Author Topic: werk en wia  (Read 1750 times)

hubertus1968

• Newbie
  • *
werk en wia
« on: August 31, 2017, 08:36:49 AM »
hallo
ik heb een wia lgu uitkering wanneer mijn vrouw wil werken moet ik dan de inkomsten opgeven aan mijn uitkering zo ja korten ze die op mijn wia uitkering waar  ik dan zoveel % erbij krijg/mag houden
« Last Edit: August 31, 2017, 09:23:01 AM by hubertus1968 »

socrates

• Full Member
werk en wia
« Reply #1 on: August 31, 2017, 10:08:13 AM »
Quote from: hubertus1968;142117
hallo
ik heb een wia lgu uitkering wanneer mijn vrouw wil werken moet ik dan de inkomsten opgeven aan mijn uitkering zo ja korten ze die op mijn wia uitkering waar  ik dan zoveel % erbij krijg/mag houden

De inkomen van je vrouw worden niet gekort op jouw uitkering. Men kijkt alleen naar je eigen inkomsten, als deze er zijn.

Let op: In het geval je uitkering onder het sociaal minimum is en je daarom een toeslag van UWV krijgt telt het inkomen van je vrouw wel mee!!

hubertus1968

• Newbie
  • *
werk en wia
« Reply #2 on: August 31, 2017, 10:36:24 AM »
Quote from: socrates;142121
De inkomen van je vrouw worden niet gekort op jouw uitkering. Men kijkt alleen naar je eigen inkomsten, als deze er zijn.

Let op: In het geval je uitkering onder het sociaal minimum is en je daarom een toeslag van UWV krijgt telt het inkomen van je vrouw wel mee!!

deze ligt inderdaad ook met toeslag net onder het minimum en ik zou wel willen dat ik kon werken , dus als zij gaat bijverdienen zeg maar en verdient 100 euro halen ze bij mij de toeslag er af waarbij men nog onder het minimum blijft en ik dus toch gekort word want volgen afd werk.nl zou dit losstaan van mijn uitkering

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
werk en wia
« Reply #3 on: August 31, 2017, 03:38:45 PM »
Hallo hubertus1968,

Goed dat je voorbereid wil zijn op wat er gebeurt wanneer jouw partner inkomsten krijgt.

Op jouw vraag of de inkomsten van jouw partner gekort worden, zijn door socrates heel goed beantwoord.
De inkomsten van jouw partner hebben geen invloed op jouw WIA-uitkering maar mogelijk wel op een eventuele toeslag vanuit de Toeslagenwet.
Wij kijken namelijk of het gezinsinkomen boven of onder het sociaal minimum komt.
Wanneer de WIA-uitkering en de inkomsten van jouw partner boven het sociaal minimum komen, dan verlagen of stoppen wij de toeslag.
Wanneer jouw vrouw gaat werken dan geef je dit door met het wijzigingsformulier voor de WIA-uitkering.

Kan je zo verder?

Met vriendelijke groet,
Eline
UWV Webcareteam

hubertus1968

• Newbie
  • *
werk en wia
« Reply #4 on: August 31, 2017, 06:13:50 PM »
kijk duidelijke taal was ik bijna besodemieterd door afd werk.nl  rest is allemaal top en geheel duidelijk nu thnx iedereen

hubertus1968

• Newbie
  • *
werk en wia
« Reply #5 on: September 01, 2017, 10:20:23 AM »
heden morgen zag ik een vacature staan Chauffeur transport voertuigen wegbrengen van voertuigen naar een spuiterij neem ik aan ben ik verplicht om tijdens de wia (100% afgekeurd ivm rugklachten) te solliciteren en mag ik dit überhaupt wel  aangezien mijn maandloon ontoereikend is om van te leven word ik zo gedwongen om toch werk te zoeken ook al kan het nog verder verkeerd aflopen

socrates

• Full Member
werk en wia
« Reply #6 on: September 01, 2017, 10:32:35 AM »
Quote from: hubertus1968;142131
heden morgen zag ik een vacature staan Chauffeur transport voertuigen wegbrengen van voertuigen naar een spuiterij neem ik aan ben ik verplicht om tijdens de wia (100% afgekeurd ivm rugklachten) te solliciteren en mag ik dit überhaupt wel  aangezien mijn maandloon ontoereikend is om van te leven word ik zo gedwongen om toch werk te zoeken ook al kan het nog verder verkeerd aflopen

Je mag altijd werken en vaak ben je verplicht te solliciteren en passend werk te aanvaarden. In jouw geval ben je 100% afgekeerd en geldt er daarom geen sollicitatieplicht.

Welk werk je mag verrichten hangt af van je arbeidsbeperkingen. Je mag geen arbeid accepteren waardoor je langer of in grotere mate arbeidsongeschikt zou raken. Dan kan je een uitkering geweigerd worden omdat de toename je eigen schuld is. Bij twijfel kun je het altijd bespreken met je arbeidsdeskundige.

Voor iemand met een slechte rug is langdurig zitten vaak niet raadzaam, kijk naar je arbeidsbeperkingen e bespreek het met je arbeidsdeskundige.

hubertus1968

• Newbie
  • *
werk en wia
« Reply #7 on: September 01, 2017, 10:48:34 AM »
Quote from: socrates;142132
Je mag altijd werken en vaak ben je verplicht te solliciteren en passend werk te aanvaarden. In jouw geval ben je 100% afgekeerd en geldt er daarom geen sollicitatieplicht.

Welk werk je mag verrichten hangt af van je arbeidsbeperkingen. Je mag geen arbeid accepteren waardoor je langer of in grotere mate arbeidsongeschikt zou raken. Dan kan je een uitkering geweigerd worden omdat de toename je eigen schuld is. Bij twijfel kun je het altijd bespreken met je arbeidsdeskundige.

Voor iemand met een slechte rug is langdurig zitten vaak niet raadzaam, kijk naar je arbeidsbeperkingen e bespreek het met je arbeidsdeskundige.

ja dacht ik al maar er is mij ook niet aangegeven dat ik een arbeidsdeskundige heb en ook niet weet hoever ik kan gaan kwa accepteren naar werk ik heb alleen uitstel zeg maar dat ik over een jaar gekeurd word bij de verz arts en mag ik dit bedrijf vertellen dat ik thuis zit ivm rugklachten en daarom wil solliciteren om te zien of ik het werk wel aan kan

socrates

• Full Member
werk en wia
« Reply #8 on: September 01, 2017, 12:27:33 PM »
Als je bent gekeurd heb je naast met een arts waarschijnlijk ook een gesprek gehad met een arbeidsdeskundige, anders kun je informeren bij UWV. UWV en de arbeidsdeskunige is er ook om je te ondersteunen bij het verkrijgen van werk.

Je hoeft een werkgever niet te vertellen dat je arbeidsbeperkt bent, tenzij de arbeidsbeperkingen van invloed zijn op je werkzaamheden. In jouw geval zou ik de werkgever dus vertellen over je rugklachten, tenzij de arbeidsdeskunige aangeeft dat het niet belangrijk is voor je nieuwe baan. Een nieuwe werkgever kan er voordeel bij hebben je aan te nemen, daar hij gebruik kan maken van verschillende regelingen en hij de eerste 5 jaar geen risico loopt als je verder arbeidsongeschikt raakt. De arbeidsdeskunige kan je hier meer over vertellen.
In de praktijk zit men echter vaak niet te springen om iemand met een arbeidsbeperking, maar werk vinden is zeker niet onmogelijk en veel werkgevers zijn juist uitmate tevreden over hun personeel met een arbeidsbeperking.

Werken betekent inkomen en heeft daarom gevolgen voor je uitkering. Op termijn zal je ook een herkeuring krijgen en vaak betekent het dat je uitkering omlaag gaat omdat je minder arbeidsongeschikt wordt geacht.

uwv_webcare

• Hero Member
werk en wia
« Reply #9 on: September 01, 2017, 02:29:32 PM »
Hallo Hubertus1968,

Ik kan me voorstellen dat je wilt weten of je naast je WIA-uitkering mag werken en of je ook verplicht bent te solliciteren.

Naast je WIA-uitkering mag je werken. Je bijverdiensten worden wel (deels) met je WIA-uitkering verrekend.
Twijfel je of je het werk dat je wilt gaan doen aan kan? Bespreek dit dan met je arbeidsdeskundige. Samen kun je bijvoorbeeld ook kijken naar de mogelijkheden voor een proefplaatsing.
Wil je weten hoe hoog je totale inkomen per maand ongeveer is als je gaat werken met een WIA-uitkering? Gebruik dan onze rekenhulp. Daarbij heb je de beslissingsbrief van de WIA-uitkering en je (eventuele) inkomsten uit werk nodig. Nadat je de rekenhulp hebt ingevuld, zie je hoeveel WIA-uitkering je ongeveer per maand krijgt.

Je bent verplicht om te solliciteren naar passend werk als je een WIA-uitkering ontvangt en is vastgesteld dat je (gedeeltelijk) kunt werken.
Hierover maak je dan afspraken met je arbeidsdeskundige. Deze afspraken worden vermeld in een werkplan.
Heb je geen werkplan en wil je weten of je een sollicitatieplicht hebt? Dan raad ik je aan om contact op te nemen met je arbeidsdeskundige door een bericht te sturen via je Werkmap op werk.nl.
Maak je geen gebruik van je Werkmap? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam

Alwin

• Newbie
  • *
IKB en onterechte korting UWV
« Reply #10 on: September 10, 2017, 10:44:19 PM »
Ik probeer met vallen en opstaan te werken naast mijn WAO. Helaas krijg ik elke maand te maken met herberekeningen en terugvorderingen door het UWV.

Nu val ik onder de cao WMD. Ik heb nu in plaats van vakantiegeld en eindejaarsuitkering zogenaamd IKB dat ik zelf opspaar en moet uitkeren aan mezelf. Als ik dit doe ziet UWV dit als extra loon en word ik gekort.
Dit lot treft duizenden arbeidsgehandicapten en mensen in ww en ziektewet die proberen te werken naast hun uitkering.
Sinds kort heeft SZW aangegeven dat deze korting door UWV onterecht is en dat werkgever IKB niet hoeft door te geven.

Kan ik mijn ten onrechte gekorte WAO door vakantiegeld terugkrijgen van uwv? Hoe moet het vanaf nu met IKB?

Het is zeer frustrerend en demotiverend om zo aan het werk te zijn naast mijn uitkering.

uwv_webcare

• Hero Member
werk en wia
« Reply #11 on: September 11, 2017, 10:30:25 AM »
Beste Alwin,

Ik kan mij goed voorstellen dat het zeer frustrerend is als je steeds geld moet terug betalen aan het UWV.

Nu is het zo, dat de IKB wat jij uitbetaald krijgt, valt onder het SV-loon. Wat inhoudt dat de IKB door ons gezien wordt als inkomsten. Alle inkomsten die onder het SV-loon vallen, zullen op de uitkering gekort worden.

Van belang is dat je middels een wijzigingsformulier aan ons doorgeeft welk bedrag jij laat uitkeren, zodat wij daar rekening mee kunnen houden. Wij zullen dan de hoogte van jouw uitkering aanpassen, zodat je niet weer een bedrag moet terugbetalen.

Met vriendelijke groet,
Daniela
UWV Webcareteam

Alwin

• Newbie
  • *
IKB en onterechte korting UWV
« Reply #12 on: September 11, 2017, 07:40:52 PM »
Beste Daniela,

Dank voor het snelle antwoord. Echter het UWV hoeft niet te korten op uitkeringen door IKB. Dit hoort niet bij het SV-loon. Eerder hebben SZW en UWV dit al aangegeven.

Zie voor het laatste nieuws deze twee berichten:    http://www.binnenlandsbestuur.nl/ambtenaar-en-carriere/nieuws/gedupeerde-ambtenaren-hoeven-ikb-niet-op-te-geven.9570416.lynkx

http://ambtenarensalaris.nl/gemeente/ikb-langer-invloed-op-uitkeringen/          

Ik constateer dat ik noch mijn werkgever het uitgekeerde IKB hoeven op te geven. Het valt namelijk niet onder het SV-loon.

Een wijzigingsformulier invullen is dus niet nodig. Dat bespaart iedereen een hoop werk  :)

Vriendelijke groet,

Alwin.

uwv_webcare

• Hero Member
werk en wia
« Reply #13 on: September 12, 2017, 11:55:43 AM »
Hallo Alwin, We gaan deze vraag voor je uitzetten bij onze deskundigen zodra er een antwoord is, komen we er op terug. Met vriendelijke groet, Monica UWV Webcareteam

Alwin

• Newbie
  • *
IKB en verrekening uitkering
« Reply #14 on: September 12, 2017, 02:15:34 PM »
Beste Monica,

Ik ben benieuwd naar het antwoord van de deskundigen.

Vriendelijke groet,

Alwin.