Author Topic: mondbranden & tongbranden wie kent dit ook  (Read 149524 times)

Linde2

• Jr. Member
  • **
mondbranden & tongbranden wie kent dit ook
« Reply #30 on: June 23, 2010, 10:07:36 PM »
Hoi Adrianna,

Ik begrijp wat je bedoelt met dat vacuum trekken.
Ik zeg altijd tegen de huisarts. Mijn mond werkt!! Het trekt en ik kan het gevoel ook heel moeilijk omschrijven.
Het verandert ook steeds.
Heb jij ook raar soms vies speeksel??
Af en toe denk ik dat ik een pot lijm in mijn mond heb.
Soms een heel droge mond maar andere keren weer heel veel speeksel.
Ik heb gelukkig geen nek klachten.
Wel heb ik de laatste tijd rugklachten maar dat lijkt meer op spierpijn.

Ik vind het fijn dat jij reageert.
Sterkte met alles en tot schrijfs.
Groetjes Linde.

Adrianna

• Newbie
  • *
« Reply #31 on: June 26, 2010, 10:23:10 AM »
Hoi Linde,

Ik heb geen raar speeksel en mijn mond is niet abnormaal droog.
Nu gaat het wel weer, voel wel wat, maar niet zoveel. Heerlijk.
Ik weet ook niet wat het is, vreemd gedoe hoor! Heb jij ook weleens dat het gevoelig is aan de zijkant van je hals (aan de buitenkant)? De artsen hebben uitgebreid aan mijn klieren gevoeld, maar alles gelukkig normaal.
Sterkte maar weer en een prettig weekend!

Groetjes Adrianna

Linde2

• Jr. Member
  • **
« Reply #32 on: June 28, 2010, 10:19:42 PM »
Hoi Adrianna,

Wat fijn om te horen dat het goed met je gaat, betreffende je mond dan.
Ik heb geen pijn aan de buitenkant van de hals of nek.
Bij mij is het puur IN de mond.
En de pijn wordt helaas niet minder.

Maar Nederland zit in de kwartfinale!! Hoera.:biggrin:

Het beste met jou.

Groetjes van Linde.

Linde2

• Jr. Member
  • **
« Reply #33 on: July 23, 2010, 03:05:55 PM »
Ik wil toch even de ellende van me afschrijven want de pijn wordt steeds erger.
En ik heb 6 juli een brief gekregen van het AZ dat ik 16 augustus een telefonisch consult krijg van de neuroloog.
Hier wordt een mens toch echt depressief van.
Zolang wachten. En wat krijg ik dan te horen????
Ze weten gewoon niet wat ze met mij aanmoeten. Ze laten me maar aanmodderen.
Je ziet niets aan mij, ik heb geen bedreigende ziekte.
Maar ik kan soms helemaal niet meer praten van de pijn in mijn mond.
Eten wordt ook steeds onaangenamer.
Ik kan dromen van de tijd toen ik nog een gewone mond had.
Voor mij zijn de 2 belangrijkste dingen: praten en eten weggepakt.
Ik weet het, het klinkt erg melodramisch, maar zo voel ik mij momenteel.
Ik voel me super eenzaam met deze klacht.
Ik zou kunnen huilen dagenlang. Maar het helpt allemaal niet.
Zo kan ik niet blijven leven.
Ik zie het even niet meer zitten.

Invisible

• Hero Member
    • http://www.baberci.nl
« Reply #34 on: August 11, 2010, 07:06:48 AM »
het is prima als een ieder zijn/haar verhaal doet,maar laten we het aub bij het onderwerp houden.
mocht het zo zijn dat het onderwerp te veel afwijkt dan heeft een ieder ook de mogelijkheid om zijn/haar eigen topic te starten.
ook is het zo dat wanneer een topic teveel gaat afwijken ik deze moet gaan splitsen in diverse topics om zo het originele onderwerp weer terug te krijgen,dus aub hier een beetje op letten.:rolleyes:

groejtes
Cindy

Els47

• Newbie
  • *
mondbranden
« Reply #35 on: August 16, 2010, 12:06:29 PM »
Wat bij mij de boosdoener was en waar het mee is begonnen was een breedspectrum
antibiotica...daarna nog maanden last gehad.
Nu steekt het bij regelmaat de kop op...oude kaas is een trigger..en zo nog wel meer soorten voedsel.
Moest vorig jaar accuut stoppen met een antibiotica kuur omdat het op de derde dag al niet meer was te harden,dus weer maanden last.....
Wat eningszins verlichting brengt...bij mij althans...is een stukje vet gezouten spek op je tong leggen...veel spoelen met Biotene mondspoeling,verzacht ook....en een tipje gemalen kruidnagel op de tong en even in de mond houden,ook vetnat van vette kippensoep verlicht wel wat.
Maar het bljft oppassen.....
Sterkte allemaal,want het is en nare pijn.
Gr,Els.

Linde2

• Jr. Member
  • **
« Reply #36 on: August 23, 2010, 06:49:20 PM »
Ik weet nog altijd niet waardoor het ontstaan is.
Het was er ineens.
Wel werd het steeds erger in de loop van de jaren.
Ik kan op dit moment totaal geen te warme, te koude, te gezouten enz. gerechten meer verdragen in mijn mond.
Alles prikkelt de tong.
In het AZ kom ik ook geen steek verder.
Alle uitslagen zijn goed.
In september komt de neuroloog van vakantie terug en dan moet ik een afspraak maken.
Ze wil nog wel een huidbiopt van de tong doen.
Maar daar moet ik nog eens heel goed over nadenken of ik dat wel wil.
Alles wat ik tot nog toe in mijn mond heb laten veranderen heeft alleen maar veroorzaakt dat de pijn nog erger is geworden.
Nee, bij mij helpt op dit moment helemaal NIETS.
En toch blijf ik HOPEN.
Sterkte voor iedereen met deze verschrikkelijke klacht.
gr. Linde.

klaas01

• Full Member
« Reply #37 on: September 09, 2010, 01:22:07 AM »
Hoi hoi Linde2,
Mijn hemel zeg wat vervelend allemaal, en dat er helemaal op die manier geen rust meer zal zijn in je dagelijks leven. Ik heb wellicht hier iets aan tips voor je, en hopelijk kan je daar iets verder mee komen. Het is wel een beetje veel, maar liever teveel dan te weinig, en zeker als er iets bijstaat wat wellicht zou kunnen helpen.

Het blijkt wel, maar ik wil absoluut geen valse hoop opwekken, maar het kan ook zomaar ineens weg zijn. En die hoop zit natuurlijk wel in mijn gedachte voor je.

Voedingstekorten. Omdat een tekort aan voedingsstoffen, zoals ijzer, zink, foliumzuur (vitamine B-9), thiamine (vitamine B-1), riboflavine (vitamine B-2), pyridoxine (vitamine B-6) en cobalamine (vitamine B-12) invloed kunnen zijn op uw mondelinge weefsels en veroorzaken een brandend mond. Deze gebreken kunnen ook leiden tot bloedarmoede vitamine.

Behandeling triggers verbetering van de symptomen voor veel mensen met brandende mond syndroom. Maar de aard van de behandeling hangt af van de onderliggende oorzaak.

* Droge mond (xerostomie). Behandelen van de oorzaak van je droge mond - syndroom van Sj?gren, gebruik van medicijnen of een andere oorzaak - kan verlichten brandende mond symptomen. Het drinken van meer vloeistoffen of het nemen van een medicijn dat de stroom van speeksel bevordert kan helpen.

* Andere orale voorwaarden. Indien de oorzaak is spruw, is de behandeling met orale antifungale medicatie zoals nystatine (Mycostatin) of fluconazol (Diflucan). Als je kunstgebit dragen, kan uw kunstgebit ook moeten worden behandeld.

