Author Topic: Enorme last van buikpijn!  (Read 1343 times)

mkur

• Newbie
  • *
Enorme last van buikpijn!
« on: March 07, 2017, 08:44:47 AM »
Hallo,

Ik ben een man van 39 jaar en heb sinds mijn jeugd (vanaf ca. 8 jaar) geregeld last van zeurende buikpijn en van tijd tot tijd ook heftige, onhoudbare krampen.

Deze zeurende pijn en krampen zijn links onderaan het meest voelbaar (dikke darm?) maar het voelt alsof de pijn zich verspreid door de hele buik.
Als klein kind heb ik allerlei onderzoeken gehad en was de diagnose dat dit waarschijnlijk een spastische darm is (verzamelnaam van problemen aan darmen als een exacte oorzaak niet gevonden kan worden?) maar ook werd aangegeven dat dit hoogstwaarschijnlijk een psychisch probleem is.
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik ook van kleins af aan meerdere psychische klachten heb (dwang, angst, neerslachtig, fobieën etc.).
Vaak (niet altijd) heb ik deze heftige krampen na gebeurtenissen die afwijken van het normale (uitjes, verplichtingen etc.).

Als ik deze heftige buikkrampen  heb kan ik op dat moment niets meer, zoveel pijn doet dit!
Alleen liggen helpt dan waardoor de pijn langzaam zakt ....

Het heeft altijd een grote rol gespeeld in mijn leven en uiteindelijk ben ik zelfs gestopt met werken bij een baas omdat de angst voor o.a. de buikpijn zo heftig werd dat ik het gevoel had geen andere keuze meer te hebben.
Inmiddels doe ik op kleine schaal wat werkzaamheden voor mezelf als zelfstandige, wat vrijwilligerswerk en regel ik het huishouden en mijn dochtertje.
Wat anders dan ik me had voorgesteld maar het werkt het beste zo op dit moment …..

Er zijn altijd periodes in mijn leven dat de klachten wat meer naar de achtergrond gaan en ik ermee kan leven maar de laatste maanden heb ik weer vaak die heftige krampen, zo erg dat ik zelfs niet van huis durf.
Ook het naar de toilet gaan in die periode is veel vaker (3-6 per dag).
Het gaat heel ver dat ik in die periodes op ga zien tegen alle verplichtingen (ook de leuke) buiten de deur waardoor de kans dat die heftige krampen dan juist komen alleen maar groter worden (vicieuze cirkel).

Ik zou zo graag willen dat ik iets kon doen als ik van die heftige krampen heb, dit zou me waarschijnlijk een stuk zekerder (en daardoor minder angstig) over dat soort situaties maken.
Ook kan ik me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit soort klachten.
Wie herkent zich in bovenstaande klachten??

Inmiddels lees je hier veel over op internet.
Misschien is het logisch nogmaals vast te laten stellen of er nog steeds niets medisch aan de hand is maar acht de kans hier zo klein op en ben hier ook bang voor, niet weer door die hele molen met de diagnose “spastische darm”.

Wie oh wie kan me helpen …..

P.s. Ik heb mijn best gedaan de problematiek zo duidelijk mogelijk te beschrijven maar mocht ik toch nog op bepaalde vlakken onduidelijk zijn geweest en jullie aanvullende vragen hebben dan hoor ik het graag.