Author Topic: LAU uitkering en bijverdienen.  (Read 5966 times)

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
LAU uitkering en bijverdienen.
« Reply #30 on: July 26, 2017, 10:35:33 AM »
Hallo Erik,

Ik begrijp dat je naar mij hebt gevraagd. Binnen het Webcareteam beantwoorden wij de vragen altijd gezamenlijk.
Als ik of iemand anders er niet is, krijg je zo wel altijd een antwoord. Ik sluit me daarom ook volledig aan bij het antwoord dat Nelleke heeft gegeven.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #31 on: July 26, 2017, 02:39:46 PM »
Quote from: uwv_webcare;142012
Hallo Erik,

Ik begrijp dat je naar mij hebt gevraagd. Binnen het Webcareteam beantwoorden wij de vragen altijd gezamenlijk.
Als ik of iemand anders er niet is, krijg je zo wel altijd een antwoord. Ik sluit me daarom ook volledig aan bij het antwoord dat Nelleke heeft gegeven.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam

Beste Caren,

Dank voor je mail, het is uiteraard niks persoonlijks en bedoel er verder niks mee.
Ben ook dankbaar voor de rest van het team !, waar het mij om ging is dat jou laatste bericht mijn situatie voor mij duidelijker werd.

Daarop had ik eigenlijk maar 2 vragen en had graag dat jij die zou antwoorden. Iemand anders van het team zou de andere berichten in de thread  wel niet eens gelezen kunnen hebben en evt. herhalen wat jij al eerder had gezegd, wat ook gebeurd is. Niets ten nadele van Nelleke !.

Blijven nog 3 vragen staan :

1.Ondanks dat een deel van mijn inkomsten worden verrekend door het UWV, moet ik volgend jaar ALLE inkomsten ( niet alleen de 30 %) opgeven aan de belasting, ook die die al verrekend zijn door UWV  ? Hierop volgt dan een berekening, zoals jij had aangegeven.

2. Om een netto idee te krijgen, wat ik nu kan spenderen,  is het voor mij handig om te werken met de 70 % regel, 70 % van wat ik verdient heb mag ik bij mijn uitkering optellen ? En met de link van UWV.

Nogmaals niet verkeerd bedoeld.

Met vrgr
Erik

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #32 on: July 26, 2017, 04:02:26 PM »
Hallo Erik,

Zeker niet verkeerd opgevat. :)
Natuurlijk beantwoord ik graag je berichten wanneer ik aanwezig ben. Wij zorgen er echter allemaal voor dat je zo snel mogelijk antwoord krijgt op je vraag.
Hierbij gebruiken wij, waar nodig, alle informatie die in voorgaande berichten is vermeld.

Hierbij de antwoorden op jouw vragen.

1: Ja dat klopt.

2: Ik raad je aan om gebruik te maken van onze online rekenhulp. Deze rekenhulp geeft je een indicatie van je totale bruto inkomsten (WIA+eigen inkomsten).
Met het (totale) bruto bedrag kun je via het groene loonbelastingstabel opzoeken wat er netto overblijft.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #33 on: July 27, 2017, 10:07:37 AM »
Quote from: uwv_webcare;142014
Hallo Erik,

Zeker niet verkeerd opgevat. :)
Natuurlijk beantwoord ik graag je berichten wanneer ik aanwezig ben. Wij zorgen er echter allemaal voor dat je zo snel mogelijk antwoord krijgt op je vraag.
Hierbij gebruiken wij, waar nodig, alle informatie die in voorgaande berichten is vermeld.

Hierbij de antwoorden op jouw vragen.

1: Ja dat klopt.

2: Ik raad je aan om gebruik te maken van onze online rekenhulp. Deze rekenhulp geeft je een indicatie van je totale bruto inkomsten (WIA+eigen inkomsten).
Met het (totale) bruto bedrag kun je via het groene loonbelastingstabel opzoeken wat er netto overblijft.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam

Beste Caren

Fijn dat je het niet verkeerd hebt opgevat, jullie zijn een steun !, dank voor je geduld.
Dit is ook allemaal wat nieuw en ik wil niet met stress zitten over zaken die voor mij onzeker zijn, net nu ik weer begonnen ben.
Dus excuus als ik sommige vragen dubbel gesteld heb !.

