Author Topic: Herstel na herniaoperatie gaat moeizaam  (Read 194290 times)

rowie

• Hero Member
Herstel na herniaoperatie gaat moeizaam
« on: June 22, 2013, 02:22:11 PM »
Hallo allemaal,Tot de laatste dag voor mijn operatie heb ik getwijfeld, wel of niet, dus wel! Ik ben 1 mei geopereerd aan een L5s1 rechts na maanden te hebben aangeklooid, waarvan de laatste weken zo goed als niks meer kunnen. Zelfde dag van de operatie kreeg ik al terugval, nog steeds zenuwpijn en vreselijke rugpijn. Heb 4 dagen in het ziekenhuis gelegen en ben met veel pijn medicatie naar huis gegaan. Nu na bijna 8 weken gaat het herstel nog slecht. Het lukt me nu om 5 min pijnloos te wandelen en dan beginnen mijn tenen weer pijn te doen en mijn voet te zwalken. Zitten lukt heel zo nu en dan op een "goede"dag , dan lukt het mij om snel mn bord eten naar binnen te werken.Dus lig grotendeels plat, 1x per dag 10 min op de hometrainer, rondje door de kamer, paar lichte oefeningen en dat is het zo ongeveer, Telkens wanneer ik iets extra probeer te doe, was opvouwen of eten voorbereiden word ik afgestraft. Probeer het toch steeds weer omdat ik zoiets heb van, dat moet nu toch kunnen...eigenwijs, kan dus niet :frown: Zou zo graag vriend weer wat willen ontlasten en het frustreert dat dat niet lukt. Alles uit handen geven is moeilijk voor zo'n controle freak als ik :wink:
Ook heb ik nu zo'n 3 maand klachten aan de linkerkant gekregen met uitstraling. Zeg maar nee, dan krijg je er twee :rofl: Twee week terug geweest naar chirurg, ook hij vond mijn herstel niet goed, dus afgelopen woensdag mri gehad om te zien of alles goed is en wat eventueel de oorzaak van de linkerkant is. Maandag hiervan de uitslag. Aan de ene kant hoop ik erop dat alles goed is, dan weet ik dat in ieder geval alles goed is en het herstel lang gaat duren en denkt mijn fysio dat links het si-gewricht vast zit. Aan de andere kant, dit duurt wel heel erg lang, maakt me ook erg onzeker. In mijn rug heb ik het gevoel of rol ik over mn wervels, ik zeg steeds, tis net of zit er een knikker. Merk dat het moeilijker wordt om positief te blijven (ik zit even in een bleh week), wil zo graag weer normaal de deur uit kunnen lopen, en niet alles af te hoeven zeggen. Mijn leven staat voor mijn gevoel al heel lang stil, "normaal"is ineens zo ver weg. Zijn er meer die ervaring met zo,n lang herstel hebben? Het ook moeilijk vinden om steeds maar weer te moeten zeggen dat het niet goed gaat?  
Heel verhaal, maar ook wel even lekker om van te schrijven!

Blotevoetenstamper

• Guest
« Reply #1 on: June 22, 2013, 03:00:28 PM »
Hoi Rowie,
Eigenlijk is het nog niet zo heel lang geleden dat je bent geopereerd. 8 Weken nu. Je zegt dat je de tijd ervoor nauwelijks iets kon, dus de zenuw L5-S1 heeft heel lang klem gezeten.
Ik las ook dat je na 5 minuten begint te slepen met je been. Heb je misschien een klapvoet?

Hoop dat er geen gekke dingen naar voor komen uit de MRI. Even geduld bewaren dus tot maandag. Sterkte met wachten.
Tineke

rowie

• Hero Member
« Reply #2 on: June 22, 2013, 03:24:07 PM »
Hoi Tineke,
Ik kon niet meer op mijn tenen staan en ik zei steeds, mijn voet wil niet meer, pijn en loeizwaar. Hij sleepte.Of dit een klapvoet was?? En ik had zo'n hernia wat de eerste tijd lekker op en af ging. Dus bij de neuroloog kon ik braaf mn ding doen en een dag later was het weer helemaal mis. Vandaar ook mijn twijfel om mij wel of niet te opereren.
Weet ook dat het nog maar kort geleden is, maar ook de fysio vertrouwde het niet.Ik heb veel meer rugpijn dan voor de operatie en kan mij amper 10 min op de been houden. Mede omdat links erbij is gekomen is nu de mri al gemaakt om duidelijkheid te krijgen. Behalve dat er iets meer kracht in mijn voet zit ben ik bijna nog slechter af. Ik kon voor de operatie nog wel even zitten. Ben normaal wel positief hoor, maar zat afgelopen week vanwege de constante heftige pijn en het steeds keihard teruggefloten worden even in een dipje. Goed gemaakt met online shoppen...oeiii
Maar net zoals jij zegt, even afwachten. En met een hernia heb je geduld nodig, met of zonder operatie.

