Author Topic: Spondylodese  (Read 147762 times)

MHT

• Hero Member
Spondylodese
« Reply #390 on: October 14, 2016, 01:12:47 PM »
Heb je geen andere medicatie gekregen  voor de tijd die je moet wachten op een afspraak bij de pijnpoli? Helpen ze je dan meteen of krijg je eerst nog een gesprek? Want dan gaat er weer tijd overheen.

Anja

• Hero Member
Spondylodese
« Reply #391 on: December 01, 2016, 12:32:34 PM »
Uit eindelijk heeft die vervangende huisarts helemaal niet verwezen. Dus toen heb ik de andere pijnpoli maar gebeld daar kan ik direct terecht dus eergisteren een behandeling voor de stuit gehad. En voor de andere problemen moet ik wel eerst weer een verwijzing hebben. Maar ben nu eerst met wat anders bezig dus wacht dat eerst maar af.

kiwi

• Hero Member
Spondylodese
« Reply #392 on: December 02, 2016, 06:12:16 PM »
Kortom Anja. het schiet nog steeds niet op.

Hier een nieuwe hernia op L4. Afwachtend beleid.

MHT

• Hero Member
verwijzen
« Reply #393 on: December 02, 2016, 07:05:55 PM »
Het is toch wat met die stomme verwijzingen. Hoezo moeten we bezuinigen?
Ik moest ook eerst terug naar huisarts, dan naar ziekenhuis in de buurt en dan pas naar de chirurg die me geopereerd had. Er zat meer dan 2 jaar tussen.....en het leek erop dat hij niet blij was hiermee. "Ja, je bent eerst naar een collega geweest...... " Ja die had tegen mij gezegd dat de cages niet goed stonden. je kunt je energie toch beter gebruiken?

Anja

• Hero Member
Spondylodese
« Reply #394 on: December 02, 2016, 10:08:53 PM »
@ MHT Ja het is wat als je wat mankeert.

@Kiwi waarom een afwachtend beleid. Zou het van zelf over gaan dan? En je nek is daar al wat mee gedaan? Moet je niet eens een so doen dan? Ik denk dat het bij mij ook in mijn onderrug weer mis is. Maar ik ben bezig met iets en dan zien we wel hoe en wat.

kiwi

• Hero Member
Spondylodese
« Reply #395 on: December 06, 2016, 09:14:07 AM »
Probleem is anders littekenweefsel. Dus alleen als het echt niet anders kan.

Anja

• Hero Member
Spondylodese
« Reply #396 on: January 19, 2017, 09:02:14 PM »
Gisteren weer een afspraak bij de pijnpoli gehad naar aanleiding mijn pijnscore briefje want de prik in de stuit heeft eigenlijk niks gedaan.Ik was al bang want als het niets meer zou doen is het einde verhaal met de prikken. Maar hij gaat het gelukkig nog een keer proberen. En de nek wil hij nog een keer een facet blokkade doen duimen dat het gaat helpen. Want ik ben wel klaar met het niet kunnen slapen door de pijn.

MHT

• Hero Member
reactie
« Reply #397 on: January 23, 2017, 05:17:01 PM »
Anja, ik heb een lage dosis Methadon gekregen en vanaf die tijd slaap ik weer beter.

Anja

• Hero Member
Spondylodese
« Reply #398 on: January 26, 2017, 01:42:28 PM »
Ik heb amitriptyline voor het niet slapen en eerst werkte het ook wel maar nu niet meer maar ik kan het nog wel ophogen. Ik wacht nu maar even 9 febr af. Als ik daarna nog zo slaecht slaap zal ik wel eens vragen voor iets. Maar ik vind eigenlijk dat ik al wel genoeg slik.

hubertus1968

• Newbie
  • *
wat denken jullie
« Reply #399 on: March 10, 2017, 10:06:02 AM »
als eerste mijn mri 2014(2016 is niet veranderd zeggen ze) tussen haakjes geprobeert de betekenis op te zoeken;
Geen voorgaand onderzoek op lumbaal niveau in PACS.
Ik benoem derhalve arbitrair (willekeurig)vijf lumbale wervels.
Onderzoek uitgevoerd volgens protocol.
Verdenking op een dubbelzijdige lysis ( afglijden) L5 met anterolisthesis L5 op S1 over een afstand van 8 mm (graad 1),
aan weerszijden van de tussen wervelruimte is enige reactie wat vettig in het skelet van L5 en craniale(In de richting van het hoofd ) S1 (heiligbeen),
ruime spondylofytvorming ventraal, op dit niveau ook versmalling discusruimte door degeneratie.
Discus L5-S1 toont hierbij enige bulging en vooral rechts protrusie/prolaps tot in het foramen passend bij rechts
laterale HNP en minimale protrusie links caudaal(staartbeen)  in de rand van het foramen,(is een opening tussen twee opeenvolgende wervels) geen zeker
sequester.
Elders discusdehydratie op L2-L3 met ook op dit niveau spondylose,(Spondylose of spondylartrose is een chronische ziekte van de wervelkolom.
Hierbij raken de wervels en het tussenliggend kraakbeen (tussenwervelschijven) aangetast.
Spondylose tast vooral de meest beweeglijke delen van de wervelkolom aan,
namelijk de halswervelkolom en de lendenwervelkolom.) op geen der verdere lumbale niveaus aangetoonde HNP of wortelcompressie (soort afknelling).
Er is wel facethypertrofie (puilende discus) duidelijk op L4-L5 en in mindere mate ook op L5-S1.

