Author Topic: LAU uitkering en bijverdienen.  (Read 6057 times)

Erik22

• Newbie
  • *
LAU uitkering en bijverdienen.
« Reply #15 on: July 10, 2017, 09:44:21 AM »
Beste Caren et al,

Daar ben ik weer, en heb een belangrijke vraag!
Hoop dat jullie mij kunnen helpen ?. Ik zal cijfers noemen, daar mijn vraag daarmee te maken heeft

In Mei heb ik mijn inkomsten gehad en heb deze via het wijzigingsformulier doorgegeven.
Mijn inkomsten waren € 1078,- en het bedrag wat is afgetrokken van mij WIA maandloon was € 1030,18 , daar zat dus ene verschil i wat ik niet zo begrijp ?
70 % is verrekend voor de UWV en de andere 30 % , van € 1078,-,moet ik opgeven aan de belasting, dat is € 323,-. Hier wordt dan weer 42% belasting van inhouden. Wat te doen met het verschil van € 48,- tussen inkomsten en vastgesteld bedrag ?

In Juni heb ik inkomsten gehad die veel meer waren, namelijk € 1800,-. In eerdere berichten werd gezegd dat je het niet maandelijks hoeft op te geven en dat het zou worden verrekend met de belastingdienst. Ik weet dat ik ook hier weer 30% moet opgeven, dat is dan € 540,-.

Maar moet ik nu wel de € 1800, opgeven via het wijzigingsformulier ?, daar het bedrag wel hoger is ?
Want het vastgesteld bedrag staat nu op € 1030,- staan, dus wat moet ik met het verschil doen ?, van € 770,- ?,
Hoe krijgt het UWV dat, wat moet ik opzij leggen?

Omdat de berekening via UWV voordeliger is voor mij dan het bedrag van € 770, op te geven aan de belasting als extra inkomsten.
Het UWV moet dit verrekenen.

Misschien zie ik het te moeilijk, maar wil graag weten waar ik aan toe ben, met opgeven, omdat mijn inkomsten fluctueren.

Hoop dat jullie mij het duidelijk kunnen maken met mijn cijfers in een rekenmodel.

Dank !

Vrgr Erik

socrates

• Full Member
« Reply #16 on: July 10, 2017, 10:08:15 AM »
Van UWV krijg je begin volgend jaar je jaaropgave met daarop wat je van UWV hebt ontvangen. Dit geef je op aan de belastingdienst, naast wat je als zelfstandige hebt verdient. Het is niet zo dat wat je hebt verdiend verrekend wordt met je uitkering en dat je dat dan niet meer aan de belastingdienst hoeft op te geven. Het is de uitkering die wordt verrekend met je inkomen, niet de belasting die je moet betalen.
Omdat je extra inkomsten hebt als zelfstandige zal je uitkering lager zijn. Je krijgt immers minder uitkering dan normaal omdat je inkomsten uit arbeid hebt, met alle aftrekposten die daarbij horen.

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
« Reply #17 on: July 10, 2017, 03:15:42 PM »
Beste Erik22,

Ik begrijp dat je vragen hebt omtrent de berekening van jouw uitkering van de maand mei.

Aangezien ik niet over jouw dossier gegevens beschik kan ik hier niet inhoudelijk op ingaan. Ik wil je daarom adviseren om deze vraag te stellen via Mijn Berichten op Mijn UWV. Mijn collega’s kunnen dan aan de hand van jouw dossier kijken hoe de berekening heeft plaats gevonden.

Lukt het niet om een bericht te sturen dan kun je ook telefonisch contact met ons opnemen. Kijk voor al onze contactgegevens hier.

Met vriendelijke groet,
Jeroen
UWV Webcareteam

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #18 on: July 11, 2017, 05:01:34 PM »
Socrates en Jeroen dank je wel.

Socrates, mijn situatie is iets anders, ik heb een WIA uitkering, van mijn inkomsten wordt 70% afgetrokken van mijn uitkering en 30 % mag ikzelf houden, het loont dus om te werken.

