Author Topic: Thuiszorgsters Oost-Europa  (Read 20369 times)

Maria1955

• Newbie
  • *
Thuiszorgsters Oost-Europa
« on: November 27, 2011, 09:31:55 PM »
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum. Mijn ouders zijn hoogbejaard (90 en 92 jaar). Mijn moeder is gevorderd dement en mijn vader beginnend dement. Zij wonen in een aanleunwoning en krijgen overdag en in het weekend thuiszorg. Mijn moeder maakt door de week gebruik van de dagopvang.
Tot nu toe konden zij 's nachts nog alleen blijven, maar sinds mijn vader een keer 's nachts gevallen is en zij pas na een uur alarm konden slaan, vinden we dat eigenlijk niet meer verantwoord. Zij zijn heel erg aan elkaar verknocht en willen dolgraag bij elkaar blijven. Dat willen wij als familie zo lang mogelijk ondersteunen.
Nu was er een poosje geleden een documentaire op TV over bemiddelingsbureaus die gebruik maken van thuiszorghulpen uit Oost-Europa. Ons budget naast het PGB is maar heel beperkt, en we vroegen ons af of het een oplossing zou kunnen zijn om via zo'n bureau slaapwachten in te schakelen. Heeft iemand daar ervaring mee, of is er hier op de site al over gesproken? Alle ervaringen zijn welkom, ook verwijzingen naar andere sites waar we informatie kunnen krijgen. Alvast heel erg bedankt voor de moeite! :smile:

Mike

• Administrator
  • Sr. Member
« Reply #1 on: November 27, 2011, 11:26:13 PM »
Even los van je vraag naar die Oost-Europese thuiszorghulpen.
Je geeft aan dat ze in een aanleunwoning wonen, daar hebben ze dan toch een alarmknop bij de hand? Want in het centrum waarbij ze de aanleunwoning hebben hebben ze tenslotte nachtdiensten. Daar is het een aanleunwoning voor tenslotte.

Een slaapwacht zal net zo snel ter plaatse zijn (of zelfs later omdat ze niet in hetzelfde pand aanwezig zijn als het om iemand gaat van buiten het centrum) als de dienstdoende verpleging/behandelaars van het centrum zelf.

De snelheid is natuurlijk mede bepalend hoe snel er alarm geslagen wordt. Je gaf aan dat dit pas na een uur gebeurde. Hoe snel was er iemand aanwezig toen er eenmaal alarm geslagen was?

Ron

• Jr. Member
  • **
Thuiszorgsters
« Reply #2 on: November 28, 2011, 09:53:12 AM »
Hoi  Maria,

Ik heb via de thuiszorg een alarmeringsysteem aangevraagt dat bij de centrale het alarm laat afgaan in geval van nood , ik heb een halsketting met een alarm systeem en een alarmkastje dat ik in geval van nood kan inschakelen, het gaat via de telefoon.
Mijn situatie is dat ik zeer ernstig hartfalen heb en C.O.P.D en ik ben rolstoel gebonden door een zenuwbeschadiging in mijn rug, het is al een paar keer voor gekomen dat ik ben gevallen en er niet direct hulp was , aagezien mijn vrouw op haar werk was.
Het alarmeringsysteem is via de artsen geadviseerd i.v.m  mijn gezondheids situatie.
Dus  het is ook een mogelijkheid voor je ouders.

groet,  Ron

Maria1955

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: November 28, 2011, 10:43:07 AM »
Hallo Mike, het probleem was dat mijn vader een tijd op de badkamervloer heeft gelegen en zijn alarm niet om had. Mijn moeder heeft slaapmedicatie en werd niet meteen wakker. Na de alarmering werden ze heel snel geholpen, dus daar heb ik absoluut geen klachten over.

Met slaapwacht bedoel ik een hulp die in huis slaapt, en kan helpen bij de toiletgang om valpartijen te voorkomen. En die meteen alarm kan slaan als er iets gebeurt. Om het betaalbaar te houden denken wij dus aan de mogelijkheid van dames uit het voormalig oostblok, want particuliere thuiszorg voor (bijna) 24 uur is voor ons niet op te brengen.

Vandaar dus mijn vraag naar ervaringen met dergelijke bureaus (ook bijvoorbeeld die werken met krachten uit Zuid-Afrika).

Groetjes, Maria

Mike

• Administrator
  • Sr. Member
« Reply #4 on: November 28, 2011, 11:00:16 AM »
Ah, dat is inderdaad begrijpelijk. En een zeer pijnlijke en vervelende situatie.
Ik hoop dat er mensen zijn die er van gehoord hebben en informatie kunnen verschaffen.

Hou er ook rekening mee dat dit soort zaken ook via het centrum moeten lopen. Dus dat ze toestemming moeten geven dat er iemand bij hen komt slapen elke nacht.

