Author Topic: Wat is een B12 tekort...  (Read 60714 times)

Desie

• Administrator
  • Hero Member
Wat is een B12 tekort...
« on: January 05, 2009, 07:57:47 PM »
Wat zijn de symptomen van een vitamine B12 defici?ntie?

Aangezien vitamine B12 essentieel is voor de gezondheid van het zenuwstelsel, voor het immuunsysteem, en voor de vorming van DNA, is de onderstaande lijst van klachten niet compleet. Niet alle klachten hoeven voor te komen, en ook hoeven de klachten niet voortdurend aanwezig te zijn. De meeste klachten kunnen varieren in ernst en kunnen al optreden ver voordat er anemie (bloedarmoede) ontstaat. Bij ruim éenderde van de pati?nten ontstaat zelfs helemaal geen anemie. Met name de neurologische en psychische klachten komen vaak al voor bij laagnormale waarden van vitamine B12.

Omdat vitamine B12 op zoveel systemen in het lichaam van invloed is, uit een defici?ntie zich bij iedereen anders. Waar de een met name last heeft van vermoeidheid, tintelingen, geheugenverlies en spierkrampen, heeft een ander problemen met zich concentreren, een ontstoken tong, menstruatieklachten en depressiviteit. Wel zijn er een aantal klachten die vaker voorkomen, zoals: een ontstoken of dikke tong, het koud hebben, psychische problemen, neurologische klachten en verlies van eetlust.

Een vitamine B12 defici?ntie is sluipend en het kan jaren duren voordat de symptomen en klachten zich ontwikkelen en voordat ze ernstig worden. Vaak wordt een vroege diagnose gemist door de vaagheid van een aantal symptomen, en omdat veel symptomen overeenkomen met andere aandoeningen. Bij onverklaarbare neurologische klachten, glossitis, concentratieproblemen of psychische problemen zou daarom altijd de B12 serumwaarde getest moeten worden. Als u last hebt van ??n of meerdere klachten uit onderstaande opsomming, raadpleeg dan altijd uw huisarts.

Neurologisch:

Tintelingen, doof gevoel, brandend gevoel in armen, benen, handen en/of voeten, zenuwpijn, op "watten" lopen, uitvalsverschijnselen
Concentratiestoornissen, geheugenproblemen  
Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken  
Ataxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen

Psychisch:

Depressie, dementie, nervositeit, psychose, paranoia, geirriteerdheid, prikkelbaarheid, verwardheid, gedragsveranderingen

Overig:

Spierpijn en krachtsverlies  
Glossitis (ontstoken tong), branderige, pijnlijke of prikkelende tong, gevoelige mond  
Vermoeidheid, slaperigheid, zwakte  
Misselijkheid, verlies van eetlust, gewichtsverlies  
Menstruatieklachten, zoals uitblijven menstruatie, hevige menstruatie, te lange menstruatie, verergerde menstruatiepijn  
Gewrichtsklachten  
Kortademigheid, benauwdheid, hartkloppingen  
Duizeligheid  
Bleekheid van de huid  
Het koud hebben  
Impotentie  
Onvruchtbaarheid  
Haaruitval  
Veranderingen in gezichtsveld, wazig zien  
Darmklachten  
Incontinentie en/of vaak plassen  
Hoofdpijn

De eerste stap in het stellen van de diagnose is het testen van serum B12.
Voor een vollediger beeld kan dit worden aangevuld met HB, MCV, erytrocyten, leucocyten en trombocyten.
Een vitamine B12 defici?ntie kan voorkomen zonder anemie en zonder verhoging van MCV!
Bij bloedarmoede dienen ook altijd meteen ferritine en foliumzuur geprikt te worden, naast de serum B12, zodat meteen meer duidelijkheid gegeven kan worden waardoor de bloedarmoede kan zijn ontstaan. Bij een goede waarde van de MCV en een lage serum B12 waarde, is het aan te raden om ferritine te testen, aangezien een ijzertekort een verlaging van de MCV geeft (een vitamine B12 tekort geeft vaak, maar niet altijd, een verhoging van de MCV).
De diagnose zou niet moeten afhangen van afwijkende hematologische waarden. Macrocytose bijvoorbeeld is niet specifiek voor een vitamine B12 tekort, en ook bloedarmoede komt niet zo vaak voor als eerder werd aangenomen. De schatting is, dat als hemoglobine, hematocriet en MCV normaal zijn, 30% van de mensen met een vitamine B12 tekort gemist wordt.

Naast het testen van serum B12 is het zeer aan te raden ook te testen op foliumzuur, ferritine en vitamine B6. Een tekort aan foliumzuur en/of vitamine B6 gaat nogal eens samen met een tekort aan vitamine B12. Zonder suppletie hiervan heeft de behandeling met injecties onvoldoende resultaat. Let op: foliumzuur mag pas gegeven worden indien de vitamine B12 wordt aangevuld.

Behandeling

De behandeling bestaat uit intramusculaire injecties met 1000 microgram hydroxocobalamine.
Er dient begonnen te worden met 10 injecties met een interval van minstens 3 dagen.
Vervolgens dienen de injecties voortgezet te worden met een frequentie van 1 maal per week, met name indien er sprake is van neurologische klachten. Afhankelijk van de klachten dient deze frequentie te worden voortgezet tot de klachten grotendeels verdwenen zijn.
Vervolgens kan de frequentie worden afgebouwd, met dien verstande dat bij terugkeer van de klachten de frequentie dient te worden aangepast. Indien de klachten wegblijven, kan worden afgebouwd tot een frequentie van ??n maal per maand tot ??n maal per twee maanden.
E?n maal per twee maanden is de minimale frequentie.

Indien de injecties (te) weinig effect hebben, dient er aanvullend onderzoek gedaan te worden naar folium, ferritine en vitamine B6. Indien er een tekort bestaat van een of meerdere van deze vitaminen/mineralen, is de werking van de injecties beperkt. Na suppletie van eventuele tekorten is een duidelijke verbetering te verwachten. Indien ook dit uitblijft, is een verder onderzoek naar eventuele onderliggende aandoeningen aan te raden. Met name auto-immuunaandoeningen komen regelmatig samen voor met een vitamine B12 deficientie.
Bij blijvende neurologische klachten is het aan te raden een neuroloog te raadplegen.