Die 30 % bruto moet ik uiteraard opgeven, als extra inkomsten bij mijn aangifteformulier, aan het einde van het jaar.
Daarover betaal ik 42 % belasting , eerste schijf plus Zwv ( 5%)

Laat ik het simpel houden. ook voor Jeroen of Caren etc. Wat ik bedoel is dit.

Als mijn inkomsten eerst 1000 euro zijn, en in de tweede maand 2000 euro, moet ik dit dan opgeven via een wijzigingsformulier ?
En als ik dat niet doe ?, hoe geef ik het dan op ?, omdat het UWV 70% moet aftrekken van de 2000 en niet van de 1000.
Als ik het verschil zou opgeven aan de belasting, namelijk de € 1000,- wordt er meer van ingehouden, dan de 33% van het UWV,
plus de loonheffingskortingen. De belasting weet namelijk niet wat er is verrekkend. Alleen de letterlijke inkomsten en uitkeringsgetallen.

Hoop dat het nu duidleijk is ? en wat mijn vraag is ?

Het kan met elk getal zijn, bij fluctuerende inkomsten.

Vrgr
Erik

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #19 on: July 12, 2017, 10:01:07 AM »
Hallo Erik22,

Even kort samengevat.
Je werkt als zelfstandige en je hebt een WIA-uitkering. Je hebt vragen over het doorgeven van een wijziging in je inkomsten in verband met de verrekening hiervan.

Ik kan me voorstellen dat bij sterk fluctuerende inkomsten het niet duidelijk is wanneer je een wijziging doorgeeft.

Wanneer je inkomsten hebt als zelfstandige naast je WIA-uitkering? Dan werken wij met een voorschotberekening van je WIA-uitkering.
Dit betekent dat we een schatting maken van het gemiddelde inkomen dat je per maand denkt te gaan verdienen.

Als zelfstandige bekijken we echter niet de werkelijke inkomsten per maand maar werken we met het totale jaarinkomen.
Wanneer de jaarlijkse aangifte bij de Belastingdienst is voltooid, dan gaan we je definitieve WIA-uitkering over dat jaar vaststellen. Je totale jaarinkomen is dan bekend.

Het is niet nodig om maandelijks je fluctuerende inkomsten door te geven. Belangrijk is wel dat je maandelijks je vaste lasten kunt betalen. Heb je in een maand minder inkomsten? Geef dit aan ons door. Wij kunnen dan het voorschotbedrag aanpassen.
Geef ook een wijziging door als blijkt dat het geschatte (jaar)inkomen te laag is vastgesteld. Hiermee voorkom je een terugvordering.

Wil je meer weten over, of afspraken maken voor aanpassing van je inkomstenverrekening? Neem dan contact op met onze klantenservice via Mijn berichten op Mijn UWV. Mijn collega's helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #20 on: July 12, 2017, 01:34:05 PM »
Quote from: uwv_webcare;141977
Hallo Erik22,

Even kort samengevat.
Je werkt als zelfstandige en je hebt een WIA-uitkering. Je hebt vragen over het doorgeven van een wijziging in je inkomsten in verband met de verrekening hiervan.

Ik kan me voorstellen dat bij sterk fluctuerende inkomsten het niet duidelijk is wanneer je een wijziging doorgeeft.

Wanneer je inkomsten hebt als zelfstandige naast je WIA-uitkering? Dan werken wij met een voorschotberekening van je WIA-uitkering.
Dit betekent dat we een schatting maken van het gemiddelde inkomen dat je per maand denkt te gaan verdienen.

Als zelfstandige bekijken we echter niet de werkelijke inkomsten per maand maar werken we met het totale jaarinkomen.
Wanneer de jaarlijkse aangifte bij de Belastingdienst is voltooid, dan gaan we je definitieve WIA-uitkering over dat jaar vaststellen. Je totale jaarinkomen is dan bekend.

