Author Topic: Vervroegde IVA aanvraag.  (Read 382 times)

Joostje

• Newbie
  • *
Vervroegde IVA aanvraag.
« on: October 02, 2017, 10:11:06 PM »
Beste forumleden.

I.v.m. pijnlijke rug, benen en voeten ben ik bij de neuroloog terechtgekomen.
Daar is vanuit een MRI vastgesteld dat ik epidurale lipomatose heb in gehele onderrug.
Je ziet op de MRI inderdaad dat mijn zenuwen flink bekneld zitten.
Tot dusver duidelijk waar vreselijke zenuw pijn vandaan komt en ik hierdoor mijn werk niet meer kan doen.
Operatie is niet zinvol want ziekte blijft terugkomen en bij operatie verzwakt men dan nog meer de rug.
Flink balen natuurlijk met nog een paar jaar te moeten werken en dan van mijn pensioen had mogen genieten.

Inmiddels ook dit aan bedrijfsarts medegedeeld en die heeft na bestudering in zijn rapport aan werkgever aangegeven dat ik niet meer geschikt zal zijn voor eigen  werk en hij ook geen echte mogelijkheden ziet om de resterende belastbaarheid in te vullen met arbeid.
Zover ik zelf nu kan inzien zal ik wel tot einde contract bepaalde tijd  in de ziektewet blijven , vervolgens daarna van het UWV een ziektewet uitkering krijgen en vervolgens mogelijk de WIA ingaat .

Mijn werkgever is een eigen risico drager en ik lees op internet dat hij er alle baat bij zou hebben als ik een vervroegde IVA uitkering zou aanvragen.
Ik moet dit nog bespreken met de rechtsbijstand maar in eerste instantie wil ik hier wel in meewerken.
Ik weet dat de IVA aanvraag zeer strenge eisen heeft.
Waar ik mij wel zorgen om maakt is dat wanneer de IVA aanvraag word afgewezen , wat er dan gebeurt met mijn ziektewet uitkering die nu door de werkgever word betaald als eigen risico drager.
Gaat/kan hij niet gaan zeuren van " Voor de IVA niet ziek genoeg dus gaan we kijken naar passende arbeid" 1-e of 2-e spoor terwijl eerder de bedrijfsarts in rapportage al heeft aangegeven dat dit niet mogelijk meer is ?
Ziek zijn is niet leuk maar wil voorkomen dat ik er psychisch druk bij gaat krijgen.

Wie weet hier antwoord op te geven , mogelijk het UWV team ?

Vriendelijke groet

Joostje

socrates

• Full Member
Vervroegde IVA aanvraag.
« Reply #1 on: October 03, 2017, 02:17:43 AM »
Quote from: Joostje;142190
Beste forumleden.

I.v.m. pijnlijke rug, benen en voeten ben ik bij de neuroloog terechtgekomen.
Daar is vanuit een MRI vastgesteld dat ik epidurale lipomatose heb in gehele onderrug.
Je ziet op de MRI inderdaad dat mijn zenuwen flink bekneld zitten.
Tot dusver duidelijk waar vreselijke zenuw pijn vandaan komt en ik hierdoor mijn werk niet meer kan doen.
Operatie is niet zinvol want ziekte blijft terugkomen en bij operatie verzwakt men dan nog meer de rug.
Flink balen natuurlijk met nog een paar jaar te moeten werken en dan van mijn pensioen had mogen genieten.

Inmiddels ook dit aan bedrijfsarts medegedeeld en die heeft na bestudering in zijn rapport aan werkgever aangegeven dat ik niet meer geschikt zal zijn voor eigen  werk en hij ook geen echte mogelijkheden ziet om de resterende belastbaarheid in te vullen met arbeid.
Zover ik zelf nu kan inzien zal ik wel tot einde contract bepaalde tijd  in de ziektewet blijven , vervolgens daarna van het UWV een ziektewet uitkering krijgen en vervolgens mogelijk de WIA ingaat .

Mijn werkgever is een eigen risico drager en ik lees op internet dat hij er alle baat bij zou hebben als ik een vervroegde IVA uitkering zou aanvragen.
Ik moet dit nog bespreken met de rechtsbijstand maar in eerste instantie wil ik hier wel in meewerken.
Ik weet dat de IVA aanvraag zeer strenge eisen heeft.
Waar ik mij wel zorgen om maakt is dat wanneer de IVA aanvraag word afgewezen , wat er dan gebeurt met mijn ziektewet uitkering die nu door de werkgever word betaald als eigen risico drager.
Gaat/kan hij niet gaan zeuren van " Voor de IVA niet ziek genoeg dus gaan we kijken naar passende arbeid" 1-e of 2-e spoor terwijl eerder de bedrijfsarts in rapportage al heeft aangegeven dat dit niet mogelijk meer is ?
Ziek zijn is niet leuk maar wil voorkomen dat ik er psychisch druk bij gaat krijgen.

Wie weet hier antwoord op te geven , mogelijk het UWV team ?

Vriendelijke groet

Joostje

Voor de IVA gelden twee vorwaarden:
1. je kunt niet meer dan 20% van je huidig salaris verdienen
2. je arbeidsbeperkingen zullen naar verwachting niet meer zo danig herstellen dat je in de toekomst wel meer dan 20% kan verdienen.

