Author Topic: Bijwerking Olanzapine (voorheen Zyprexa)  (Read 1665 times)

simon1976

• Newbie
  • *
Bijwerking Olanzapine (voorheen Zyprexa)
« on: December 17, 2016, 10:41:22 PM »
Hallo allemaal,

In voorjaar 2010 heb ik een manie gehad met ernstige psychotische kenmerken. In een GGZ-kliniek ben ik hiervoor in behandeling geweest. Ook ben ik ingesteld op anti-psychoticum Zyprexa. Dit middel onderdrukte de kans op manies prima. Echter heeft Zyprexa voor mij een vervelende bijwerking, namelijk het wekt meer eetlust op. Wie herkent dit ook en heeft hier ook vervelende ervaringen mee?

Inmiddels is de merknaam Zyprexa vervangen door Olanzapine. Ik ben ruim 25 kg gegroeid door het gebruiken van dit middel. Momenteel tracht ik met behulp van een diŽtiste en een gezondere levensstijl kilo's eraf te krijgen.

Vriendelijke groet,
Simon

carin13

• Newbie
  • *
Anti zyprexa
« Reply #1 on: May 06, 2017, 06:19:03 PM »
Hallo Simon,

Ik slik ook zyprexa, tenminste dat denkt iedereen om me heen. Wat je zegt; van zyprexa krijg je een vreselijk honger gevoel en een drang naar eten wat bijna tot niet te weerstaan is. Ik weet dat ik door het niet in nemen de anderen voor de gek hou maar ook mezelf. Ik vind het vreselijk om aan te komen. Heb een eetstoornis gehad en daar kom je, tenminste ik niet helemaal vanaf. Door zyprexa te slikken krijg ik er een angst bij.

carin13

• Newbie
  • *
Anti zyprexa
« Reply #2 on: May 08, 2017, 08:44:59 PM »
Ik gebruik ook zyprexa, haha denken/dachten mensen om me heen. Ook ik heb een eetstoornis gehad wat je altijd houd en met je mee draagt.. Hele dag drang naar eten dat amper tot niet te weerstaan  is. Zonder zyprexa ben ik elke dag met iets wel of niet eten en bij iets teveel eten maakt me al angstig. Met zyprexa is het hel....

Ik vandaag moeten op biechten aan mijn man en psychiatrisch verpleegkundige dat het mij niet lukt om zyprexa in te nemen. Moest het vertellen, was al 3 week hypo (manisch) en psychotische.  Gisteren avond barste bij me de bom. Ik wou wel van een flatgebouw afspringen. Mijn man heeft persoonlijk er op toe gezien dat ik zyprexa in nam. Ondanks zyprexa maar 3 uur geslapen vanacht

Vandaag is de rust weer terug gekeerd in mijn lijf maar wat was ik ver heen. Dat merk je niet als je hypomanisch bent. Bij manisch en psychotisch ben je ontoerekeningsvatbaar en komt het niet in je/mij op dat het niet goed gaat en iets moet innemen.

Donderdag heb ik een afspraak met psychiater. Kijken wat de mogelijkheden zijn. Medicatie wat het voor me makkelijker maakt om het door te gebruiken.

Tot donderdag neem ik zyprexa in... besef nu dat ik veel te ver heen was. Voelde ook niet meer prettig.

Wellicht voor jullie een advies om met je psychiater om tafel te zitten en kijken waar je wel mee kunt leven zodat je medicatie trouw blijft.

Gr. C@rin

Cininthecity

• Newbie
  • *
Bijwerking Olanzapine (voorheen Zyprexa)
« Reply #3 on: July 18, 2017, 08:39:26 PM »
Hoi allemaal!

Ik heb ook zyprexa geslikt, en ben 25 kilo aangekomen door dit rotmedicijn.
Op een gegeven moment kreeg ik een nieuwe psychiater die wel met mij mee wilde kijken naar iets anders.
Toen ben ik overgestapt op een ander antipsychoticum en meteen vlogen de kilo's er af!
Weeg nu weer ongeveer even veel als voor de zyprexa, waar ik natuurlijk super blij mee ben.
Ben ook al twee jaar niet meer psychotisch geweest!

Mijn advies is dan ook: Praat met je hulpverleners. Je zeflbeeld is ook belangrijk, en al die extra kilo's helpen niet mee om je gelukkig te voelen.

Groetjes
Cindy