Het is niet nodig om maandelijks je fluctuerende inkomsten door te geven. Belangrijk is wel dat je maandelijks je vaste lasten kunt betalen. Heb je in een maand minder inkomsten? Geef dit aan ons door. Wij kunnen dan het voorschotbedrag aanpassen.
Geef ook een wijziging door als blijkt dat het geschatte (jaar)inkomen te laag is vastgesteld. Hiermee voorkom je een terugvordering.

Wil je meer weten over, of afspraken maken voor aanpassing van je inkomstenverrekening? Neem dan contact op met onze klantenservice via Mijn berichten op Mijn UWV. Mijn collega's helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team

Beste Caren,

Je bent er weer :-)
Dank je voor je verhaal, je had dit al eerder in de discussie verteld, het klopt.
Ik had inderdaad al gebeld met de klantenservice en de cijferberekening met hun doorberekend.
Het klopte wat ikzelf ook had berekend, dat was fijn.

Waar het mij ook om ging is dat mijn inkomsten nu € 800,- hoger liggen dan in de eerste maand.
Hier is het wel verstandig om dit wel aan te geven via een wijzigingsformulier. en liever iets hoger te zitten dan lager.
Om geen hoge terugvordering te krijgen en wel te weten hoeveel ik kan besteden aan maandlasten.
Die berekening, met mijn hogere inkomsten klopte ook, uitgaande van 30/70 procent van WIA maandloon.

Blijft nog 1 vraag over die ik was vergeten te stellen, misschien kan jij deze beantwoorden Caren ?
De 30 procent die je zelf mag houden van je inkomsten, geef ik op aan de belastingen, hierover wordt 42% belasting geheven.
Contact met de belastingdienst heb ik al gehad.

De vraag is deze. Stel mijn vast inkomen wordt op € 1800, gezet, in augustus. En in september verdien ik € 2000-
Dan hoef ik dat niet gelijk weer aan te geven middels een wijzigingsformulier.

Echter wat moet ik dan doen met het verschil van € 200,- ?, want dit verschil moet het UWV ook berekenen, als onderdeel van de 70%.
Geef ik dit op aan de belastingen, als extra inkomsten, bij mijn aangifte, zal er meer belasting van worden afgetrokken, omdat het UWV met de groene tabel werkt en met loonheffingen, en de belastingen met schijven ( 42% totaal)

Dus, wat te doen met de € 200,- , hoe komt het UWV dat te weten ?, om ook te berekenen. Waar moet ik dat opgeven.

Dank voor al jullie tijd alvast !, excuus voor de vele vragen, maar dan is het wel duidelijk voor mij.

Met vrgr
Erik

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #21 on: July 13, 2017, 08:33:39 AM »
Hallo Erik,

Hier is Jeroen weer  ;)

Ik begrijp dat je nog vragen hebt over de verrekening van de inkomsten als zelfstandige op jouw WIA-uitkering.

De WIA-uitkering die je nu ontvangt wordt op voorschot basis uitbetaald. Wij hebben een schatting gemaakt van het bedrag dat jij elke maand verdiend en berekend wat de uitkering met die inkomsten zou moeten zijn. Aangezien het hier om een voorschot gaat is het bedrag niet definitief.

Zodra jouw inkomsten uit het werk als zelfstandige definitief zijn, vragen wij deze gegevens op bij de Belastingdienst. Vervolgens gaan wij per maand berekenen op welk bedrag jij recht had aan uitkering. Daarna kijken we of er een verschil zit in het bedrag dat je als voorschot hebt ontvangen en het bedrag waarop je recht hebt. Heb je over 1 maand teveel aan uitkering ontvangen dan vragen wij het bedrag terug te betalen. Heb je over 1 maand te weinig uitkering ontvangen dan krijg je van ons nog een nabetaling. Ondanks dat we de berekeningen per maand doen, krijg je van ons een overzicht over het gehele jaar. Je kan dus volgend jaar een brief verwachten waarin staat aangegeven of je over het gehele jaar 2017 nog een nabetaling krijgt of een terugvordering.

Om terug te komen op jouw voorbeeld. Die 200 euro verschil geef je niet apart aan ons door. Wij krijgen dit door via de Belastingdienst en gaan dit op een later moment verrekenen met jouw uitkering.  

