Author Topic: LAU uitkering en bijverdienen.  (Read 5965 times)

Erik22

• Newbie
  • *
LAU uitkering en bijverdienen.
« on: April 05, 2017, 04:17:40 PM »
Even een vraagje aan UWV Webcare, dank dat jullie meedoen op dit forum !

Ik heb nu een WIA/WGA- LAU uitkering en ben 80-100% arbeidsongeschikt.
De hoogte van de uitkering is  hetzelfde gebleven als de uitkering hiervoor, daar er nog niks verandert is en ik geen restverdiencapaciteit heb.

Werk loont wordt er gezegd, zodat je uiteindelijk meer krijgt , ook naarmate je meer verdient.

Mijn vragen zijn deze.

Ik heb werk aangeboden gekregen , waarin ik rustig kan opbouwen, qua uurtjes in de week. Het bedrijf gaat mij betalen met waarschijnlijk een uurloon.

1. Wat mag ik bijverdienen in mijn situatie ? en heeft dit nadelig invloed op mijn uitkering, waardoor ik minder ga ontvangen ?
    Hebben jullie een rekenvoorbeeld (bruto/netto )

2. Als ik ga werken, waar geef ik dit op en hoe is de procedure, gewoon via wijzigingen doorgeven ?

3. Het werken is proberen en kijken hoe het gaat, met ruimte voor opbouw. Wordt ik, als loon doorgeef ook gelijk weer opgeroepen voor een herkeuring, of
    blijft mijn percentage eerst staan, daar ik ook niet weet hoe dit afloopt ?  Heb ik daar de ruimte voor ?

Hopend op een antwoord, dank alvast, met vrgr

Erik

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
« Reply #1 on: April 06, 2017, 08:55:32 AM »
Hallo Erik,

Wat fijn dat je werk aangeboden hebt gekregen waarin je ruimte krijgt voor opbouw. Ik kan me voorstellen dat dit voor jou een spannende tijd is en je graag wilt weten wat er met
je uitkering gaat gebeuren.

Het is heel erg lastig om grensbedragen voor inkomsten naast je WIA-uitkering aan te geven. Voorop staat dat iedereen mag verdienen wat hij/zij wil of kan.
De bijverdiensten hebben echter, afhankelijk van de soort WIA-uitkering die je hebt, een wisselend effect op je uitkering.

In jouw situatie verrekenen we 70% van je sv-loon op je uitkering. Via onze rekenhulp voor de LAU krijg je een indicatie hoe je inkomen er tijdens de verrekening uit komt te zien.
De rekenhulp geeft alleen een bruto indicatie. Wil je weten wat je netto gaat ontvangen? Voor het omrekenen van je bruto WIA-uitkering naar de netto uitbetaling, gebruiken wij het groene tabel voor
de loonbelastingen. Dit tabel kun je via de Belastingdienst opvragen en raadplegen.

Ga je werken? Dan geef je de wijziging inderdaad via het Wijzigingsformulier door.
Je percentage arbeidsongeschiktheid verandert niet gelijk. Je krijgt van ons te tijd om te kijken hoe het werken bevalt en wat je aankunt. Heb je het idee dat je meer aan kan? Bespreek dit met je arbeidsdeskundige.
Samen bekijk je of een herbeoordeling nodig is.

Geef je zelf een verbetering in je gezondheid door? Dan bekijken wij of een herbeoordeling nodig is. Dit is ook het geval wanneer je structureel (minimaal 12 maanden achter elkaar) meer dan 65% van je maatman loon verdient.

Ik wens je heel veel succes, maar ook veel plezier bij je nieuwe werkgever.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #2 on: April 06, 2017, 06:22:07 PM »
Quote from: uwv_webcare;141576
Hallo Erik,

Wat fijn dat je werk aangeboden hebt gekregen waarin je ruimte krijgt voor opbouw. Ik kan me voorstellen dat dit voor jou een spannende tijd is en je graag wilt weten wat er met
je uitkering gaat gebeuren.

Het is heel erg lastig om grensbedragen voor inkomsten naast je WIA-uitkering aan te geven. Voorop staat dat iedereen mag verdienen wat hij/zij wil of kan.
De bijverdiensten hebben echter, afhankelijk van de soort WIA-uitkering die je hebt, een wisselend effect op je uitkering.

