Author Topic: Chronische pijn, hoe ga je daar mee om?  (Read 12816 times)

Annegrootendorst

• Newbie
  • *
Chronische pijn, hoe ga je daar mee om?
« on: September 19, 2011, 07:18:15 PM »
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben Anne, 22 jaar, ik ben sinds januari getrouwd met Olaf en we wonen samen met onze 2 konijntjes in de buurt van Den Bosch. Ik heb last van ernstige rugpijn en zit vanaf begin mei dit jaar thuis. Voorheen werkte ik 40 uur per week in Utrecht. Er is na allerlei onderzoeken geconstateerd dat de kwaliteit van de onderste 3 wervels en tussenwervelschijven in mijn rug sterk verminderd. Doordat ik nog jong ben zou herstel op kunnen treden, daarvoor moet ik echter wel mijn levensstijl gaan aanpassen en proberen te accepteren dat sommige dingen niet meer kunnen. Om dit te begeleiden zou ik deel moeten nemen aan een revalidatie programma, echter is daarbij een wachttijd van 3 maanden..

Ik merk dat ik het heel moeilijk vind om te accepteren dat ik pijn heb.  Ik heb veel mindere dagen waarop ik erg somber ben en vooral kwaadheid en verdriet voel. Door gebruik van morfine kan ik de pijn redelijk onder controle houden maar de bijwerkingen zijn erg vervelend (misselijk, duizelig, ongeconcentreerd, verward).  

Ik vraag me af of iemand dezelfde ervaring heeft als mij en of iemand misschien tips voor me heeft om me wat beter te gaan voelen tijdens de wachttijd....
Liefs, Anne bloem1

Invisible

• Hero Member
    • http://www.baberci.nl
« Reply #1 on: September 19, 2011, 08:07:11 PM »
hoi Anne,

ik ben iemand (zoals velen hier op het forum) die sinds enige jaren om moet leren gaan met chronische pijn.
zelf heb ik sinds een jaar of 8 minimaal chronische pijn,veroorzaakt door fybromialgie,hypermobilieit en chronische bekkeninstabiliteit.
de belangrijkste tip die iemand je kan geven in een situatie als waar jij in zit is; het leren luisteren naar je lichaam,en het leren accepteren van...
echter de acceptatie fase kan heel lang duren,soms wel jaren en is een heel moeilijk iets wat met ups en downs zal gaan.
want wat is nu niet moeilijker (buiten de pijn om) dan om te leren accepteren dat je dingen niet meer kunt als voorheen?
je schrijft dat je wacht op een revalidatie programma en het is heel vervelend dat er zo'n wachttijd is.
in de tussentijd kan je alvast leren om tijdig rust te houden,en op tijd aan de bel te trekken wanneer dit nodig is.
wij mensen hebben nogal gauw de neiging om steeds maar weer over onze grenzen heen te gaan,en dat is iets wat je moet gaan leren..je grenzen zien te vinden.
wat is bij jou de grens dat aangeeft dat iets je veel pijn geeft..stel dat een was opvouwen en stofzuigen je zoveel pijn oplevert dat je de rest van de dag hiervan moet bijkomen,zal je deze 2 dingen moeten gaan verdelen over 2 dagen.
daarnaast is het belangrijk om na een activiteit bijv een half uurtje rust in te lasten door bijv even op je bank te gaan liggen of te gaan zitten.
maar dit kan ook een uurtje zijn maar net wat je nodig hebt op dat moment.
op die manier leer je jouw grenzen kennen,en ja het is echt niet makkelijk en heel zwaar maar o zo belangrijk om te leren om naar je lichaam te gaan luisteren zodat deze niet overbelast gaat raken.

groetjes
Invisible

HelenaZ

• Hero Member
« Reply #2 on: September 19, 2011, 09:49:59 PM »
Hoi Anne

Ook ik ben chronische pijnpatient, en weet hoe moeilijk is om hier mee om te gaan, je grenzen te leren kennen, zonder daar iedere keer overheen te gaan. Ook ik slik oxicontin voor de pijn, en heb een neurostimulator, dit voor de posttraumatische dystrofie, maar zoals Invisible al schrijft, is het heel belangrijk om na je lichaam te luisteren en op tijd je rust te nemen.
Groetjes Heleen bloem1

knyntsje

• Newbie
  • *
« Reply #3 on: October 26, 2016, 03:44:47 PM »
Hallo,

Ik zie dat dit een oud berichtje is. Echter ben ik op zoek naar lotgenoten, om mail contact uit te wisselen.
Ik kwam hier via mijn fysio terecht, en lijkt het je leuk om contact te hebben.
Stuur me dan een bericht, en wie weet kunnen we dan onze verhalen uitwisselen.