Met vriendelijke groet,
Jeroen
UWV Webcareteam

socrates

• Full Member
« Reply #22 on: July 13, 2017, 10:29:38 AM »
Beste Erik,

Dat het een voorschot is en later verrekend wordt betekent dat inkomsten betekenen dat je een lagere uitkering krijgt. Bij inkomsten van 1000 euro en een uitkering van 1000 betekent dat je een uitkering krijgt van maar 300 euro. De andere 1000 euro zijn je inkomsten en geef je als zodanig op aan de belastingdienst, die vervolgens de verschuldigde belasting over de 1000 euro berekend.

Je eerdere bericht doet het erop lijken dat je denkt dat je 1000 euro uitkering krijgt en slechts 300 euro verdient. Dat is niet het geval.

De 30 procent die je zelf mag houden van je inkomsten, geef ik op aan de belastingen, hierover wordt 42% belasting geheven.
Contact met de belastingdienst heb ik al gehad.

De vraag is deze. Stel mijn vast inkomen wordt op € 1800, gezet, in augustus. En in september verdien ik € 2000-
Dan hoef ik dat niet gelijk weer aan te geven middels een wijzigingsformulier.

Echter wat moet ik dan doen met het verschil van € 200,- ?, want dit verschil moet het UWV ook berekenen, als onderdeel van de 70%.
Geef ik dit op aan de belastingen, als extra inkomsten, bij mijn aangifte, zal er meer belasting van worden afgetrokken, omdat het UWV met de groene tabel werkt en met loonheffingen, en de belastingen met schijven ( 42% totaal)

Dus, wat te doen met de € 200,- , hoe komt het UWV dat te weten ?, om ook te berekenen. Waar moet ik dat opgeven.

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #23 on: July 16, 2017, 11:52:41 AM »
Beste Caren, Jeroen, Socrates et al,

Dank voor jullie inzet en tijd en uitleg  !, hopelijk denken jullie niet, heb je hem weer...wat ik ook nog kan begrijpen.

Het verhaal over de verrekening met de belasting snap ik, echter er blijft 1 vraag voor mij die nog niet is beantwoord ??

Ik zal het simplificeren met simpel voorbeeld en fictieve bedragen, bruto:
Stel

Uitkering UWV normaal : € 1500

Bijverdiensten Mei € 500,-
Verrekening: 70% , a € 350,- gaat van de uitkering af, 30 % voor mijzelf  a € 150,-
Bruto UWV uitkering nu € 1150,- . Totale uitkering bruto  voor mij : € 1650,- (werken loont)

Deze € 150,- geef ik op als extra inkomsten aan het einde van het jaar, bij mijn opgave inkomstenbelasting.
Hiervan wordt door de belastingdienst 42 % ingehouden.

Tot nu toe simpel en helder, als al mijn inkomsten per maand ( of loondienst) hetzelfde waren.
Nu

Bijverdiensten Juni zijn nu : € 600,-, € 100,- hoger.

In het verhaal dat je niet altijd per maand hoeft op te geven wat je verdient, laat ik dit staan.
De uitkering blijft dan staan op de berekening van Mei, want ik geef geen nieuwe wijziging door.

Nu komt mijn vraag:

Waar geef ik deze extra € 100,- aan ??.
Van deze €100,- zou officieel weer 70 % moeten worden verrekend met UWV en 30% voor mij.

Bij de belastingdienst betaal ik over mijn inkomsten meer belasting ( 42%) dan de verrekening van het UWV ( 33%)
Verder handelt de belasting alleen met de cijfers die ik hun uiteindelijk verstrek. Ik heb geen werkgever die dat opgeeft.

Dus in feite betekent het dat de € 100,- die ik extra heb verdient, nog niet is verrekend, ik dan toch bij mijn aangifte inkomstenbelasting
moet opgeven als extra inkomsten ??.

En wat van dit bedrag kan ik dan netto toch besteden ?

Hopelijk is het nu iets duidelijker wat ik bedoel, en vinden jullie even tijd.
Dank !