In jouw situatie verrekenen we 70% van je sv-loon op je uitkering. Via onze rekenhulp voor de LAU krijg je een indicatie hoe je inkomen er tijdens de verrekening uit komt te zien.
De rekenhulp geeft alleen een bruto indicatie. Wil je weten wat je netto gaat ontvangen? Voor het omrekenen van je bruto WIA-uitkering naar de netto uitbetaling, gebruiken wij het groene tabel voor
de loonbelastingen. Dit tabel kun je via de Belastingdienst opvragen en raadplegen.

Ga je werken? Dan geef je de wijziging inderdaad via het Wijzigingsformulier door.
Je percentage arbeidsongeschiktheid verandert niet gelijk. Je krijgt van ons te tijd om te kijken hoe het werken bevalt en wat je aankunt. Heb je het idee dat je meer aan kan? Bespreek dit met je arbeidsdeskundige.
Samen bekijk je of een herbeoordeling nodig is.

Geef je zelf een verbetering in je gezondheid door? Dan bekijken wij of een herbeoordeling nodig is. Dit is ook het geval wanneer je structureel (minimaal 12 maanden achter elkaar) meer dan 65% van je maatman loon verdient.

Ik wens je heel veel succes, maar ook veel plezier bij je nieuwe werkgever.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team

Beste Caren,

Dank je wel voor de fijne woorden en snelle reactie en uitgebreide uitleg ! Ik heb toch nog even wat vragen.

Stel dat mijn manmaatloon, WIA loon € 4000,- is. Bij mijn 80-100% is mijn restcapaciteit 20 %, wat zou betekenen dat ik
maximaal € 800,- zou mogen verdienen ?

Stel ik zou € 600,- verdienen, hoe is dan de berekening ?, werk loont, dus ik geloof dat ik 30 % extra zou krijgen bovenop mijn
70 % van het manmaatloon, dat is dus € 2800,- . Dus € 30% van €600,-, is 180..totaal € 2980,- ?

Verder zou ik ook het bedrag wat ik verdien moeten opgeven aan de belasting ?

Blijft de loonheffingskorting automatisch bij het UWV ?, daar die nog het grootste brutobedrag hanteren ?

Hopende op antwoord,

Met vrgr

Erik

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #3 on: April 07, 2017, 08:03:23 AM »
Hallo Erik,

Ik beantwoord graag je verdere vragen.

Je maakt de berekening zelf moeilijker dan het is.
Je geeft aan dat je 80-100% arbeidsongeschikt ben en geen restverdiencapaciteit hebt. Hier houden wij voor de verrekening van je inkomsten dan ook geen rekening mee.
Zoals ik in het eerste bericht heb aangegeven mag je bijverdienen wat je wil of kan, hier zit geen grens aan.

Uitgangspunt voor de berekening is je Bruto WIA-toekenning. Voor elke €100,- die jij verdient (sv-loon), wordt je bruto WIA-uitkering €70,- lager.
Verdien je €600,- dan wordt je bruto WIA dus 70% x €600,- = €420,- lager. Je totale inkomen (WIA-uitkering + loon) is dan bruto €180,- hoger dan wanneer je alleen de WIA-uitkering zou hebben.

Voor de toepassing van de loonheffingskorting maak je zelf de keuze. Wij adviseren altijd de loonheffingskorting toe te laten passen op het hoogste inkomen.
Wordt de loonheffingskorting al op je WIA-uitkering toegepast en wil je dit zo houden? Dan hoef je hier geen wijziging voor door te geven. Uiteraard geef je dan bij je werkgever door dat daar geen
loonheffingskorting wordt toegepast. Je kunt op je betaalspecificatie bekijken of de loonheffingskorting al wordt toegepast.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team
« Last Edit: April 07, 2017, 08:05:27 AM by uwv_webcare »

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #4 on: April 07, 2017, 01:51:32 PM »
Quote from: uwv_webcare;141581
Hallo Erik,

Ik beantwoord graag je verdere vragen.

Je maakt de berekening zelf moeilijker dan het is.
Je geeft aan dat je 80-100% arbeidsongeschikt ben en geen restverdiencapaciteit hebt. Hier houden wij voor de verrekening van je inkomsten dan ook geen rekening mee.
Zoals ik in het eerste bericht heb aangegeven mag je bijverdienen wat je wil of kan, hier zit geen grens aan.

Uitgangspunt voor de berekening is je Bruto WIA-toekenning. Voor elke €100,- die jij verdient (sv-loon), wordt je bruto WIA-uitkering €70,- lager.
Verdien je €600,- dan wordt je bruto WIA dus 70% x €600,- = €420,- lager. Je totale inkomen (WIA-uitkering + loon) is dan bruto €180,- hoger dan wanneer je alleen de WIA-uitkering zou hebben.

