Author Topic: opereren of niet... of dubbele hernia  (Read 2499 times)

sjefke001

• Newbie
  • *
opereren of niet... of dubbele hernia
« on: January 11, 2017, 12:00:45 PM »
Ik ben een vrouw van 50 jaar en sinds 1 september 2016 kwakkel ik met een rughernia met uitstraling naar linkerbeen en bil.

korte samenvatting van verloop:
- voor de eigenlijke hernia al ruim jaar last van rug met bepaalde bewegingen
- april mei 2016 last van arm/schouder en kan er op een gegeven moment niet meer op liggen
- juni, mijn hele rug gaat vast... tussen schouderbladen en onderrug...
- ik kan niet meer op een hoofdkussen slapen als ik op mijn rug lig...
- fysio nummer 1... oefeningen daar doen... 4 keer gedaan, werkte niet...
- manueel therapeut... kneden en kneden, oefeningen meegekregen... keer of 7 geweest, hielp wel even.
- 4 keer thaise massage... dat gaf even verlichting... maar daarna weer net zo vast
- 1 september... ik sta op met pijn in been... dacht eerst aan spierpijn... maar dit voelde anders aan...
- 5 september... diagnose hernia
- fysio nummer 2... krijg goede adviezen mee... mag na twee weken terug komen... afgebeld...
- ik kan eigenlijk niet echt meer zitten... veel wandelen... gaat goed... maar zo gauw je weer gaat zitten, weer terug bij af...
- fysio nummer 3... ik dacht dat ik misschien last had van triggerpoints... dus daar een keer of 4 gemarteld... helse pijnen.. maar helaas geen  
  verlichting.
- oktober/november... Neuroloog, MRI, bevestigd hernia op s5 of ziets... mri is alleen van onderrug.
- acupuncturist/fysiotherapeut... Met uitzicht op een zonvakantie, maar niet kunnen zitten en 4.5 uur moeten vliegen, maar begonnen met
  acupunctuur... Hij pakt ook mijn herniaplek wel eens flink vast en soms moet ik buigen, soms haalt hij mijn been naar voren... Met naaldjes erin
  en een warme lamp erop lijkt de pijn iets af te nemen. Ik kon in ieder geval de 4.5 uur zitten in het vliegtuig volhouden.
- ik kan weer op mijn zij liggen en ondertussen ook weer een kussen onder mijn hoofd verdragen, mits niet te hoog.
- half november, vakantie... wauw, daar knapte ik behoorlijk van op. Veel gewandeld en ook in de zon gelegen... zou ik een vitamine D tekort
  hebben gehad...?
- intake met internist... te hoge bloeddruk... terug naar de dokter
- december... Van de drie tramadol naar nog maar 1 tramadol per dag! Joepie!
- Ik krijg waarschijnlijk hoge bloeddruk van de tramadol... pilletje er in en het gaat een stuk beter met de bloeddruk
- januari... Op en af weer met de pijn in mijn been...
- rugpijn is ondertussen weer toegenomen... pijn in been meestal goed te doen... zou misschien nu zelfs wel zonder de tramadol kunnen... maar
  ik durf nog niet... Rugpijn in het midden van rug is er ook weer... nou ja, pijn. Eigenlijk meer strak staan of zoiets...

Het valt mij op dat wanneer je pijn in je been hebt, je eigenlijk geen last meer hebt van je rug... en andersom... nu heb ik overigens weer een beetje van beiden.

Adviezen die ik kreeg: Blijf in beweging, ga veel wandelen, forceer je pijnlijke been niet! Als je moet bukken, ga door de knieŽn! moet je omkijken, draai je hele lichaam dan mee. Met opstaan vanuit bed, opstaan als je op je zij ligt en niet vanaf je rug... Geen oefeningen doen zolang je zenuw bekneld zit!

Toen ik zondag een beetje druk was geweest, voelde ik meteen mijn arm en schouder weer... ging wel weer over... maar doet je soms toch wel eens nadenken of er misschien toch ook niet een hernia in de bovenrug zit...

En dan nu waar ik mee worstel... wil ik opereren of niet... Als ik fiat geef, dan word ik over twee weken geopereerd... maar de gedachte daaraan en de eventuele gevolgen doen mij zwaar twijfelen... Ik hoor mensen die zeggen geopereerd te zijn en het morgen meteen weer te doen als ze het terug zouden krijgen... maar ja... die hadden meestal wat grotere problemen zoals klapvoet en zo... Dat heb ik niet... ik voel alleen die zenuwpijn in mijn been/bil en mijn rug... maar na een operatie blijf je sowieso last van je rug houden... maar aan de andere kant... als die zenuw te lang bekneld blijft zitten, dan heb je kans dat die blijvend beschadigd... En die pijn blijvend in mijn been is ook geen pretje...

Goed, voorlopig ben ik nog wel even bezig denk ik...

Iemand nog tips voor me? adviezen? Ik word het zo spuugzat zo ondertussen... Alvast heel erg bedankt!

MHT

• Hero Member
« Reply #1 on: January 11, 2017, 06:42:02 PM »
Operen is een optie en als ze het willen aangaan kun je dat zeker overwegen.
Er zijn meerdere manieren en je hoort verschillende verhalen.
Zorg in ieder geval dat je niet TE lang doorloopt, want als je zenuw beschadigd is dan duurt het langer voordat je herstelt.
Ik zou het advies van de arts volgen, voor en tegens aan hem/haar vragen en dan beslissen.
Sterkte!

sjefke001

• Newbie
  • *
dank je
« Reply #2 on: January 11, 2017, 08:06:03 PM »
Hi MHT,
Dank je voor je response. Wat is te lang door lopen... Dat is waar ik eigenlijk mee worstel... Hoe lang is te lang..? Kan ik wachten tot het 6 maanden is, of is dat al te lang... Misschien is dat wel voor iedereen verschillend.
Ik ga je antwoord in overweging nemen. dank je wel!

MHT

• Hero Member
« Reply #3 on: January 12, 2017, 09:06:26 AM »
Tja...daar heb je gelijk in. Meestal is het achteraf dat er gezegd wordt....te lang...
Ze opereren niet zo snel meer dus het feit dat ze dat bij jou wel willen doen zou zeggen dat ze een positief resultaat verwachten.
Vraag advies aan fysio en artsen, misschien je huisarts? Hoeveel % verbetering verwachten zij?
Lastig hoor!

sjefke001

• Newbie
  • *
lastig
« Reply #4 on: January 12, 2017, 08:43:45 PM »
Hi MHT.

Ik zal daar inderdaad eens naar gaan informeren. En ik ben ook nieuwsgierig naar het leven na een gelukte operatie, dus dat ga ik dan ook meteen maar vragen. En dan maar hopen dat er geen verklevingen gaan optreden natuurlijk... �� vandaag ook weer bijna 3 uur aan de wandel geweest... En ga ik zitten, is die uitstraling er weer... Het is zo'n vicieuze  cirkel... En het maffe is... Ik ben 5 dagen zonder pijnstillers geweest in oktober... Geen pijn niets... En toen kwam het weer zucht... Ik denk dat ik toch maar moet gaan opereren... Wil deze pijn niet mijn leven lang houden...

sjefke001

• Newbie
  • *
Vervolg
« Reply #5 on: June 09, 2017, 08:08:38 AM »
Even een update:

januari 2017... Ik knap op! Pijn in mijn been wordt minder! Loop nog steeds bij fysio/acupuncturist en doe dagelijks de oefeningen "bruggetje" en "hol-bol"

15 februari... terugval... ik lijk weer terug bij het begin... maar aangezien ik beter kon worden zonder operatie, maar weer afwachten. Gestopt met de oefeningen.

half maart, ik begin met wekelijks spitten van de tuin op dinsdag... op woensdag dan zeer stijve rug, maar donderdags lijkt de pijn in mijn been een stuk minder... komt daarna wel weer terug, maar lijkt toch steeds iets minder te worden.

begin april, ik stop met fysio/acupunctuur, want dit lijkt verder niets meer te doen voor mij, advies is om misschien een zenuwblokkade te overwegen

half april, gegoogled op zenuwblokkade, en stuit op een site waar PEA wordt aangeraden ipv de blokkade te zetten en ga dit proberen.

Eind april, ik neem weer contact op met neurochirurg, want die pijn in mijn been wordt nu echt irritant... en soms neem ik weer tramadol... (Ik moest voor eind april reageren, anders had ik traject weer opnieuw moeten doorlopen met verwijskaart halen enz..)

half mei, nieuwe MRI, maar ondertussen lijk ik weer op te knappen... de zon doet wederom wonderen voor me! (of is het toch de PEA?)

Eind mei, uitslag MRI, niets veranderd in mijn rug! Er blijkt ook boven de Hernia een beginnende verschuiving te zien van dat "kussentje"... Maar omdat ik zo vooruit ben gegaan en ik bijna alles weer kan, besluiten we geen operatie te doen.

Week geleden, ik deed weer de oefeningen die ik in januari deed... maar vanaf maandag weer pijn in mijn rug... Dus daar weer mee gestopt.

Heb 4 weken PEA geslikt en na drie weken dacht ik inderdaad dat het beter begon te gaan, maar toen begon ook het mooie weer... de week voor pinksteren was het heerlijk zonnig en warm en heb daar ook elke dag gebruik van gemaakt, wat de pijn ook duidelijk verminderde.

Ondertussen ook weer magnesium gaan slikken, eventueel met calcium en soms ook multivitaminen.

Ik ga het nu weer afwachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Elke

• Jr. Member
  • **
« Reply #6 on: June 09, 2017, 09:41:52 AM »
Lees ik dit goed? De tuin wekelijks spitten met een hernia? Is dit niet vragen om moeilijkheden?
De zon en de warmte doen je goed, is het misschien zo dat je door het goede weer meer ontspannen bent en al je spieren niet verkrampt aanspant.

Je schrijft dat je na een rugoperatie toch klachten houdt maar dat hoeft niet zo te zijn.
Ik ben 2X geopereerd en succesvol, geen pijn meer en in principe kan ik weer alles.

Heb je al wel eens een ander soor therapie geprobeerd;
psychosomatische fysio, mensendieck, haptotherapie, ergotherapie
Die kunnen misschien ook heel veel klachten weghalen die indirect met je hernis te maken hebben
en inzicht geven in je patroon van leven.

Sterkte!

sjefke001

• Newbie
  • *
« Reply #7 on: June 10, 2017, 08:21:48 PM »
Hoi Elke,

Dank je voor je reactie. Nee, ik ben niet geopereerd. Het begon ineens beter te gaan half januari, dus toen besloten het nog maar even af te wachten. Na de terugval van februari ben ik in maart begonnen met spitten. Ik had zoiets van, gaat het niet, stop ik... Maar het ging eigenlijk prima. En na die eerste keer leek mijn rug op te knappen en daarom ben ik het wekelijks gaan doen. En ik had natuurlijk niets te verliezen op dat moment... Het zag er toch naar uit dat ik een operatie moest ondergaan. Dus ik was ontzettend blij dat het beter begon te gaan. Maar het zou me eigenlijk niets verbazen als de vitamine zon ofwel D mij ook goed deed. Ik zou wel eens een tekort kunnen hebben. Ben hier nooit op getest.

De pijn die nu in mijn rug zit, zit niet op de plek van de hernia, maar aan de bovenkant van mijn rechterbil... En als ik half zit/lig, lijkt ie uit te stralen naar mijn rechterbeen 😞 ook rond mijn heupgewricht lijkt het... Dus ik ga maandag maar weer eens contact opnemen met de fysio... Kijken wat hij er van denkt...en ondertussen flink van de zon genieten en hopen op een wonder... Want als links nu eindelijk een stuk beter gaat, is het niet de bedoeling dat rechts nu gaat beginnen...

Ik ga jouw suggesties zeker in mijn achterhoofd houden! Dank je wel hiervoor!