Author Topic: 80 tot 100% afgekeurd en toch nog controle van CBZ  (Read 242 times)

klei1957

• Newbie
  • *
80 tot 100% afgekeurd en toch nog controle van CBZ
« on: October 12, 2017, 12:49:36 PM »
Hallo , Ik ben een 63 jarige man die sinds 11-05-2016 een WIA - WGA uitkering van 80 tot 100 % WGA ontvangt .

Nu kreeg ik onlangs een brief van Achmea , waarin gesteld word dat mijn werkgever een WIA verzekering bij hun heeft lopen en dat zij graag willen kijken of mijn uitkering nog wel bij mij past ?? Graag willen zij met mij kijken of de situatie nog wel bij mij past ??? Ik wordt geacht om voor 24 okt. contact op te nemen via de telefoon en anders komt de CBZ graag wel even bij mij langs voor een huisbezoek ????zij gaan dan bekijken of er verdere actie moet ondernomen gaan worden !!!!en anders willen ze dat ik een herbeoordeling ga aanvragen bij het UWV .

Nu was mijn vraag  : Mijn uitkering loopt via het UWV  ;  mag de Achmea een controleur van de CBZ langs sturen en moet ik dan mijn medische situatie aan hun geven , en moet ik een herkeuring aanvragen als zij dat willen ???

P.S. Ik zit in een z.g.n. slapend dienstverband .

Ik hoop dat iemand hier wat over kan vertellen , want door deze brief begint volgens mij alles weer van voren af aan !!!

Gr.Frans

P.Jansen

• Newbie
  • *
« Reply #1 on: October 12, 2017, 01:15:34 PM »
lees bijgevoegde link en je weet wat een irritante werkgever kan doen. Op gijzelen na kunnen ze je kapot maken. Met dank aan de rechtse beleid in Den Haag.
Er zijn tal van voorbeelden op internet te vinden omtrent jouw vraag. Er zijn er al velen voor je geweest met zelfde treurige verhaal.
Het is een werkgever er alles aan gelegen volledig zieke mensen in de IVA te krijgen of weg te treiteren c.q. aan het werk te krijgen, het gaat ze immers anders een hele hoop centen kosten.

http://www.werkhoezithet.nl/forum/werk-ontslag-uitkeringen/ex-werkgever-blijft-oproepen-tot-herbeoordelingen

Ben wel erg benieuwd in hoeverre je de medische gegevens verplicht moet afgeven aan allerlei diensten (zoals Achmea), die werkgever op je afstuurt.
Op deze manier is het voor een werkgever wel erg gemakkelijk erachter te komen wat je precies mankeert hetgeen je alleen aan je eigen bedrijfsarts heb moeten vertellen en uwv bij keuring.
Dit soort diensten die door werkgever betaald worden (of verzekerd zijn als eigen risicodrager) zijn meestal niet erg integer.
« Last Edit: October 12, 2017, 02:38:00 PM by P.Jansen »

socrates

• Full Member
« Reply #2 on: October 12, 2017, 03:02:01 PM »
Quote from: klei1957;142219
Hallo , Ik ben een 63 jarige man die sinds 11-05-2016 een WIA - WGA uitkering van 80 tot 100 % WGA ontvangt .

Nu kreeg ik onlangs een brief van Achmea , waarin gesteld word dat mijn werkgever een WIA verzekering bij hun heeft lopen en dat zij graag willen kijken of mijn uitkering nog wel bij mij past ?? Graag willen zij met mij kijken of de situatie nog wel bij mij past ??? Ik wordt geacht om voor 24 okt. contact op te nemen via de telefoon en anders komt de CBZ graag wel even bij mij langs voor een huisbezoek ????zij gaan dan bekijken of er verdere actie moet ondernomen gaan worden !!!!en anders willen ze dat ik een herbeoordeling ga aanvragen bij het UWV .

Nu was mijn vraag  : Mijn uitkering loopt via het UWV  ;  mag de Achmea een controleur van de CBZ langs sturen en moet ik dan mijn medische situatie aan hun geven , en moet ik een herkeuring aanvragen als zij dat willen ???

P.S. Ik zit in een z.g.n. slapend dienstverband .

Ik hoop dat iemand hier wat over kan vertellen , want door deze brief begint volgens mij alles weer van voren af aan !!!

Gr.Frans

Ik neem aan dat uw werkgeevr eigen risico drager is?

U hoeft niet mee te werken aan een dergelijk onderzoek, u heeft niets met Achmea te maken. Ik zou hun dan ook gewoon de deur wijzen of een emailtje sturen dat u geen contact met hen wenst en hen niet te woord zal staan. Uw werkgever is verzekerd bij Achemea en de verzekeringsmaatschappij wil zijn risico zo veel mogelijk beperken en dus met redenen komen waarom u geen of een lagere arbeidsongeschiktheidsuitkering zou moeten krijgen.