Voor de toepassing van de loonheffingskorting maak je zelf de keuze. Wij adviseren altijd de loonheffingskorting toe te laten passen op het hoogste inkomen.
Wordt de loonheffingskorting al op je WIA-uitkering toegepast en wil je dit zo houden? Dan hoef je hier geen wijziging voor door te geven. Uiteraard geef je dan bij je werkgever door dat daar geen
loonheffingskorting wordt toegepast. Je kunt op je betaalspecificatie bekijken of de loonheffingskorting al wordt toegepast.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team

Beste Caren,

Wat fijn dat je de tijd neemt om mij te antwoorden en ook verdere vragen wilt beantwoorden, daar help je mij mee.
Het is toch allemaal nieuw ! Ik heb nog wel wat vragen die opkomen :-).

Ik heb een redelijk hoog manmaatloon, mijn uurtarief ook .
Dat heeft ook met mijn werkzaamheden te maken. Dat maakt dus voor de berekening en percentage niks uit.
Het is fijn om eerst te kijken of het wat wordt en hoe het gaat. Die rust en ruimte te hebben.Niet gelijk in een ander percentage te komen!

De inkomsten zijn waarschijnlijk ook wat schommelend, niet constant in de maand.
Wat is dan het beste, dit per maand op te geven ?, daar de verrekening zeker aan maand later plaatsvindt ?

Verder wou het bedrijf het liefst werken met een KVK nummer, en daar aan overmaken,
dat betekent dat ik een eigen bedrijf moet opstarten/registreren.
Is dat voordelig voor mij in deze situatie ?  Wat zijn mijn voordelen ?, waarschijnlijk wil ik daarnaast ook praktijk aan huis starten.

Hoop dat je weer even antwoord, wens je alvast een fijn weekend, dank tot zover !

Vrgr
Erik

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #5 on: April 10, 2017, 11:31:46 AM »
Hallo Erik,

Het weekend is inmiddels voorbij, tijd voor een antwoord :)

Je hoeft niet maandelijks je inkomsten aan ons door te geven, meestal wisselen we deze uit met de Belastingdienst. Alleen wanneer dit niet lukt zullen we je vragen om één of meerdere loonstroken toe te sturen.

Wij verrekenen eerst met een gemiddeld vastgesteld bedrag aan inkomsten per maand. Dit om de maandelijkse uitbetaling van je WIA-uitkering te garanderen. Over een periode van 3 of 6 maanden (en bij werken als zelfstandige zelfs jaarlijks) controleren wij je werkelijke inkomsten.
Dit noemen wij de definitieve vaststelling van je WIA-uitkering. Bij de definitieve vaststelling kijken wij of we voldoende inkomsten hebben verrekend. Waar nodig passen we de betaling van je WIA-uitkering, met een nabetaling (of terugvordering), aan.
Wisselen je inkomsten per maand, dan kun je met de uitkeringsdeskundige afspreken de periode van de definitieve vaststelling zo kort mogelijk te houden.

Het is belangrijk dat je de mogelijkheden om als zelfstandige deze werkzaamheden op te pakken, bespreekt met je arbeidsdeskundige. Samen bekijk je de voor- en nadelen om te beginnen als zelfstandige. Hier kan ik je niet over adviseren.

Heel veel succes!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #6 on: April 13, 2017, 11:46:37 AM »
Quote from: uwv_webcare;141591
Hallo Erik,

Het weekend is inmiddels voorbij, tijd voor een antwoord :)

Je hoeft niet maandelijks je inkomsten aan ons door te geven, meestal wisselen we deze uit met de Belastingdienst. Alleen wanneer dit niet lukt zullen we je vragen om één of meerdere loonstroken toe te sturen.

Wij verrekenen eerst met een gemiddeld vastgesteld bedrag aan inkomsten per maand. Dit om de maandelijkse uitbetaling van je WIA-uitkering te garanderen. Over een periode van 3 of 6 maanden (en bij werken als zelfstandige zelfs jaarlijks) controleren wij je werkelijke inkomsten.
Dit noemen wij de definitieve vaststelling van je WIA-uitkering. Bij de definitieve vaststelling kijken wij of we voldoende inkomsten hebben verrekend. Waar nodig passen we de betaling van je WIA-uitkering, met een nabetaling (of terugvordering), aan.
Wisselen je inkomsten per maand, dan kun je met de uitkeringsdeskundige afspreken de periode van de definitieve vaststelling zo kort mogelijk te houden.

