Author Topic: Crohn? en atrofische gastritis  (Read 2216 times)

*Anke*

• Newbie
  • *
Crohn? en atrofische gastritis
« on: October 18, 2016, 02:08:57 PM »
Hoi allemaal,

Ik ben Anke, 33 jaar.
Sinds de zwangerschap van mijn eerste kindje begon ik maagproblemen te krijgen. In de zwangerschap van mijn tweede dochter kreeg ik het zwaarder te verduren en had ik sindsdien de ene maagontsteking na de ander. Na die zwangerschap kwam ik door een gastroscopie te weten dat ik 'atrofische gastritis' heb. Een maagontsteking die altijd 'op de achtergrond' aanwezig is.
Ik neem elke dag Pantomed 40 mg om de dag door te komen (lijkt het effectiefst). Af en toe heb ik daar niet mee genoeg en neem ik nog Motilium (domperidon) tussendoor.
Ondertussen kreeg ik er ook nog eens darmproblemen bij. Als ik in een stressvolle periode zit, slaat dit steeds op mijn darmen (dat ben ik gewoon - was vroeger al zo), maar nu ben ik geen week gerust. Er gaat geen week voorbij zonder krampen, diarree of opstopping.

Bij stoelgangonderzoek was de calprotectine was keer op keer (erg) verhoogd. Zelfs toen ik eens geen last had en een stoelgangonderzoek kreeg (net voor darmonderzoek), was die NOG hoger. Er is dus vrijwel constant een ontsteking aanwezig in mijn darmen.
In mijn maag was darmweefsel gevonden (maar wat de oorzaak is of het gevolg weet ik dus niet - dokter was vaag).

Bij het darmonderzoek zelf bleek alles in orde te zijn. Toch dient het op te volgen, want mijn grootvader kreeg op zijn 30e darmkanker én mijn tante heeft de ziekte van Crohn.

Ik ging met mijn darmklachten na het darmonderzoek nog eens terug, en de dokter zat met de handen in het haar. Hij kon dus geen oorzaak vinden. Dan maar Fodmap geprobeerd. Geen succes. Tijdens het Fodmappen had ik nog steeds last en wanneer ik stopte af en toe niets meer, heel vreemd.
Sindsdien durf ik geen afspraak meer maken bij de internist, ik krijg het gevoel dat hij het ook niet meer weet.
Ik weiger echter te geloven dat stress de oorzaak is van dit alles.

Waar heb ik allemaal last van:
- onverklaarbare migraine (los van menstruatie) - wekelijks (op zijn minst)
- darmkrampen, onregelmatige stoelgang
- maagpijn, misselijkheid, opgeblazen gevoel - bijna dagelijks
- artrose (+ ontstekingen pols als ik eens 'teveel' met mijn handen werk bv. - aardappelen schil,...)
- AFTEN (wekelijks) - heb ik al lang
- MOEHEID - elke dag
- vroeger: ENORM heftige menstruatie, gepaard met maagpijn/gigantische darmkrampen - maar liefst 3 gynaecologen (zelfde ziekenhuis) wilden geen DEFTIG onderzoek doen naar endometriose (op een gewone echo zie je dit volgens mij écht wel niet). Sinds een endometriumablatie is dit wel beter. Ik zie uiteraard geen lijn meer in mijn hormonale periode, dus kan geen link meer leggen, die specifieke darmkrampen (te vergelijken met weeën!) zijn wel volledig weg.
Ook heb ik 's morgens altijd een gigantisch vies gevoel in mijn maag. Geen vieze adem ofzo, maar een soort misselijkmakend gevoel in de maag (echt vies). Na de Pantomed en een boterham betert dit wel.

Noot: ik ben een emetofoob en geef NOOIT over. Moest ik iemand anders zijn, geef ik minstens 1 of 2 keer per week over...

Ik weet het allemaal niet meer. Momenteel ben ik het Noorden kwijt (ik word bijna depressief wakker). Ik heb elke dag pijn. Als ik eens een dag geen last heb, ben ik in extase en denk dat het allemaal zal beteren, dat ik dé oplossing heb gevonden. Niet is minder waar...
Met drie kids rondlopen is het niet evident om uit te zieken of wat 'rust' te nemen.
Yoga helpt wel om m'n zinnen te verzetten. Elke dag multigranenbrood eten (niks anders meer) helpt om mijn stoelgang iets vaster te maken... maar die pijn gaat gewoon niet weg. 't Is elke dag wel iéts...

Kan Crohn atrofische gastritis geven? Kan je Crohn hebben zonder bloed in de stoelgang (behalve vers bloed van aambeien)? Is er een link tussen hoofdpijn/migraine en Crohn?
Lotgenoten die iets herkennen? Tips?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Groetjes,
Anke

*Anke*

• Newbie
  • *
Crohn? en atrofische gastritis
« Reply #1 on: October 18, 2016, 02:19:35 PM »