Author Topic: hulpbehoevendheid / levensverrichtingen  (Read 1023 times)

ElsaT

• Newbie
  • *
hulpbehoevendheid / levensverrichtingen
« on: September 22, 2017, 05:23:47 PM »
Beste UWV,
Omdat mijn aanvraag voor hulpbehoevendheid af is gewezen wil ik graag weten waar ik de totale lijst van essentiële dagelijkse terugkerende levensverrichtingen kan vinden welke het UWV hanteert in de beslissing van de aanvragen voor hulpbehoevendheid.
Vervolgens wil ik graag weten wat het verschil is in aantal verrichtingen van deze lijst tussen “alle of nagenoeg alle” en “sommige” verrichtingen. Van hoeveel van de verrichtingen moet ik niet in staat zijn ze zelfstandig uit te kunnen voeren voor dat er wordt gesproken over “alle of nagenoeg alle”?
Een zelfde soort vraag heb ik over de hulp van anderen. Hoe wordt er onderscheid gemaakt tussen “continue oppassing” of “geregelde handreikingen van derden”? Ik heb onder andere hulp nodig bij toiletgebruik. Effectief zal dit niet zoveel tijd in beslag nemen maar er moet dus continue iemand in de buurt zijn. Nu wil ik graag weten wat nu precies “continue oppassing” is volgens het UWV en hoe ik dat aan zou moeten tonen.
Naast toiletgebruik heb ik overigens ook hulp nodig bij in/uit bed komen, douchen, aankleden/uitkleden, dagbesteding en huishouding. Hier krijg ik PGB voor dus ik kan aantonen dat ik de hulp ook echt nodig heb. Deze stukken zijn overige allemaal toegevoegd bij mijn aanvraag hulpbehoevendheid.
Aangezien dit een algemene vraag is en niet alleen van toepassing op mijn specifieke situatie wil ik graag het antwoord via dit forum en ik hoop niet een reactie te krijgen met het verzoek of ik even wil bellen met de klantenservice.

Gr

socrates

• Full Member
« Reply #1 on: September 23, 2017, 10:26:32 AM »
Beste ElsaT,

Ik neem aan dat je de discussie heir hebt gelezen: http://www.lotgenotenforum.nl/forum/showthread.php?19274-vervroegd-IVA-aanvragen&p=142130#post142130  Je kunt oevrigens beter genruik maken van de volgende link naar de  beleidsregel, deze is inclusief de officiele  toelichting: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2007-241-p32-SC83361.html

Als je aan de voorwaarden voor artikel 2 voldoet kom je in aanmerking voor een uitkering van 85% in plaats van 75%.  Het gaat dan wel om de eigen verzorging, niet de huishouding! Er moet een medische reden zijn voor toezicht en oppas. Er dient sprake te zijn van zowel geregelde oppassing als geregelde verzorging

Zie: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2011:BR0592

Ga in ieder geval in bezwaar.

ElsaT

• Newbie
  • *
reactie
« Reply #2 on: September 23, 2017, 11:16:46 AM »
Beste Socrates,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik had die discussie inderdaad al gelezen maar het geeft geen antwoord op mijn vraag helaas.
Het stukje op de site van het UWV is een kort samenvattend overzicht van de beleidsregel zoals jij die door stuurt, en helaas is de beleidsregel zelf ook niet volledig als het gaat om de levenverrichtingen. In de beleidsregel staat namelijk, ik citeer:

Bij de behoefte aan oppassing en verzorging gaat het om essentiële en steeds terugkerende op de persoonlijke verzorging betrekking hebbende levensverrichtingen (zoals wassen, aankleden, toiletgang). Het gaat niet om huishoudelijke taken of vervoer.

Nu heb ik dus aantoonbaar hulp nodig bij wassen, aankleden en toiletgang, dus precies zoals het in de beleidsregel staat maar toch concludeerde het UWV dat er bij sommige essentiele levensverrichten geregeld handreikingen van andere nodig zijn. Hieruit concludeer ik dus dat er naast wassen, aankleden en toiletgang nog een hoop andere levensverrichtingen zijn die ik kennelijk nog wel zelfstandig zou kunnen doen, anders zou ik wel in aanmerking zijn gekomen voor 100% hulpbehoevendheid en uiteindelijk omdat ik PGB heb 85%.

Ik hoop dat je me begrijpt want ik vind het soms zelf als best lastig het te begrijpen.
Ik wil je hartelijk danken voor je antwoord maar ik hoop dat het webcare team van het UWV ook nog even op mijn vraag wil reageren.

Gr

socrates

• Full Member
« Reply #3 on: September 23, 2017, 02:13:19 PM »
Ik begrijp je volkomen, de regelgeving is uiterst vaag en er is weinig duidelijkheid over te verkrijgen. Ook de rechtspraak blijft vaag en het lijkt erop dat het oordeel van een srta doorslaggevend is. het gaat immers om de medische noodzaak.

