Author Topic: verhuiskosten vergoeding  (Read 15153 times)

Monique109

• Newbie
  • *
verhuiskosten vergoeding
« on: July 11, 2014, 03:40:31 PM »
Vier jaar geleden ben ik verhuisd en heb ik al mijn spaargeld in de verbouwing van dit huurappartement gestopt. Na mijn cva in 1991 is het na een lange revalidatie jaren lang redelijk goed gegaan. Het laatste jaar gaat mijn gezondheid weer achteruit. Extreme vermoeidheidsklachten, hoofdpijn en concentratie en geheugenproblemen. Verschillende operaties aan mijn handen en ontstekingen in mijn heupen zorgen er voor dat het steeds lastiger wordt om 3 hoog, zonder lift in mijn appartement te komen. Nu ben ik een tijdje geleden in een folder van de ANBO tegengekomen dat er zoiets als een verhuisvergoeding bestaat. Is er iemand die daar ervaring mee heeft en weet welke weg ik moet bewandelen?
Monique
« Last Edit: July 11, 2014, 03:55:16 PM by Monique109 »

Vocatum

• Newbie
  • *
verhuiskostenvergoeding
« Reply #1 on: July 30, 2014, 10:59:15 PM »
Hoi Monique,

De tegemoetkoming in de kosten van een (medisch noodzakelijke) verhuizing is een voorziening die onder de WMO valt. Je kunt die dus gewoon bij het WMO loket van de gemeente waar je woont aanvragen.

De gemeente zal als regel advies inwinnen over de vraag of er een noodzaak is voor compensatie en dat advies uitzetten, bijvoorbeeld bij de MO zaak. Het wordt dus nog wel even een rit om de aanvraagprocedure te doorlopen maar uiteindelijk ontvang je er een besluit van de gemeente over.

Als je aanvraag wordt afgewezen is het verstandig om de afwijzing voor te leggen aan je rechtsbijstandverzekeraar. Heb je die?

Veel succes!
Ed.

Monique109

• Newbie
  • *
verhuiskosten vergoeding
« Reply #2 on: July 31, 2014, 07:50:42 AM »
Hallo Ed,
Bedankt voor je reactie.
Ja, een rechtsbijstandverzekering heb ik.
Wat ik niet wil ik het eerste de beste huis moeten accepteren.
Ik heb in dit huis heel veel geld gestopt en wil er qua ruimte niet op achter uit gaan.
Heb ergens anders op het internet gelezen dat het slim is om mijn huisarts in te schakelen.
Gisteren heb ik gebeld met een WMO consulent en begreep van hem dat ik moet betalen
voor zo'n aanvraag. Op zich vind ik dat geen punt maar dan gaat het echt om een urgentieaanvraag.
Ik wil hier graag weg maar kan nu nog wel boven komen en wil dus niet een huis moeten accepteren
waar ik het met minder woonruimte moet doen.
Grt,
Monique

Vocatum

• Newbie
  • *
verhuiskosten vergoeding
« Reply #3 on: August 01, 2014, 06:59:29 AM »
Hoi Monique,

De gemeente kan je niet verplichten tot het verhuizen naar een voorgeselecteerd huis. Je bepaalt zelf waar je woont. Wil je echter in aanmerking komen voor een verhuiskostenvergoeding dan moet het gaan om een verhuizing van een inadequate woning naar een adequate. Dat beperkt je opties. Als je naar 3-hoog-achter verhuisd kan de gemeente bepalen dat deze woning niet passend is en een vergoeding voor gemaakte verhuiskosten weigeren.

Misschien goed om te volgende te weten. Je hebt er recht op om te blijven wonen waar je zit. De gemeente heeft de plicht om die woning aan te passen, bijvoorbeeld met een traplift, zodat je het wonen daar kan voortzetten. Pas wanneer de (medisch noodzakelijke) aanpassingen de pan uitrijzen kan de gemeente stelen dat je beter kan verhuizen. Het primaat van verhuizing heet dat.
Je zou dus ook met de WMO consulent eerst alle mogelijkheden op een rijtje kunnen zetten: huidige woning behouden en bekijken welke aanpassingen daarvoor nodig zijn. Of een adequate woning uitkiezen en een verhuiskostenvergoeding aanvragen.

Succes!
Ed.

salix

• Newbie
  • *
verhuiskostenvergoeding
« Reply #4 on: March 20, 2016, 02:58:42 AM »
sorry ik kan er veel over vertellen en schaadt ik mijn beroepsgeheim want gezien de aandoeningen ze hebben zwerven  er vast wel wat hoofdpijn dossiers hier rond er dient er maar een zich terecht of onterecht te herkennen in een geanonimiseerde reactie  en stapt naar mijn manager en die in
de geanonimiseerde reactie Pietje  Parasiet te herkennen en ik heb ontslag op staande voet dat is ook niet de bedoeling van een discussie starten neem ik aan Wow bijna 03:00 ik log uit en ga nog een rondje met de hond en dan iedereen in de mandjes en welterusten tot een andere keer