Author Topic: wia lgu  (Read 279 times)

hubertus1968

• Newbie
  • *
wia lgu
« on: October 09, 2017, 03:19:11 PM »
wanneer ik wil proberen te werken ivm 100% afgekeurd en loon niet toereikend is mag ik dan proberen te werken of moet ik dit melden en dan met hulp van de arbeidsdeskundige ivm bepaalde uren ?

socrates

• Full Member
wia lgu
« Reply #1 on: October 10, 2017, 02:48:12 AM »
Quote from: hubertus1968;142211
wanneer ik wil proberen te werken ivm 100% afgekeurd en loon niet toereikend is mag ik dan proberen te werken of moet ik dit melden en dan met hulp van de arbeidsdeskundige ivm bepaalde uren ?

Je mag altijd werken, ook als je volledig afgekeurd bent. Inkomsten moet je altijd opgeven aan het UWV en worden dan verrekend met de uitkering. Wel zal je meer overhouden dan alleen de uitkering, loon moet werken.

Ga je werken dan zal op termijn je recht een herkeuring plaatsvinden, wat betekent dat je mogelijk geen IVA-uitkering meer zal krijgen maar terugvalt op een lagere uitkering. Je kunt immers weer werken en mogelijk meer verdienen dan gedacht. Ook zal een eventuele premie vrije pensioenopbouw die je mogelijk via je ex-werkgever ontvangt waarschijnlijk verminderen.
Gaan werken heeft consequenties, bedenk goed wat je nog aankan en of dat op de langere termijn ook het gevolg zal zijn. Anders kan het ernstige gevolgen hebben voor je toekomstig inkomen.

hubertus1968

• Newbie
  • *
wia lgu
« Reply #2 on: October 10, 2017, 08:46:45 AM »
Quote from: socrates;142213
Je mag altijd werken, ook als je volledig afgekeurd bent. Inkomsten moet je altijd opgeven aan het UWV en worden dan verrekend met de uitkering. Wel zal je meer overhouden dan alleen de uitkering, loon moet werken.

Ga je werken dan zal op termijn je recht een herkeuring plaatsvinden, wat betekent dat je mogelijk geen IVA-uitkering meer zal krijgen maar terugvalt op een lagere uitkering. Je kunt immers weer werken en mogelijk meer verdienen dan gedacht. Ook zal een eventuele premie vrije pensioenopbouw die je mogelijk via je ex-werkgever ontvangt waarschijnlijk verminderen.
Gaan werken heeft consequenties, bedenk goed wat je nog aankan en of dat op de langere termijn ook het gevolg zal zijn. Anders kan het ernstige gevolgen hebben voor je toekomstig inkomen.

ja dat begrijp ik wel dat je dit moet doorgeven maar plukken ze dan niet van je toeslag af en wat ik nog afkan ja dat is nu het probleem ik weet het niet maar het gaat erom of ik dit via de arbeidsdeskundige ( toestemming)moet doen of zo mag ten tweede zo als ik eerder aangaf word ik gedwongen omdat mijn loon veel te laag is

socrates

• Full Member
wia lgu
« Reply #3 on: October 10, 2017, 12:20:55 PM »
Quote from: hubertus1968;142215
ja dat begrijp ik wel dat je dit moet doorgeven maar plukken ze dan niet van je toeslag af en wat ik nog afkan ja dat is nu het probleem ik weet het niet maar het gaat erom of ik dit via de arbeidsdeskundige ( toestemming)moet doen of zo mag ten tweede zo als ik eerder aangaf word ik gedwongen omdat mijn loon veel te laag is

Strikt genomen is toestemming geen vereiste. Toch kun je het wellicht beter met je arbeidsdeskundige bespreken. Dat kun je zien wat de gevolgen zijn en welke mogelijkheden er eventueel zijn bij het vinden van werk. Als je een toeslag hebt in verband met te weinig inkomen dan zal het inkomen verrekend worden met de toeslag.
Maar ook zul je er rekening mee moeten houden dat het werk dat je gaat doen je niet nog verder ziek moet maken. Is dat wel het geval dan kan UWV zeggen dat het werk niet geschikt voor je is en als je het wel doen je geen recht op een (hogere) uitkering krijgt indien je  arbeidsongeschiktheid toeneemt. Je bent dan verwijtbaar arbeidsongeschikt.

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
wia lgu
« Reply #4 on: October 10, 2017, 12:21:17 PM »
Beste Hubertus1986,

Je wilt graag weten of je toestemming nodig hebt van UWV om te gaan werken.

Als je wilt werken naast je WIA-uitkering dan mag dat. Hier hoef je geen toestemming voor te vragen aan UWV. Je mag natuurlijk van te voren overleggen met je arbeidsdeskundige of er bijvoorbeeld aanpassingen nodig zijn voor je werk. Meer informatie

Als je werk hebt gevonden geef dit dan door via een wijzigingsformulier.

Inkomsten uit werk worden gedeeltelijk verrekend met je WIA-uitkering. Meer informatie vind je hier

Ik wens je veel succes.

Met vriendelijke groet,
Viktoria
UWV Webcareteam

hubertus1968

• Newbie
  • *
wia lgu
« Reply #5 on: October 10, 2017, 12:53:45 PM »
het is niet de bedoeling dat ik dan verantwoordelijk word gehouden ik zit al met mijn handen in mijn haar te weinig inkomen mag niet werken word niet door chirurgen geholpen niks word er gedaan weet me geen raad meer . en geranium wachter is te saai werk lach3