Author Topic: mag dit?  (Read 2669 times)

tarzanhond

• Jr. Member
  • **
mag dit?
« on: October 16, 2016, 05:20:05 PM »
Ben gebeld door de afdeling bezwaar en beroep.
Ze denken dat de uren per week afwijken met de eerste vaststelling door de eerste arbeidsdeskundige  wel even bijna 20 jaar geleden.
Nu heb ik bezwaar gemaakt tegen de reductiefactor en helemaal niet tegen de hoogte van de urenomvang per week of de hoogte van het maatloon zoals vastgesteld na een arbeidskundigonderzoek i.v.m. toegenomen arbeidsongeschiktheid.
Werd er ook nog even verteld dat het dagloon ook niet goed zal zijn maar dat er van een eventuele terugvordering zal worden afgezien daar mij niks te verwijten valt.

Nu ik vind het maar een rare manier van een bezwaar afhandelen.

A.   Ik heb geen bezwaar gemaakt tegen de hoogte van het maatloon of de berekende urenomvang per week enkel en alleen tegen de reductiefactor bij een uurloonverdienste inzake art. 44 van de WAO

B.   Geen opmerkingen geplaatst dat een dagloon verkeerd zal zijn zowel in de hoogte of de laagte.

C.   Je natuurlijk niet aan kan komen met een andere urenomvang dan die door de eerste arbeidsdeskundige is vastgsteld in 1997 in 2016.

D.   Het lijkt me als meer dan  20 jaar geleden een dagloon is bepaald je moeilijk kan zeggen we passen dit aan..

E. Het lijkt me dat ik mag uitgaan wat me verteld is 20 jaar geleden voor wat betreft de hoogte van mijn dagloon temeer daar ik mijn baan heb opgezegd mede in de verwachting dat ik de laatste 1,5 jaar aanspraak kan maken op een uitkering gebaseerd op een eerder vastgesteld dagloon.

F: Ik wel 5 brieven in mijn bezit heb van de voorganger van het UWV waarin wordt verteld de dagloonvaststelling in de ww, ziektewet, wao en zelfs brieven die een antwoord vormen op een vraag mijnerzijds over de hoogte van een dagloon.

G: Tevens lijkt het me dat ik me kan beroepen op verjaring aangezien de vaststelling al gedaan is 20 jaar geleden is in de ziektewetuitkering en het dagloon geindexeeerd is overgenomen naar de WAO.

Uiteraard kan formeel gezien er een nieuw besluit komen maar mijn inziens nooit  door wijzigingen aan te brengen in looncompententen die een berekekeningswijze hebben gevormd voor het maatloon of dagloon daar de termijn daarvoor te lang is geleden m.i.

Graag zal ik een antwoord willen vernemen van iemand die van deze materie iets meer op de hoogte is.

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
mag dit?
« Reply #1 on: October 17, 2016, 10:45:16 AM »
Beste Tarzanhond,

Je bent in bezwaar gegaan tegen een beslissing van UWV en hebt wat vragen over de afhandeling daarvan.

Omdat jouw vragen van juridische aard zijn en daarbij op jouw persoonlijke situatie in gaan, kan ik je hier niet mee helpen. Mijn advies is hierover te bellen met onze klantenservice en te vragen of de behandelaar van je bezwaarschrift je hierover terug kan bellen.

Wil je graag advies van een onafhankelijke partij? Dan raad ik je aan hierover advies in te winnen bij een jurist. Dit kan een advocaat zijn, maar ook een vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket.

Ik wens je veel succes!

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcareteam

tarzanhond

• Jr. Member
  • **
mag dit?
« Reply #2 on: October 26, 2016, 05:39:17 PM »
Quote from: uwv_webcare;140709
Beste Tarzanhond,

Je bent in bezwaar gegaan tegen een beslissing van UWV en hebt wat vragen over de afhandeling daarvan.

Omdat jouw vragen van juridische aard zijn en daarbij op jouw persoonlijke situatie in gaan, kan ik je hier niet mee helpen. Mijn advies is hierover te bellen met onze klantenservice en te vragen of de behandelaar van je bezwaarschrift je hierover terug kan bellen.

Wil je graag advies van een onafhankelijke partij? Dan raad ik je aan hierover advies in te winnen bij een jurist. Dit kan een advocaat zijn, maar ook een vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket.

Ik wens je veel succes!

Met vriendelijke groet,

Ellen
UWV Webcareteam

Bezwaar is afgewezen,

Ga in beroep bij de rechtbank dus t.z.t. meld ik wel de uitslag

tarzanhond

• Jr. Member
  • **
mag dit?
« Reply #3 on: December 22, 2016, 08:52:51 PM »
Quote from: tarzanhond;140774
Bezwaar is afgewezen,

Ga in beroep bij de rechtbank dus t.z.t. meld ik wel de uitslag

Even ter correctie.
Het bezwaar loopt nog de uitspraak volgt in januari 2016

Ik heb bezwaar gemaakt tegen toepassing van art 44 met terugkwerkende kracht omdat het primair besluit is afgeven in 2016 terwijl de toepassing van art 44 over voorgaande jaren gaat.