Bron: stichting b12 tekort
« Last Edit: January 06, 2009, 10:10:25 PM by Invisible »

Guest

• Guest
Wat is een B12 tekort...
« Reply #1 on: August 06, 2009, 02:48:33 AM »
Hai!

Wat ik wel jammer vind met dit soort stukken, is dat niet wordt aangegeven dat het niet altijd raadzaam is met de B12therapie te beginnen. Enerzijds wordt (elders) beweerd dat het geen kwaad kan, anderzijds dat het levensgevaarlijk is. Ook hier wordt niet ingegaan op de mogelijke bijwerkingen en het gegeven dat B12 eigenlijk alleen in hoge mate toegediend mag worden in combinatie met andere B-types. Ook mag er niet te lang met B12 therapie worden doorgegaan ?f te vaak in korte tijd worden toegediend.
Er zijn artsen die deze uitspraken van mij haten, het is echter de simpele waarheid. Het gaat namelijk vaak mis EN DAN ZIJN GEVOLGEN NIET TE OVERZIEN.
Dat wilde ik er toch even bij vermelden, hoewel het natuurlijk een ontzettend goed artikel is, helder en bondig.

Groeten
Ginger

Invisible

• Hero Member
    • http://www.baberci.nl
Wat is een B12 tekort...
« Reply #2 on: August 06, 2009, 07:48:46 AM »
hoi ginger

ik las net je reaktie op dit stukje hierboven en wil hier graag op reageren.
je schrijft dat er niet te lang met b12 mag worden door gegaan ivm evt gevolgen?
maar ik vraag me dan af hoe het dan zit met de patienten die geen b12 aanmaken en dus voor altijd aan de injecties vast zitten?
ik zelf ken zo'n patient en die krijgt dus deze injecties omdat ze zelf geen b12 aanmaakt en dus echt deze injecties nodig heeft.
qua het veel toedienen ervoor,een goede arts weet dat dit in het begin een paar keer achter elkaar is,dan de b12 weer getest moet worden om te kijken hoe hoog het gehalte is,om zo een goede behandeling te kunnen starten.
wanneer de injecties aanslaan zal dit verder gaan naar 1x per maand of 1x per 2 maanden zoals in het artikel geschreven en niet meer.
ook is er dan tussen tijds altijd controle om de hoeveelheid b12 te controleren zodat je ook de b12 therapie onder controle houdt.

wel ben ik heel nieuwsgierig waar jij de ervaring/het artikel/verhaal vandaan hebt dat b12 therapie vandaan hebt.
is dit gebaseerd op eigen ervaringen,of heb je dit uit een medische artikelel?
ik hoor er graag meer over dit zodat we ook jouw uitspraken hierboven kunnen onderbouwen voor de andere leden/gasten.

groetjes
Cindy

Desie

• Administrator
  • Hero Member
Wat is een B12 tekort...
« Reply #3 on: August 06, 2009, 02:33:04 PM »
Heb dit stukje met verbazing gelezen.
Ik ben ook erg benieuwd waar je dit vandaan hebt.
Citaat:
Er zijn artsen die deze uitspraken van mij haten, het is echter de simpele waarheid. Het gaat namelijk vaak mis EN DAN ZIJN GEVOLGEN NIET TE OVERZIEN.

Ben erg benieuwd  wat er dan mis gaat !!
Het enige wat er mis kan gaan is dat als je jezelf injecteerd dat je naast een ader spuit.
Dit moet wel goed aangeleert worden voor je er zelf mee begint.

Als iemand zoals mijn dochter geen B12  aan kan maken en daardoor zo veel klachten krijgt die ik hier niet allemaal ga opnoemen maar die echt allemaal verdwenen zijn sinds zij zelf de B12 injecteerd.

Mensen die zelf geen B12 aanmaken moeten zelfs hier niet mee stoppen als ze met injecties begonnen zijn.
De klachten komen dan onheroepelijk weer terug.
En deze zal de hele leven gebruik moeten worden.
In de aangepaste mate en afbouwend naar ?en of twee keer in de maand.

Er is een site in de lucht die alles weten over de B12.
Zelf artsen zitten hierop waar je je vragen aan kan stellen online.
Een arts in het Erasmus mc heeft er een script over geschreven die allemaal positief over de B12 injecties vertellen.
Net als Cindy ben ik dus  erg benieuwd waar jij je verhaal vandaan hebt.

Groetjes Desie

*asje*

• Jr. Member
  • **
ook ik
« Reply #4 on: August 08, 2009, 10:21:35 PM »
hoi desie ...cindy en alle anderen

rond half mei moest ik een bloedonderzoek,voor een aantal dingen.
ik belde voor mijn uitslag,een week later en ik moest op spreekuur komen,bij mijn huisarts.
mijn b12 was te kort...een waarde van 117.
mijn foliumzuur was te laag
en mijn ferrintine was te laag
deze stoffen hebben ook te maken met b12.

ik moest gaan prikken...wekelijks 6 injecties gehad.
en ik merkte gewoon nog geen verschil.
ik ben dood en dood moe.

nu moet ik afbouwen met de injecties...2 wekelijks...3 wekelijks en dan naar 8 wekelijks.
helaas wilde mijn dokter niet  horen,van meerdere injecties per week,wat raadzaam is.

nu als b12 patient wil ik even vermelden,dat het stukje wat ginger schrijft,geheel gebaseerd is,op nonsens...

b12 heeft je lichaam echt nodig...en als je lijf dit niet meer vanzelf opneemt,moet een tekort goed aangevuld worden met injecties...het liefst 2 keer in de week,voorlopig.
zeker als er neurologische klachten aanwezig zijn,wordt er aangeraden om een jaar of 2 wekelijks te prikken.

mocht je b12 nog wel goed aangevuld kunnen worden in de loop van maanden of  jaren,dan nog kun je rest verschijnselen overhouden...

ik ben ook zo iemand,die levenslang injecties nodig heeft.
even terug te komen op ginger haar verhaal...............de B12 injecties zijn niet toxisch !
en tekort aan B12 doet meer met je lijf,dan teveel.
ik heb me heel goed ingelezen op een site en op een forum,wat alleen maar over B12 gaat.