Het is belangrijk dat je de mogelijkheden om als zelfstandige deze werkzaamheden op te pakken, bespreekt met je arbeidsdeskundige. Samen bekijk je de voor- en nadelen om te beginnen als zelfstandige. Hier kan ik je niet over adviseren.

Heel veel succes!

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team

Hallo Caren.

Dank je voor je wens en tijd !. Zo voor Pasen heb ik toch nog even wat vraagjes :-)
Ik heb inmiddels een positief gesprek gehad met de opdrachtgever. En mijn eigen praktijk zal vorm krijgen en zal deze ook registeren bij KvK.
Echter mijn diensten zijn BTW vrijgesteld. En de inkomsten zullen per maand fluctueren.
Ik weet niet welke gegevens dan met de belastingdienst worden gecontroleerd voor de WIA uitkering,
daar ik de inkomsten pas bij de aangifte inkomstenbelasting zal opgeven.

Is het dan toch niet handig dit per maand op te geven, anders zou ik er aldoor rekening mee moeten houden,
als bijv. het UWV telkens € 500,- inhoudt, per 6 maanden of jaar etc. ?

Dank weer alvast en wens een je een fijn Pasen !

Vrgr

Erik

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #7 on: April 13, 2017, 03:18:44 PM »
Hallo Erik,

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om op voorhand het exacte inkomen te bepalen. Je hoeft echter niet maandelijks je inkomsten door te geven.

Verwacht je dat je inkomsten toch veel hoger of lager uitvallen, dan je aanvankelijk aan ons had doorgegeven?
Je kunt een nieuwe schatting van je inkomen doorgeven via het wijzigingsformulier van de WIA. Dan passen wij je WIA-uitkering daar op aan.

Na afloop van het jaar kijken wij naar de belastbare winst die op je aangifte bij de Belastingdienst staat.

Ik wens jou ook alvast mooie paasdagen!

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV WebcareTeam

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #8 on: June 12, 2017, 03:21:42 PM »
Quote from: uwv_webcare;141612
Hallo Erik,

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om op voorhand het exacte inkomen te bepalen. Je hoeft echter niet maandelijks je inkomsten door te geven.

Verwacht je dat je inkomsten toch veel hoger of lager uitvallen, dan je aanvankelijk aan ons had doorgegeven?
Je kunt een nieuwe schatting van je inkomen doorgeven via het wijzigingsformulier van de WIA. Dan passen wij je WIA-uitkering daar op aan.

Na afloop van het jaar kijken wij naar de belastbare winst die op je aangifte bij de Belastingdienst staat.

Ik wens jou ook alvast mooie paasdagen!

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV WebcareTeam

Beste Caren/Nelleke,

Ik heb dit ook per ongeluk als een nieuwe topic gemaakt, terwijl het hier had moeten staan.
Dus ik zet het hier ook even. Heb ik namelijk alles bijelkaar :-)

Ik ben gestart met een eigen bedrijf, en als ZZPer worden de reiskosten voor de belastingdienst ook gezien als inkomsten.
De inkomsten uit dit ander werk geef ik maandelijks op aan het UWV waardoor er een verrekening plaatsvind met mijn uitkering.

De reiskosten dien ik dan toch ook gewoon op te geven als loon ??
Daar ik later over deze "inkomsten" ook weer belasting moet betalen.

Vrgr
Erik

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #9 on: June 13, 2017, 12:21:26 PM »
Hallo Erik22,

Ik beantwoord je vraag hier en de andere niet. Je hebt dan alle antwoorden op 1 plek.

Wij betalen je WIA-uitkering maandelijks als voorschot, rekening houdend met de door jou geschatte inkomsten als zelfstandige.
Ziet de belastingdienst je de reiskosten als inkomsten? Dan is het prima dat je dit maandelijks meeneemt in je inkomsten die je via het Wijzigingsformulier opgeeft.
Aan de hand van je aangifte inkomstenbelasting stellen wij de juiste hoogte van je uitkering vast.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #10 on: June 13, 2017, 12:24:52 PM »
Quote from: uwv_webcare;141885
Hallo Erik22,

Ik beantwoord je vraag hier en de andere niet. Je hebt dan alle antwoorden op 1 plek.