Ik raad je aan contact op te nemen met een patientenvereniging voor gedegen advies, zoals https://www.pgb.nl/persoonlijk-advies/

in bezwaar zou ik stellen dat de arts van UWV niet aangeeft welke levenshandelingen je nog wel zou kunnen verrichten en zich daarmee niet controleerbaar opstelt. Het is nu onduidelijk welke overwegingen aan het oordeel ten grondslag liggen zodat je deze niet eventueel kunt weerleggen.

UWV moet de gronden voor de afwijzing geven.

ElsaT

• Newbie
  • *
reactie
« Reply #4 on: September 23, 2017, 02:33:43 PM »
@ Socrates, wederom hartelijk dank!

@UWV Webcare_team, ik hoop dat jullie ook even willen reageren na het weekend,

Gr

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
« Reply #5 on: September 25, 2017, 11:00:40 AM »
Hallo ElsaT,

Ik begrijp dat je op zoek bent naar aanvullende informatie over de essentiële lijst voor dagelijkse terugkerende levensverrichtingen. Ik ga voor je na waar deze lijst te vinden is. Zodra ik hier meer over weet, kom ik hierop terug.

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #6 on: September 25, 2017, 01:29:24 PM »
Hallo ElsaT,

Ik kom terug op je vraag over de lijst die UWV hanteert bij de beoordeling van de hulpbehoevendheid.

Bij de aanvraag voor een hogere uitkering bij hulpbehoevendheid wordt per aanvrager zorgvuldig gekeken naar de mate van hulpbehoevendheid.
De beoordeling van de hulpbehoevendheid wordt op jouw situatie beoordeeld.
De lijst met essentiële dagelijkse terugkerende levensverrichtingen is hierbij een hulpmiddel.
Naast deze lijst zijn er meer aspecten die bij de beoordeling  worden meegenomen.
De invulling van de lijst zit in je persoonlijk dossier.

Ik begrijp heel goed dat je een toelichting wilt op de afwijzing van je aanvraag.
Het is mogelijk om de rapportage van de verzekeringsarts op te vragen.
Je kunt hiervoor een verzoek sturen naar:
UWV
Postbus 69254
1060 CH Amsterdam

Vermeld hierbij  je Burgerservicenummer.

Geef in je verzoek duidelijk aan
1) welke rapportage je wilt hebben
2) datum van het onderzoek
3) naam van de arts of arbeidsdeskundige.

Ben je het niet eens met de beslissing? Dan heb je de mogelijkheid om hiertegen in bezwaar  te gaan. De termijn hiervoor staat in de beslissingsbrief.

Ik wens je veel sterkte in deze situatie.

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam

ElsaT

• Newbie
  • *
reactie
« Reply #7 on: September 25, 2017, 03:36:06 PM »
Beste Petra,

Ik heb nogal mijn twijfels over de zorgvuldigheid van mijn aanvraag hulpbehoevendheid.
Ik heb alle stukken al opgevraagd en ontvangen. Een lijst met essentiele dagelijks terugkerende levensverrichtingen is daar geen onderdeel van.

Zou je zo vriendelijk willen zijn de lijst van essentiele dagelijks terugkerende levensverrichtingen te delen op dit forum.

Aangezien dat een algemene lijst zou moeten zijn die bij iedere aanvraag hulpbehoevendheid zou moeten worden gebruikt lijkt het mij geen probleem die lijst op dit forum publiekelijk te delen.
Daarbij zullen mensen die in de toekomst een soortgelijke vraag hebben hier ook bij geholpen kunnen worden,

Gr ElsaT

socrates

• Full Member
« Reply #8 on: September 25, 2017, 03:48:28 PM »
Je kunt het even kijken bij de lijst Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen, de lijst waar UWV gebruik van maakt is waarschijnlijk het zelfde of hierop gebaseerd.

Meer info over de aandachtspunten op die lijst kun je hier vinden:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_dagelijkse_levensverrichtingen
https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/zorg-en-hulpmiddelen/wat-zijn-algemene-dagelijkse-levensverrichtingen/item43434
http://www.scootmobieladvies.gratis/shop/adl-algemene-dagelijkse-levensverrichtingen/

ElsaT

• Newbie
  • *
reactie
« Reply #9 on: September 25, 2017, 05:23:49 PM »
Beste Socrates,

Jij hebt het over ADL (algemene dagelijkese levensverrichtingen), het UWV spreekt over essentiele dagelijks terugkerende levensverrichtingen. Hier zit kennelijk een verschil tussen want in de verzekeringsgeneeskundige rapportage welke op is gesteld tijdens de behandeling van mijn IVA-aanvraag staat dat ik grotendeels ADL afhankelijk ben.

Dit zou dus betekenen dat dat overeenkomt met "alle of nagenoeg alle essentiele dagelijks terugkerende levensverrichtingen". Maar dat is helaas niet het geval.