vaak raden ze nog aan om de B6 te laten testen...omdat die ook in het rijtje van de ferritine en de foliumzuur hoort.
maar de injecties zijn absoluut niet levens gevaarlijk.

ik ben nu zo'n 12 injecties verder en helaas merk ik nog weinig vooruitgang.
maar slechter ben ik er niet van geworden.

hopelijk zijn er meer mensen met deze ervaring en nemen ginger totaal niet serieus.
ik heb geen idee,waar ze deze onzin vandaan heeft.

tot schrijfs en liefs As
vrienden heb je niet...die maak je,door er zelf een te zijn

Guest

• Guest
Wat is een B12 tekort...
« Reply #5 on: August 09, 2009, 05:30:40 AM »
Zo, ik zie wat nijd hier en daar.
Allereerst heb ik nooit beweerd dat de b12 therapie toxisch is en per definitie fout. Laten we dat even vooropstellen en daarbij is het een goedbedoelde opmerking naast het toch al goede artikel.
Dat b12 therapie ook kwaad kan, is geen geheim, je vind er net zoveel over als dat het goed doet. Ook ik heb gezien en meegekregen dat een lichaam neven verschijnselen kan gaan ontwikkelen: onrust, hoge bloeddruk, 'ziekvoelen' en ik kan er nog wel meer bijhalen, het punt was eigenlijk; je b12 gehalte kan ook gevaarlijk hoog worden. Mensen die hiervan afhankelijk zijn, ja, die zullen dat ONDER BEGELEIDING van een ARTS wellicht de rest van hun leven moeten doen. Ik weet echter ook dat er artsen zijn die hierin te ver gaan omdat ze er anders over denken. Ik heb bij verschillende vrienden gezien dat ze er echt goed ziek van werden, temeer omdat de b12 therapie eigenlijk toegediend moet worden in combinatie met andere b-complexen.
Waar ik het vandaan heb? Nouja, artsen, ervarende vrienden,google en een internetgoeroe die er onderzoek naar had gedaan. Sorry. voor de nonsens. Doe er vooral mee wat je wilt.

Invisible

• Hero Member
Wat is een B12 tekort...
« Reply #6 on: August 09, 2009, 08:41:01 AM »
hoi ginger

het is zeker geen nijd wat er hier is in dit stukje.
ik zelf (en de andere 2) hebben alleen gereageerd op het stukje wat jij hebt geschreven.
als ik dit volgende zinnetje van je lees ;
Ook mag er niet te lang met B12 therapie worden doorgegaan ?f te vaak in korte tijd worden toegediend.
Er zijn artsen die deze uitspraken van mij haten, het is echter de simpele waarheid. Het gaat namelijk vaak mis EN DAN ZIJN GEVOLGEN NIET TE OVERZIEN

dan komen er indd vragen bij mij op waar dit op gebaseerd is,omdat hier leden/gasten van kunnen schrikken.
daarnaast zoals ik eerder schreef weet ik dat je als b12 niet aanmaakt dat je altijd je injecties moet halen en dat je juist ziek wordt als je het niet doet.

hier op het lotgenotenforum is het zeker niet erg wanneer iemand iets anders schrijft,dus zoals in jouw geval dat het mis kan gaan wanneer er te lang wordt door gegaan met de b12,maar we zien dan wel graag dat je ons ook laat weten waar je deze info vandaan hebt.
wanneer je zoals je schrijft deze informatie via google hebt,via iemand die onderzoek heeft gedaan zou ik je graag wilen vragen om de evt links naar de betreffende sites naar mij toe te sturen via een pb (prive bericht) zodat wij van het beheer deze kunnen bekijken/lezen en evt ook deze info kunnen plaatsen op het lotgenotenforum.
nogmaals het is zeker geen probleem om iets te schrijven,maar wij willen alleen altijd graag weten waar zoiets vandaan komt.:wink:

groetjes
Cindy

Guest

• Guest
Wat is een B12 tekort...
« Reply #7 on: August 10, 2009, 08:03:41 AM »
Hallo allemaal

Ik heb net al een bericht teruggestuurd naar Asje, die het nogal nodig vind om ontzettend te stoken. Zoals ik haar zelf ook gevraagd heb: waarom? Het is een lotgenotenforum en ben echt verbaasd over de felheid van asje en als er dan meningen geventileerd mogen worden, waarom ik de mijne dan niet? Bij deze wil ik ook zeggen dat het schrijven waarmee dit topic werd geopend gewoon een mooi artikel is en dat ik nooit heb beweerd dat dit anders was. De reactie van asje deed mij verstommen en maakte me in eerste instantie kwaad. Ik vind het nog altijd onbegrijpelijk, maar ok?. Ik zal zien wat hier nog verder gaat gebeuren.

Ik zal nu zeggen wat ik haar heb gestuurd.
Zelf heb ik een ziekte waarbij een b12 tekort hoort. De keuze om niet de shottherapie te ondernemen heb ik weloverwogen gemaakt. Te meer omdat ik gezien heb bij vrienden die hetzelfde hebben als ik er verschrikkelijk ziek van zijn geworden. Door verschillende artsen ben ik gewezen op de neveneffecten van de eventuele gevolgde therapie. De ervaring heeft geleerd dat niet iedere arts dit doet. b12 en andere b-typen moeten ook gecombineerd worden voor een goed geslaagde therapie.

De neveneffecten waar ik het over heb zijn oa hypertensie, andere waarden van het bloed kunnen veranderen/verslechteren, duizelingen, concentratiestoornissen, onrust en paniek etc. Er is niet voor niets een waardestatistiek voor bloed ed. Een te hoge waarde b12 in het bloed kan dus gevolgen hebben. Vooralsnog zeg ik hierbij dat het natuurlijk persoonsgebonden is, echter weten veel mensen het niet. Mensen kunnen hiervan schrikken, natuurlijk, dat deed ik ook toen ik het vernam. Vooralsnog hoeft het niet voor iedereen geldig te zijn. Patienten die als aandoening hebben b12 tekort, daar kan ik natuurlijk niet over meepraten. Ik kan alleen spreken over de eigen ervaringen. Ik vind dat ik dat dus ook m?g doen, ook al wordt er gezegd dat men mij niet serieus moet nemen. Dat ik nonsens verkoop. Wat mij eigenlijk nog het meeste tegen de borst stuit, eerlijk gezegd.
Ik w??t dat veel artsen het afdoen als volslagen onzin. Ik weet ook dat er artsen zijn die het erkennen. En dan zeg ik nogmaals: ieder heeft zijn of haar eigen waarheid. Dit is nu eenmaal de mijne.