Ik ben dus niet in de gelegenheid geweest om de uren aan te passen danwel desnoods te stoppen met werken.

De overschrijding was 50 euro dus ik verdiende uitiendelijk 50 euro meer dan dan dat ik een hogere uitkering zal hebben verdiend.

Ik vind het niet erg om in te leveren maar dan zal ik toch minimaal de reiskosten etc. wel willen er vanaf willen trekken.

Want nu komt het er op neer dat ik bijna vier jaar geld heb mee moeten nemen als ik in ogenschouw neem dat ik voor een hogere uitkering in aanmerking was gekomen.

tarzanhond

• Jr. Member
  • **
mag dit?
« Reply #4 on: March 28, 2017, 06:34:38 PM »
Even een update mijnerzijds,

In de beroepsprocedure is opnieuw gekeken naar mijn argumenten.

Tot op heden moet ik zeggen dat het UWV zich correct en netjes opstelt.

We hebben een zakelijk geschil maar voor de rest wordt ik keuring behandeld.

In eerste instantie zijn drie argumenten mijnerzijds van tafel geveegd in een rapportage door de arbeidsdeskundige die in de beroepsprocedure nog eens keek naar mijn argumenten die niet behandeld waren in de bezwaarprocedure.

Deze argumenten werden beoordeeld op verzoek door de rechtskundige die de beroepsprocedure behandeld.

Hierop heb ik aanvullende informatie aangeleverd en zijn twee van de drie argumenten alsnog erkend en worden deze mede genomen in de berekening nadat ik een voorstel heb gedaan om tot een vergelijk te komen zonder tussenkomst van de rechtbank.

Er is nu alleen nog een vraag of de vutpremie betaald door de werkgever meegenomen moet worden.

Omdat deze genoemd zijn in de cao waaronder ik viel ben ik van mening ben dat daar geen misverstand kan over bestaan.

De arbeidsdeskundige in de beroepsprocedure wil dit argument nog overleggen met andere collega dus dat hoor ik nog tussen nu en vier weken.

Ik heb er alle vertrouwen daarom er in dat uiteindelijk ik in mijn gelijk gesteld wordt.

Ik moet wel vaststellen dat je goed van redelijke huize moet komen en redelijk ingeburgerd moet zijn in het arbeidsrecht dan wel je moet verdiepen om inzicht te verkrijgen in de opbouw van een maatmanloon.

De eerste arbeidsdeskundige heeft bepaalde zaken niet medegenomen en elke volgende heeft zijn gegevens overgenomen tot ik zelf me er in verdiepte en allerlei hiaten constateerde.

Ook de voorlaatste bezwaardeskundige liet niet alle feiten meetellen en pas na diverse argumenten mijnerzijds wordt er naar gekeken

Want ook al krijg ik geen gelijk dan weet ik nu wel dat alle argumenten en looncomponenten die die deel kunnen uitmaken van een maatmanloon mede gewogen zijn,

Dus we wachten maar verder af hoe het verder gaat ik meld me weer als ik meer weet,

Theodor

tarzanhond

• Jr. Member
  • **
mag dit?
« Reply #5 on: April 05, 2017, 05:19:53 PM »
Quote from: tarzanhond;141562
Even een update mijnerzijds,

In de beroepsprocedure is opnieuw gekeken naar mijn argumenten.

Tot op heden moet ik zeggen dat het UWV zich correct en netjes opstelt.

We hebben een zakelijk geschil maar voor de rest wordt ik keuring behandeld.

In eerste instantie zijn drie argumenten mijnerzijds van tafel geveegd in een rapportage door de arbeidsdeskundige die in de beroepsprocedure nog eens keek naar mijn argumenten die niet behandeld waren in de bezwaarprocedure.

Deze argumenten werden beoordeeld op verzoek door de rechtskundige die de beroepsprocedure behandeld.

Hierop heb ik aanvullende informatie aangeleverd en zijn twee van de drie argumenten alsnog erkend en worden deze mede genomen in de berekening nadat ik een voorstel heb gedaan om tot een vergelijk te komen zonder tussenkomst van de rechtbank.

Er is nu alleen nog een vraag of de vutpremie betaald door de werkgever meegenomen moet worden.

Omdat deze genoemd zijn in de cao waaronder ik viel ben ik van mening ben dat daar geen misverstand kan over bestaan.

De arbeidsdeskundige in de beroepsprocedure wil dit argument nog overleggen met andere collega dus dat hoor ik nog tussen nu en vier weken.

Ik heb er alle vertrouwen daarom er in dat uiteindelijk ik in mijn gelijk gesteld wordt.

