Author Topic: Manisch gedrag?  (Read 512 times)

Onnodig

• Newbie
  • *
Manisch gedrag?
« on: August 12, 2017, 04:31:17 AM »
Enkele jaren geleden diagnose bipolair gekregen.
Vandaag zeiden verschillende bipolaire mensen me dat ik geen manie heb, maar gewoon een walgelijk mens ben.
Ik heb iets gedaan wat als verschrikkelijk beschouwd wordt.
Op het internet was er een discussie, verschillende mensen tegen mij over veganisme in ons dorp.
Het begon vriendelijk maar al snel werd het onvriendelijk.
Ik had energie, voelde me onoverwinnelijk.
Mijn man zei dat ik te gefixeerd was en moest stoppen.
Dit maakte me hysterisch.
Iemand viel me nog een laatste keer aan met te suggereren dat het maar dieren  zijn, dat raakte me diep en ik wou haar raken en bracht dood van haar oma boven.
Het gesprek is gerapporteerd en ik zal spoedig mijn account wel hierdoor verliezen.
Sommige mensen proberen mijn adres te weten te komen om me in het echt een lesje te leren.
Mijn hatelijke opmerking werd ook in een groep van mijn dorp gedeeld, dus ik zal overal buiten gestaard worden.

Kan een manie deze reactie uitgeroepen hebben?
Andere mensen zeggen van niet omdat in een manie je niet beseft wat je doet en ik wel besef had dat ik haar zou kwetsen.
Geen besef echter dat mijn man ook de dorpelingen onder boven moet komen.
Ook geen besef dat er reactie in het echte leven ging komen.
Ook geen besef dat ik mijn honden niet meer alleen de tuin durf laten uit angst voor vergiftiging.
Ondertussen heeft mijn man al verschillende mails gestuurd met verontschuldigingen.
Ik ook, maar er komt geen reactie.

Manisch of niet?
Moet ik hogere dosis pillen nemen?
Of ben ik gewoon een psychopaat?
Weet het FF niet meer.

Als jullie het niet een manische reactie vinden, kunnen jullie dan gewoon neen antwoorden zonder bijtende uitleg.
Kan ik momenteel niet aan.

Als jullie wel denken dat een manische episode was, kunnen jullie dan raad geven?
Meer medicatie, therapie, welk soort therapie?
Ik heb slechte ervaringen met psychiaters en psychologen.
Ik ben zeer introvert in het echte leven en internet is mijn enige manier om frustraties en emoties te uiten.
In het echte leven ben ik een beleefd persoon en laat ik zelfs over me lopen.

Dank jullie wel.

socrates

• Full Member
Manisch gedrag?
« Reply #1 on: August 12, 2017, 08:27:47 AM »
Quote from: Onnodig;142060
Enkele jaren geleden diagnose bipolair gekregen.
Vandaag zeiden verschillende bipolaire mensen me dat ik geen manie heb, maar gewoon een walgelijk mens ben.
Ik heb iets gedaan wat als verschrikkelijk beschouwd wordt.
Op het internet was er een discussie, verschillende mensen tegen mij over veganisme in ons dorp.
Het begon vriendelijk maar al snel werd het onvriendelijk.
Ik had energie, voelde me onoverwinnelijk.
Mijn man zei dat ik te gefixeerd was en moest stoppen.
Dit maakte me hysterisch.
Iemand viel me nog een laatste keer aan met te suggereren dat het maar dieren  zijn, dat raakte me diep en ik wou haar raken en bracht dood van haar oma boven.
Het gesprek is gerapporteerd en ik zal spoedig mijn account wel hierdoor verliezen.
Sommige mensen proberen mijn adres te weten te komen om me in het echt een lesje te leren.
Mijn hatelijke opmerking werd ook in een groep van mijn dorp gedeeld, dus ik zal overal buiten gestaard worden.