* Psychologische factoren. Voor een brandende mond die kan worden veroorzaakt door of geassocieerd met psychologische factoren zoals angst en depressie, kan uw arts u adviseren tricyclische antidepressiva of benzodiazepinen, of psychiatrische therapie, of beide samen.

* Voedingstekorten. U kunt om de voedingswaarde tekortkomingen te corrigeren door het nemen van supplementen van vitamines B en mineralen zoals zink en ijzer.

* Irriterend voor kunstgebitten. Uw tandarts kan zijn in staat om uw kunstgebit aan te passen zodat ze minder irriterend voor uw mond. Als uw kunstgebit bevatten stoffen die uw mondelinge weefsels irriteren, moet u mogelijk verschillende kunstgebitten. U kunt ook symptomen te verbeteren door het beoefenen van een goede prothese zorg, zoals het verwijderen van kunstgebit 's nachts en het schoonmaken van hen behoren.

* Zenuwstoornis of schade (neuropathie). Uw arts kan medicijnen die je zenuwstelsel en controle op pijn, met inbegrip van benzodiazepines zoals clonazepam (Klonopin), tricyclische antidepressiva be?nvloeden, zoals amitriptyline of nortriptyline (Pamelor, Aventyl), of anti-epileptica zoals gabapentine (Neurontin). Voor verlichting van de pijn, kan uw arts ook raden uw mond spoelen met water en capsaicin - het actieve bestanddeel in hete pepers, die ook kan worden opgeroepen paprika.

* Allergie?n. Het vermijden van voedingsmiddelen die allergenen die kan prikkeling van de weefsels van je mond kan helpen bevatten.

* Bepaalde medicijnen. Als een medicijn u gebruikt en veroorzaakt een brandende mond, met behulp van een vervangende medicatie, indien mogelijk, kan helpen.

* Mondelinge gewoonten. Tand-wei en tanden-klemmen (bruxisme) kan geholpen worden met de mond bewakers, medicijnen en ontspanning technieken.

* Endocriene aandoeningen. Als een brandende mond wordt geassocieerd met aandoeningen zoals diabetes of hypothyro?die, het behandelen van deze voorwaarden kan het verbeteren van uw symptomen.

Als artsen niet kunnen vaststellen van de oorzaak van uw symptomen, kunnen ze nog steeds proberen te bevelen spruw medicijnen, B-vitamines of antidepressiva. Deze medicijnen zijn doeltreffend gebleken in het behandelen van brandende mond syndroom.
Luisteren
Fonetisch lezen

De behandeling moet worden afgestemd op uw individuele behoeften. Afhankelijk van de oorzaak van uw symptomen BMS, kan mogelijke behandelingen zijn:

* Aanpassing of vervanging van irritante kunstgebit
    * De behandeling van bestaande aandoeningen zoals diabetes, om het syndroom van Sj?gren, of een schildklier probleem beter brandende mond symptomen
    * Aanbevolen supplementen voor voedingstekorten
    * Schakelen geneeskunde, waar mogelijk, als er een geneesmiddel dat u neemt de oorzaak is van uw brandende mond
    * Het voorschrijven van medicijnen aan
          o verlichten droge mond
          o de behandeling van orale candidiasis ((Candidiasis,candidose of candida is een schimmelinfectie ))
          o helpen bij het controleren pijn van schade aan de zenuwen
          o angst en depressie te verlichten.

Als er geen onderliggende oorzaak kan worden gevonden, wordt de behandeling gericht op de symptomen om te proberen de pijn die geassocieerd wordt met het branden van mond-syndroom te verminderen.

Tips

U kunt ook proberen deze zelfzorg tips om de pijn van de verbranding van de mond-syndroom te verlichten.

