Author Topic: inhouden op salaris bij IVA  (Read 400 times)

ElsaT

• Newbie
  • *
inhouden op salaris bij IVA
« on: September 20, 2017, 04:18:41 PM »
Beste UWV,

Ik ben onlangs gekeurd en ben volledig duurzaam arbeidsongeschikt verklaard. Ik heb met ingang van oktober een vervroegde IVA uitkering. Mijn werkgever moet mij nog doorbetalen tot november 2018, ze mogen hier dan wel de IVA uitkering op in mindering brengen.

Ik had ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering via mijn werkgever lopen. Mijn werkgever had deze afgesloten bij de pensioenuitvoerder. Deze arbeidsongeschiktheidsverzekering gaat betalen vanaf de eerste maand dat ik een uitkering ontvang, ook vanaf oktober dus. Nu heeft mijn werkgever aangegeven dat ze voornemens zijn dit bedrag in mindering te brengen op de loondoorbetalingsverplichting.

Ik ben van mening dat mijn werkgever alleen de IVA-uitkering in mindering mag brengen en verder niets. Ik wordt hierin gesteund door de informatie welke ik op het internet kan vinden. Toch wil ik graag een reactie van het UWV Webcare team zodat ik dit aan mijn werkgever voor kan leggen,

Mvg

socrates

• Full Member
« Reply #1 on: September 21, 2017, 04:50:00 AM »
Quote from: ElsaT;142169
Beste UWV,

Ik ben onlangs gekeurd en ben volledig duurzaam arbeidsongeschikt verklaard. Ik heb met ingang van oktober een vervroegde IVA uitkering. Mijn werkgever moet mij nog doorbetalen tot november 2018, ze mogen hier dan wel de IVA uitkering op in mindering brengen.

Ik had ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering via mijn werkgever lopen. Mijn werkgever had deze afgesloten bij de pensioenuitvoerder. Deze arbeidsongeschiktheidsverzekering gaat betalen vanaf de eerste maand dat ik een uitkering ontvang, ook vanaf oktober dus. Nu heeft mijn werkgever aangegeven dat ze voornemens zijn dit bedrag in mindering te brengen op de loondoorbetalingsverplichting.

Ik ben van mening dat mijn werkgever alleen de IVA-uitkering in mindering mag brengen en verder niets. Ik wordt hierin gesteund door de informatie welke ik op het internet kan vinden. Toch wil ik graag een reactie van het UWV Webcare team zodat ik dit aan mijn werkgever voor kan leggen,

Mvg

Je vraag heeft niets met het UWV te maken.

Je krijgt een bedrag van de verzekering omdat je minder gaat verdienen, zolang de werkgever het loon doorbetaald is daar geen sprake van. Je hebt geen inkomensverlies, tenzij je minder krijgt dan je salaris.
Veel hangt af van wat er in de verzekeringspolis staat.

Voor een deskundig antwoord zou je contact kunenn opnemen met werkwacht van de FNV: http://www.werkwacht.nl. Ze beantwoorden simple vragen. Maar zoals gezged hangt veel af van de polisvoorwaarden.

ElsaT

• Newbie
  • *
reactie
« Reply #2 on: September 21, 2017, 08:22:01 AM »
Beste Socrates,

De arbeidsongeschiktheidsverzekering gaat uitkeren in de maand dat ik een uitkering van het UWV krijg. Normaal zou dat na 2 jaar zijn als ik dan ook meteen terug val in salaris. Omdat het nu een vervroegde IVA betreft gaan ze dus al eerder betalen. Ik heb het reglement van voor tot achter en terug gelezen maar daar gaat mijn vraag ook niet over.

Ik wil namelijk weten of mijn werkgever dit zomaar in mindering mag brengen op mijn salaris. Het is namelijk een verzekering tussen mij en de verzekeraar waar mijn werkgever verder niets mee te maken heeft. Op internet lees ik ook dat een werkgever alleen de IVA-uitkering van het UWV in mindering mag brengen en het overige staat er los van.

Nu wil ik graag een reactie van het UWV-webcare omdat ik dat graag voor wil leggen aan mijn werkgever,

Gr

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
« Reply #3 on: September 21, 2017, 08:46:28 AM »
Hallo ElsaT,

We kunnen ons voorstellen dat je in jouw situatie deze vraag aan het UWV wilt stellen. Dit is echter een specifiek geval waar UWV helemaal buiten staat. De extra arbeidsongeschiktheidsverzekering  is iets tussen jou en je werkgever. We kunnen - misschien ten overvloede - wel aangeven dat een aanvullende arbeidsongeschiktheidsuitkering geen invloed heeft op de IVA als zodanig.
Als je in deze kwestie bijgestaan wilt worden richting je werkgever dan kun je dat doen via je vakbond, je rechtsbijstandsverzekering of als je die niet hebt: het Juridisch Loket.  Sterkte er mee!

Met vriendelijke groet,
Harold
UWV Webcare Team