Vrgr
Erik

socrates

• Full Member
« Reply #24 on: July 16, 2017, 12:44:53 PM »
Beste Erik,

Vragen stellen is nooit dom.

Extra inkomsten als freelancer e.d. geef je gewoon op als je begin volgend jaar (maart/april/mei) je belastingaangifte moet doen. Je hoeft van de belastingdienst geen uitvoerige administratie bij te houden, maar wel goed alle bonnen bewaren. Je mag de kosten, zoals reiskosten, aftrekken van de verdiensten. Ook kun je gebruik maken van enkele heffingkortingen.

Per advies van de belastingdienst, zie onderstaande link, neem ook contact op met de Kamer van Koophandel.
Zie ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/resultaat_uit_overig_werk/gevolgen_resultaat_uit_overig_werk

Nadat je aangifte is verwerkt krijgt UWV de gegevens automatisch en wordt de hoogte van je uitkering definitief vastgesteld, mogelijk krijg je wat geld terug van UWV of je moet terugbetalen omdat je te veel uitkering hebt ontvangen. Ook zal de belastingdienst komen met een aanslag.
Heb je veel extra inkomsten, dan kan het verstandig zijn om dat van te voren te schatten en aan de belastingdienst op te geven. Zij kunnen dan een voorlopige aanslag over 2017 doen.

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #25 on: July 17, 2017, 09:32:22 AM »
Hallo Erik,

Het is mij duidelijk wat je bedoelt. Jij kijkt echter anders tegen de be- en verrekening van je inkomsten aan dan UWV doet.

Zie de inkomsten die je verdient en je WIA-uitkering los van elkaar.

Wij berekenen je WIA-uitkering als voorschot. Dit betekent dat je maandelijks een bepaald bedrag aan WIA-uitkering ontvangt. Hieruit volgt, voor 1 maart het volgende jaar, een jaaropgave.
Op de jaaropgave staan de (voorlopige) bedragen die je in de periode januari t/m december van UWV hebt ontvangen. Het inkomen vermeld op de jaaropgave geef je via de aangifte door aan de Belastingdienst.

Naast de jaaropgave van UWV heb je je eigen inkomsten als zelfstandige. Hierbij moet je niet rekenen met de 30% van je verdiensten die niet verrekend worden op je WIA-uitkering of het verschil in onze voorschotberekening. Je gaat uit van je volledige inkomsten per maand. Ook hieruit volgt een jaarinkomen die je via de aangifte aan de Belastingdienst doorgeeft.

Is je definitieve aangifte bij de belastingdienst bekend, dan gaan wij je definitieve WIA-uitkering berekenen. Let op! De definitieve aangifte Belastingdienst is nog steeds gebaseerd op het voorschot WIA.
Heb je over het hele jaar te veel WIA-uitkering gekregen? Dan krijg je van ons een terugvordering
Heb je over het hele jaar te weinig WIA-uitkering gekregen? Dan krijg je van ons een nabetaling.

Deze terugvordering of nabetaling (bijv. over 2017) heeft pas invloed op je inkomen in het jaar waarin de definitieve vaststelling wordt gedaan (2018).

Betaal je een terugvordering aan UWV terug? Dan wordt je jaaropgaaf in het jaar van terugbetalen lager.
Een nabetaling van UWV is inkomen/uitkering voor het jaar waarin dit wordt uitbetaald, ook wanneer dit om een nabetaling van een voorgaand jaar gaat.
De definitieve vaststelling zorgt niet voor een aanpassing in je jaaropgave uit voorgaande jaren.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #26 on: July 24, 2017, 12:45:36 PM »
Quote from: uwv_webcare;141991
Hallo Erik,

Het is mij duidelijk wat je bedoelt. Jij kijkt echter anders tegen de be- en verrekening van je inkomsten aan dan UWV doet.

Zie de inkomsten die je verdient en je WIA-uitkering los van elkaar.