Groetjes

Mike

• Administrator
  • Sr. Member
Wat is een B12 tekort...
« Reply #8 on: August 10, 2009, 08:50:20 AM »
Ik wil hier even ingrijpen en direct een waarschuwing naar Ginger plaatsen.

Allereerst stookt hier niemand. Er is inmiddels al een aantal keer gevraagd om je mening te onderbouwen wat je nog steeds niet hebt gedaan. Dan kun je een dergelijke reactie verwachten

Zoals je ook van Cindy leest is het geen probleem om een andere mening te hebben en als er waarheid in jouw verhaal zit, moet dat natuurlijk ook hier vermeld worden, nietwaar? Maar uitspraken als deze:
slaan totaal nergens op zonder dat het onderbouwt is en lijkt dan meer op bangmakerij.

Ik heb je in een ander topic ook al aangesproken om geen uitspraken te doen die bij een arts horen te liggen, nu doe je dat hier dus ook.
Jij bent geen arts en ik vraag je dan ook niet zaken te schrijven die geen ondersteunend artikel hebben.

Dus graag zie ik bij je eerstvolgende reactie een onderbouwing van jouw verhaal van dat het vaak mis gaat zodat andere leden het kunnen lezen en zo ook de andere kanten van het geheel kunnen zien.

sylvia47

• Full Member
Wat is een B12 tekort...
« Reply #9 on: March 01, 2010, 08:18:42 PM »
Hallo ,ja ik schrok wel even want mijn huisarts heeft juist gezegt dat mijn pijnlijke voeten en duizeligheid kunnen komen door een vitamine B12 tekort.Vroeger belek dat bloedarmoede te heten maar dat lijkt bijna niet meer voor te komen ,door de welvaart.Wel zijn er mensen die van nature geen B12 aanmaken.Helaas is het in het bloed niet altijd te zien zei ze omdat je B12 in je bloed goed kan zijn terwijl er wel een tekort is.Alleen is de waarde echt te meten als het heel erg beneden pijl is.Ik heb dan ook vitamine B12 bij de appotheek gehaald en slik nu 1 tablet per dag.ook ik ben wel benieuwd wat er dan zo verkeerd kan gaan,als dat zo was zou het toch ook niet verkocht mogen worden?groetjes sylvia.
Hoe we het doen ,doen we het,we moeten door,en het wordt weer lente.

Peetjuh

• Newbie
  • *
Wat is een B12 tekort...
« Reply #10 on: May 20, 2010, 09:30:31 PM »
Quote from: Guest;41853
Hallo allemaal
Ik w??t dat veel artsen het afdoen als volslagen onzin. Ik weet ook dat er artsen zijn die het erkennen. En dan zeg ik nogmaals: ieder heeft zijn of haar eigen waarheid. Dit is nu eenmaal de mijne.
Groetjes

Misschien is het een idee om de wetenschappelijke info eens te lezen...
de hoge concentraties B12 in het bloed zegt NIETS over de aanwezigheid tussen de weefsels, en als er geen juiste behandeling wordt gegeven stijgt alleen de waarde in het bloed en hebben je weefsels er dus niets aan...

Persoonlijk ben ik blij met deze info op dit forum!

Groetjes,
Petra

Quote from: sylvia47;64054
Hallo ,ja ik schrok wel even want mijn huisarts heeft juist gezegt dat mijn pijnlijke voeten en duizeligheid kunnen komen door een vitamine B12 tekort.Vroeger belek dat bloedarmoede te heten maar dat lijkt bijna niet meer voor te komen ,door de welvaart.Wel zijn er mensen die van nature geen B12 aanmaken.Helaas is het in het bloed niet altijd te zien zei ze omdat je B12 in je bloed goed kan zijn terwijl er wel een tekort is.Alleen is de waarde echt te meten als het heel erg beneden pijl is.Ik heb dan ook vitamine B12 bij de appotheek gehaald en slik nu 1 tablet per dag.ook ik ben wel benieuwd wat er dan zo verkeerd kan gaan,als dat zo was zou het toch ook niet verkocht mogen worden?groetjes sylvia.

Als het inderdaad gaat om een opnamestoornis, wat heel goed zou kunnen, dan hebben tabletten geen zin... er zou dan gestart moeten worden met injecties...
Heeft je huisarts dat niet gezegd Sylvia?

Groetjes,
Petra
« Last Edit: May 20, 2010, 09:32:15 PM by Peetjuh »

Marjan b12 tekort

• Newbie
  • *
B12 tekort
« Reply #11 on: March 30, 2011, 03:09:29 PM »
Omdat ik pas na ruim 50 jaar de juiste diagnose gekregen heb en veel schade heb opgelopen door mijn aangeboren B12 te kort heb ik een website hierover geschreven om iedereen met vage of onverklaarbare klachten een soort handleiding te geven.

Voor mij is het te laat, ik ben volledig immobiel geworden en afgekeurd.
Dit wens je niemand toe.

Neem vage en onverklaarbare klachten altijd serieus en verplicht je huisarts de juiste onderzoeken te doen.

De link naar de website:

*verwijderd door beheer*

Quote from: Peetjuh;74125
Misschien is het een idee om de wetenschappelijke info eens te lezen...
de hoge concentraties B12 in het bloed zegt NIETS over de aanwezigheid tussen de weefsels, en als er geen juiste behandeling wordt gegeven stijgt alleen de waarde in het bloed en hebben je weefsels er dus niets aan...

Persoonlijk ben ik blij met deze info op dit forum!

Groetjes,
Petra

Als het inderdaad gaat om een opnamestoornis, wat heel goed zou kunnen, dan hebben tabletten geen zin... er zou dan gestart moeten worden met injecties...
Heeft je huisarts dat niet gezegd Sylvia?

Groetjes,
Petra

Ook bij een opname stoornis kun je met smelttabletten het zelfde resultaat halen als met injecties.
Smelttabletten gaan via het mondslijmvlies direct het bloed in.

De grens voor spuiten of smelttabletten wordt bepaald door de B12 waarde.
Onder de 180 pmol/l is het raadzaam naar een B12 internist te gaan.
Boven die waarde kun je met bv. 4 x 10mg Bloem smelttablet per dag goed uit de voeten.
Vergeet alleen niet voldoende foliumzuur en magnesium te nemen.

Meer info * link verwijderd door beheer*
« Last Edit: March 30, 2011, 06:44:19 PM by Mike »

kaatjebugel

• Newbie
  • *
Wat is een B12 tekort...
« Reply #12 on: March 30, 2011, 06:36:09 PM »
Het vitamine informatie bureau schrijft over vit B12 het volgende:

Er zijn geen nadelige effecten bekend van een hoge inname van vitamine B12. Daarom is er geen bovengrens aan te geven. Het Vitamine Informatie Bureau hanteert een richtlijn van maximaal vijf keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) per dag.

Deze richtlijn is gebaseerd op de maximaal veilige bovengrenzen die opgesteld zijn in Nederland, de Europese Unie en de Verenigde Staten.

Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine B12?
Het lichaam kan bij een hoge inname zelf de opname van vitamine B12 uit de voeding beperken.  Er zijn daarnaast geen nadelige effecten op het lichaam bekend van een hoge vitamine B12-inname

Vit B12 injecties kan je alleen op voorschrift van een arts krijgen en worden alleen voorgeschreven aan mensen die een bewezen vit B12 deficientie hebben en dus geen of te weinig vit B12 uit hun voeding halen. Om een goede werking van de vit B12 te hebben wordt er vaak een vit B complex bij geadviseerd, de overige vit B worden namelijk op een andere manier/plaats opgenomen in het lichaam dan de vit B12.

Ikzelf ben blij met deze injecties, het heeft even geduurd maar nu na 1 jaar van gebruiken voel ik me minder moe heb geen tintelingen meer in mijn armen en benen enz enz. Het heeft mijn leven een stuk aangenamer gemaakt.

Jumce

• Newbie
  • *
Wat is een B12 tekort...
« Reply #13 on: April 01, 2011, 06:41:29 AM »
Hallo allen,

Om de zaken wat duidelijker te maken, heb ik het volgende te melden.
Allereerst dat ik GEEN arts ben, maar al ruim 6 jaar dagelijks ALLE berichten op het Forum
van Stichting B12-tekort lees, en daardoor zeer goed op de hoogte ben van wat er speelt rond-om de zeer complexe B12 problematiek.
Aanleiding daartoe was het B12-tekort (210pmol/l) van mijn vrouw.  

Quote Ginger;1) Er zijn artsen die deze uitspraken van mij haten, het is echter de simpele waarheid.
Het gaat namelijk vaak mis EN DAN ZIJN GEVOLGEN NIET TE OVERZIEN.
Dat wilde ik er toch even bij vermelden, hoewel het natuurlijk een ontzettend goed artikel is, helder en bondig.

Ik vraag me af w?t hier dan  zo vaak mis gaat. ALS het mis gaat, ligt dat puur aan de
onkunde van de arts, en dan zijn de gevolgen idd niet te overzien..... of beter uitgedrukt
ONHERSTELBAAR.

------------------
2) Enerzijds wordt (elders) beweerd dat het geen kwaad kan, anderzijds dat het levensgevaarlijk is. Ook hier wordt niet ingegaan op de mogelijke bijwerkingen en het gegeven dat B12 eigenlijk alleen in hoge mate toegediend mag worden in combinatie met andere B-types. Ook mag er niet te lang met B12 therapie worden doorgegaan ?f te vaak in korte tijd worden toegediend.

Dit zijn pure nonsens, en doorgaans afkomstig van artsen die niet de verantwoording willen
nemen voor de vele benodigde injecties. D?t zeggen ze echter NIET, maar om hun B12-onkundigheid verdoezelen dissen ze de meest idiote verhalen op, in de hoop dat de pati?nt
genoegen neemt met zijn handelen.... ZONDER de juiste richtlijnen te volgen.

--------------------
3) Dat b12 therapie ook kwaad kan, is geen geheim, je vind er net zoveel over als dat het goed doet. Ook ik heb gezien en meegekregen dat een lichaam neven verschijnselen kan gaan ontwikkelen: onrust, hoge bloeddruk, 'ziekvoelen' en ik kan er nog wel meer bijhalen, het punt was eigenlijk; je b12 gehalte kan ook gevaarlijk hoog worden. Mensen die hiervan afhankelijk zijn, ja, die zullen dat ONDER BEGELEIDING van een ARTS wellicht de rest van hun leven moeten doen.

Er is GEEN geneesmiddel dat zo weinig bijwerkingen kent als B12. Het is volkomen veilig.
Feit is w?l dat de eerste injectie gezet moet worden in de nabijheid van een arts omdat
bij een daarvoor gevoelige pati?nt een anafylactische shock kan optreden, dit ben ik echter,
gedurende de 6 jaar dat ik mij verdiep in B12, nooit tegen gekomen.
OOK niet bij pati?nten met een allergie voor Cobalt (een onderdeel van B12)
Onder begeleiding van de arts is NIET nodig, er zijn veel pati?nten die zelf injecteren.
Referentiewaarden zijn hier NIET van belang, de waarden zijn met injecteren immers  
ALTIJD hoog tot zeer hoog.