Een vervroegde IVA-aanvraag moet uiteraard ook aan deze voorwaarden voldoen, en de bedrijfsarts moet dit oordeel ondersteunen. Als de vervroegde aanvraag wordt afgewezen dan blijf je gewoon in de ziektewet en wordt je na afloop van de wachttijd opnieuw gekeurd voor de WIA.Je zou dan alsnog in de IVA terecht kunnen komen.

Wordt de vervroegde IVA-uitkering afgewezen dan blijft de werkgever verantwoordelijk voor je reintegratie. Gezien het feit dat je werkgever geen arts is zal hij moeten afgaan op de beoordeling van de bedrijfsarts, die aangeeft dat je ongeschikt bent voor je eigen werk en ook geen invulling kan geven aan je restcapaciteit. Met andere woorden, hij vindt dat je niet kan werken.
Vervolgens is het van belang waarom de vervroegde IVA-uitkering is afgewezen. Is men van mening dat de situatie in de toekomst nog kan verbeteren dan zegt dat iets over de toekomst, niet over de siutatie van nu en zal de bedrijfsarts niet snel van mening veranderen.
Vind UWV dat je met je beperkingen meer dan 20% van je inkomen/maximum dagloon kunt verdienen dan kan de bedrijfsarts daarin aanleiding zien zijn eigen mening te veranderen. De vraag dan is of er bij je eigen werkgever geschikt werk voor je is te vinden. Hij heeft al aangegeven dat hij deze mogelijkheden niet ziet, dus dan zal hij met goede argumenten moeten komen om zijn mening te herzien. Kijken naar mogelijk werk bij een andere werkgever is dan het meest logische, maar dat moet op dit moment wel verantwoord zijn. Dan zal ook moeten worden vastgesteld welke werkzaamheden je nog wel kan verrichten en dat kun je aanvechten met de mening van je behandelaar.

Wat de werkgever zelf vindt is, net als overigens jouw eigen mening, niet echt van belang. Het gaat erom wat een arts vindt.

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
Vervroegde IVA aanvraag.
« Reply #2 on: October 03, 2017, 01:44:37 PM »
Hallo Joostje,

Socrates heeft een goede analyse gemaakt: als je vervroegde IVA-aanvraag wordt afgewezen dan loopt je ziektewet uitkering door tot het moment dat de ziektewet eindigt.

Let wel op dat een vervroegde aanvraag alleen kan tot in de 68e week dat je ziek bent. Daarna kan je een reguliere WIA aanvraag doen. Je hoeft bij een vervroegde aanvraag niet een compleet re-integratieverslag mee te sturen. Wel een verklaring van de bedrijfsarts.

Als je toch niet in aanmerking zou komen voor een vervroegde IVA-uitkering dan heeft je werkgever wel de verplichting om aan je re-integratie verder te werken. Dat is normaal bij een Ziektewet procedure. Hoe dat ingevuld wordt bepaal je in overleg met je werkgever en de bedrijfsarts.

Ik wens je sterkte met je situatie!

Met vriendelijke groeten,
Harold,
UWV Webcare team

Joostje

• Newbie
  • *
Vervroegde IVA aanvraag.
« Reply #3 on: October 03, 2017, 02:11:08 PM »
Het laatste ben ik dus bang voor dat indien IVA word afgewezen door UWV ,het advies van bedrijfsarts word genegeerd door werkgever tijdens resterende ziektewet periode. Ze hebben immers een stok om mee te slaan namelijk afgewezen IVA dus nog mogelijk restarbeid . En tja dan word het touwtrekken met alle sores in je kop

socrates

• Full Member
Vervroegde IVA aanvraag.
« Reply #4 on: October 03, 2017, 02:42:16 PM »
Quote from: Joostje;142193
Het laatste ben ik dus bang voor dat indien IVA word afgewezen door UWV ,het advies van bedrijfsarts word genegeerd door werkgever tijdens resterende ziektewet periode. Ze hebben immers een stok om mee te slaan namelijk afgewezen IVA dus nog mogelijk restarbeid . En tja dan word het touwtrekken met alle sores in je kop

De werkgever kan het adveis van de bedrijfsarts niet negeren. Je werkgever is geen arts en het gaat erom wat een arts vindt.

Wordt de aanvraag afgewezen en ontstaat er een conflict met de werkgever/bedrijfsarts dan is er de mogelijk om UWV om een deskundigen oordeel te vragen.  Meer info:

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/re-integreren-tijdens-ziekte/detail/deskundigenoordeel

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
Vervroegde IVA aanvraag.
« Reply #5 on: October 04, 2017, 09:03:46 AM »
Hallo Joostje,

Hoewel het in jouw situatie waarschijnlijk niet speelt: naast het deskundigenoordeel waar Socrates terecht op wees is er sinds 1 juli 2017 ook de mogelijkheid om een second opinion aan te vragen als je het niet eens zou zijn met de conclusie van de bedrijfsarts. Zie:
https://www.uwv.nl/werkgevers/actueel/nieuwsbrief/2017/juni/nieuwe-arbowet-werknemer-mag-second-opinion-aanvragen.aspx

Met Vriendelijke groeten,
Harold
UWV Webcare team