Dank voor je antwoord. Ik ga zondag op vakantie en hoop voor die tijd alles op een rijtje te hebben, zodat ik het kan loslaten.

Hoop dat je deze "laatste" vragen nog even wilt beantwoorden Caren ?

a. Ik zal alles opgeven aan de belastingdienst, ook dat wat al is verrekend door het UWV. Daarna volgt de verrekening.

b. Ik zal de link gebruiken voor de berekening bruto netto. De groene tabel heb ik gelezen. UWV houdt om en nabij 33% in voor belasting.
    De belastingdienst zelf houdt 42% (klopt wat Socrates zei) in over mijn inkomsten die niet door UWV zijn berekend. Dit heb ik laten verifiëren door de
    belastingdienst.

c. Daar mijn inkomsten over Juni € 800,- meer waren dan in mei heb ik weer een wijzigingsformulier WIA ingevuld. Hoop dat de uitkering/voorschot snel wordt
   aangepast.

Vragen :

d. Ik zal nu niet meer verdienen denk ik, dan het bedrag in Juni. Dat betekent voor mij dat een bedrag wat ik evt. toch meer verdien, in sept , okt etc, stel €
   100/200,- per maand opzij leg. Dat wat ik meer verdien en opgeef zal worden verrekend en kan een toeslag geven toch ?
   Als ik evt. toch wat minder ga verdienen, is dat alleen maar in mijn voordeel, bij de afrekening. Daar het voorschotbedrag nog staat op het hogere bedrag.

e. Dat wat ik maandelijks heb verdient ( 70% wat is verrekend ) tel ik bij mijn voorschot op. Het veiligst is  dat ik over de 30 % extra, 50 % belasting reken. En
    dat opzij leg , toch ?

Denk dat het zo ( eindelijk) klopt Caren ?
Nogmaals dank

Vrgr
Erik

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #34 on: July 28, 2017, 08:42:25 AM »
Hallo Erik,
Vandaag beantwoord ik je bericht weer:smile:.

Mooi om te lezen dat je duidelijkheid hebt bij de punten a tot en met c!

Bij punt d vraag jij je af wat er gebeurt, als je meer verdient dan je hebt opgegeven. En wat er gebeurt als je minder verdient.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je met ‘toeslag’ bedoelt. Het klopt wel dat je een nabetaling krijgt, als er rekening is gehouden met een hoger inkomen, dan je in werkelijkheid hebt verdiend. Omgekeerd geldt ook dat je moet terugbetalen, als je inkomen hoger is, dan je eerder hebt doorgegeven.

Prima dat je ons op de hoogte houdt over de veranderingen in je inkomen (punt c). Wij verwachten dat je via het wijzigingsformulier doorgeeft, als je loon weer verandert.

Daarnaast vraag je bij punt e wat je het beste opzij kun leggen.
Je kunt inderdaad een schatting van je WIA-uitkering maken door 30% van je inkomsten op te tellen bij je WIA-voorschot.
Je hebt al van de Belastingdienst gehoord, dat er rekening wordt gehouden met 42%. Dan zit je met 50% aan de ruime kant. Als je het belastingtarief (te) hoog berekent, dan valt het achteraf alleen maar mee.

Ik wens je alvast een fijne vakantie!

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam

Erik22

• Newbie
  • *
Re: LAU uitkering en bijverdienen.
« Reply #35 on: November 07, 2017, 08:22:30 PM »
Beste Caren, Nelleke et al,

Ik heb weer even een vraag. De verdiensten gaan goed en de maandelijkse verrekening ook. In mei zal er een verrekening plaatsvinden van alle extra genoten inkomsten etc, via de belastingdienst. Dank voor jullie hulp tot zover !.