----------------
4) Zelf heb ik een ziekte waarbij een b12 tekort hoort. De keuze om niet de shottherapie te ondernemen heb ik weloverwogen gemaakt. Te meer omdat ik gezien heb bij vrienden die hetzelfde hebben als ik er verschrikkelijk ziek van zijn geworden. Door verschillende artsen ben ik gewezen op de neveneffecten van de eventuele gevolgde therapie.
De ervaring heeft geleerd dat niet iedere arts dit doet. b12 en andere b-typen moeten ook gecombineerd worden voor een goed geslaagde therapie.
De neveneffecten waar ik het over heb zijn oa hypertensie, andere waarden van het bloed kunnen veranderen/verslechteren, duizelingen, concentratiestoornissen, onrust en paniek etc. Er is niet voor niets een waardestatistiek voor bloed ed.
Een te hoge waarde b12 in het bloed kan dus gevolgen hebben.

Een waardestatistiek (je bedoeld de referentiewaarde?) is tot stand gekomen door het testen
van een paar duizend gezond veronderstelde personen.  
Het is een referentie! Ook niet m??r dan dat.
Anderzijds hoeft het bloedbeeld van een B12-pati?nt helemaal niet afwijkend te zijn...
t?ch zijn er nog steeds artsen die beweren dat er geen sprake kan zijn van een B12-tekort
omdat "het Hb prima is"..... een stelling die ruim 60jaar geleden in de prullenbak verdween !
Interpreteren van de bloedwaarden is een kunst die veel artsen missen, en deze gaan dan uit
van de laboratorium-opmerkingen (* of H of L achter de uitslag) staat er niets, dan is het
"goed" en kijken niet eens meer verder... terwijl laag en/of hoog in de referentie in combinatie met ??n of ander wel degelijk iets kan betekenen.

Een te hoge B12-bloedwaarde kan de oorzaak zijn van ernstig Lever-falen... maar de artsen
zijn geneigd zaken om te draaien, en kan je dus dood gaan bij een hoge B12.....dus is teveel
injecteren hardstikke fout. Pure onkunde dus.
Ik heb vele waarden (tijdens injecties) voorbij zien komen die ver tot zeer ver boven de referentie zat.... zo'n beetje alles tussen 1400-7800pmol/l. NIEMAND had daar last van.
Nogmaals, B12 als Hydroxocobalamine is NIET schadelijk of toxic, en kan men niet overdoseren. Wereldwijd bestaat er GEEN medisch wetenschappelijk artikel die anders
aangeeft. Nimmer is er melding gemaakt van ook maar enige giftigheid of overlijden door
het gebruik van B12 injecties    

Neveneffecten treden er idd op, maar dat is ook zeer logisch bij een lichaam dat vaak al
vele jaren met een te lage B12 moet doen. Zover nu bekend, is B12 betrokken bij m??r dan
165 lichamelijke processen die in de loop der jaren steeds slechter gaan presteren.
De daardoor overtollig geworden anderen, bij deze processen benodigde stoffen, waaronder
bijna alle B-vitamines, staan slechts ter beschikking voor hetgeen dat nog w?l werkt.
Daarmee beschermd het lichaam zichzelf tegen de overmaat die dan zou ontstaan.
Zodra het B12 wordt aangevuld, NIET met de dagelijkse dosis van 2,8mcg, maar 350x m??r,
Gaat het lichaam onmiddellijk over tot herstel van de schade. Eerder aangebrachte lapmiddelen worden verwijderd en door deugdelijk vervangen.... (de klachten verergeren) wat ALLEEN maar kan indien ??k de benodigde andere stoffen voorhanden zijn.
Zo niet, dan worden deze elders in het lichaam gestolen, en veroorzaakt nieuwe klachten.
Veel van het ??n (B12) veroorzaakt tekorten van het ander... ??k al zijn de bloedwaarden
daarvan "binnen de referentie".
Het speelt zich NIET af in de bloedbaan, maar op weefselniveau !!
D?t is de reden dat hierin voorzien moet worden in de vorm van een deugdelijk matig-hoog
gedoseerd  B-complex, liefst met direct biologisch aktieve B-vitaminen.
Alle B's werken nauw  samen, en zijn in hoge mate afhankelijk van elkaar.
De juiste keuze van een B-complex is moeilijk, en er zitten vaak ook andere ingredi?nten in
die helemaal NIETS met B-vitamines van doen hebben. (bv Vit.C als Ascorbinezuur of een
complete "kruidentuin")  Er mogen dus alleen maar B's en hun medewerkers in zitten !!
Op de dag van de injectie, en de dag erna, is het aan te bevelen Kaliumrijk voedsel te eten,
of wat gedroogde steenvruchten te "snoepen". Dit is oa nodig bij de aanmaak van nieuwe
bloedcellen die de door het B12-tekort vergrote ("ondeugdelijke") bloedcellen moeten gaan
vervangen.... miljarden per dag. Hiermee komt ook nog iets anders om de hoek kijken, want
de nieuwe bloedcellen worden aangemaakt in het rode beenmerg van de platte botten.
Deze fabriekjes dienen goed in orde te zijn......Magnesium, Calcium, Boron, Koper, IJzer,
Vit.D3 (1,25-OH Calcitriol) etc etc. Zo moet je dus meerdere zaken in de gaten houden voor
een optimale en zo snel mogelijke genezing. B12 KAN het all??n niet allemaal fixen.
Hier kan dagelijks een goede 100%ADH multivitamine ondersteunend werken ter aanvulling
van mogelijk benodigde andere stofjes. (bv. mineralen en micro-elementen)

------------------
Quote Cindy; maar ik vraag me dan af hoe het dan zit met de patienten die geen b12 aanmaken en dus voor altijd aan de injecties vast zitten?
ik zelf ken zo'n patient en die krijgt dus deze injecties omdat ze zelf geen b12 aanmaakt en dus echt deze injecties nodig heeft.
Qua het veel toedienen ervoor,een goede arts weet dat dit in het begin een paar keer achter elkaar is,dan de b12 weer getest moet worden om te kijken hoe hoog het gehalte is,om zo een goede behandeling te kunnen starten.
wanneer de injecties aanslaan zal dit verder gaan naar 1x per maand of 1x per 2 maanden zoals in het artikel geschreven en niet meer.
ook is er dan tussen tijds altijd controle om de hoeveelheid b12 te controleren zodat je ook de b12 therapie onder controle houdt.