patricia72

• Full Member
« Reply #3 on: June 22, 2013, 08:09:07 PM »
hoi, als ik jouw verhaal lees herken ik mezelf daar heel erg in jammer genoeg. ik ben in januari geopereerd aan een hernia l5-si en ook ik kon naderhand eigenlijk niets. nog geen kop koffie inschenken. zitten dat wisselde ook heel erg ene dag wel en andere dag niet. ik ben vorige week vrijdag opnieuw geopereerd en daarbij hebben ze opnieuw de tussenwervelschijf uitgeruimd en weer meer ruimte voor de zenuw gehad. bij mij ging het hartstikke slecht totdat ik in april een zenuwblokkade heb laten zetten waarbij naast de verdoving ook een onstekingsremmer is ingespoten. dat heeft wel voor verlichting gezorgd qua pijn maar functioneren was nog steeds niet om over naar huis te schrijven. nu gaat het best goed, in ieder geval veeel beter dan na de eerste operatie. maar heb nog wel last van zenuwpijn in het been en soms zelfs in beide benen. ga er vanuit dat dit komt door de zwelling van de operatie en dat dit nog wel bijtrekt. je kunt mijn verhaal lezen in vermoeden recidief. voor wat betreft de fysio  ff mee stoppen en vooral NIET je si gewricht los laten maken. fysio maakt vaak meer kapot dan beter maar dat zullen er nog wel meer tegen je vertellen. in ieder geval veel succes maandag!

rowie

• Hero Member
« Reply #4 on: June 22, 2013, 09:01:41 PM »
Hoi Patricia, heb jou topic even snel doorgelezen, schrik er best wel van. Herkenbaar. Maar ben jij na de operatie wel even pijnvrij geweest? Ik namelijk nog geen dag en zit nog volop aan de medicatie. Ik las ook dat je ergens zei, het is net of zit er een olifant op mn billen te stampen...nou dan heeft die olifant mij nu gevonden :tongue:...mn rug voelt zo beurs als wat. Met name mn linker kant (niet geopereerde kant) zeg ik steeds, het is net of zit er een knikker in mn rug. Wie weet...het was de dag na koninginnendag...chirurg doorgezakt? hihi, maar ik heb een rugpijn gekregen die ik voor die tijd niet had, Net wat je zegt, ik douche me smorgens, pak een broodje, kopje koffie en mn rug is voor die dag helemaal op! Gelukkig heb ik een fysio die tot nu toe heel voorzichtig is geweest. Ze heeft wat spierknopen in de heup losgemaakt en heb alleen nog maar wat oefeningen om de zenuw los te houden.Zij fluit me eerder steeds weer terug.Ik wil te veel en te snel! Ook zij vind mijn herstel met zoveel medicatie te minimaal.
 Maar stel dat straks links het si-gewricht is, daar wil ze dan wel mee bezig (manueel), ook niet goed? En is dat "knikker gevoel" in de rug te herkennen bij si klachten. Of eerder iets van de wervels? Tsja...ik moet idd nog even geduld doen! Fijn om dit te kunnen delen, denk dat maar weinig beseffen hoeveel pijn, frustratie en isolement een hernia met zich meebrengt.Jij heel veel sterkte met je herstel, ik blijf je volgen

patricia72

• Full Member
« Reply #5 on: June 23, 2013, 10:05:31 AM »
hoi rowie,

ik ben na de eerste operatie een week of 4 zenuwpijnvrij geweest, maar lag wel de hele dag op bed. af en toe even door het huis wandelen en even eten en dat was het wel ongeveer. ook voelde mijn rug erg onstabiel, en als ik op mijn zij draaide voelde ik hem knakken. ook ik had na de eerste operatie een pijn in mijn rug die ik vantevoren niet had incl de pijn in mijn billen. dit lijkt nu minder te zijn. dus ik hou me tam en wacht rustig af haha, maar inderdaad snappen sommige mensen er niks van maar begrijp dat ook wel een beetje want aan de buitenkant is bijna niks te zien.

rowie

• Hero Member
« Reply #6 on: June 23, 2013, 11:01:38 AM »
Hoi Patricia, jij bent na je operatie dus wel even (zenuw)pijn vrij geweest. Geeft mij een heel klein beetje hoop. Ik had direct de dag van de operatie alweer zenuwpijn. En kreeg dus die heftige rugpijn kado, die ik voor de operatie niet had. Toen ik de mede patienten de dag van de operatie zag wandelen dacht ik meteen al, dat lukt mij helemaal niet, of stel ik mij zo aan? Maar hoe meer ik er af was hoe meer de zenuwpijn toe nam. Zitten lukte niet, mijn voet deed meteen enorm pijn doordat de zenuw al weer in de knel voelde. Zodoende zei de neuroloog dat mijn zenuw waarschijnlijk te lang in de knel had gezeten. Ik moest een 2 a 3 week lichtelijk verbetering merken. Dat was niet zo. Huisarts heeft contact opgenomen met de chirurg, die heeft toen lyrica voorgeschreven. Was er met 2 week nog geen verbetering dan moest ik weer bellen.Ondanks de vele medicatie is te vooruitgang te minimaal. Maar van 2 rondjes per uur in de kamer (en die is klein hihi), wandel ik nu toch 5 min. buiten.....dus blijf hoop houden dat de mri gewoon goed is. Dan gaat het herstel wel lang duren, maar heb ik wel zekerheid. Blijft over mijn linkerkant, en die "bobbels"die zo'n pijn doen in de rug pfff. Fysio zei ook al, jij hebt zo lang niks gedaan, en verkrampt gelegen, gelopen, alles is instabiel geworden. Het herstel moet waarschijnlijk heel ver weg komen. Maar die rugpijn word ik helemaal tureluurs van....Het is net of zit er een blok beton in. En ja dat sommigen het niet snappen heb ik ook begrip voor hoor....ik had zelf ook nu liever kunnen zeggen dat het goed gaat.
Morgen uitslag...nog even geduld!

rowie

• Hero Member
« Reply #7 on: June 24, 2013, 11:18:02 AM »
Hallo allemaal,
Iik ben weer terug uit het ziekenhuis. Uitslag MRI was goed, geen nieuwe hernia weer, zowel links als rechts niet. Dus hoor ik bij de patienten waarbij het herstel niet gaat zoals het hoort te gaan.Ach dr gaat bij mij wel meer niet volgens het boekje, chirurg was niet tevreden...ik ook niet! Ik krijg nu een oproep voor een zenuwblokkade, hopen dat dat verlichting gaat brengen. Moet er niet aan denken die naald in mn rug :tongue: ....maar ja, als het helpt! Wil wel heel graag ervaringen horen van anderen, die dit hebben gedaan Helpt dit niet, dan wil de chirurg microscopisch gaan kijken(of zoiets) en het litteken weefsel weg halen. Maar daar denken we nu nog niet aan.

Zitten we nog met links, dat is dus voor de fysio! Pfff...

Groetjes X

Claudienie

• Jr. Member
  • **
« Reply #8 on: June 24, 2013, 11:57:19 AM »
Joh Rowie, wat balen voor je! Maar wel gelukkig dateer geen hernia zit. Ik hoop echt voor je dat het spoedig beter zal gaan. Veel sterkte meis!
Xx Claudia

Blotevoetenstamper

• Guest
« Reply #9 on: June 24, 2013, 12:36:00 PM »
Rowie,
Littekenweefsel groeit toch weer aan? Heeft dan toch geen zin het weg te laten halen? Is het niet zenuwpijn wat flink aan het opspelen is? Hoe lang geleden ben je geopereerd?
Hoop dat de zenuwblokkade werkt.
Sterkte, Tineke

Mar10

• Newbie
  • *
« Reply #10 on: June 24, 2013, 12:53:22 PM »
Dag Rowie,

Zowel goed ( gelukkig geen nieuwe hernia) als slecht nieuws dus.
Bedoel je met zenuwblokkade wat wij hier een epidurale inspuiting noemen?
Naald in de rug (epidurale ruimte) en een combinatie van kortwerkende pijnstiller en flinke dosis corticostero´den? Zo eentje heb ik wel gehad toen ik in het ziekenhuis lag.

Veel sterkte met het laten bezinken van alle info en ook met je pijn.

Groetjes
Mar10
Ps had die dr. nog een mening over je SI gewricht ?

rowie

• Hero Member
« Reply #11 on: June 24, 2013, 01:55:39 PM »
Dit is dan de 3e keer dat ik mijn verhaal ga typen, er gaat steeds iets verkeerd met verzenden :confused:

Claudia, dank je wel. Ik hoop dat dit gaat werken, anders gaat het een lang verhaal worden. Hoe gaat het met jouw pijn vandaag? Nog in de positieve flow?

Tineke, ik ben 8 week geleden geopereerd, met totaal nog geen vooruitgang. Mega rugpijn en kan nog amper 5 min wandelen. Met de injectie hoopt de arts de zenuw tot rust te brengen. Van littekenweefsel weg halen heb ik (gelukkig) geen verstand. Wat ik heb begrepen wou hij dan met een kleine microscoop naar binnen om te kijken of het littekenweefsel irriteert (en weg halen?)

Hoi Mar10, idd geen goed en geen slecht nieuws. Wel blij dat er geen hernia zit, maar nu wordt het wel een zoektocht van wat gaat helpen tegen de pijn. Wat ik heb begrepen is het is het een injectie met een kortdurende verdoving en een ontstekingsremmer. Moet het dan zo'n week of 3 a 4 de tijd geven om te zien of het heeft geholpen.
Is dat hetzelfde wat jij hebt gehad? En heeft dat geholpen?

Zit ik idd nog met de linkerkant. Hij heeft wel even gevoeld, dacht niet aan het si-gewricht. Wat dan wel??? Zit ter hoogte van mijn litteken (l5s1), moet de fysio mee aan de slag. Wel zei hij dat het kon zijn dat de zenuw recht zo geirriteerd is dat hij ook naar links pijn geeft. Geloof dat zelf eerlijk gezegd niet zo. Dit voelt anders, blok beton in de rug en die beruchte knikker :confused:

Maar even alles laten bezinken, we zullen doorgaan!

Groetjes Xx

En ervaringen met zenuwblokkades zijn natuurlijk welkom :rolleyes:

groetjes
« Last Edit: June 24, 2013, 02:02:53 PM by rowie »

Mar10

• Newbie
  • *
« Reply #12 on: June 24, 2013, 02:22:00 PM »
Hi Rowie,

Die injectie die ik heb gehad heeft denk ik wel iets uitgehaald. Ik weet natuurlijk niet hoe het zou geweest als ik hem niet gehad had :confused:
Ze spuiten eerst een verdovende vloeistof in : ik voelde al direct dat ze de juiste plaats te pakken hadden. Die vreselijke bilkramp verdween , man dat was een opluchting. Daarna spuiten ze een deftige hoeveelheid cortisonen in.
En toen moest ik vier uur blijven liggen.
Natuurlijk werkt die verdovende vloeistof niet zo heel lang dus komt de pijn weer terug maar ik was gewaarschuwd dus... En daarna moet de cortisone zijn werk beginnen doen.
Feit is dat ik toen ik binnengebracht ben enkel nog maar van een been op het andere kon wiebelen, niet kon lopen of liggen of zitten. En dat ik van de combinatie pijnstilling en epidurale toch in een menselijker conditie ben gekomen.
Ik had mijn hernia natuurlijk nog steeds omdat ik daarna niet ben geopereerd maar ik kon dan toch een nacht later naar huis om te herstellen.waar we dus nog steeds mee bezig zijn:laugh:
Ik was er ook een beetje bang van maar door vooraf heel goed te vragen wat ik kon verwachten tijdens de procedure is dat heel goed meegevallen. Ik van het hele gebeuren zelf echt geen pijn gevoeld.

Veel sterkte
Groetjes mar10

Blotevoetenstamper

• Guest
« Reply #13 on: June 24, 2013, 02:22:46 PM »
Helaas Rowie, ging mijn zenuwblokkade mis en dat wil je niet horen. Of toch wel?

Claudienie

• Jr. Member
  • **
« Reply #14 on: June 24, 2013, 02:27:01 PM »
Hoi Rowie,

Jemig ik voel met je mee hoor meid. Verlies de moed niet! Onbewust heb ik vannacht een besluit genomen. Ik ga vanaf nu vol voor het traject acupunctuur en rust, dus ZONDER operatie. Mijn intu´tie, wilskracht en geloof in natuurlijke genezing en vertrouwen in de acupuncturist leiden mij op dit pad. Geen mening of ervaring van een ander kan me er nog vanaf brengen. Dan wil ik kijken hoe het in augustus is, opereren kan altijd nog vkrol
Ik ben vanmorgen gaan werken en het ging goed. Als ik me rustig houd gaat het goed. Wel wat pijn maar goed mee te leven. Ook goed geslapen, mezelf vannacht weer "in slaap gedacht" door geconcentreerd te ontspannen ipv pijnstiller. Het werkt echt! Idealistisch? Misschien, maar ik vind het een challenge en heb vertrouwen :rolleyes:

Ik hoop van harte dat je pijn wat weggenomen kan worden door de injectie...wat neem je nu tegen de pijn?

XClaudia