Het UWV is verantwoordelijk voor uw keuring. U moet wijzigingen in uw gezondheid altijd doorgeven en naar aanleiding daarvan kan u een herkeuring krijgen. Men kan u niet verplichten een herkeuring aan te vragen. Wel kan de werkgever een herkeuring voor u aanvragen of de verzekeringsmaatschappij zelf, maar dan zal men wel gronden daarvoor moeten geven. Als zij verlangen dat u zelf een herkeuring aanvraagd zeggen zij in feite al dat zij zelf geen gronden hebben.

Uw werkgever is wel verantwoordelijk voor uw reintegratie, dus daaraan moet u wel meewerken. Dat gaat over het volgen van cursussen en het vinden van geschikt werkt binnen u mogelijkheden met de voor u vastgestelde beperkingen.

Edit:
In dit geval neem ik echter aan dat een van de bedoelingen van Achmea is om te bezien of u niet mogelijk in aanmerking kunt komen voor een IVA-uitkering.
« Last Edit: October 12, 2017, 03:10:24 PM by socrates »

socrates

• Full Member
« Reply #3 on: October 12, 2017, 03:08:44 PM »
Quote from: P.Jansen;142220
lees bijgevoegde link en je weet wat een irritante werkgever kan doen. Op gijzelen na kunnen ze je kapot maken. Met dank aan de rechtse beleid in Den Haag.
Er zijn tal van voorbeelden op internet te vinden omtrent jouw vraag. Er zijn er al velen voor je geweest met zelfde treurige verhaal.
Het is een werkgever er alles aan gelegen volledig zieke mensen in de IVA te krijgen of weg te treiteren c.q. aan het werk te krijgen, het gaat ze immers anders een hele hoop centen kosten.

http://www.werkhoezithet.nl/forum/werk-ontslag-uitkeringen/ex-werkgever-blijft-oproepen-tot-herbeoordelingen

Ben wel erg benieuwd in hoeverre je de medische gegevens verplicht moet afgeven aan allerlei diensten (zoals Achmea), die werkgever op je afstuurt.
Op deze manier is het voor een werkgever wel erg gemakkelijk erachter te komen wat je precies mankeert hetgeen je alleen aan je eigen bedrijfsarts heb moeten vertellen en uwv bij keuring.
Dit soort diensten die door werkgever betaald worden (of verzekerd zijn als eigen risicodrager) zijn meestal niet erg integer.

U hoeft geen enkele informatie te verstrekken, behoudens UWV of bedrijfsarts.

Indien uw werkgever eigenrisico drager is hoeft dat ook niet. Medische beoordeling is het terrein van bedrijfsarts/UWV. Uw werkgever gaat dan alleen over uw reintegratie en heeft dan wel te maken wat welke beperkingen u heeft, de zogenaamde Functionele Mogelijkheden Lijst. Maar niet waarom deze beperkingen van toepassing zijn. Hij hoeft dus niet te weten dat iemand een hernia heeft, maar wel dat iemand niet meer dan X per uur 3 kilo mag tillen.

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
« Reply #4 on: October 13, 2017, 09:42:40 AM »
Hallo klei1957,

Wat naar dat je na de beoordeling van je WIA/WGA-uitkering een oproep krijgt via Achmea om te kijken of deze beoordeling wel bij jouw situatie past.
Je wilt weten of je werkgever (via Achmea) een herbeoordeling voor jou kan aanvragen en of je verplicht bent om je medische gegevens met je werkgever (via Achmea) te delen.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat je werkgever eigenrisicodrager (ERD) is en een verzekering voor arbeidsongeschiktheid bij Achmea heeft afgesloten.

Een herbeoordeling aanvragen kan op verschillende manieren. Wie een herbeoordeling kan aanvragen lees je hier.

Je bent niet verplicht om je medische gegevens te delen met je werkgever. Als UWV een verzoek tot herbeoordeling ontvangt, dan beoordeelt UWV of je percentage arbeidsongeschiktheid moet worden aangepast.

Ik wens je sterkte in deze situatie.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam
« Last Edit: October 13, 2017, 09:47:26 AM by uwv_webcare »

klei1957

• Newbie
  • *
« Reply #5 on: October 13, 2017, 01:47:18 PM »
Hallo , Dus als ik het goed begrijp kan Achmea altijd een herbeoordeling aanvragen? Ook wanneer ik het niet wil !!!???

Iedereen bedankt voor de reacties !!!!!

Gr.Frans .