Helaas Cindy, als het om B12 gaat, heeft je arts er ook niet veel van begrepen.
Het heeft namelijk geen enkel nut om de B12-bloedwaarde in de gaten te houden, immers
bij het krijgen van B12-injecties is die waarde altijd hoog, en dat hoort en moet ook zo.
Je kan dan ook NIET aan de hand van di? waarden de vervolgbehandeling bepalen.
De behandeling dient voortgezet worden met de klachten als leidraad.
Klachten die zich tussen de injecties weer van zich laten weten dienen weg te blijven !!
Is dat niet het geval dan wordt er te laat ge?njecteerd.
Er moet dus ge?njecteerd worden op gevoel, en dat is zeer persoonsgebonden, dus voor
iedereen verschillend en afhankelijk van de ernst van de opgelopen schade en klachten.
Derhalve KAN men niet zeggen dat bv 1x per maand of 2 maanden voldoende moet zijn.
Hoewel medisch wordt beweerd dat klachten die na een half jaar niet zijn verdwenen als
onherstelbare rest-klachten moet worden gezien, is eveneens een farce !
Verbetering van deze klachten kunnen zelfs na 2 jaar injecteren nog plaats vinden.

----------------------------
Quote Sylvia47;Hallo ,ja ik schrok wel even want mijn huisarts heeft juist gezegt dat mijn pijnlijke voeten en duizeligheid kunnen komen door een vitamine B12 tekort. Vroeger bleek dat bloedarmoede te heten maar dat lijkt bijna niet meer voor te komen ,door de welvaart. Wel zijn er mensen die van nature geen B12 aanmaken. Helaas is het in het bloed niet altijd te zien zei ze omdat je B12 in je bloed goed kan zijn terwijl er wel een tekort is. Alleen is de waarde echt te meten als het heel erg beneden pijl is. Ik heb dan ook vitamine B12 bij de apotheek gehaald en slik nu 1 tablet per dag. Ook ik ben wel benieuwd wat er dan zo verkeerd kan gaan,als dat zo was zou het toch ook niet verkocht mogen worden?    groetjes sylvia.

Vroeger heette het, vrij vertaald; verderfelijke bloedarmoede (Pernicieuze Anemie) waaraan
de pati?nt een tergend trage een pijnlijke dood stierf. Later kreeg men Leverinjecties.
Pernicieuze anemie is feitelijk een verkeerde benaming omdat er van bloedarmoede GEEN
sprake hoeft te zijn. De benaming Adison-Biermer is dan ook beter gepast.
Overigens maakt je lichaam NOOIT zelf  B12 aan, je moet het met dierlijk voedsel binnen krijgen. In de dikkedarm/endeldarm wordt door bacteri?n w?l B12 aangemaakt, maar daar
heb je niets aan omdat de opnameplaats het laatste ??n-5e-deel van de dunne darm is.

Dat je B12 pillen slikt is niet slim wanneer niet is onderzocht waarom het voedsel-B12 niet
wordt opgenomen. Je verhoogd daarmee je B12-bloedwaarde wat per definitie mogelijk
niet op celniveau terecht komt....hiermee raakt het B12-tekort uit beeld, en daarmee
verdere onderzoeken die de arts niet zal doen vanwege de "goede" waarde.
Anderzijds kan het zijn dat je bloedwaarde helemaal niet of nauwelijks omhoog gaat, immers de (slik) pillen gaan via dezelfde weg als het voedsel-B12.
De oorzaak van het tekort kan in het maag-darm traject zitten.... bv antistoffen tegen
pari?tale cellen en/of tegen Intrinsic Factor, Atrofische gastritis, problemen met de Alvleesklier, hoge zuurgraad van de darmsappen ter plaatse, bacteri?le overgroei, vissenlintworm, een gebrek aan Calcium IN de darmwand, en daarmee mogelijk een D3 probleem. Zo is er nog wel wat meer dat parten kan spelen, en zijn er ook nog oorzaken
die gezocht moeten worden in het traject darm-bloed-weefsel, en op weefselniveau waar
het B12 in de 2 werkelijk biologisch aktieve B12-vormen (Methyl- en Adenosyl-cobalamine) moet worden omgezet.Dit kan worden getest met een meting op Methylmalonzuur in de
urine (uMMA) en/of Homocyste?ne (tHcy).
Door het slikken of gebruik van B12 pillen in het algemeen, kunnen deze testen niet meer worden uitgevoerd omdat hiervan de waarden zich normaliseren. Ook nu weer verdwijnt
een B12 tekort uit beeld...... en woekert het tekort door, met alle gevolgen van dien.

------------------------------
Quote Marjan 12 tekort;Ook bij een opname stoornis kun je met smelttabletten het zelfde resultaat halen als met injecties.
Smelttabletten gaan via het mondslijmvlies direct het bloed in.

De grens voor spuiten of smelttabletten wordt bepaald door de B12 waarde.
Onder de 180 pmol/l is het raadzaam naar een B12 internist te gaan.
Boven die waarde kun je met bv. 4 x 10mg Bloem smelttablet per dag goed uit de voeten.
Vergeet alleen niet voldoende foliumzuur en magnesium te nemen.

Wanneer er neurologische klachten bestaan zijn injecties absoluut noodzakelijk !
Bij een B12- waarde van 300pmol/l of lager, dient bij B12 gerelateerde klachten de
Holo-TCII (aktief-B12) test te worden gedaan. (toont aan, sluit niet uit)
Wanneer deze waarde onder de 35pmol/l zit, bestaat er een tekort.
Waarden tussen 35 en 50pmol/l is een grijs gebied waarbinnen een tekort mogelijk is, en dient getest te worden op uMMA en tHcy. Verhoogde waarden geven een tekort op
weefselniveau aan, normale lage waarden sluiten een B12-tekort op weefselniveau
NAGENOEG (dus niet 100%) uit. (hoge tHcy waarde wordt ook veroorzaakt door een tekort
aan Folium (Methyltetrahydrofolaat [MTHF]) en/of B6(+B2).

