. Mocht een operatie niet nodig zijn dan ben ik er zo weer afgehaald. Lijkt mij redelijk!?
Voor nu maken we er maar weer het beste van, zo goed en minder goed als het gaat! Bedankt voor jullie steun & lieve woorden.

Groetjes Ingeborg