Wij berekenen je WIA-uitkering als voorschot. Dit betekent dat je maandelijks een bepaald bedrag aan WIA-uitkering ontvangt. Hieruit volgt, voor 1 maart het volgende jaar, een jaaropgave.
Op de jaaropgave staan de (voorlopige) bedragen die je in de periode januari t/m december van UWV hebt ontvangen. Het inkomen vermeld op de jaaropgave geef je via de aangifte door aan de Belastingdienst.

Naast de jaaropgave van UWV heb je je eigen inkomsten als zelfstandige. Hierbij moet je niet rekenen met de 30% van je verdiensten die niet verrekend worden op je WIA-uitkering of het verschil in onze voorschotberekening. Je gaat uit van je volledige inkomsten per maand. Ook hieruit volgt een jaarinkomen die je via de aangifte aan de Belastingdienst doorgeeft.

Is je definitieve aangifte bij de belastingdienst bekend, dan gaan wij je definitieve WIA-uitkering berekenen. Let op! De definitieve aangifte Belastingdienst is nog steeds gebaseerd op het voorschot WIA.
Heb je over het hele jaar te veel WIA-uitkering gekregen? Dan krijg je van ons een terugvordering
Heb je over het hele jaar te weinig WIA-uitkering gekregen? Dan krijg je van ons een nabetaling.

Deze terugvordering of nabetaling (bijv. over 2017) heeft pas invloed op je inkomen in het jaar waarin de definitieve vaststelling wordt gedaan (2018).

Betaal je een terugvordering aan UWV terug? Dan wordt je jaaropgaaf in het jaar van terugbetalen lager.
Een nabetaling van UWV is inkomen/uitkering voor het jaar waarin dit wordt uitbetaald, ook wanneer dit om een nabetaling van een voorgaand jaar gaat.
De definitieve vaststelling zorgt niet voor een aanpassing in je jaaropgave uit voorgaande jaren.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcareteam

Beste Caren,

Dank je nogmaals voor je tijd en uitgebreide uitleg !!, waardeer ik zeer..ook dank Socrates Ik begin het wat te begrijpen denk ik
Hier gaat het dus om:

a. In maart volgend jaar, geef ik ALLE, extra inkomsten op aan de belastingdienst , als Extra Inkomsten . Ook dat gedeelte dat al door het UWV is verrekend en wat ik heb opgegeven via WIA wijzigingsformulier. Dus stel vanaf mei € 1500,-, extra inkomsten per maand, dan op te geven 8 maanden x € 1500,- = € 12000,-,
aan de belastingdienst.

b. Hierop volgt een berekening met het voorschot, en dan evt. terugvordering of nabetaling vanuit het UWV , in te vullen in de aangifte Inkomsten Belasting van van het VOLGEND jaar.

c. Om nu toch een idee te krijgen wat ik netto kan en mag  uitgeven in de maand, met extra inkomsten, is het voor mij wel handig om naar de 70/30% te kijken, bovenop het aangepaste voorschot. Dus 70% van mijn bruto inkomsten optellen bij het aangepaste UWV bedrag ( wat is verrekend) en daar bovenop, om veilig te zijn, 50 % van de 30% inkomsten die niet worden verrekend en extra voor mij zijn. Zo weet ik wat ik kan besteden.

Klopt het zo een beetje Caren ??

Met vrgr
Erik

socrates

• Full Member
« Reply #27 on: July 24, 2017, 01:18:51 PM »
Stel

Uitkering UWV normaal : € 1500

Bijverdiensten Mei € 500,-
Verrekening: 70% , a € 350,- gaat van de uitkering af, 30 % voor mijzelf a € 150,-
Bruto UWV uitkering nu € 1150,- . Totale uitkering bruto voor mij : € 1650,- (werken loont)

Beste Eirk22,

Je laatste vraag is niet eenvoudig te beantwoorden, omdat er nogal wat factoren een rol spelen.

In je eigen voorbeeld wordt je uitkering 1150, waarover premies e.d. worden ingehouden. Over de 500 euro die je opgeeft als inkomsten uit overige werkzaamheden betaal je inkomsten belasting en zorgpremie. Ik ben geen belasting expert maar met 42% moet je ongeveer goed zitten.