Kan een manie deze reactie uitgeroepen hebben?
Andere mensen zeggen van niet omdat in een manie je niet beseft wat je doet en ik wel besef had dat ik haar zou kwetsen.
Geen besef echter dat mijn man ook de dorpelingen onder boven moet komen.
Ook geen besef dat er reactie in het echte leven ging komen.
Ook geen besef dat ik mijn honden niet meer alleen de tuin durf laten uit angst voor vergiftiging.
Ondertussen heeft mijn man al verschillende mails gestuurd met verontschuldigingen.
Ik ook, maar er komt geen reactie.

Manisch of niet?
Moet ik hogere dosis pillen nemen?
Of ben ik gewoon een psychopaat?
Weet het FF niet meer.

Als jullie het niet een manische reactie vinden, kunnen jullie dan gewoon neen antwoorden zonder bijtende uitleg.
Kan ik momenteel niet aan.

Als jullie wel denken dat een manische episode was, kunnen jullie dan raad geven?
Meer medicatie, therapie, welk soort therapie?
Ik heb slechte ervaringen met psychiaters en psychologen.
Ik ben zeer introvert in het echte leven en internet is mijn enige manier om frustraties en emoties te uiten.
In het echte leven ben ik een beleefd persoon en laat ik zelfs over me lopen.

Dank jullie wel.

Een manie zorgt ervoor dat je je extreem gedraagd en niet meer te stuiten bent. In jouw geval was dat in boosheid over wat dieren wordt aangegaan.
Ik zou niet zeggen dat je een psychopaat bent, die trekt zich namelijk niets van de gevoelens van andere aan. Jij doet dat duidelijk wel en denkt na over je gedrag en wil dat verbeteren.

Over medicatie en behandeling kun je het beste conctact hebben met je behandelaar of anders je huisarts voor een verwijzing. Mogelijk kun je ook terecht bij de vmdb: http://www.vmdb.nl/  De evreniging van manisch depressieven.

Onnodig

• Newbie
  • *
Manisch gedrag?
« Reply #2 on: August 12, 2017, 08:40:45 AM »
Dank voor de duidelijke uitleg.

Onnodig

• Newbie
  • *
Manisch gedrag?
« Reply #3 on: August 12, 2017, 09:03:02 AM »
Ik moet erbij zeggen, mocht ik geen man of huisdieren hebben, dan zou ik me nooit verontschuldigd hebben.
Uit schrik voor hun gezondheid is de verontschuldiging gekomen.
Als ik alleen was, zou ik doorgaan tot het bittere einde.
Is dat ook typisch manisch, wraakgevoelens hebben?
Of is dit nu weer grootheidswaanzin of fatalisme?

socrates

• Full Member
Manisch gedrag?
« Reply #4 on: August 12, 2017, 09:27:41 AM »
Wraakgevoelens hebben is iest typisch menselijks, wie heeft ze niet? Ik neem ook aan dat je ze niet altijd zo heftig hebt.
Bij een manie is het moeilijk grenzen stellen en je zelf in toom te houden, meestal is dat met zaken als alcohol, drugs of koopgedrag. Bij jouw is dat nu met agressie. Dat je aangeeft van nature introvert te zijn speelt daarbij mogelijk ook een rol. Frustraties over over je heen laten lopen moeten er eens uit.

Wat vaak aangeraden wordt bij een depressie, waarbij mensen vaak weinig willen, is juist dingen te gaan doen en actief te zijn. Bij een maniesche periode wil men juist te veel en wordt er aangeraden je zelf juist te beperken en het rustiger aan te doen. Luister daarbij naar je man als die aangeeft dat het genoeg is. Dat moet een heel belangrijk signaal voor je zijn!

Onnodig

• Newbie
  • *
Manisch gedrag?
« Reply #5 on: August 12, 2017, 09:32:18 AM »
Goede raad. Kan ik me in vinden.
En ja, de volgende keer moet mijn man de smartphone van me afpakken. Heb ik hem gevraagd om me tegen mezelf en anderen te beschermen.