Author Topic: Beter melden tijdens ziektewet  (Read 120 times)

Dreamwalker

• Newbie
  • *
Beter melden tijdens ziektewet
« on: October 13, 2017, 01:05:20 PM »
Beste mensen,

Ik zit nu 1,5 jaar in de ziektewet bij het UWV. Nu gaat het al een tijdje een stuk beter. De redenen waarvoor ik in de ziektewet kwam zijn flink verbeterd en de 4 dagen vrijwilligerswerk die ik per week doe, gaan prima.
Ik heb het UWV gebeld met de mededeling dat ik me al beter voel en mijn arts wil spreken. Ik krijg nu een uitnodiging voor een gesprek met de arts en een re´ntegratiecoach.

Ik ben belast met beperkende chronische aandoeningen en ben (en blijf nog 2 jaar) in therapie voor psychische klachten. Ik heb een specifieke HBO studie afgerond met diploma. Ik ben nu nog volledig arbeidsongeschikt verklaard.

Mijn vragen:
- in hoeverre denkt het UWV mee in mijn belangen t.o.v. hun eigen belangen?
- Mag ik terugvallen of start ik dan opnieuw een ziektewet met volledige arbeidsongeschiktheid?
- wordt er echt gezocht tot er eindelijk een werkgever is die mij in dienst wil (met al mijn (on)mogelijkheden)? Die mij laat wennen, opbouwen en die mij ondersteunt?
- heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
- is er vanuit het UWV een vorm van nazorg/controle m.b.t. de voortgang?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen! Ook die van UWV Webcare.

Groet,
Dreamwalker.

socrates

• Full Member
Beter melden tijdens ziektewet
« Reply #1 on: October 13, 2017, 03:43:57 PM »
Quote from: Dreamwalker;142226
Beste mensen,

Ik zit nu 1,5 jaar in de ziektewet bij het UWV. Nu gaat het al een tijdje een stuk beter. De redenen waarvoor ik in de ziektewet kwam zijn flink verbeterd en de 4 dagen vrijwilligerswerk die ik per week doe, gaan prima.
Ik heb het UWV gebeld met de mededeling dat ik me al beter voel en mijn arts wil spreken. Ik krijg nu een uitnodiging voor een gesprek met de arts en een re´ntegratiecoach.

Ik ben belast met beperkende chronische aandoeningen en ben (en blijf nog 2 jaar) in therapie voor psychische klachten. Ik heb een specifieke HBO studie afgerond met diploma. Ik ben nu nog volledig arbeidsongeschikt verklaard.

Mijn vragen:
- in hoeverre denkt het UWV mee in mijn belangen t.o.v. hun eigen belangen?
- Mag ik terugvallen of start ik dan opnieuw een ziektewet met volledige arbeidsongeschiktheid?
- wordt er echt gezocht tot er eindelijk een werkgever is die mij in dienst wil (met al mijn (on)mogelijkheden)? Die mij laat wennen, opbouwen en die mij ondersteunt?
- heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
- is er vanuit het UWV een vorm van nazorg/controle m.b.t. de voortgang?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en ervaringen! Ook die van UWV Webcare.

Groet,
Dreamwalker.

UWV gaat uit van het belang zo weinig mogelijk mensen een arbeidsongeschiktheidsuitkering te verstrekken en wie er toch een krijgt zo laag mogelijk en zo kort mogelijk.
Maar het is ook zo dat er niets gewonnen is als iemand na korte tijd opnieuw ziek is.

Zoeken naar een nieuwe baan is je eigen verantwoordelijkheid, UWV zal je wel ondersteunen met het wijzen op vacatares en het aanbieden van trainingen en scholing.  

Wacht eerst de keuring door UWV en het gesprek met de reintegratiecoach af. Je bent nu volledig arbeidsongeschikt, hebt chronische aandoeingen  en ondergaat nog steeds therapie.
Wordt je helemaal beter verklaart dan zal je mogelijk een WW-uitkering krijgen en gedurende de WW kun je weer terugvallen op de ziektewet.

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
Re: Beter melden tijdens ziektewet
« Reply #2 on: November 09, 2017, 03:49:31 PM »
Beste Dreamwalker,

Wat fijn dat het al een tijdje een stuk beter met je gaat.

Je wilt graag weten wat de mogelijkheden zijn na je gesprek met de verzekeringsarts.
Ik leg je graag de mogelijkheden uit.

-   De verzekeringsarts meldt je nog niet beter ook nog niet in de toekomst maar verwijst je door naar de re-integratiebegeleider. De re-integratiebegeleider maakt samen met jouw afspraken hierover hoe de re-integratie er voor jou er uit gaat zien. Dat kan bijvoorbeeld ook zijn urenopbouw en dat deze inkomsten uit werk verrekend worden met je Ziektewet-uitkering.

-   De verzekeringsarts meldt je beter met een datum in de toekomst. Mocht je op die datum nog ziek zijn neemt dan contact op met onze klantenservice. Zij zorgen ervoor dat jij hierover wordt teruggebeld.

-   De verzekeringsarts meldt je gelijk beter. Is dit het geval, dan kun je een WW-uitkering aanvragen. Meer informatie. Mocht je je tijdens de WW-uitkering ziek worden dan kan je je ziek melden. Als je na je beter melding binnen 4 weken weer uitvalt dan worden de periodes doorgeteld. Val je na 4 weken, na je beter melding, weer uit, dan start er een nieuwe periode van 104 weken.

Ik wens je een voorspoedige voortzetting van je verdere herstel.

Met vriendelijke groet,

Viktoria
UWV Webcare