* Sip vaak water.
    * Zuig op ijs chips.
    * Vermijd irriterende stoffen als warme, kruidige voedingsmiddelen, mondwater dat alcohol bevat, en producten hoog in zuur, zoals citrusvruchten en sappen.
    * Op suikervrije kauwgum kauwen.
    * Poets je tanden / kunstgebit met soda en water.
    * Vermijd alcohol en tabaksproducten.
    *anti-epileptica
     *alfa-liponzuur kan helpen
     *hormoontherapie
      *antidepressiva

Zelf heb ik ooit Gabapentine geslikt, en dat helpt in ieder geval voor mij absoluut niet. Ik gebruikte Gabapentine in de eerste plaats voor mijn Demyliserende Polyneuropathie, ik ben zelf per direct gestopt sinds vorig jaar. Gezien het feit dat ik ineens helemaal niet meer kon lopen, normaal praten laat staan denken. Nadien bij een bezoek van mijn neuroloog, kon hij alleen maar prijzen dat ik zelf het inisatief had genomen om met gabapentine te stoppen. Echter spijtig genoeg alsnog te laat, gezien dat ik nu definitief polyneuropathie heb.

Voor de pijn die ik heb en ondraaglijk is, gebruik ik het medicijn Amitriptyline. Helpt wel iets maar gaat steeds meer achteruit.

Linde2

• Jr. Member
  • **
« Reply #38 on: September 11, 2010, 11:04:48 AM »
Hallo Klaas01,

Bedankt dat je je zo verdiept hebt in oplossingen te zoeken naar mijn mond-probleem.
Het is idd een lang verhaal.
Maar eigenlijk kende ik bijna alle tips en heb ze ook bijna allemaal geprobeerd.
Begrijp ik nu dat jij veel pijn hebt vanwege polyneuropathie. En dus niet pijn in je mond??
Ik weet niet welke ziekte dit is. En ik heb nu de fut, energie niet om het te gaan opzoeken.
Vroeger was ik ontzettend meelevend en betrokken bij andere mensen, maar nu ben ik op een punt beland dat ik alle energie en levenszin voor mezelf nodig heb.
Ik heb ook een afspraak lopen bij een psycholoog, want ik kan dit ALLEEN gewoon niet meer aan.
Veel sterkte wens ik jou.
Groetjes van Linde.

klaas01

• Full Member
« Reply #39 on: September 11, 2010, 12:17:47 PM »
Dank je wel Line voor je reactie terug.
Ik begrijp heel goed dat alle energie weg geslurpt wordt door een lichamelijk probleem. En dat ken ik ook als geen ander door de pijn die daarmee gepaard gaat.

Het heel erg vervelend om vaak zo door het leven te gaan, en zo zonde van de tijd die voorbij schiet op die manier. Ik begrijp heel goed dat je de energie niet hebt, om keer op keer terug te reageren, dus maak je daar geen zorgen om.

Polyneuropathie is een spierziekte, en in mijn situatie gaat dit meer achteruit tot soms spier uitval. Alles gaat gepaard met pijn wat steeds meer een probleem wordt om dat te onderdrukken met medicatie. Eerst had ik Demyliserende polyneuropathie dat wat een zenuw aandoening is, en moest daar vanaf komen volgens mijn neuroloog. Echter dat laatste is omgeslagen naar Polyneuropathie waar ik nooit meer vanaf kom.

Foutje van huisarts.

Maar buiten mijn verhaal om, wens ik alsnog zeer veel sterkte toe in hopelijk een herstel.

Vriendelijk groet van Klaas en een zeer fijne dagen toegewenst

lentebloem

• Newbie
  • *
« Reply #40 on: September 27, 2010, 01:03:43 AM »
Hallo allemaal ga even kort reageren voordat ik alles ga uitleggen. Is iemand van jullie wel eens getest op een vtamine b12 tekort. Ik herken zoveel in jullie verhalen er je krijgt zoveel last van een tekort terwijl het zo makkelijk opgelost kan worden doormiddel van injecties. Heb zelf jaren rondgelopen met dezelfde klachten ze konden het niet vinden. Tot iemand me vertelde van een b12 tekort laten prikken en ja hoor een tekort. Na 4 weken injecties verdwenen de klachten 1 voor 1. Let op dit wordt niet standaard geprikt. Als het nog niet gebeurd is ga aub naar ha voor nieuwe bloedtest. Het kan zoveel veranderen.
Groetjes lentebloem