Mijn vraag is deze.

Mijn oorspronkelijke loon was hoger dan het maximum WIA maandloon.
Elke maand vind er dus alleen een verrekening plaats met het maximum WIA maandloon.
Ik krijg ook altijd dit bericht. Zie foto onder.
Dus stel mijn inkomstem zijn 3000 euro, dan wordt er alleen een evenredig deel meegenomen in de verrekening. Dus stel 2800 euro.

Nu is mijn vraag , wat te doen, met het verschil van 200 euro, die dus niet zijn meeberekend in de verandering van de hoogte van de LAU.?. Dien ik deze, naast de 30% van het berekende bedrag, op te geven aan de belasting als extra inkomsten?
Of ben ik hiervan gevrijwaard, omdat ik meer verdiende dan het maximale WIA maandloon.
Dat zou echter in mijn nadeel zijn omdat de belastingdienst een hoger percentage belasting heft, dan mijn voordeel via UWV.

In afwachting, met vriendelijke groet

Erik

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #36 on: November 11, 2017, 01:37:25 PM »
Hallo Erik,
Vandaag beantwoord ik je bericht weer:smile:.

Mooi om te lezen dat je duidelijkheid hebt bij de punten a tot en met c!

Bij punt d vraag jij je af wat er gebeurt, als je meer verdient dan je hebt opgegeven. En wat er gebeurt als je minder verdient.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je met ‘toeslag’ bedoelt. Het klopt wel dat je een nabetaling krijgt, als er rekening is gehouden met een hoger inkomen, dan je in werkelijkheid hebt verdiend. Omgekeerd geldt ook dat je moet terugbetalen, als je inkomen hoger is, dan je eerder hebt doorgegeven.

Prima dat je ons op de hoogte houdt over de veranderingen in je inkomen (punt c). Wij verwachten dat je via het wijzigingsformulier doorgeeft, als je loon weer verandert.

Daarnaast vraag je bij punt e wat je het beste opzij kun leggen.
Je kunt inderdaad een schatting van je WIA-uitkering maken door 30% van je inkomsten op te tellen bij je WIA-voorschot.
Je hebt al van de Belastingdienst gehoord, dat er rekening wordt gehouden met 42%. Dan zit je met 50% aan de ruime kant. Als je het belastingtarief (te) hoog berekent, dan valt het achteraf alleen maar mee.

Ik wens je alvast een fijne vakantie!

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam

HAllo UWV Webcare team, Heb hierboven een nieuwe vraag gepost, laat ik even weten via deze quote...op dit bericht.
Misschien kwam mijn vraag niet door , door de nieuwe vormgeving van dit forum etc. Hoop dat jullie bovenstaande vraag van 07-11-2017 even willen beantwoorden, dank jullie wel !
« Last Edit: November 11, 2017, 01:38:57 PM by Erik22 »

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #37 on: November 13, 2017, 04:56:36 PM »
Hallo Erik,

Wij hebben je post in goede orde ontvangen! Fijn om te lezen de maandelijkse verrekening goed gaat.

Je wilt graag weten wat je moet opgeven aan de Belastingdienst. Ik zie dat wij hier in onze berichten van 26 en 28 juli 2017 al even op ingegaan zijn. Je geeft in je laatste bericht aan dat je WIA-dagloon hoger is, dan het maximale dagloon. Dit verandert de informatie uit onze eerdere berichten niet.

Je geeft alle inkomsten door: je WIA-uitkering + je inkomsten uit andere dienstverbanden en/of inkomsten als zelfstandige. Het gaat om je totale inkomsten uit werk, ongeacht hoe UWV dit verrekent.
Daarnaast kun je het beste bij de Belastingdienst navragen hoe zij naar je inkomsten naast de WIA-uitkering kijken. Wij geven je ontvangen WIA-uitkering aan hen door, maar zij berekenen de belasting hierop.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam