Author Topic: werk en wia  (Read 1749 times)

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
Antwoord van de deskundigen
« Reply #15 on: September 14, 2017, 01:13:23 PM »
Beste Alwin,

Ik heb een antwoord gekregen van onze deskundigen:

Bij een WAO-uitkering, wordt het inkomen naast de uitkering verrekend door een fictieve schatting. Dit kan leiden tot een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse, waardoor de uitkering lager wordt.
De uitbetaling van vakantiegeld en eindejaarsuitkering kan leiden tot indeling in een lagere klasse. Om dit te voorkomen telt UWV maandelijks een bedrag aan opgebouwde vakantietoeslag (VT)  en extra periodiek salaris (EPS) op bij je verdiensten. Wordt de VT en EPS uitbetaald, dan heb je in die maand meer inkomen, maar dat heeft dan geen gevolgen voor de hoogte van je uitkering. De gegevens voor het maandelijks optellen van VT en EPS halen wij uit de polis.

Bij een IKB kan UWV deze werkwijze niet meer volgen, omdat in de polis dan geen gegevens meer staan over opgebouwde VT en EPS. Wij korten dan het sv-loon, zoals dat door de werkgever in de polis staat. Daardoor is het mogelijk, dat je bij uitbetaling VT en EPS in een lagere klasse komt en dus minder uitkering krijgt. Dit probleem is inmiddels verholpen door de inkomsten te middelen over een periode van 12 maanden.

Het is wel aan te raden de deelname aan de IKB-regeling te melden bij het betreffende UWV kantoor. UWV kan niet altijd onderkennen, of sprake is van een IKB. Dit gegeven staat niet in de polis.

Het is niet zo dat voorheen VT en EPS niet werd gekort en nu met een IKB wel. Voorheen had je geen erg in de korting omdat de VT en EPS al maandelijks werd verrekend met de uitkering.
Door het IKB is dat nu niet meer mogelijk.

Heb je zo wat meer duidelijkheid?

Met vriendelijke groet,
Monica
UWV Webcareteam

Alwin

• Newbie
  • *
IKB onduidelijkheden
« Reply #16 on: September 19, 2017, 08:57:00 PM »
Quote from: uwv_webcare;142163
Beste Alwin,

Ik heb een antwoord gekregen van onze deskundigen:

Bij een WAO-uitkering, wordt het inkomen naast de uitkering verrekend door een fictieve schatting. Dit kan leiden tot een lagere arbeidsongeschiktheidsklasse, waardoor de uitkering lager wordt.
De uitbetaling van vakantiegeld en eindejaarsuitkering kan leiden tot indeling in een lagere klasse. Om dit te voorkomen telt UWV maandelijks een bedrag aan opgebouwde vakantietoeslag (VT)  en extra periodiek salaris (EPS) op bij je verdiensten. Wordt de VT en EPS uitbetaald, dan heb je in die maand meer inkomen, maar dat heeft dan geen gevolgen voor de hoogte van je uitkering. De gegevens voor het maandelijks optellen van VT en EPS halen wij uit de polis.

Bij een IKB kan UWV deze werkwijze niet meer volgen, omdat in de polis dan geen gegevens meer staan over opgebouwde VT en EPS. Wij korten dan het sv-loon, zoals dat door de werkgever in de polis staat. Daardoor is het mogelijk, dat je bij uitbetaling VT en EPS in een lagere klasse komt en dus minder uitkering krijgt. Dit probleem is inmiddels verholpen door de inkomsten te middelen over een periode van 12 maanden.

Het is wel aan te raden de deelname aan de IKB-regeling te melden bij het betreffende UWV kantoor. UWV kan niet altijd onderkennen, of sprake is van een IKB. Dit gegeven staat niet in de polis.

Het is niet zo dat voorheen VT en EPS niet werd gekort en nu met een IKB wel. Voorheen had je geen erg in de korting omdat de VT en EPS al maandelijks werd verrekend met de uitkering.
Door het IKB is dat nu niet meer mogelijk.

Heb je zo wat meer duidelijkheid?

Met vriendelijke groet,
Monica
UWV Webcareteam

Beste Webcareteam / Monica,

Dank voor het uitgebreide antwoord. Hoewel ik niet begrijp wat een 'fictieve schatting' is......Ik heb al eerder gemeld aan mijn UWV kantoor dat ik IKB heb, ze konden daar niet zoveel mee. Ze hadden het ook niet over middelen over 12 maanden wat jullie melden als oplossing. Ik snap niet hoe ze kunnen middelen als ze niet weten of er sprake is van IKB. Ik begrijp nu uit het laatste nieuws op internet dat loonadministraties IKB niet hoeven door te geven aan het UWV......Ik weet nou niet of ik een fictief probleem heb of dat mijn inschatting niet fictief is, maar werkelijk. Maar, goed, ik zie het wel. O
nduidelijkheid en onzekerheid horen nu eenmaal bij de status van arbeidsgehandicapte.

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
werk en wia
« Reply #17 on: September 20, 2017, 01:10:20 PM »
Beste Alwin,

Sorry dat we je het gevoel van onzekerheid en onduidelijkheid geven!

Via dit forum is het voor ons niet mogelijk om je inhoudelijk te kunnen voorzien van antwoorden omdat wij geen inzage hebben in jouw persoonlijke gegevens. Hiervoor zou je altijd een bericht kunnen sturen via Mijn UWV/ Mijn berichten. Mijn collega heeft wel inzage in jouw persoonlijke gegevens.

Mocht er nog iets zijn waar wij jou mee kunnen helpen/uitzoeken? Dan kan je via Facebook Messenger een bericht naar ons sturen.

Met vriendelijke groet,
Daniela
UWV Webcareteam