lentebloem

• Newbie
  • *
« Reply #41 on: September 28, 2010, 11:25:58 PM »
Linde fout fout aub neem mij serieus door het slikken van pillen neemt de waarde in je bloed toe maar op weefselniveau is het niets. Met een opnamestoornis neem je niets op uit tabletten je moet injecties hebben. Bloedprikken heeft geen zin als je kort geleden pillen hebt genomen. Bloedwaarde lijkt goed maar je voelt je niets. AUB luister naar mij allemaal laat die waarde prikken het is zo belangrijk. Ik lijk wel gek maar er is zoveel nog om voor te vechten en ik weet je voelt je niet goed en moe lusteloos schildklier heeft er vaak mee te maken, je darmen je maag. Geen eetlust geen smaak allemaal zo herkenbaar. Ga es naar b12 forum en lees je in er gaat een wereld voor je open.
Groetjes veel sterkte allemaal
Lentebloem

BMS alle klachten die jij noemt horen bij een b12 tekort het hoeft niet zo te zijn maar laat prikken aub. Hoe zit het met je benen zwaar pijnlijke heupen en moe moe en moe. Ook je depressief voelen horen hierbij. Veel sterkte
Lentebloem
« Last Edit: September 28, 2010, 11:28:26 PM by lentebloem »

katie

• Newbie
  • *
hoi
« Reply #42 on: October 02, 2010, 08:27:31 PM »
wat jij hebt herken ik heel goed, bij mij begon het 2 jaar terug op vakantie, had opeens allemaal blaren aan mijn tong en vreselijke pijn.ook naar dokter, kaakchirug geweest haalde niks uit. het voelt ook erg branderig aan in keel,tong en soms ook erge rode plekken in de mond, en het beheerst mijn laten en doen in het leven, wordt er soms moedeloos van en veel verdriet. het doet erg veel pijn. kan soms niet veel eten vooral mayonaise en andere sauzen ook niet. ben begin dit jaar 17 kilo daardoor afgevallen. ik ben er zelfs overspannen van geweest. op moment probeer ik het beste maar van te maken. ik heb van de kaakchirurg lidocaine dit is en verdovings middel kan ik in iedergeval wat eten. hey groetjes

Desie

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #43 on: October 02, 2010, 08:31:09 PM »
@Lentebloem,

Bij deze wil ik je toch er even aan herinneren dat wij geen artsen zijn.

Ik citeer je even:
Fijn pien dat alles gecontroleerd wordt. Zet aub je uitslagen hierneer ik zal ze goed bekijken zal me niets verbazen als het een b12 tekort is.
Als blijkt dat je een tekort hebt laat dan nog geen injectie zetten kom eerst hier ik ga je eerst advies geven.
Groetjes lentebloem

Ik denk dat Pien beter de uitslagen kan bepraten met haar huisarts waar zij de uitslag van krijgt.
Deze zal beslissen of zij idd medicatie nodig hebt hiervoor.
Om nu te zeggen zet je uitslagen maar hier neer dan zal ik er even naar kijken vindt ik persoonlijk te ver gaan.
Nogmaals wij zijn geen artsen en mogen op dit vlak ook geen uitspraken geven.

Groetjes Desie

lentebloem

• Newbie
  • *
« Reply #44 on: October 03, 2010, 04:14:40 AM »
Desie je hebt helemaal gelijk we zijn geen artsen en ik wilde het ook niet zo over laten komen sorry. Maar van de andere kant is het heeeeel moeilijk om een juiste behandeling te krijgen van een arts die hier nog geen verstand van heeft dit is namelijk niet erg bekend in nederland ik linkte dan ook door naar het b12 forum daar kan men precies lezen wat er gebeurd bij een foutieve behandeling die dikwijls voorkomt helaas.
Groetjes lentebloem