Je kunt eventueel ook gebruik maken van afttrekposten, zoals eventuele reiskosten waardoor het bedrag waarovver je belasting betaald lager zal uitvallen dan 500 euro.
Maar ook van belang is hoe de belastingdienst de werkzaamheden ziet. Zien ze het als winst uit onderneming dan gelden weer andere regels. Zoals gezegd, stap eens binnen bij de kamer van koophandel, zij zijn ervoor om je te helpen en kunnen concreet antwoord geven op je eigen specifieke situatie en hebben menigeen van goed advies voorzien.

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #28 on: July 24, 2017, 04:04:44 PM »
Hallo Erik,

Dank je wel voor je aanvullende vragen over de verrekening van je inkomsten als zelfstandige met een WIA-uitkering.

Bij a.
Je wilt weten welke inkomsten je moet doorgeven bij de Belastingdienst. Je kunt het beste met de Belastingdienst overleggen welke inkomsten zij van je nodig hebben.

Bij b.
Verder wil je weten welke stappen wij nemen als je in 2017 te veel of te weinig WIA-uitkering hebt gehad.
Alles wat binnen 2017 door UWV is betaald of verrekend, verwerken wij in de jaaropgaaf van 2017.
Wij kunnen een definitieve berekening van je WIA-uitkering pas na afloop van het jaar maken. Dan doe je immers aangifte bij de Belastingdienst.

Blijkt dan dat je te veel of te weinig WIA-uitkering hebt gehad?
Als je in 2018 de nabetaling van 2017 ontvangt of de vordering van 2017 terugbetaalt, dan verwerken dit in je jaaropgaaf van 2018.
Het klopt dan dat de berekening van je voorschot pas ‘afgerond’ is in het belastingjaar 2019, als je in dat jaar aangifte doet over 2018.

Bij c.
Zoals Socrates al aangeeft is een indicatie van het netto-bedrag lastig te geven.
Op uwv.nl vind je een rekenhulp waarmee je een idee kunt krijgen van de hoogte van je bruto WIA-uitkering.

Wil je een idee krijgen van je netto-uitkering?
Voor de berekening van de hoogte van je netto-uitkering gaan wij uit van de groene tabel bij de Belastingdienst. Deze tabel vind je op de website van de Belastingdienst.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #29 on: July 25, 2017, 06:18:30 PM »
Quote from: Erik22;142007
Beste Caren,

Dank je nogmaals voor je tijd en uitgebreide uitleg !!, waardeer ik zeer..ook dank Socrates Ik begin het wat te begrijpen denk ik
Hier gaat het dus om:

a. In maart volgend jaar, geef ik ALLE, extra inkomsten op aan de belastingdienst , als Extra Inkomsten . Ook dat gedeelte dat al door het UWV is verrekend en wat ik heb opgegeven via WIA wijzigingsformulier. Dus stel vanaf mei € 1500,-, extra inkomsten per maand, dan op te geven 8 maanden x € 1500,- = € 12000,-,
aan de belastingdienst.

b. Hierop volgt een berekening met het voorschot, en dan evt. terugvordering of nabetaling vanuit het UWV , in te vullen in de aangifte Inkomsten Belasting van van het VOLGEND jaar.

c. Om nu toch een idee te krijgen wat ik netto kan en mag  uitgeven in de maand, met extra inkomsten, is het voor mij wel handig om naar de 70/30% te kijken, bovenop het aangepaste voorschot. Dus 70% van mijn bruto inkomsten optellen bij het aangepaste UWV bedrag ( wat is verrekend) en daar bovenop, om veilig te zijn, 50 % van de 30% inkomsten die niet worden verrekend en extra voor mij zijn. Zo weet ik wat ik kan besteden.

Klopt het zo een beetje Caren ??

Met vrgr
Erik

Beste UWV, ik heb even een verzoek, zou Caren even kunnen reageren op dit bericht ?
Ik heb al meerdere vragen gesteld, zij weet van de geschiedenis.

Met vrgr
Erik