Ik moet wel vaststellen dat je goed van redelijke huize moet komen en redelijk ingeburgerd moet zijn in het arbeidsrecht dan wel je moet verdiepen om inzicht te verkrijgen in de opbouw van een maatmanloon.

De eerste arbeidsdeskundige heeft bepaalde zaken niet medegenomen en elke volgende heeft zijn gegevens overgenomen tot ik zelf me er in verdiepte en allerlei hiaten constateerde.

Ook de voorlaatste bezwaardeskundige liet niet alle feiten meetellen en pas na diverse argumenten mijnerzijds wordt er naar gekeken

Want ook al krijg ik geen gelijk dan weet ik nu wel dat alle argumenten en looncomponenten die die deel kunnen uitmaken van een maatmanloon mede gewogen zijn,

Dus we wachten maar verder af hoe het verder gaat ik meld me weer als ik meer weet,

Theodor

update.

Even de laatste bevindingen.

De arbeidsdeskundige is volledig tegemoet gekomen aan mijn bezwaren.

Ik heb een brief geschreven dat ik bereid ben tot een minnelijke schikking dus ik

wacht hun voorstel in deze af.

T.z.t. meld ik me wel weer.

socrates

• Full Member
mag dit?
« Reply #6 on: April 07, 2017, 03:26:54 PM »
Je behoort gewoon te krijgen waar je recht op hebt, plus evrgoeding van de schade die je hebt geleden.

Denk hierbij aan:
- kosten voor een eventuele advocaat die je hebt moeten maken
- de wettelijke rente over je vordering op UWV
- de mogelijke extra kosten die je moet betalen aan belastingen e.d. omdat je jaarinkomen dit jaar door de nabetaling hoger zal zijn en daardoor wellicht meer belassting moet betalen dan wanneer UWV je vanaf begin aan had betaalt wat ze hadden moeten betalen.

tarzanhond

• Jr. Member
  • **
mag dit?
« Reply #7 on: April 08, 2017, 08:56:12 PM »
Quote from: socrates;141584
Je behoort gewoon te krijgen waar je recht op hebt, plus evrgoeding van de schade die je hebt geleden.

Denk hierbij aan:
- kosten voor een eventuele advocaat die je hebt moeten maken
- de wettelijke rente over je vordering op UWV
- de mogelijke extra kosten die je moet betalen aan belastingen e.d. omdat je jaarinkomen dit jaar door de nabetaling hoger zal zijn en daardoor wellicht meer belassting moet betalen dan wanneer UWV je vanaf begin aan had betaalt wat ze hadden moeten betalen.

Beste Heer, of Dame

Dank voor u antwoord in deze.
Ik zal dit zeker medenemen,
Maar dat had ik ook naar voren gebracht want in eerste instantie wil men alleen de griffierechten vergoeden.
Ik had ook nog even de grens bekeken van de inkomsten belasting maar helaas de 52% grens haal ik niet.
Willen ze daar niet aan dan zal ik bij intrekking van het beroep de rechtbank vragen om dit toe te wijzen.
Want als ze fouten maken of iets hebben nagelaten dan lijkt me het niet meer dan normaal dat je de kosten vergoed.
Uiteindelijk heb ik er een hoop stress van gehad en ergenis omdat ik ondertussen 1,5 jaar verder ben voordat ik een keer gelijk heb
gekregen.
Groet,

Theodor

socrates

• Full Member
mag dit?
« Reply #8 on: April 09, 2017, 04:45:15 AM »
Van het UWV verbaasd mij tegenwoordig niets meer, ze proberen overal onderuit te komen al heb je er recht op.

De wettelijke rente moet worden berekend overeenkomstig de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep van 25 januari 2012, ECLI:NL:CRVB:2012:BV1958.  Die je hier kunt vinden: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:CRVB:2012:BV1958&showbutton=true&keyword=ECLI%3aNL%3aCRVB%3a2012%3aBV1958

Immetariele schade wordt soms nog geclaimd, maar dat raad ik je af. De criteria daarvoor zijn erg hoog.

Succes.

uwv_webcare

• Hero Member
    • http://www.uwv.nl/webcare
mag dit?
« Reply #9 on: April 10, 2017, 08:51:51 AM »
Hallo Theodor,

Wat fijn om te lezen dat de arbeidsdeskundige je nu volledig tegemoet is gekomen.

Ik ga ervan uit dat je binnenkort een reactie krijgt op jouw verzoek.

Veel succes!

Groeten,
Caren
UWV Webcare Team

tarzanhond

• Jr. Member
  • **
Re: mag dit?
« Reply #10 on: November 07, 2017, 05:11:03 PM »
Even nog ter afsluiting.

Volledige rentevergoeding ontvangen over de nabetalingen.
Alleen nog een dispuut over het 1e jaar dat ligt nog bij de rechter,
Uitslag nog niet bekend.
Bij afwijzing ga ik door in hoger beroep.
Maar voor de rest hebben ze alles betaald.