Conclusie:
Geen enkel voorgaand onderzoek op lumbaal niveau alhier in PACS.
Sterke verdenking op dubbelzijdige lysis L5 met graad 1 listhesis (afglijding van een lage lendewervel ).
Er is spondylose, discusdegeneratie en versmalling
tussenwervelruimte op L5-S1 met ook op dit niveau een beeld van een rechts laterale HNP (lumbale hernia nuclei pulposi ),er is hierbij compressie op
wortel L5 in het foramen (is een opening tussen twee opeenvolgende wervels).
Lichte protrusie (uitpuiling, iets dat uitsteekt)van dezelfde discus links in het foramen aldaar echter nog wel enig epiduraal vet
 (ruimte aan de buitenzijde van het harde ruggenmergvlies) rondom wortel L5.
Elders enige spondylose (Spondylose of spondylartrose is een chronische ziekte van de wervelkolom.
Hierbij raken de wervels en het tussenliggend kraakbeen (tussenwervelschijven) aangetast.
Spondylose tast vooral de meest beweeglijke delen van de wervelkolom aan,
namelijk de halswervelkolom en de lendenwervelkolom. )en lichte discusdehydratie(De tussenwervelschijven ).
 Geen kanaalstenose (vernauwing van het lendenwervelkanaal ).
U vermeldt op de aanvraag niet of er sprake is van radiculaire(rugpijn)  klachten links dan wel rechts.

medicatie tramadol 400mg pd plus diclofinac en paracetamol .
maar nu alweer 3 bezig overal heen verwezen niemand kan iets betekenen (raar eigenlijk met de kennis die er is)
allerlei therapieen niks helpt tilburg zkh geweest (na gesprek dacht ik op de wachtlijst te komen voor operatieomdat een orthopeed zei dat alles erger was omdat erboven (L2-L3)ook de wervel zwart werd en dacht zelf eindelijk word geholpen)maar denk dat ze me niet geloven vanwege geen uitstraling tot ik bij een therapeut ben geweest die dacht dat hij wel is vlug op kon lossen door ter hoogte van l5-s1 in mijn te drukken op dat moment geen last maar dat duurde niet lang nu alweer paar weken last van mijn hakken (voeten) thnx ervoor bij neurochirurg uitgelegd ook die kon niks doen maar wou wel doorsturen naar revalidatie centrum (gek dacht ik moet je dan niet geopereerd zijn of zo) maar mee ingestemd krijg weer vragenlijst wat een flauwekul wat heeft dat met mijn kinderen vader moeder etc te maken ik mankeer wat naar wat zoeken wat deze centrum deed zit ik eraan te denken om daar niet heen te gaan (alweer therapie)dus nu zt ik met mijn handen in mijn haar (huh kale kop)

socrates

• Full Member
Spondylodese
« Reply #400 on: March 13, 2017, 09:51:30 AM »
PACS is niet meer dan een computer systeem om beeld informatie te delen in een ziekenhuis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Picture_Archiving_and_Communication_System.

Let op dat jij spondylose hebt, spondylodese (waarover de ze thread gaat) is een behandelingsmethode.

Juist omdat je op meerdere niveaus last hebt van spondylose wil men bij jou niet opereren. Zie bijvoorbeeld: http://www.derug.nl/klachten/lendenwervels/veroudering-wervelkolom-spondylose en
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/spondylose/behandeling/item68922

Gevreest wordt dat de nadelen en risicos niet opwegen tegen de (mogelijke) voordelen. Maar ieder is natuurlijk een uniek geval, waar de ene geen baat heeft heeft een ander wel baat.

Ik heb ook rugklachten en het rustiger aandoen en fysotherapie heeft mijn klachten nu verminderd tot een niveau waarbij ik geen pijnstillers meer nodig heeft. Afname van mijn klachten heeft wel lang 8 maanden geduurt voordat het echt beter ging en jouw situatie is met meerdere niveaus duidelijk ernstiger. Dus je kunt verwachten dat het bij jouw langer zal duren voordat het echt resultaat gaat opleveren.

De vragen naar familie en dergelijke zijn niet zo verwonderlijk. Er zijn soms erfelijke componenten aanwezig terwijl ook de psyche een grote invloed heeft op de behandeling.

Ik moet wel zeggen dat ik het jammer vindt dat de artsen het je niet allemaal wat beter uitleggen.

Anja

• Hero Member
Al lang geleden dat ik hier was
« Reply #401 on: June 22, 2017, 03:12:33 PM »
Eventjes een up date

Ik loop nog steeds bij de pijnpoli voor de nek en de stuit. Voor de si gewrichten ben ik nu ook onder behandeling die gaan ze ook vastzetten. Hoogst waarschijnlijk gaat dat helpen dan is die pijn in elk geval minder hoop ik. Ik oktober gaan ze dat doen.  En verder met regel maat naar de pijnpoli voor stuit en nek zo kom ik steeds het jaar wel door. Inmiddels ook afgekeurd dus ook geen last meer van het UWV.
Tja dat was het weer voor nu.