Author Topic: Pink Ribbon Oktober is borstkanker maand.  (Read 254 times)

Desie

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4365
Pink Ribbon Oktober is borstkanker maand.
« on: September 30, 2011, 07:35:09 PM »
Geschiedenis Stichting Pink Ribbon

De oorsprong van Stichting Pink Ribbon en de 'oktober borstkankermaand' ligt in een gezamenlijke inspanning van Borstkanker Vereniging Nederland, KWF Kankerbestrijding, The American Womens Club The Hague en Estee Lauder. Met name dankzij de financiele bijdrage van The American Womens Club The Hague, heeft het Pink Ribbon symbool gestalte gekregen. Tijdens hun beroemde Pink Gala hebben de Amerikaanse expat-vrouwen fondsen geworven, waardoor in 2003 Stichting Pink Ribbon een feit was. In 2007 heeft Stichting Pink Ribbon zich verzelfstandigd en werkt zij niet langer meer onder de vleugels van BVN.

Stichting Pink Ribbon is een fondsenwervende organisatie die aandacht vraagt voor borstkanker. We richten ons met name op de bewustwording van borstkanker onder de Nederlandse bevolking en geven voorlichting over de risico?s die tot deze ziekte kunnen leiden.

Doelgroep: Pink Ribbon, voor en door mensen

Onze Stichting mag zich verheugen in een blijvend groeiende populariteit en belangstelling. Dit is vooral te verklaren door het feit dat we een positieve boodschap uitdragen en ons richten tot de samenleving in zijn geheel en zeker niet alleen tot patienten. Daarnaast bieden we een duidelijk gevoel van herkenning en zijn we een organisatie voor mensen, gedragen door mensen. Per slot krijgt iedereen in zijn leven wel een keer te maken met borstkanker, als niet zelf, dan wel iemand in de naaste omgeving.

Het roze lintje

De Pink Ribbon is al jaren het symbool van de strijd tegen borstkanker. Al vanaf begin jaren negentig werd het roze lintje in Amerika gebruikt door verschillende partijen. Een van die partijen is de Susan G. Komen Breast Cancer Foundation. Zij deelden roze strikjes uit tijdens de door hun georganiseerde 'Race for the Cure'.

De geschiedenis van het roze lintje begint met een samenwerking tussen Evelyn H. Lauder, Senior Corporate Vice President van The Estee Lauder Companies en Alexandra Penney, destijds de hoofdredacteur van Self Magazine. Alexandra wilde een roze lint op de cover van een special over borstkanker plakken, maar dat was veel te duur. Daarop bood Evelyn aan om de roze linten te verspreiden via alle Estee Lauder verkooppunten, gratis en zonder voorwaarden. De Pink Ribbon was een feit.

Om het roze lintje ook in Nederland op de kaart te zetten werd in 2003 Stichting Pink Ribbon opgericht door Borstkanker Vereniging Nederland in samenwerking met Estee Lauder en The American Womenes Club in Den Haag. Stichting Pink Ribbon weet in samenwerking met haar partners, waaronder KWF Kankerbestrijding, het Nederlandse bedrijfsleven en vele particulieren, het roze lintje bekendheid te geven. Zo kleurt Nederland in de oktobermaand roze om aandacht te vragen voor borstkanker.

Oktober is Pink Ribbon maand waarin veel media aandacht is voor Borstkanker.

Ook zijn er div artikelen te koop om Pink Ribbon te ondersteunen.
Meer informatie hierover vindt je op de volgende site;

Pink Ribbon