Author Topic: IVA aanvraag en bijna pensioen  (Read 668 times)

socrates

• Full Member
Re: IVA aanvraag en bijna pensioen
« Reply #15 on: November 13, 2017, 03:40:43 PM »
Als iemand een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt verlenen veel pensioenfondsen voor het gedeelte dat men arbeidsongeschikt is premie vrije pensioensopbouw. Ieder pensioen fonds heeft hier zo zijn eigen beleid op, er is geen wettelijk recht. Een pensioenfonds kan ook besluiten dat men voor het deel dat men arbeidsongeschikt is geen pensioen opbouwt.
Wat niet kan is dat het pensioen wordt verlaagd omdat men een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt. Wat bedoeld zal worden is dat men geen pensioen opbouwt voor het gedeelte dat men arbeidsongeschikt is aangezien men daarover geen premie betaalt. 

Ernst Jan

• Newbie
  • *
« Reply #16 on: November 14, 2017, 10:43:40 AM »
Wat niet kan is dat het pensioen wordt verlaagd omdat men een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt. Wat bedoeld zal worden is dat men geen pensioen opbouwt voor het gedeelte dat men arbeidsongeschikt is aangezien men daarover geen premie betaalt.
Helaas kan dat wel, en dat heet anticumulatie. Pensioenfondsen gaan daar verschillend mee om. Maar het is wel goed om daar op te letten, anders zit jij je voor niets rijk te rekenen.
Sterker nog, in het Flexpensioenreglement bijvoorbeeld staat: Ingeval van vermindering van de uitkering ingevolge de WAO of WIA wegens het niet voldoen aan de voorschriften van het UWV, wordt door het fonds de anticumulatie toegepast alsof er geen sprake is van vermindering van de WGA-, IVA-, of WAO-uitkering.

socrates

• Full Member
« Reply #17 on: November 14, 2017, 12:24:21 PM »
Anticumulatie ziet op het feit dat iemand pensioen ontvangt naast een uitkering. Dat is een situatie waar ik in mijn reacties niet op doelde en ook niet aan had gedacht.
Ik doelde op de pensioensopbouw tot aan de pensioensgerechtigde leeftijd, zonder dat iemand al daadwerkelijk met pensioen is.