Author Topic: Minder zorg nodig, energie over? Assistentiehond!  (Read 9027 times)

KNGF Geleidehonden

• Newbie
  • *
Minder zorg nodig, energie over? Assistentiehond!
« on: October 28, 2013, 02:22:23 PM »
Met alle veranderingen in de zorg, staan mensen die hulpmiddelen, zorghulp en verzorging nodig hebben, wellicht extra stil bij wat hun behoeften zijn. Hoe kan je, met een lichamelijke beperking door een aandoening aan het bewegingsapparaat, zo actief mogelijk deelnemen aan de maatschappij?

Je schoenen uittrekken of een pen van de grond rapen. Eenvoudige handelingen voor wie geen beperkingen heeft. Maar vanuit een rolstoel kost zo’n actie grote inspanning, energie en vaak ook pijn.

Een assistentiehond van KNGF Geleidehonden biedt uitkomst. Hij wordt speciaal getraind om binnens- en buitenshuis te helpen bij handelingen die de baas niet zelf kan of die veel pijn, moeite en energie kosten. Met hulp van de hond wordt de baas zelfstandiger en minder afhankelijk van anderen.
Een assistentiehond helpt bijvoorbeeld bij:

• Het openen en sluiten van deuren en lades
  • Het bedienen van knoppen zoals licht- en liftknoppen
  • Het oprapen en aangeven van voorwerpen. Zo kan hij een gevallen pen van de grond pakken en boodschappen uit het winkelschap pakken en aangeven bij de kassa
  • Aan- en uitkleden, het verzetten van de voetsteunen van de rolstoel of het omdraaien in bed

Wat een assistentiehond voor je leven met een beperking kan betekenen, formuleert assistentiehondenbaasje Mieke:
"Ik heb een laag energieniveau, veel pijn en ik laat van alles vallen. Doordat Doobey mij veel uit handen neemt, kan ik energie sparen voor wat ik echt zelf moet doen. Zo houd ik het veel langer vol. Doobey is 100% mijn vriend. Ik zat in een isolement, maar met Doobey heb ik een heel nieuw leven opgebouwd. Zijn liefde, zijn trouw en dat hij alles voor me wil doen, dat is voor mij minstens zo belangrijk als wat hij allemaal kan en voor mij doet."

Een assistentiehond, ook wel hulphond genoemd, dient de zorgvraag aantoonbaar te verminderen. Is dat het geval, dan geeft de zorgverzekeraar een machtiging af en worden (een deel van) de kosten van de assistentiehond vergoed. KNGF Geleidehonden stelt haar professioneel opgeleide honden kosteloos beschikbaar. Naast gedeeltelijke vergoedingen door de zorgverzekeraar is KNGF afhankelijk van de giften van donateurs. Het is dus een 'goed doel'.

Kijk op http://www.geleidehond.nl voor meer informatie over bijzondere honden voor bijzondere mensen.
« Last Edit: October 28, 2013, 02:53:36 PM by KNGF Geleidehonden »