Author Topic: Restklachten na/bij hernia  (Read 521 times)

Carmen70

• Newbie
  • *
Restklachten na/bij hernia
« on: September 11, 2017, 01:49:42 PM »
Alweer 7 jaar geleden is er bij mij een hernia geconstateerd. Het eerste jaar was drama. Na de hoeveelheid belastingbaarheid en belasting in acht genomen te hebben (dus veel rustperiode inlassen) ging het beter. Mijn omgeving ziet niet meer zoveel aan me. Maar ikzelf word er af en toe erg verdrietig van. Ik weet, ik doe en kan van alles, maar ik word toch nog vaak geconfronteerd met dingen die niet gaan. Rennen kan ik absoluut niet, dat voelt niet fijn. Springen idemdito. Bij wandelingen krijg ik na een tijdje nog meer een tintelende voet. Een tintelvoet is sowieso altijd aanwezig, vandaar dat ik altijd op schoenen met dikke zolen loop, want dat voelt beter. Na een schoonmaakacties door het huis of werken in de tuin, dan heb ik rugpijn die na een tijdje wel weer minder is. Ook heb ik regelmatig kramp in mijn benen. ik ben nu 47 en voel me af en toe gewoon oud. En dat terwijl ik altijd erg sportief ben geweest (topturnen). Is er iemand die deze problemen herkent en wie weet wat ik er nog aan zou kunnen doen? (Fysio, rugschool, chripractor al geweest). Ik wil zo graag weer gewoon goed kunnen bewegen.

Desie

• Administrator
  • Hero Member
« Reply #1 on: September 11, 2017, 07:36:26 PM »
Hoi Carmen,

Herkenbaar hoor je klachten.
Is er ooit een operatie geweest voor je hernia?
Bij sommige mensen die een hernia hebben verdwijnen idd soms de klachten maar vele houden toch restverschijnselen over en zullen verder behandeld moeten worden.

Ikzelf ben aantal jaar geleden geopereerd aan rug en het gaat redelijk aan deze kant.
Wel ups en downs en de pijn zal nooit helemaal verdwijnen.

Groetjes Desie

Carmen70

• Newbie
  • *
« Reply #2 on: September 12, 2017, 05:13:55 PM »
Quote from: Desie;142156
Hoi Carmen,

Herkenbaar hoor je klachten.
Is er ooit een operatie geweest voor je hernia?
Bij sommige mensen die een hernia hebben verdwijnen idd soms de klachten maar vele houden toch restverschijnselen over en zullen verder behandeld moeten worden.

Ikzelf ben aantal jaar geleden geopereerd aan rug en het gaat redelijk aan deze kant.
Wel ups en downs en de pijn zal nooit helemaal verdwijnen.

Groetjes Desie

Bedankt voor je bericht.
Nee, er is nooit een operatie geweest.
Heb vandaag mijn fysio weer eens gesproken. Wellicht toch nog eens proberen om de rug losser te krijgen.
Vervelend dat je niet meer gewoon de oude wordt hè.

ErikH

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: September 13, 2017, 02:00:59 PM »
In de loop van de jaren zijn de behandelingen van een hernia veranderd. vroeger opereerden ze veel. Nu kijken ze of de hernia genezen kan via fysiotherapie.
Dat de fysiotherapeut je rug losser wil maken dat is een al goed ding, daarnaast moet hij oefeningen geven dat je je rug los kan houden en de spieren rond de zwakke rugwervel kan versterken.
Als ik weer eens rugpijn krijg op de plek van de hernia weet ik dat ik mijn oefeningen niet gedaan heb.
De symptomen die je aangeeft moet je goed met de fysiotherapeut doornemen. het lijkt mij dat de hernia weer opspeelt maar zal samen met jou het moeten oplossen.
Sterkte en succes

Carmen70

• Newbie
  • *
« Reply #4 on: September 15, 2017, 01:07:00 PM »
Quote from: ErikH;142162
In de loop van de jaren zijn de behandelingen van een hernia veranderd. vroeger opereerden ze veel. Nu kijken ze of de hernia genezen kan via fysiotherapie.
Dat de fysiotherapeut je rug losser wil maken dat is een al goed ding, daarnaast moet hij oefeningen geven dat je je rug los kan houden en de spieren rond de zwakke rugwervel kan versterken.
Als ik weer eens rugpijn krijg op de plek van de hernia weet ik dat ik mijn oefeningen niet gedaan heb.
De symptomen die je aangeeft moet je goed met de fysiotherapeut doornemen. het lijkt mij dat de hernia weer opspeelt maar zal samen met jou het moeten oplossen.
Sterkte en succes

Ja, maar ik heb ook al diverse keren een aantal weken een rugprogramma gevolgd en ook oefeningen mee naar huis gekregen enz. Blijf met de restverschijnselen lopen. Ook wel eens naar huis gestuurd tijdens zo'n rugkrachtprogramma, met de tekst, wat jij allemaal kan... En dat is op zich ook wel zo, maar toch heb ik klachten. Hoop dat de fysio dit keer me wel weer wat verder kan brengen. Geopereerd ben ik niet en laat ik ook niet doen, want hele heftige (zenuw)pijn heb ik gelukkig niet meer. Helaas wel andere beperkingen.
Bedankt voor je reactie!