De linken die je doorstuurt had ik zelf ook al bekeken maar het gaat mij echt om de lijst die het UWV hanteerd. Alleen op basis van die lijst kan ik oordelen.

Gr ElsaT

socrates

• Full Member
« Reply #10 on: September 26, 2017, 03:43:07 AM »
Quote from: ElsaT;142184
Beste Socrates,

Jij hebt het over ADL (algemene dagelijkese levensverrichtingen), het UWV spreekt over essentiele dagelijks terugkerende levensverrichtingen. Hier zit kennelijk een verschil tussen want in de verzekeringsgeneeskundige rapportage welke op is gesteld tijdens de behandeling van mijn IVA-aanvraag staat dat ik grotendeels ADL afhankelijk ben.

Dit zou dus betekenen dat dat overeenkomt met "alle of nagenoeg alle essentiele dagelijks terugkerende levensverrichtingen". Maar dat is helaas niet het geval.

De linken die je doorstuurt had ik zelf ook al bekeken maar het gaat mij echt om de lijst die het UWV hanteerd. Alleen op basis van die lijst kan ik oordelen.

Gr ElsaT

heb je deze lijst al bekeken?

https://www.steungroep.nl/images/Gratis_brochures/Een_verhoogd_uitkering_HB_2000_1.pdf

Oud, maar volgens mij nog steeds geldig en laat zien waar het in feite omdraait: heeft iemand voortdurend hulp of toezicht nodig of niet. Kijk naar de schema in de bijlage.

ElsaT

• Newbie
  • *
reactie
« Reply #11 on: September 26, 2017, 09:31:26 AM »
Beste Socrates,

Ook in het stuk waar je aan refereert inclusief bijlagen komen eigenlijk alleen maar subjectieve termen voor zoals: nagenoeg, sommige, min of meer etc...

Ik ben van mening dat ik dusdanig hulpbehoevend ben dat ik in eerste instantie recht heb op hulpbehoevendheid tot 100%. Het UWV is van mening dat dat niet zo is.
Om inzichtelijk te maken hoe het kan dat onze meningen verschillen hebben we dus echt de actuele lijst nodig van essentiele dagelijks terugkerende verrichtingen nodig. Op basis van die lijst moet het UWV dan aangeven welke verrichtingen een verzekerede niet meer zelfstandig moet kunnen om te kunnen spreken over "alle of nagenoeg alle" en hetzelfde moet het UWV dan aangeven voor "sommige"

@Webcare Team UWV, kunnen jullie iets voor mij betekenen aub?

Gr ElsaT

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #12 on: September 27, 2017, 12:34:16 PM »
Beste ElsaT,

Ik wil als eerste socrates bedanken voor het meedenken in deze.

UWV hanteert geen vastgestelde lijst met dagelijkse levensverrichtingen. De verzekeringsarts betrekt bij zijn beoordeling verrichtingen die essentieel zijn en veelal dagelijks voorkomen zoals:

1. aan- en uitkleden
2. in en uit bed komen
3. vanuit een stoel overeind komen
4. gezicht en handen wassen
5. hele lichaam wassen en drogen
6. van en naar het toilet gaan
7. eten en drinken
8. lichaamsverzorging, zoals nagels knippen, scheren

Ik ga ervan uit dat je hiermee verder kan.

Met vriendelijke groet,
Daniela
UWV Webcareteam

ElsaT

• Newbie
  • *
reactie
« Reply #13 on: September 27, 2017, 03:22:50 PM »
Beste UWV,

Hartelijk dank voor de reactie.

Ik ben heel erg verbaast dat er geen lijst is van deze verrichtingen bestaat maar dat het UWV vervolgens wel in staat is te oordelen of ik aan "sommige" of "alle" verrichtingen voldoe.

Zoals socrates heeft genoemd stelt de beoordelaar van het UWV zich niet controleerbaar op. Maar als er dus ook geen lijst bestaat kan het UWV zich ook niet controleerbaar opstellen.
Er is dus geen normenkader wat in dit geval betekent dat de beoordeling door het UWV subjectief is geweest. Met andere woorden het UWV heeft op basis van gevoel een beslissing genomen.

Ik hoop dat het UWV me kan vertellen dat ik het onjuist heb en kan vertellen hoe een dergelijke aanvraag wordt behandeld,

Gr ElsaT

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #14 on: September 28, 2017, 02:49:25 PM »
Hallo ElsaT,

Ik begrijp heel goed dat je blijft zitten met vragen over de beoordeling hulpbehoevendheid.
Bovenstaande is de informatie waar wij over beschikken.

Om jou persoonlijk verder te helpen, nodig ik je uit om ons een privébericht te sturen. Dit kan via dit forum of via Twitter of Facebook

Ik wacht je bericht af.

Met vriendelijke groet,

Petra
UWV WebcareTeam