Author Topic: Patella luxatie en nieuwe knie  (Read 224 times)

knie-val?

• Newbie
  • *
Patella luxatie en nieuwe knie
« on: September 18, 2017, 05:40:52 PM »
Ik heb eind jaren zeventig last gekregen van patella luxatie. Dat betekent dat de knieschijf ontwricht is. Hij ging steeds uit en on de kom. Op dat moment was er de mogelijkheid om me te laten opereren waarbij de knieschijf werd gefixeerd en de spieren op een andere plaats aangehecht werden. Het was toen nog in de experimentele fase.
 Een half jaar daarna ben ik begonnen met mijn loopbaan in het onderwijs bij de kleuters. Heb 25 jaar lang intensief gewerkt, gestaan, gelopen, gerend want tja kleuters…
Na 25 jaar was de koek op, ik had zoveel pijn in mijn knie dat ik letterlijk omviel. De orthopeed van toen gaf aan dat ik direct moest stoppen met mijn actieve leven want het kraakbeen aan de binnenkant van mijn knie was volledig weg. Als ik toen meteen was geopereerd en mijn actieve leven weer had opgepakt, zou ik binnen 15 jaar in de rolstoel zitten, want na de experimentele operatie was een totaal nieuwe knie nog wel een optie maar het risico was groot dat het nooit helemaal meer goed zou komen.
 Nu na 15 jaar zit ik buitenshuis al veel in de rolstoel en overweeg om nu dan toch maar een operatie te ondergaan. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit probleem. Weet iemand hoe het verloop na de operatie zal zijn als ik nu de enige en laatste mogelijkheid aangrijp voor een nieuwe knie?
 Het is trouwens heel frappant dat ik een paar weken geleden iemand ontmoette die rond dezelfde tijd die operatie had ondergaan en nu ook heel veel pijn had. Het enige verschil was dat hij een zittend beroep had dus de slijtage was stukken minder dan bij mij.
 Ben benieuwd of iemand tips, ideeën, ervaringen of zo voor mij heeft….