MTHF is de methyldonor voor de aanmaak van Methyl-cobalamine.
Met te weinig Folium werken de injecties niet, en kan B6 niet zonder B2.
-----------------------------------
Quote Kaatjebugel;Het vitamine informatie bureau schrijft over vit B12 het volgende:

Er zijn geen nadelige effecten bekend van een hoge inname van vitamine B12. Daarom is er geen bovengrens aan te geven. Het Vitamine Informatie Bureau hanteert een richtlijn van maximaal vijf keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) per dag.

Deze richtlijn is gebaseerd op de maximaal veilige bovengrenzen die opgesteld zijn in Nederland, de Europese Unie en de Verenigde Staten.

De dagelijkse B12- behoefte ligt op 2,8mcg, en de Gezondheids Raad stelde de max B12
intake op 50mcg per dag en de bovengrens op 200mcg.
Ook hier lijkt het weer op onvoldoende adequaat onderzoek, en kan ook niet onderbouwd
worden. Ze geven zelf aan dat van toxiciteit geen sprake is, dus w??rom ze bij deze waarden
uitgekomen zijn blijft een blinde vlek. Waarschijnlijk "zelfbehoud".
Dient nog te worden vermeld dat zij Hydroxocobalamine (B12) aanbevelen voor de
behandeling van een B12 tekort.

Het vitamine informatie bureau geeft GEEN betrouwbare informatie, zo geven ze bv. een
te lage B12-ADH waarde.... die men ook weer tegenkomt op bijsluiters of etiketten van
supplementen.

-------------------------

Tenslotte;
Om het onschadelijke, lichaamseigen Hydroxocobalamine (B12) te onderstrepen;

1) Er is een uitspraak van de Medische tuchtraad dat teveel injecteren niet mogelijk is.
Dit naar aanleiding van een klagende pati?nt waarbij de klachten verergerden en van
mening was dat de arts zijn boekje te buiten was gegaan door teveel injecteren.
Uiteraard werd de klacht (terecht) ongegrond verklaard.

Met deze uitspraak is meteen artsen de mogelijkheid ontnomen om de pati?nt met
onvoldoende B12-injecties te behandelen omdat het schadelijk, levensgevaarlijk
of toxic zou zijn.

2) En er worden grote hoeveelheden B12 worden gebruikt om slachtoffers van
rookvergiftiging het leven te redden.(Google op "Cyanokit")
Deze personen worden vaak meer dood dan levend in het ziekhuis opgenomen, waarbij
binnen enkele uren de pati?nt, voor zover noodzakelijk tot 3x 5gram Hydroxocobalamine
per infuus, dus rechtstreeks in de ader, krijgt toegediend. (totaal dus 15gram)
Het B12 hecht zich dan aan het Cyanide (van de rook) in het lichaam waardoor
Cyanocobalamine ontstaat dat snel uit het lichaam wordt gewerkt.
Uiteraard zijn er hier wel enkele  bijwerkingen van voorbijgaande aard, en plast de pati?nt
een maandje rose-rood om de enorme hoeveelheid B12 kwijt te raken, maar.....  
we hebben het dan ook over de werkzame hoeveelheid van 15000 injecties.
Hiermee kan een B12 pati?nt 141,5jaar lang 2x per week injecteren.

Hulp-verlenende diensten hebben deze "Cyanokit" aan boord, en is uiteraard ook present
bij de spoed eisende hulpposten (SEH) aanwezig.

Ik hoop hiermee meer duidelijkheid te hebben gegeven.

Dick.

Invisible

• Hero Member
Wat is een B12 tekort...
« Reply #14 on: April 01, 2011, 09:09:23 AM »
Quote Cindy; maar ik vraag me dan af hoe het dan zit met de patienten die geen b12 aanmaken en dus voor altijd aan de injecties vast zitten?
Qua het veel toedienen ervoor,een goede arts weet dat dit in het begin een paar keer achter elkaar is,dan de b12 weer getest moet worden om te kijken hoe hoog het gehalte is,om zo een goede behandeling te kunnen starten.
Helaas Cindy, als het om B12 gaat, heeft je arts er ook niet veel van begrepen.
Het heeft namelijk geen enkel nut om de B12-bloedwaarde in de gaten te houden, immers
bij het krijgen van B12-injecties is die waarde altijd hoog, en dat hoort en moet ook zo.
Je kan dan ook NIET aan de hand van di? waarden de vervolgbehandeling bepalen.
De behandeling dient voortgezet worden met de klachten als leidraad.
Klachten die zich tussen de injecties weer van zich laten weten dienen weg te blijven !!
Is dat niet het geval dan wordt er te laat ge?njecteerd.
Er moet dus ge?njecteerd worden op gevoel, en dat is zeer persoonsgebonden, dus voor
iedereen verschillend en afhankelijk van de ernst van de opgelopen schade en klachten.
Derhalve KAN men niet zeggen dat bv 1x per maand of 2 maanden voldoende moet zijn.
Hoewel medisch wordt beweerd dat klachten die na een half jaar niet zijn verdwenen als
onherstelbare rest-klachten moet worden gezien, is eveneens een farce !
Verbetering van deze klachten kunnen zelfs na 2 jaar injecteren nog plaats vinden.

hallo,
Omdat in dit topic al vele discussies zijn geweest zal ik nu geen discussie aan gaan,maar wil toch wel even reageren op het stukje wat je als reaktie bij mij heb neer gezet.
dit omdat ik persoonlijk vindt dat mijn reaktie op de oude reaktie een beetje uit zijn verband is gehaald en ik dus nergens heb gezegt dat er aan de hand van bloedwaardes een vervolgbehandeling wordt bepaald.
en vindt het een beetje jammer dat in jouw reaktie nu geschreven wordt dat ik dat wel geschreven zou hebben.
wat ik heb aangegeven (uit persoonlijke ervaringen) is dat tussen door met regelmaat de b12 waardes in de gaten worden gehouden,en dat je na opstarten van de injecties over zal gaan naar 1x per maand of 1x per 2 maanden een injectie.
zeker is dit afhankelijk van klachten,en is dit bij iedereen verschillend.
b12 klachten en behandeling kan na mijn mening niet met iedereen het zelfde vergeleken worden dit omdat iedereen anders reageert op een behandeling.
al met al blijft het gewoon heel vervelend als je een b12 tekort hebt,of het al helemaal niet aanmaakt.

groetjes
Cindy