Wij betalen je WIA-uitkering maandelijks als voorschot, rekening houdend met de door jou geschatte inkomsten als zelfstandige.
Ziet de belastingdienst je de reiskosten als inkomsten? Dan is het prima dat je dit maandelijks meeneemt in je inkomsten die je via het Wijzigingsformulier opgeeft.
Aan de hand van je aangifte inkomstenbelasting stellen wij de juiste hoogte van je uitkering vast.

Met vriendelijke groet,
Caren
UWV Webcare Team

Beste Caren14

Dank je wel :-), ik geef nu alles gewoon op wat ik per maand verdien, via wijzigingsformulier.
Fijn dat je snel reageert. Heb een fijne dag, misschien tot later.

Vrgr

Erik23

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #11 on: June 28, 2017, 10:16:12 AM »
Beste Caren, et al,

Mijn eerste verdiensten in Mei heb ik opgegeven via het wijzigingsformulier WIA.
Daarop is een berekening gemaakt, voor mijn nieuwe bruto uitkering voor July.

In Juni heb ik ook weer verdiensten die wat hoger uitvallen, je hebt al eerder aangegeven dat ik niet maandelijks hoef op te geven,
echter de maand augustus zal ik weinig tot geen verdiensten hebben, daar de opdrachtgever, het bedrijf met de bouwvak gesloten is.

Moet ik dan voor de maand Aug, in July, weer even een wijzigingsformulier WIA invullen voor die maand ?,
en wat moet ik daarop vermelden, ?.........daar de rekeningen en hypotheek natuurlijk doorlopen ?

Afwachten en met vrgr

Erik

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #12 on: June 29, 2017, 09:05:46 AM »
Hallo Erik,
Je verwacht een dip in je inkomsten voor de maand augustus? Begrijpelijk hoor, dat je dan de uitkering nodig hebt om de vaste lasten te kunnen betalen.
Wanneer je verwacht geen inkomsten te hebben in Augustus dan zou ik je adviseren om inderdaad het wijzigingsformulier in te vullen. Mochten er dan toch inkomsten komen in augustus dan kan je het beste de loonstrook opsturen.
Met vriendelijke groet,
Eline
UWV Webcareteam

Erik22

• Newbie
  • *
« Reply #13 on: June 29, 2017, 12:07:38 PM »
Quote from: uwv_webcare;141945
Hallo Erik,
Je verwacht een dip in je inkomsten voor de maand augustus? Begrijpelijk hoor, dat je dan de uitkering nodig hebt om de vaste lasten te kunnen betalen.
Wanneer je verwacht geen inkomsten te hebben in Augustus dan zou ik je adviseren om inderdaad het wijzigingsformulier in te vullen. Mochten er dan toch inkomsten komen in augustus dan kan je het beste de loonstrook opsturen.
Met vriendelijke groet,
Eline
UWV Webcareteam

Hallo Eline,

Dank je wel !, maar ik werk als zelfstandige en heb dan geen loonstrookje.
Bij mijn vorige opgave van bijverdienste heb ik ook nis hoeven op te sturen, ook geen betalingsbewijs of factuur.

Ik zal begin July even een wijziging aangeven, en dat ik mijn normale uitkering hoop te ontvangen in Aug ,
waarna daarna weer de huidige berekening kan plaatsvinden, of ik pas de inkomsten dan  naar een iets hoger bedrag aan.

Klopt het zo een beetje ?

vrgr
Erik

uwv_webcare

• Hero Member
« Reply #14 on: June 30, 2017, 02:19:42 PM »
Quote from: Erik22;141946
Hallo Eline,

Dank je wel !, maar ik werk als zelfstandige en heb dan geen loonstrookje.
Bij mijn vorige opgave van bijverdienste heb ik ook nis hoeven op te sturen, ook geen betalingsbewijs of factuur.

Ik zal begin July even een wijziging aangeven, en dat ik mijn normale uitkering hoop te ontvangen in Aug ,
waarna daarna weer de huidige berekening kan plaatsvinden, of ik pas de inkomsten dan  naar een iets hoger bedrag aan.

Klopt het zo een beetje ?

vrgr
Erik

Hallo Erik,

Je kunt het wijzigingsformulier nu alvast invullen, geef bij de opmerking aan dat je de uitkering in de maand augustus volledig wil ontvangen omdat je dan geen inkomsten hebt.

Je krijgt vervolgens van ons een bevestiging toegestuurd.

Met vriendelijke groet,
Jeroen
UWV Webcareteam