En is verhuizen naar het centrum zelf geen optie? Dan blijven ze toch ook bij elkaar en is de zorg nog dichterbij. En dan kun je afspraken maken dat er elke nacht even iemand komt kijken.
Geen idee of dat wat is natuurlijk, ik denk slechts mee :wink:

Maria1955

• Newbie
  • *
« Reply #5 on: November 28, 2011, 11:52:59 AM »
Ha Mike, bedankt voor je reactie.

Het zou het mooiste zijn wanneer ze allebei naar het verzorgingshuis konden, maar helaas heeft mijn moeder daarvoor inmiddels teveel zorg nodig, zowel lichamelijk als geestelijk i.v.m. haar dementie. Ze is een te zwaar geval geworden voor plaatsing in dat verzorgingshuis is ons te verstaan gegeven. Mijn vader zou er wel terecht kunnen, maar dan moeten ze uit elkaar. Nu ze nog bij elkaar wonen willen we zoveel mogelijk voorkomen dat ze 's nachts een beroep op het verzorgingshuis moeten doen, omdat we bang zijn dat het verzorgingshuis na verloop van tijd gaat zeggen dat het niet meer haalbaar is.

Het liefste hebben we dus gewoon iemand die 's nachts van dichtbij de boel in de gaten houdt, zolang het nog kan.

Maria1955

• Newbie
  • *
« Reply #6 on: November 30, 2011, 12:03:38 PM »
Zijn er nog mensen die ervaring hebben met het inhuren van zorgverleensters uit het voormalig oostblok?

Konela

• Newbie
  • *
« Reply #7 on: December 08, 2011, 10:19:06 PM »
Hallo Maria,

Mijn opa en oma (96 en 89) verblijven in een "bejaardentehuis" waar ze zowel verzorgingshuis (VZH), als verpleeghuisbedden (VPH) hebben. Ze verblijven op dezelfde kamer, mijn opa op basis van een VZH indicatie en mijn oma op basis van een VPH indicatie. Zij heeft een bed "van het huis" en mijn opa zijn eigen bed. Mijn opa heeft zijn eigen huisarts nog, mijn oma een VPH huisarts. Dat zijn de enige verschillen. Voor ons was het belangrijkste dat ze samen konden zijn.
Nu moet ik erbij zeggen dat ze bij opname allebei een VZH indicatie hadden. Misschien als ze bij opname al een verschillende indicatie hadden, dat het niet had gemogen?

Los daarvan kiezen jullie er misschien wel bewust voor om, gezien de dementie, jullie ouders niet meer te verhuizen?

Ervaring met buitenlandse werknemers heb ik niet, ik ken ook niemand in mijn omgeving (ik werk in dit vakgebied) die er gebruik van maakt. Daar kan ik je niet mee helpen. Succes!

jongensmama

• Newbie
  • *
thuiszorg
« Reply #8 on: December 10, 2011, 08:27:42 PM »
Hoi,

Naar aanleiding van je vraag vroeg ik me het volgende af;

Heb je al geinformeerd bij de gemeentelijke thuiszorg? Ik heb namelijk als verpleegkundige in de wijk gewerkt en wij hadden lopende dienst tot 23 u s 'avonds. De verzorgende hadden nachtdienst en gaan waar nodig 1 a 2 x per nacht langs bij de mensen thuis. (Mocht er een verpleegkundige nodig zijn worden die uit een plaatselijk vph opgepiept) Zo kunnen zij er attent op zijn dat het alarm gedragen wordt en eventueel helpen bij de toiletgang. De meeste gemeentes zijn er voorstander van de mensen zo lang mogelijk samen in hun eigen huisje te houden. Helaas heb ik ook meegemaakt dat een nachthulp zelf op de bank in slaap gesukkeld was dus ......
Waarom zou je kiezen voor de verzorgsters uit de oostblok landen? De taal barriere lijkt me voor ouderen al niet prettig, laat staan voor dementerende.... in nederland zijn ook freelancers of zzp 'ers in de zorg die via pgb en/of bemiddelingsbureau's werken.

Heel veel succes ermee!

Lally

• Newbie
  • *
Thuiszorgsters uit oostblok.
« Reply #9 on: February 01, 2012, 07:01:03 PM »
Hoi, ik was benieuwd of je al wat wijzer was geworden over verpleegsters uit het buitenland. Ook wij zoeken betaalbare thuisverpleegsters voor een goede vriend die 10 jaar in BraziliŽ woonde, en nu in Nederland de eerste 10 maanden geen aanspraak kan maken op Medische hulp. (Dit ondanks 40 jaar werken en belasting betalen als ambtenaar in Nederland! Het is een schande! Een Braziliaanse student met 1 als baby geemigreerde Nederlandse ouder krijgt hier alle financiering tot huursubsidie toe! Maar dit terzijde)
Onze vriend is in BraziliŽ overvallen en ligt sindsdien met zware hersenschade  in een Braziliaans verpleegtehuis. We zouden hem graag naar Nederland halen, maar 10 maanden lang 24 uurs verpleging zelf betalen is tegen normale prijzen niet te doen!
Wie heeft er ideeŽn?